Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

noen som har noe og utsette på Olympus E-PL5 som et kamera til reising?

jeg reiser rundt 8/9månder hvert år, alt fra ørken i mali, høyt i fjellene i Tibet osv.

får tiden har jeg et canon 60d, men det er rett og slett for tungt og reise med i lengen

så nå vurder jeg og kjøpe epl5 neste gang jeg drar til new york

noen som har noen gode grunner til og ikke kjøpe det eller heller gå for et annet kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg reiser rundt 8/9månder hvert år, alt fra ørken i mali, høyt i fjellene i Tibet osv.

får tiden har jeg et canon 60d, men det er rett og slett for tungt og reise med i lengen

så nå vurder jeg og kjøpe epl5 neste gang jeg drar til new york

noen som har noen gode grunner til og ikke kjøpe det eller heller gå for et annet kamera?

Det eneste jeg kommer på er at det kanskje vil være kjekt med værtettingen du har på OM-D E-M5. Innebygget søker og bedre stabilisator er jo kjekt det også. Kameraet er ikke veldig mye større enn E-PL5, men jo litt dyrere.
Lenke til kommentar

Du vi definitivt spare en del i volum og vekt hvis du går til E-PL5. Ellers er E-P5 nettopp lansert som er toppmodellen til Olympus i Pen-serien. Personlig hadde jeg fortrukket dette pga flere knapper og kontrollhjul som gjør betjeningen noe enklere. E-P5 har også fått samme stabilisator som E-M5, men mangler fortsatt innebygd søker, så hvis du liker å bruke søker er E-M5 et bedre alternativ. Sony NEX-6 og NEX-7 har forøvrig også søker innebygd.

Når det gjelder handling i NY kan det være mye å spare noen ganger, lite andre så sjekk priser før du handler der. Er prisforskjellen liten er det like greit å handle i Norge og få norsk garanti/kjøpslov i ryggen hvis det skulle være noe galt.

Lenke til kommentar

Det kan jeg forstå. :-) Selv har jeg E-M5, og bruker dette flittig når jeg er ute å reiser. ... Er ikke så mye reising, men det blir nå en og annen jobbtur, og E-M5'n henger alltid rundt skuldera eller ligger i toppen av sekken. Med en bitteliten veske, får jeg plass til 17/1.8, 45/1.8 og 75/1.8 + kamerahus og et ekstra batteri uten problemer. Med Olympus PenPal eller WiFi-støtten til E-P5 får du kjapt sendt avgårde bilder til en blogg eller "reisemail".

Et par ting å vurdere;

* Søker; Jeg liker den innebygde i E-M5. Du kan få ekstern til de andre, eller gå for en Sony (men NB; Objektivutvalg...)

* Værtetting; Hvor hardt utsetter du de? Alle kameraer tåler en tur i en ørken..., men ikke hvis det blåser storm...

* Stabilisator; E-M5 stabilisatoren er uten sidestykke. Helt syk. Når jeg reiser blir det gjerne ikke tid til å ta så mye bilder før det lir litt ut på kveld - og da er stabilisatoren super å jobbe med. 150mm på 1/40sek håndholdt uten blur... null stress. 50mm 1/2-sek håndholdt uten blur... (går så lenge pulsen din ikke er for høy).

* Norsk kjøpslov; 5år.

Lenke til kommentar

Det kan jeg forstå. :-) Selv har jeg E-M5, og bruker dette flittig når jeg er ute å reiser. ... Er ikke så mye reising, men det blir nå en og annen jobbtur, og E-M5'n henger alltid rundt skuldera eller ligger i toppen av sekken. Med en bitteliten veske, får jeg plass til 17/1.8, 45/1.8 og 75/1.8 + kamerahus og et ekstra batteri uten problemer. Med Olympus PenPal eller WiFi-støtten til E-P5 får du kjapt sendt avgårde bilder til en blogg eller "reisemail".

Et par ting å vurdere;

* Søker; Jeg liker den innebygde i E-M5. Du kan få ekstern til de andre, eller gå for en Sony (men NB; Objektivutvalg...)

* Værtetting; Hvor hardt utsetter du de? Alle kameraer tåler en tur i en ørken..., men ikke hvis det blåser storm...

* Stabilisator; E-M5 stabilisatoren er uten sidestykke. Helt syk. Når jeg reiser blir det gjerne ikke tid til å ta så mye bilder før det lir litt ut på kveld - og da er stabilisatoren super å jobbe med. 150mm på 1/40sek håndholdt uten blur... null stress. 50mm 1/2-sek håndholdt uten blur... (går så lenge pulsen din ikke er for høy).

* Norsk kjøpslov; 5år.

jeg har tatt "livet" av to Canon 60d, første mens jeg klatret Mount Cameroon, døde pga fuktighet, 2. døde i midten av Gobi ørknen i Mongolia(var ikke storm), så værtetting er nok best ja.

ser ut som jeg går for e-m5 nå, siden den også har innebygdsøker, da slipper jeg flere ting og holde orden på

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vurderer litt forskjellige objektiver,

kit-zomen som følger med :12-50mm

Samyang 7.5mm f/3.5 UMC Fisheye

M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6

M.ZUIKO Digital 17mm f/1.8

har altid brukt canon så er helt ny i Olympus verden

Lenke til kommentar

jeg vurderer litt forskjellige objektiver,

kit-zomen som følger med :12-50mm

Samyang 7.5mm f/3.5 UMC Fisheye

M.Zuiko Digital ED 40-150mm f/4.0-5.6

M.ZUIKO Digital 17mm f/1.8

har altid brukt canon så er helt ny i Olympus verden

7.5 fisheye har jeg ikke prøvd.

Av de andre, er jo 17/1.8 et must..., og egentlig 40-150 også pga den er så billig. Stått i pøsende regn på fotballkamp også med den uten å bry meg for mye. Den var jo så billig... :p men den tok jo ikke kveld heller da, så de tåler jo litt. Begge disse har jo meget rask AF og er bra å jobbe med. Eneste er jo dersom du vil ha mengder med bokeh..., da må du gjerne se deg om etter noe annet. Jeg har akkurat fått meg 75/1.8, og den gir en helt fantastisk bokeh. Ikke i enorme mengder, det er helt nydelig creamy. :-)

Lenke til kommentar

Hei

Noen tanker / anbefalinger av kamera hvis jeg er interessert i et kompakt systemkamera og har et budsjett på ca fem tusen? Har sett og lest endel om Olympus E-PL5 som ligger akkurat innenfor økonomisk. Er det noen andre modeller jeg burde vurdere istede.

Lenke til kommentar

Noen tanker / anbefalinger av kamera hvis jeg er interessert i et kompakt systemkamera og har et budsjett på ca fem tusen? Har sett og lest endel om Olympus E-PL5 som ligger akkurat innenfor økonomisk.

Du skriver ingenting om spesielle krav til kameraet, men E-PL5 er en bra modell. Både Sony og Panasonic lager kompakte systemkameraer på omtent samme nivå. Olympus har forøvrig akkurat lansert E-P5 som er modellen over E-PL5. Den havner nok over ditt budsjett, men når den kommer i butikkene er det en viss sjanse for at E-PL5 synker litt i pris (det kan ta en stund og hjelpr lite hvis du skal handle nå).

Lenke til kommentar

Hei. Er det nokon som har ei fornuftig (rimelegare enn å kjøpe HLD-6) løysing for å få sentrert tripod-mount på E-M5? Noko billeg eBay-fjas som eg kan skru på, eller noko. (Har søkt litt rundt utan å finne noko som begeistra veldig.)

Denne er jo en mulighet: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=BOEM5&type=0&eq=&desc=BOEM5%3a-Plate-for-OM-D-E-M5&key=it

Jeg syntes det ser ut som en god løsning, men frykter at de skal ha litt for å sende den over atlanteren...

Lenke til kommentar

Godt poeng! Har du noen erfaringer? Det dukket bare opp en forsendelsesmetode, men man kan muligens få dem til å sende på en annen måte hvis man kontakter dem?

Jeg handler lite fra utlandet, men de gangene jeg har kjøpt noe, så har det vært to valg. Dyrt eller billig. Her høres det ut som de kun har dyrt. Hva er det snakk om?

Lenke til kommentar

Hva er det snakk om?

Det var den RRS plata til OM-D som jeg linket til over her. Eller mente du kanskje summen?? Plata koster 60 USD og frakten er 48,15 USD.

Blir nok ikke så aktuelt siden det baller på seg med frakt og moms på frakt osv. Vips så er prisen det dobbelte og vel så det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...