Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Brukte du live bulb funksjonen på omd?

Nei, det første er håndholdt, de to siste er tatt med E-M5 på stativ (gorillapod) med lang eksponering, slo av stabilisering, låste ISO til 200, ventet til det ble mørkt(ish) og blendet ned til f16. Lot lysmåleren i kameraet ordne opp i resten... Legger ved Exif, tror jeg husker blender sånn ca... :p

1) Vamma:

ISO 200

1/13 s, +0,3 EV

IS: på

f4

2) Solbergfoss:

ISO 200

6 s, +0,7 EV

IS: av

f16

3) Kykkelsrud:

ISO 200

6 s, -0,3 EV

IS: av

f16

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har panasonic endelig lansert en oppgradert 20/1.7! :-)

Det står ingenting om AF i pressemeldingen, men det har blitt gjort noen endringer i designet på objektivet... Hvis de ikke har oppgradert AF, blir det bare en gedigen facepalm.

Les saken her.

Jeg har aldri vært plaget av AF ytelsen på 20mm-en, jeg. Men så bruker jeg mye Panasonic hus da ....

Lenke til kommentar

20mm f.17 er jo kanskje det tregeste native mFT-objektivet av alle, uansett hus? Jeg har ihvertfall ikke prøvd neon tregere.

Det er nok riktig at det er det tregeste native µ-4/3 objektivet. Men jeg synes ikke det er tregt. Og ihvertfall ikke tregt nok til at det er noe å sutre over.

Lenke til kommentar

Men jeg synes ikke det er tregt. Og ihvertfall ikke tregt nok til at det er noe å sutre over.

JO! - på E-PL2, var det ihvertfall uutholdelig. ... altså. Det var ikke totalt ubrukelig, men det var så irriterende dårlig i forhold til f.eks 14/2.5, at jeg bare tenkte "f**k this shi*t".

På panasonic hus, fungerer det jo ypperlig da.

Lenke til kommentar

Det er nok riktig at det er det tregeste native µ-4/3 objektivet. Men jeg synes ikke det er tregt. Og ihvertfall ikke tregt nok til at det er noe å sutre over.

Jeg er ikke enig, jeg synes det fungerte greit når jeg hadde Ep2, fordi alt annet var så tregt også, nå som AF har blitt lynraskt på mFT, så merker jeg irritasjonen og begrensingene mye bedre, jeg er rett og slett vant til å ta bilder der 20mm faller igjennom (det er bedre på pana hus, men langt fra bra nok)

AtW

Lenke til kommentar

Har lekt med et e-pl5 i noen uker og lurer litt på om det er på tide å oppgradere fra kit objektivet. Noen tips til sider jeg kan lese meg opp på forskjellige objektiver som er anbefalt / konkrete anbefalinger av objektiver for en nybegynner?

Har blant annet sett litt på panasonic 20mm f/1.7

Lenke til kommentar

Har lekt med et e-pl5 i noen uker og lurer litt på om det er på tide å oppgradere fra kit objektivet. Noen tips til sider jeg kan lese meg opp på forskjellige objektiver som er anbefalt / konkrete anbefalinger av objektiver for en nybegynner?

Pana 20mm f1.7 kommer i ny utgave i disse dager, jeg hadde avventet bitte litt og sett om den kommer ut med forbedret AF. For å ta bilder innendørs på fest osv er det ett kremobjektiv synes jeg personlig. Så blir litt etter hva du skal bruke de til. I det siste har jeg eksperimentert litt mer med 12mm f2 til den bruken, ellers bruker jeg 9-18mm og 14-150mm mest. Men jeg er jo en typisk "knipser" er ikke noen kunstner akkurat, liker bare å få ok bilder av tingene jeg opplever.

AtW

Lenke til kommentar

Panasonic sin 20mm er for treg. Vent til versjon 2 har kommet ut på markedet, eller gå for en Olympus 17/1.8. Den kommer du neppe til å angre på, men den er noe dyrere enn panasonic sin 20. Hvor dyr den nye blir, vet jeg ikke...., størrelsesmessig er de meget praktiske begge to.

Et hett tips er å bestille 14/2.5 fra panasonic intil videre. Det er faktisk overraskende morsomt å bruke..,. (og koster deg bare en tusenlapp fra ebay (be selger markere....etc etc))...

Lenke til kommentar

Panasonic sin 20mm er for treg. Vent til versjon 2 har kommet ut på markedet, eller gå for en Olympus 17/1.8. Den kommer du neppe til å angre på, men den er noe dyrere enn panasonic sin 20. Hvor dyr den nye blir, vet jeg ikke...., størrelsesmessig er de meget praktiske begge to.

Et hett tips er å bestille 14/2.5 fra panasonic intil videre. Det er faktisk overraskende morsomt å bruke..,. (og koster deg bare en tusenlapp fra ebay (be selger markere....etc etc))...

Er ikke så imponert over oly sin, uten at jeg har prøvd, de fleste objektive tester viser at den er mindre skarp, den er større, den er dyrere og den er marginalt mindre lyssterk. Det er fint at den har bedre AF, men de burde ha fått til mer med den prisen og størrelsen.

AtW

Lenke til kommentar

20mm 1.7 Mk2 har visstnok samme optiske konstruksjon som versjon 1. Det betyr at den fortsatt ikke har egen fokusgruppe, og at hele objektivet må flyttes frem eller tilbake for å fokusere, dermed er den neppe revolusjonerende mye raskere enn første versjon.

Jeg har en mistanke om at for å få en vesentlig raskere fokusmekanisme med denne brennvidde- og blenderkombinasjonen, så må objektivet gjøres vesentlig større, for å få plass til en dedikert fokusgruppe, slik at man ikke trenger å flytte så mye glass for å fokusere. Skal man først ofre mye størrelse for å få raskere fokus så ender man opp med noe som ligger ganske nære Panaleica 25mm'eren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

20mm 1.7 Mk2 har visstnok samme optiske konstruksjon som versjon 1. Det betyr at den fortsatt ikke har egen fokusgruppe, og at hele objektivet må flyttes frem eller tilbake for å fokusere, dermed er den neppe revolusjonerende mye raskere enn første versjon.

Det kan så være, men det kan også være at de har gjort den mer kompatibel med OLY-hus og kanskje gjort den ørlite granne hurtigere alt-i-alt. Da ville den gått fra å være irriterende (på oly, vel å merke), til å være et flott objektiv.

Ser frem til å se første hands-on.

Lenke til kommentar

Hei!

Vurderer å bytte til mFT-systemet, men avventer en eventuell arvtager til Olympys OM-D E-M5. Tittet på E-M5 i en fotobutikk i Oslo forrige helg, men selgeren bare ristet på hodet:

- Dårlig bildekvalitet fra den sensortypen mente han, skikkelig sørgelige greier visstnok.

- Økt DOF var visstnok også et stort problem.

Vil gjerne høre deres tanker rundt dette?

Hvor mye minskes blenderåpningen med i realiteten mtp DOF? Finnes det noe forhåndstall en kan multiplisere med?

Forstår at mFT vil gi utslag på DOF, men mengden lys som slipper er vel lik som ved tilsvarende blender på fullformat?

Ble positivt overrasket over fokushastigheten. Har forstått at det ikke er spesielt bra på følgefokus, men syntes fokus var presis og god.

- L

Lenke til kommentar

Skikkelig sørgelig selger spør du meg...

Jeg har hatt OM-D E-M5 ca 2 mnd nå og med unntak av 2 serier som er tatt med Nikon så er resten tatt med dette. Bildene inkluderer modellshoot, soloartist med plakat, CD cover og promobilder, promobilder for ett rockeband m.m. + bilder som er antatt av Vogue.it.

Så tviler på at alle rundt meg har skikkelig sørgelig krav til bilder...

Jeg mangler ikke akkurat utstyr og har x antall kg Nikon som er noe av det beste som kan kjøpes for penger, og Olympus skuffer ikke så lenge man er klar over begrensningene og heller ser fordelene som vekt, størrelse, værtetthet og vippbar skjerm.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Hei!

Vurderer å bytte til mFT-systemet, men avventer en eventuell arvtager til Olympys OM-D E-M5. Tittet på E-M5 i en fotobutikk i Oslo forrige helg, men selgeren bare ristet på hodet:

- Dårlig bildekvalitet fra den sensortypen mente han, skikkelig sørgelige greier visstnok.

Da vil jeg si at selger er sørgelig uvitene eller en FF fanboy. Bildekvaliteten fra sensoren er utmerket; den ligger på samme nivå som f.eks. Nikon D7000 og Canon 7D.

Du får økt DOF fordi sensoren er mindre, slik at at du må en kortere brennvidde for å få samme utsnitt i forhold til et FF kamera.

Hvor mye minskes blenderåpningen med i realiteten mtp DOF? Finnes det noe forhåndstall en kan multiplisere med?

Forstår at mFT vil gi utslag på DOF, men mengden lys som slipper er vel lik som ved tilsvarende blender på fullformat?

Ble positivt overrasket over fokushastigheten. Har forstått at det ikke er spesielt bra på følgefokus, men syntes fokus var presis og god.

- L

µ-4/3 har en crop-faktor på 2. Slik at du kan dele brennvidden med 2 for å få samme utsnitt som med FF. For å få like smal DOF, så må du også dele blender med 2. Så hvis du har 90mm f/4 på FF, så vil du få samme DOF med 45mm f/2 på µ-4/3. typisk crop-hus fra Canon/Nikon/Pentax/Sony ligger midt i mellom.

Når det gjelder lys på sensor osv; så er enklere. Trenger du 125s, f/8, ISO 200 på FF, så vil du trenger det på m-4/3 også.

Det er en del hysteri rundt smal DOF; og det blir gjerne misbrukt. Og mange tror at det ikke er mulig med smal DOF på µ-4/3. Det er det:

Noen eksempler på hva som er mulig med µ-4/3:

9155169092_3fab7938ce_z.jpg

57mm, f/4.5

9103162320_1d39f89e28_z.jpg

150mm, f/5.6

9080588582_133001bf95_z.jpg

60mm, f/2.8

8754035866_d64067b166_z.jpg

45mm f/1.8

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Hei!

- L

I forhold til APC (regner her 1.6 crop), så kan du gange f-tallet på mFT på 1,25 for å få APC f-tall.A

AtW

Lenke til kommentar

Takk for gode svar! :)

Skikkelig sørgelig selger spør du meg...

Jeg mangler ikke akkurat utstyr og har x antall kg

Ja, er i den situasjonen at jeg ikke lenger tar med meg kameraet så ofte. Det hender, men synes det er alt for sjelden til å forsvare verdien.

Når du portretterer - kan du blende ned litt og samtidig få en god bakgrunn? Hvilket objektiv og blenderverdi synes du at du får et godt resultat med?

Da vil jeg si at selger er sørgelig uvitene eller en FF fanboy. Bildekvaliteten fra sensoren er utmerket; den ligger på samme nivå som f.eks. Nikon D7000 og Canon 7D.

For å få like smal DOF, så må du også dele blender med 2. Så hvis du har 90mm f/4 på FF, så vil du få samme DOF med 45mm f/2 på µ-4/3. typisk crop-hus fra Canon/Nikon/Pentax/Sony ligger midt i mellom.

Når det gjelder lys på sensor osv; så er enklere. Trenger du 125s, f/8, ISO 200 på FF, så vil du trenger det på m-4/3 også.

Da bekreftet det det jeg trodde, at blender X på mFT kun ville ha noe å si for DOF, ikke for lyset som slipper inn. Står i et veiskille der jeg ikke helt klarer å slippe tanken på FF (6D) eller spare vekt og gå for mFT. Liker ikke helt den elektroniske søkeren og er ikke heeelt overbevist mtp fokusegenskapene enda, men det er vel isåfall kameler jeg må svelge.

Det er en del hysteri rundt smal DOF; og det blir gjerne misbrukt. Og mange tror at det ikke er mulig med smal DOF på µ-4/3. Det er det:

Fine eksempelbilder. Er brennvidde og blenderåpning FF-ekvivalent eller mFT-verdier? (litt knotete sagt)

Helt enig. Synes smal DOF ofte kan ødelegge mer enn det gir (det blir som med mye annet innen foto - det avslører fotografen).

Det er sjelden, om ikke aldri, jeg bevisst vil ha vid åpen blender på vidvinkel, tele derimot... Hmmm..

I forhold til APC (regner her 1.6 crop), så kan du gange f-tallet på mFT på 1,25 for å få APC f-tall.A

AtW

Takk! Ja, har selv 1.6-crop, så det gir et godt utgangspunkt for å vurdere det teoretisk ;)

- L

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke millimeter DOF mye selv så klarer meg fint med f.4-f.8 til vanlig da mitt syn på dette er at ekstremt kort DOF ikke er særlig naturlig heller, de fleste har vel syn med mye mer dybde :wee:

Men innrømmer at siste Olympus objektivet som står på ønskelista er 75mm f.1.8 til portretter, har ikke testet det men både utseende på det og testene bekrefter gang på gang at det er noe av det skarpeste som finnes på markedet. Det veier rett over 300 gram for ett metallobjektiv av denne typen og jeg skjønner ikke hvordan de har klart det når man ser hvor massivt dette virker med masse glass og metall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg har hatt OM-D E-M5 ca 2 mnd nå og med unntak av 2 serier som er tatt med Nikon så er resten tatt med dette. Bildene inkluderer modellshoot, soloartist med plakat, CD cover og promobilder, promobilder for ett rockeband m.m. + bilder som er antatt av Vogue.it.

Har du noe erfaring med trådløs blitsstyring på Olympus'en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...