KnutIvars Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Skal ha en rimelig spontan photoshoot i morgen etter jobb og pga tid og sted så er det Olympus OM-D E-M5 som blir med denne gang. Noen som har prøvd Olympus 40-150mm på portrett om det fungerer ? Alternativene mine er 12-50mm kitobjektivet, 14-42 kitobjektivet eller for sære bilder 12mm f.2.0. Absolutt. Har brukt den i studio en del faktisk. :-) Skarp og fin, med kjapp AF. Er det den nyeste "R" utgaven du har? (den som har vært en del på tilbud, jeg kjøpte min(e) for 999,- inkl veske og minnekort...) Bokeh er ikke fantastisk, men heller ikke ekstremt ille såvidt jeg har undersøkt. Problemet er bare at det gjerne er litt lite av det. Det høres ut som om lyset kommer til være det største problemet. Fort gjort at du må ned i f/5.6-8 for å komme ned i fornufitg ISO. 5.6-8? ... pfft. Kjør på med et ND filter hvis det blir for mye lys :-) Var selv ute på søndag på en strand med hvit sand, og masse lys fra klar himmel. Monterte på et PL-filter, og fyrte av gårde med f/1.8. Måtte av og til opp til f/2.2, men 1.8 gikk stort sett helt greit. Kjør på med 40-150, men samtidig må jeg jo anbefale 75/1.8 ...... bare for å ødelegge feriebudsjettet ditt. Må jo nevne at det også har virret rykter om en mer lyssterk telezoom fra Olympus. ..... men hva og når vites ikke enda. Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Kom nettopp hjem fra NYC. Plukket opp Oly Macroen til 2300,- hos B&H ($399,-). Må si meg fornøyd med det Dæven, det var stilig butikk. De har skinner i taket i hele butikken hvor varene suser av gårde i blå bokser, alt automatisk 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Dagens spontane photoshoot i Grenland gikk greit, selv om sollyset til tider var heftig så fant vi steder med topp skygge også. Brukte 40-150mm+12-50mm kit på Olympus OM-D E-M5. Ikke lett å bedømme resultatet på skjermen i så ekstremt sollys, men heldigvis var ikke ting helt i tåka nå som har fått det opp på PC skjermen. Dette blir nok testet på flere portrett framover, selv om 40-150mm ikke akkurat er i klasse med Nikon sitt 70-200mm f.2.8 så var det moro å få prøvd det ut skikkelig omsider. Får vel nå bare håpe at 75mm og/eller 45mm i sort blir mangelvare her i Norden i lang tid.... **** **** = spøk Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 B&H Dæven, det var stilig butikk. Jepp, B&H er nesten verdt turen til NYC åleine. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Frykteleg "irriterande" når nettbutikkar som MPX set ned prisar på mZuiko-optikk. No er det 17mm f1,8 som er ned ca 1000,-. Har lurt ei stund på å bytte ut denne med 20mm f1,7, og med prisreduksjonen begynner det å tikke i hodet. Optisk er 20mm svært bra på min E-M5, men 17mm trigger på betre autofokus og meir likandes bildeutsnitt (for meg). Har også 12mm og 14mm, så ein må ut.... Vel, mest høgttenking her, men tar gjerne imot input frå dei som har erfaring med 17mm. Lenke til kommentar
Antoonsen Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Hei til alle her i m43 tråden. Jeg ble eier av E-M5 med 12-50 for litt over en uke siden og er så langt storfornøyd. Personlig synes jeg det er stor kvalitet fra det lille kameraet. Har dessverre ikke fått brukt det så mye som jeg hadde ønsket pga flytting osv, men det blir. Sitter nå i morgentimene og ser på litt optikk samt leser meg litt opp på hva som er bra/dårlig siden jeg er ny i m43 verdenen. Er noen fastik objektiver jeg gjerne vil ha tak i. Det er mye fint der ute, men det blir med det når lommeboken er tom. Spørsmålet er vel egentlig: Er det mange av dere her som har byttet helt til m43 fra DSLR og angrer dere på dette ? Klarer ikke helt å bestemme meg om detter er rett for meg. Jeg har idag et Canon 7D for de som lurer Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Det er jo veldig avhengig av hva bruksområdet ditt er. Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å la E-M5 overta for en 7D. For mitt bruksområde er de sidestilte, men E-M5 har en del fordeler som størrelse, flippskjerm og live bulb-eksponering. Men, jeg har fortsatt 5D mk3. Der er hoppet så stort mtp bildekvalitet og høy ISO at det er uaktuelt å bytte helt. Men, prøv et par av fastobjektivene til Olympus før du bestemmer deg. 12-50mm er ikke så mye å basere den avgjørelsen på, da det er et greit objektiv men ikke noe mer. 45mm-en koster ikke mye, og er svært skarp. Ellers kan du også vurdere adaptere og sjekke ut ebay for god manuelloptikk. Stabiliseringen kommer virkelig til sin rett der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Vel, mest høgttenking her, men tar gjerne imot input frå dei som har erfaring med 17mm. Jeg har ikke brukt min 20mm etter at jeg kjøpte 17mm-en. Ikke 14mm-en heller ... 1 Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Var veldig fristende med 17mm til den prisen Men har ikke en gang fått kameraet enda, så må nok besinne meg. Er også andre objektiv jeg har mer lyst på (om kanskje ikke like nyttig). Lenke til kommentar
xyzzyqwerty Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Frykteleg "irriterande" når nettbutikkar som MPX set ned prisar på mZuiko-optikk. No er det 17mm f1,8 som er ned ca 1000,-. Har lurt ei stund på å bytte ut denne med 20mm f1,7, og med prisreduksjonen begynner det å tikke i hodet. Optisk er 20mm svært bra på min E-M5, men 17mm trigger på betre autofokus og meir likandes bildeutsnitt (for meg). Har også 12mm og 14mm, så ein må ut.... Vel, mest høgttenking her, men tar gjerne imot input frå dei som har erfaring med 17mm. Det er kanskje verdt å nemne at (nokon meiner at) Lumix 20mm-en ikkje faktisk har 20mm brennvidde, men noko slikt som 18,5mm. http://www.pekkapotka.com/journal/2011/12/30/olympus-mzuiko-12-50mm-f35-63-in-comparison.html (Når det er sagt så har eg 17mm-objektivet, og eg synest det er kjempefint.) Lenke til kommentar
sarc Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Takk for input. MPX har no redusert lageret av 17mm 1.8 med 1 stk.... Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Gurimalla! Gurimalla! Gurimalla! Fotovideo hadde fått inn G6 idag og jeg fikk den siste med standard linse. Skal bli gøy å dra på ferie med et skikkelig kamera igjen. Får den vel på Lørdag. Egentlig det jeg IKKE trenger nå med eksamen på tirsdag Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Egentlig det jeg IKKE trenger nå med eksamen på tirsdag Det er jo ikke verre enn at du stikker innom posten etter eksamen Eller nileser frem til lørdag ... Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Du tror jeg klarer å la den ligge på posten så lenge ja? Nei, jeg må selvsagt leke meg litt. Men skal nok klare å begrense meg. Må jo ha noen pauser. Kommer selvsagt på hvor kjapp FV er. Aldri bestilt fra dem før. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Hei til alle her i m43 tråden. Jeg ble eier av E-M5 med 12-50 for litt over en uke siden og er så langt storfornøyd. Personlig synes jeg det er stor kvalitet fra det lille kameraet. Har dessverre ikke fått brukt det så mye som jeg hadde ønsket pga flytting osv, men det blir. Sitter nå i morgentimene og ser på litt optikk samt leser meg litt opp på hva som er bra/dårlig siden jeg er ny i m43 verdenen. Er noen fastik objektiver jeg gjerne vil ha tak i. Det er mye fint der ute, men det blir med det når lommeboken er tom. Spørsmålet er vel egentlig: Er det mange av dere her som har byttet helt til m43 fra DSLR og angrer dere på dette ? Klarer ikke helt å bestemme meg om detter er rett for meg. Jeg har idag et Canon 7D for de som lurer Gratulerer med nytt kjempekamera ! Pga mulig salg av ett kamera og gjennomgang av hva jeg har og ikke bruker osv så ligger det nå ekstremt mye kamerautstyr på stuegulvet inkl 2xNikon hus og 2xOlympus (se info under for hva hvis interessant). Nikon utstyret er det ingenting å si på kvalitetsmessig, noe av det beste innen optikk osv, men vekta og det at det er mye styr å slepe rundt gjør at jeg oppgraderte E-P3 n til OM-D E-M5 og har ikke angret sett sekund. Det er vel ikke laget ett perfekt kamera da alle har ulike krav og brukeområder, og det samme gjelder E-M5. Kameraet har 3 minus i min bok: - Det ene er følgefokusen som Nikon D700 med f.2.8 zoomer gruser E-M5 på, senest forrige helg tok jeg noen actionbilder av en oldschool Citroen (1930's "gangster" modellen) i en grusbelagt bakke hvor Nikon traff på hvert eneste bilde, mens få om noen av E-M5 sine kan brukes. - Det andre er størrelsen som egentlig blir en motsetning da kompakt og lite vekt gjør det genialt å ta med rundt, minuset er norske mannehender og D700 n passer som støpt. Størrelsen har også gjort at bla "Play" knappen og en til er plassert litt dumt og er forholdsvis små. Siden dette er løst på E-P5 så vil nok en erstatter ha en tilsvarende løsning. - Det siste er batteriet og selv med grep så er det uvant at kan risikere å gå tom for strøm - D700 med grep kan ta ca 2000 bilder før sier takk for seg. Den vippbare skjermen er definitivt noe jeg savner de få gangene jeg har brukt D700 og håper at større/semi/proff hus får det etterhvert. Til slutt så er værtetting genialt med de 2 siste norske sommerene i bakhodet Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Noen her som bruker Olympus sin GS-4 håndreim sammen med batterigrepet på OM-D E-M5 ? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 (endret) Er det mange av dere her som har byttet helt til m43 fra DSLR og angrer dere på dette ? Klarer ikke helt å bestemme meg om detter er rett for meg. Jeg hadde 7D, solgte det og kjøpte E-M5, men beholdt Canon optikk og et 30D. Forventer også at det blir et nytt Canon-hus på 60D/7D nivå på et eller annet tidspunkt, men brukte det ikke nok for øyeblikket til å sitte på et så avansert hus. Jeg ser mFT som nytt allround hovedsystem, Canon for bruk der følgefokus er viktig. Det fikser ikke mFT ennå (GH3 er muligens et hakk bedre enn E-M5), men både konsistent følgefokus og gode tele- og telezoomer er foreløpig mangelvare på mFT. Forøvrig enig med fo2re's tre punkter, men det er bare følgefokus som er et virkelig problem for mitt bruk. Dårlige knapper er til en viss grad en tilvenningssak og batterigrepet hjelper for den som synes E-M5 er for lite i seg selv. Med batterigrep blir også batterikapasiteten (selvsagt) bedre. Endret 15. juni 2013 av seriksen Lenke til kommentar
thule1 Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Er det noen her som vet hva kvalitet forskjellen bildemessig er til Olys:17/1.8mm ...kontra..FujiX100s eller Sigma DP2M??? Lenke til kommentar
MRSHOOTABBYz Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Da var 17mm 1.8 i hus etter å bestilt den sent lørdag! fantastisk rask levering fra komplett. Ikke minst, 17mmern! Den kommer til å bo på omd en! Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 20. juni 2013 Del Skrevet 20. juni 2013 (endret) Nå er E-P5 tilgjengelig i comparometeret Ser omtrent identisk ut som E-M5, hvertfall på ISO12800 som jeg så på nå, fargerendringen er bittelitt forskjellig. Liker faktisk E-P5 bedre her. http://www.imaging-r...OMP/COMPS01.HTM Endret 20. juni 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå