Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har sikkert en alt for petimetrisk virusvokter :)

Vil ikke kalle det virus, men 43rumors ser ut til å ha en reklame som tar over brwoseren og redirekter til en annen side. Jeg har bare opplevd det med IE.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1080/30fps og konvertere til 24p i etterbehandlingen. Kjør 1/48sek lukkertid for å få fin og cinematisk motion blur. Altså 180 grader lukkervinkel i forhold til antall fps du kommer til å ende opp med i sluttresultat.

 

30fps har nok bedre kvalitet generelt enn 60fps, og derfor er 30fps det beste å ta utgangspunkt i for konvertering :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1080/30fps og konvertere til 24p i etterbehandlingen. Kjør 1/48sek lukkertid for å få fin og cinematisk motion blur. Altså 180 grader lukkervinkel i forhold til antall fps du kommer til å ende opp med i sluttresultat.

Bør vel velge en lukkertid på 1/60s, vel? Jeg trodde det er lukkertid i forhold til opptaksfreksvens som har noe å si for rolling shutter?

 

30fps har nok bedre kvalitet generelt enn 60fps, og derfor er 30fps det beste å ta utgangspunkt i for konvertering :)

Det høres fornuftig ut.

Lenke til kommentar

Bør vel velge en lukkertid på 1/60s, vel? Jeg trodde det er lukkertid i forhold til opptaksfreksvens som har noe å si for rolling shutter?

 

 

Er ikke rolling shutter det går på :) Rolling shutter vil være like ekstrem uavhengig av lukkertider.

 

Men bevegelses slør, altså motion blur, skal være (eller bør være, det er opp til en selv) 180 grader av fps antallet man ender opp med i resultatet. Om man filmer med lukkertid 1/1000 vil det kunne se ganske fælt ut ved raske panoreringer, ikke pga rolling shutter, men pga av alt virker hakkete og blinkete. Spesielt ved 24p.

 

Vanskelig å forklare. Men tenk at du kjøper Godzilla på dvd og pauser den i en scene som har rask panorering. Da vil alt være uklart pga bevegelsessløret pga lukkertiden og det er fordi dem kjører 1/48. Dette har man for å få en smooth cinematisk avspilling. Da kan man kjøre 24p som egentlig er veldig hakkete for øyet, men uten at man ser hakkingen fordi detaljer flyter inn i hverandre pga den "trege" lukkertiden. Da får man en langt penere men også mer cinematisk feel over det hele :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke rolling shutter det går på :) Rolling shutter vil være like ekstrem uavhengig av lukkertider.

 

Men bevegelses slør, altså motion blur, skal være (eller bør være, det er opp til en selv) 180 grader av fps antallet man ender opp med i resultatet. Om man filmer med lukkertid 1/1000 vil det kunne se ganske fælt ut ved raske panoreringer, ikke pga rolling shutter, men pga av alt virker hakkete og blinkete. Spesielt ved 24p.

 

Vanskelig å forklare. Men tenk at du kjøper Godzilla på dvd og pauser den i en scene som har rask panorering. Da vil alt være uklart pga bevegelsessløret pga lukkertiden og det er fordi dem kjører 1/48. Dette har man for å få en smooth cinematisk avspilling. Da kan man kjøre 24p som egentlig er veldig hakkete for øyet, men uten at man ser hakkingen fordi detaljer flyter inn i hverandre pga den "trege" lukkertiden. Da får man en langt penere men også mer cinematisk feel over det hele :)

 

Ja, problemet koker jo på mange måter ned til at man kjører en framerate som er latterlig lav. Man ser hakkingen ganske bra uansett i mine øyne, men det er ikke fullt så ille.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som gir mest cinematic effect, i forhold til video fps på OMD em5? Burde man skyte 60fps og rendere i 24? eller 30fps rendere i 24?

Merk at readout fra brikka er 30p, men det konverteres til 60i for "kompatibilitet" - altså; det finnes flere devices (TV'er) som klarer å spille av 60i enn som klarer 30p.

 

Hvilke settings pleier folk å bruke her når de filmer med E-M5 eller tilsvarende?

Jeg kjører manuell eksponering (inkl ISO og WB), og har stort sett brukt "vivid"-mode til nå.

 

Hva mener du gir best resultat?

 

E-M5 har desverre ganske dårlig videomode, men IBIS'en gjør jo at det kunne vært helt kanon...

Lenke til kommentar

Hvordan er det med portrettobjektiver på m43? På aps-c så må man jo gjerne godt forbi 50mm for at hode/skulderportrett ikke skal få forvregninger. Men jeg leser at folk er kjempefornøyd med 35 og 45mm til protrett på m43. Blir det andrledes siden objektivene er mindre?

Lenke til kommentar

På fullframe regnes 85-135mm for det ideelle brennviddeomfanget til portretter. Dette fordi du da har passe avstand til motivet når du har "riktig" utsnitt - det viktige for perspektivet er ikke utsnittet, men avstanden.

 

For å få samme utsnittet på micro Four Thirds skal du på grunn av den mindre sensoren gange brennvidden med to, og følgelig blir 42.5-67.5 det "ideelle" brennviddeområdet. Det gjør ikke så mye om det er litt over eller under, så en 40mm vil fungere fint, og Olympus 75/1.8 er aldeles glimrende.

Lenke til kommentar

Takk. Vi får se når det faktisk dukker opp. Med min flaks dukker det vel ikke opp før i august=P

Gikk fra en 7D til Nex-5 da 7D'n veldig ofte ble liggende igjen hjemme da jeg ikke orket å dra med meg det enorme droget. Nex'en var flott, men jeg begynte å bruke den minst like mye til video som foto. Da ble ingen manuell kontroll ved video for begrensende. Og jeg savnet virkelig en vf. Og jeg trenger en 180 graders vridbar skjerm. G6 trykker på absolutt alle de riktige knappene. Med et pancake objektiv blir det egentlig ikke så mye større enn nex'en. Jeg hadde aldri store nok lommer for den heller, så måtte ta det med meg i hånda uansett.

Lenke til kommentar

Den så fin ut den ja. Problemet er at det er en lite praktisk brennvidde. Ikke bra til så mye annet en portrett. Ellers så trenger jeg ofte den lyssyrken innendørs, men da blir den alt for smal. Skal ha en makrolinse etter hvert. Det skulle vel funke veldig bra til et og annet portrett også.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Ja, det kan nok sikkert brukes til mye. Jeg gikk bare ut i fra mitt bruk. Veldig mye innendørs. Hadde 50mm (den alle har) til 7D. Ble aldri brukt da den ble for smal. Utendørs var det mer 300mm+ jeg brukte/kunne tenkt meg. Og jeg har sett veldig mye på den 20mm ja. Virker perfekt til mye av mitt bruk. Men alle sier den har treg AF. Hva vil "treg" si egentlig?

Lenke til kommentar

Og jeg har sett veldig mye på den 20mm ja. Virker perfekt til mye av mitt bruk. Men alle sier den har treg AF. Hva vil "treg" si egentlig?

På olympushus er den det jeg vil kalle treg - litt for treg. ..., men på panasonic-hus har jeg sett den er ganske så kjapp og fin. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...