Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LED-lykt og gaffa? Alt kan fikses med gaffa. :yes:

Alt blir ikke like pent, men hvem bryr seg? Det er gaffa. Gaffa er for Menn.

 

Utfordringen er tilkoblingen og kretsen som får det hele til å fungere. Hensikten må jo være at lyset skal være der under fokusering, men ikke under måling og eksponering :hmm:

 

 

Her har fine idéer å overbringe ved sakedrikkingen under storkarbesøket dere sikkert skal ha i tyskland på nyåret, skjerve. Eventuelt få dem til å bake det inn i huset, så kan dere selge meg nytt hus isteden :ermm:

Lenke til kommentar
Utfordringen er tilkoblingen og kretsen som får det hele til å fungere. Hensikten må jo være at lyset skal være der under fokusering, men ikke under måling og eksponering :hmm:
Når man har litt tid, er det ikke noe problem på Pentax, der har de egen AF-knapp som ikke gjør lysmåling. Så kan man trykke ned utløseren halvveis etterpå for å måle lyset, og deretter trigge. En slik løsning er faktisk kjekk å ha i noen sammenhenger...

 

Men AF-hjelpelys (gjerne litt kraftig, à la de som er innebygget i blitsene) til hotshoe hadde heller ikke vært å forakte...

Lenke til kommentar
LED-lykt og gaffa? Alt kan fikses med gaffa. :yes:

Alt blir ikke like pent, men hvem bryr seg? Det er gaffa. Gaffa er for Menn.

 

Utfordringen er tilkoblingen og kretsen som får det hele til å fungere. Hensikten må jo være at lyset skal være der under fokusering, men ikke under måling og eksponering :hmm:

post-36083-1258469115_thumb.jpg

 

Her ser dere hvordan det gjøres. Illustrerer bare kretsen, slik jeg tenker meg at den kan lages, for å ha det sagt. Burde ikke være umulig, ikke på noen måte. :)

Lenke til kommentar
Utfordringen er tilkoblingen og kretsen som får det hele til å fungere. Hensikten må jo være at lyset skal være der under fokusering, men ikke under måling og eksponering :hmm:
Når man har litt tid, er det ikke noe problem på Pentax, der har de egen AF-knapp som ikke gjør lysmåling. Så kan man trykke ned utløseren halvveis etterpå for å måle lyset, og deretter trigge. En slik løsning er faktisk kjekk å ha i noen sammenhenger...

 

Men AF-hjelpelys (gjerne litt kraftig, à la de som er innebygget i blitsene) til hotshoe hadde heller ikke vært å forakte...

 

 

LED-lykt og gaffa? Alt kan fikses med gaffa. :yes:

Alt blir ikke like pent, men hvem bryr seg? Det er gaffa. Gaffa er for Menn.

 

Utfordringen er tilkoblingen og kretsen som får det hele til å fungere. Hensikten må jo være at lyset skal være der under fokusering, men ikke under måling og eksponering :hmm:

post-36083-1258469115_thumb.jpg

 

Her ser dere hvordan det gjøres. Illustrerer bare kretsen, slik jeg tenker meg at den kan lages, for å ha det sagt. Burde ikke være umulig, ikke på noen måte. :)

 

For å sitere Opels markedsføring av (tror jeg det var) Agila: First you'll laugh, then you'll see!

 

Jeg trodde først det der var en tilsiktet komisk Reodor-tegning, men så så jeg det geniale i det som en hjemmemekkemetode i sammenheng med det Hr. Ryeng skriver over. Setter eksponering til Mode 3, altså at AEL/AFL kun fokuserer, mens utløser kun gjør måling og eksponering. Da går det an å legge en liten ekstra knapp oppå AEL/AFL som tenner LEDen mens man fokuserer, og slukker igjen før måling. 3 Reodor-poeng™.

 

Da jeg skrev krets tenkte jeg på den elektroniske kretsen som reagerte på kontrollsignaler fra kameraet i et mer ferdig, spesialkonstruert produkt.

 

 

Hvorfor kan vi ikke bare få den samme funksjonen som kompaktkameraene våre har :( Jeg vet vi liksom ikke skal trenge den, men det er bare ikke sånn verden er.

Lenke til kommentar

Jeg fikk endelig pakken min fra Elkjøp Internett idag (dagstilbud E-450). Siden de gikk tom på lager og jeg hadde en gyldig bestilling så fikk jeg alternativ vare. Jeg hadde allerede kjøpt meg ett Sigma 4/3 objektiv, så jeg ba om Olympus alternativ.

 

Fikk E-450 dobbeltkit istedet. Elkjøp/Lefdal selger det for 5000-5500,-

40-150 koster iallefall 1499,- på JP. Og 2500,- hos alle andre da..

 

Så kryss i taket, jeg fikk en positiv opplevelse med Elkjøp, selv om butikken var utsolgt, nettbutikken ble utsolgt og de ikke fikk inn nye E-450 kit på mange uker.

 

Så da ble det

Olympus E-450

Olympus 14-42

Olympus 40-150

Sigma 18-50 2.8 (6mnd brukt)

for totalt 4000,- + litt porto

 

Meg fornøyd :new_woot:

post-133471-1258640254_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Meg fornøyd :new_woot:

 

Ja, er det ikke det søteste lille kamera med beste kvalitetsfølelsen? Knapper som du gir tilbakemelding når de trykkes på og sånn? 18-50 tror jeg er finfint når du har 14-42 i bakhånd.

 

Kvalitetsfølelsen var det som slo meg når jeg prøvde alle entrykameraene hos Elkjøp. Olympusene føles mer som semipro kameraene til Nikon/Canon. Spesielt kitobjektivet på 1000D/450D/500D fikk meg til å grøsse. Plastic fantastic. 14-42n er myye bedre.

 

18-50 ble en smule tung iforhold til 14-42 :whistle:

 

Men det jeg merker er at 18-50en roter mye mer med fokus enn 14-42. Nå har jeg bare tatt noen snapshots inne i dårlig lys. Får vente og se om den oppfører seg likt når jeg prøver den ute.

Lenke til kommentar
Kvalitetsfølelsen var det som slo meg når jeg prøvde alle entrykameraene hos Elkjøp. Olympusene føles mer som semipro kameraene til Nikon/Canon. Spesielt kitobjektivet på 1000D/450D/500D fikk meg til å grøsse. Plastic fantastic. 14-42n er myye bedre.

Hvis du syns kvalitetsfølelsen på 14-42 er god, bør du prøve 7-14/4, 14-35/2 eller 35-100/2. Det er kvalitetsfølelse... Det eneste som er farlig med å prøve de eller andre Topp Profesjonelle Zuiko Digital-objekteiver er at man får veldig mye (les: alt for mye) lyst på noe sånt...

Lenke til kommentar
KJapt spørsmål (siden jeg ikke gidder å teste og det står faktisk ikke noe i bruksanvisningene som jeg har sett);

 

Har Noise Filter, Noise reduction, Graduation og Shading compensation noe innvirkning på RAW filene?

 

Driver å stiller inn begge E-450 og E-620 likt, lagrer også reset pre-sets.

 

 

Noise Reduction er såkalt dark frame subtraction (gjør to eksponeringer, den andre uten å åpne lukkeren, og trekker den andre fra den første), og selv om dette ikke nødvendigvis måtte skje i råfilen mener jeg at det gjør det. Men det er altså først og fremst et verktøy for lange eksponeringer, for å kutte støy som ikke kommer fra bildet.

Lenke til kommentar

Må sjekke om den har noe hensikt. Eneste jeg vet er at det er svært irriterende å vente til kameraet er ferdig med prosessering/lagring av fila når NR er på.

 

Kan sjekke nå snart og poste resultatet.

 

Edit: Har sjekket NR funksjonen når man tar bilde i RAW format.

Med NR på; hot pixels er borte, det tar nesten 1min. lengre tid å prosessere fila( hadde lukkertid på 50sek.)

Med NR av; hot pixels vises, det tar 1-2sek. å prosessere og lagre fila. Ser ingen andre forskjeller av betydning.

 

Jeg velger å ha NR, Noise Reduction; AV/OFF.

 

Gradation/gradering satt til Auto: Ser ingen forskjell i RAW, det er forskjeller i jpg.

Fra bruksanvisningen: Auto; Deler bildet inn i enkelte deler og justerer lysstyrken separat for hver del. Dette er nyttig for bilder som har områder med store kontraster hvor det hvite er for lyst og det svarte er for mørkt.

 

 

Sitter å leser bruksanvisningen for E-450. Ufattelig hvor mye bra Olympus inkluderer i deres billigste dSLR iforhold til CaNikon.

Deres trådløse blitssystem er faktisk mer likt Nikon's CLS system enn jeg trudde. Pretty cool! :thumbup:

 

ISO går kun i hele trinn. :thumbdown: Det kunne de ha gjort noe med i en FW oppdatering. 1/3-trinn er bedre.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...