ATWindsor Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Ja, det kan nok sikkert brukes til mye. Jeg gikk bare ut i fra mitt bruk. Veldig mye innendørs. Hadde 50mm (den alle har) til 7D. Ble aldri brukt da den ble for smal. Utendørs var det mer 300mm+ jeg brukte/kunne tenkt meg. Og jeg har sett veldig mye på den 20mm ja. Virker perfekt til mye av mitt bruk. Men alle sier den har treg AF. Hva vil "treg" si egentlig? Vesentlig tregere enn alt annet på systemet ihvertfall, alle mine objektiv er MYE raskere enn 20mm til å fokusere. En stund siden jeg har pørvd canon kit, men om det er hastigheten, så skjønner jeg ikke hva DSLR-gjengen klager på speilløs sin fokushastighet for AtW Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 AF på 20mm plaget meg aldri nevneverdig. Det var ikke i nærheten av nyere fastoptikk fra Olympus, men på lanseringstidspunktet var det et flott objektiv som leverte i bøtter og spann. Erstattet det med 17mm f1.8 for et par måneder siden. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Se på Panasonic 25mm 1.4 også, selv om den koster endel, hvis 45mm blir for trang. Om jeg bare skulle hatt ett objektiv hadde det vært det. Fantastisk objektiv, og en brennvidde som funker til det meste, også portretter, selv om det kan bli et kompromiss mellom 45mm og 12mm.. Om man ikke skal ha et veldig lite objektiv, og man kan spare/ta seg råd, så er det vel anvendte penger. På den andre siden; 45mm er så billig og bra at det er et supert sted å begynne uansett, spesielt om man tar litt portrettbilder, og blir det for trangt til innendørs bruk, så er det jo flere alternativer i normal/vidvinkel-enden - flere rimelige, selv om de ikke er like omtalt. Går vel ann å bli vant til 20mm tregheten, spesielt om det er eneste objektiv man bruker, men hvis man er vant til de andre raske objektivene også, blir det nok et irritasjonsmoment tror jeg. (Har bare prøvd det i butikk). Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Ja, ser at 25mm'ern, og 17 mm'ern, ofte blir anbefalt istedet når det er spørsmål om 20mm. Begge er også på lista. Blir vel å stikke innom japan photo og teste dem når tiden er slagen (og bankkontoen full). Har nok mest lyst på 25mm. F1.4 er veldig fristende. Enda et stopp opp i lys inne er aldri en gal ting. Jepp, blir veldig liten DOF. Men det får man bare jobbe seg rundt om man kan. Blir tøffe prioriteringer. Pris er alltid det store, slemme trollet. Mange objektiv man har lyst på. 45-150 står også på lista. Må ha noe zoom. 14-140 hadde vært mer praktisk, men blir nok for dyr i denne omgang. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Panasonic sin 25/1.4 absolutt.... Fokus er kjapp og fint..., men så må jeg jo nevne 17/1.8 ... Jeg er fortsatt in love..., selv etter å ha handlet 75/1.8 :-) Lenke til kommentar
ventle Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Hva vil "treg" si egentlig? Glem motiver i bevegelse. Når det er sagt, på grunn av lysstyrken er den i stand til å oppnå fokus i mye mindre lys enn zoomobjektivene - 14-42 og 14-140 har mye raskere autofokus, men innendørs på kveldstid skal det lite til før de ikke klarer å fokusere i det hele tatt fordi det ikke er nok lys, mens 20mm'eren holder koken hele kvelden og natta. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 4. juni 2013 Del Skrevet 4. juni 2013 Bare pokkers så synd det mangler IS på disse objektivene. Kanskje ikke all verden å si på foto, men veldig kjekt på video. Og det er jo mye av grunnen til at jeg går for G6. Der har du den store fordelen til Olympus. Testa E-PL5, men var crap på video (min personlige mening). IS på den virker kun på foto. Er det tilfellet på alle Olympus? I så fall så har den ingen fordeler på video overhodet. Og hadde ikke VF (ja, kan kjøpe til, men...). Sånn er livet. Man for som regel ikke alt man vil. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 [...]blahblahblahb IS Olympus blahblahblah[...] E-M5 har en helt syk IS som også fungerer i videomodus. E-P5 får også denne (den er ikke på markedet enda, men de starter sending i slutten av juni)...., så det kommer nok på alle nyere hus. Disse har nok ca samme videomode som E-PL5 som ikke er å rope hurra for (1080/30p -> 60i, 20mbps), så vi "olympiere" håper på litt bedre med neste generasjon OMD som er på trappene i september ryktes det. ..., uten at jeg har helt store troa på at de snekkrer så mye bedre videomode. Så hvis video er viktig, er det nok panasonic som er tingen. ..., men IS'n til E-M5 bør du prøve en gang. AF på video fungerer ganske fint for meg med 17/1.8 - i tillegg til at den har fokusring med avstandsskala. Ganske nyttig. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 (endret) http://www.gerbrandv...et-m-45mm-f1-8/ Kult! Noen som vet når denne blir tilgjengelig for salg i Norge? Rart at den ikke er kommet opp på prisguiden engang. Pleier vanligvis å komme tidlig så man kan forhåndsbestille fra enkelte leverandører. Rålekkert hvertfall. Noen som vil kjøpe min strøkne Oly 45mm F1.8 så jeg kan bytte til sort da? Endret 5. juni 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 http://www.gerbrandv...et-m-45mm-f1-8/ oops - flaky link. Noen som vil kjøpe min strøkne Oly 45mm F1.8 så jeg kan bytte til sort da? Nope. Kjøper heller et passende søvfarget hus til min Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Hehe ser den Men her er linken, denne skal fungere. Copypastet den direkte fra adresselinjen når jeg hadde gått inn på den: http://www.gerbrandvanderweg.nl/2013/05/28/lightning-review-olympus-et-m-45mm-f1-8/ Lenke til kommentar
wailer Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 som jeg har nevnt tidligere i denne tråden har jeg tenkt og bytte fra canon til olympus, rett og slett pga vekt og strøelse, for mitt canon hadde jeg en Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L (som ble stjelt i kina) var veldig fornøyd med den, så lurer på hva det nærmeste jeg kan få for ? Lenke til kommentar
ventle Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Spørs på bruksområdet. Panasonic 45-200mm dekker samme (effektive) brennviddeområde, men optisk er den nok svakere enn Canon 100-400, og om du skal bruke den til bevegelige motiver (fugler i flukt) henger kontrastdetekterende autofokus fortsatt en del etter speilrefleks med fasedetekterende autofokus. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Brukte du 100-400 på et crophus vil en 75-300 (eller 100-300) være mer riktig - gir ca samme utsnitt på mFT som en 100-400 ga på crop. Lenke til kommentar
se# Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Brukte du 100-400 på et crophus vil en 75-300 (eller 100-300) være mer riktig - gir ca samme utsnitt på mFT som en 100-400 ga på crop. Både Ventle og Trondster gir fornuftige svar IMO, du må opp i 200 til 300mm for å få omtrent samme bildevinkel avhengig av om du hadde crop eller fullframe hus. I praksis er det stor forskjell i byggekvalitet og følgefokus fra et Canon-hus med 100-400 eller et Nikon hus med Nikons nye 80-400 og du får rett og slett ikke noe helt tilsvarende til mFT i dag. Tele og telezoomer er kanskje det området hvor mFT henger mest etter speilreflekser foreløpig, men er det bare rekkevidden du trenger og ikke følgefokusen kan du få bra resultater med mFT også. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Heisann ! Skal ha en rimelig spontan photoshoot i morgen etter jobb og pga tid og sted så er det Olympus OM-D E-M5 som blir med denne gang. Noen som har prøvd Olympus 40-150mm på portrett om det fungerer ? Alternativene mine er 12-50mm kitobjektivet, 14-42 kitobjektivet eller for sære bilder 12mm f.2.0. Med unntak av en action serie med en Citroen fra 1955 "gangstermodellen" hvor D700 m/70-200mm gjorde susen så ble hele helgas oppdrag tatt med Olympus og for 11 gang synd at ikke dette var på markedet for 5 år siden... Lenke til kommentar
eks Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Skal ha en rimelig spontan photoshoot i morgen etter jobb og pga tid og sted så er det Olympus OM-D E-M5 som blir med denne gang. Noen som har prøvd Olympus 40-150mm på portrett om det fungerer ? Alternativene mine er 12-50mm kitobjektivet, 14-42 kitobjektivet eller for sære bilder 12mm f.2.0. Vil da tro at det skal duge med mindre du er avhengig av god lysstyrke. Får vel tynn nok DoF med 40-150, tror jeg. Ser i signaturen din at du har 60mm, ville nok prøvd å bruke den heller enn 40-150, hvis mulig... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 dæng der har jeg skrevet feil gitt...bra du gjorde meg oppmerksom på det så får ta en retting når finner tid. Dette blir utendørs i morgen og i Grenland er det meldt sol uten en sky så lys blir nok ikke mangelvare, heller for mye da ville hatt overskyet men kan ikke alltid få som man vil... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. juni 2013 Del Skrevet 10. juni 2013 Det høres ut som om lyset kommer til være det største problemet. Fort gjort at du må ned i f/5.6-8 for å komme ned i fornufitg ISO. Hvis skarpheten til Olympus 40-150mm er noenlunde lik Panasonic sin nye 45-150mm, så er den skarp nok. Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Noen som har prøvd Olympus 40-150mm på portrett om det fungerer ? Har ikke brukt den selv, men ser at den får bra omtale for pris/ytelse, særlig i nedre del av brennviddeområdet så den burde fungere fint til portretter så lenge du ikke vil ha tynn DOF. Høres ut som du er en kandidat til Panasonic 35-100 F2.8. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå