Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fantastisk gøy samling bilder.

Er ikke ofte jeg scroller gjennom så mye forskjellig og omtrent liker alt jeg ser :)

Den Olympus 75mm er farlig skarp. Blir som å leke med kniv når man ser bilder som dette som du la ut:

tumblr_ml98pzo70i1s5lss2o3_1280.jpg

Takk!! ..., men merk; bildet du linket til er tatt med m.Zuiko 45mm @ 1.8. Det er jo et fantastisk objektiv det også. Alle bildene på den bloggen er tatt med E-M5. De aller fleste er rett fra kameraet via PenPal og rett opp uten noen form for crop/behandling.

Det er kunde siste postene som er tatt med 75'n.., men den er jo helt sykt skarp den og. Flere bilder kommer nå snart før jeg tar kveld.

Det ser da slettes ikke ille ut det der, kiskogl. Grattis med nytt objektiv! Det er et av relativt få objektiver man ikke trenger å bekymre seg en døyt over skarpheten med, uansett blender. Jeg har hatt det gøy med 16:9 og 2.35:1 og dette objektivet. utfordrende, men veldig morsomt.

Du får forresten god og rimelig solblender på ebay fra JJC. Koster rundt 200-lappen og ser helt lik ut som Olympus sin originale. Matcher farge og finish på objektivet. Kjøper du et objektivdeksel med pinch-lås samtidig er du i boks. Anbefales virkelig! :)

Solblender fra E-bay ble bestillt når jeg bestillte objektivet, så den kommer nok snart. Med samtlige av mine faste for m43 bekymrer jeg meg lite og ingenting hva skarphet angår, men ser nå at 75'n er helt drøy. Kjekkere å bruke også enn jeg først hadde trodd. Kjøpte den først og fremst pga jeg har noen bryllupsoppdrag i sommer, men ser jo at den gjør det litt greit å være gatefotograf da man kan være litt mer på avstand. - noe som passer greit for noen som ikke er helt vant til å stappe kameraet opp i nesa til folk...

.... og som sagt; mer kommer snart på Tumblr'n min.

Lenke til kommentar

Takk!! ..., men merk; bildet du linket til er tatt med m.Zuiko 45mm @ 1.8. Det er jo et fantastisk objektiv det også. Alle bildene på den bloggen er tatt med E-M5. De aller fleste er rett fra kameraet via PenPal og rett opp uten noen form for crop/behandling.

Det er kunde siste postene som er tatt med 75'n.., men den er jo helt sykt skarp den og. Flere bilder kommer nå snart før jeg tar kveld.

Okei. Siden det var 45mm du brukte der kan jeg vel ikke henges for å ha tatt tippet feil da 45mm-en også er helt drøy på skarphet :)

Men ja, 75mm-en er egentlig bare sick. DxOMark sa vel en gang, om jeg husker rett, at Olympus 75mm muligens var det beste objektivet de noensinne hadde testet uavhengig av kamerasystem.

Det er hvertfall helt fantastisk på alle måter, og egentlig verdt langt mer penger enn det ligger til nå. Men det tar vi ikke så tungt :D

Lenke til kommentar

Men ja, 75mm-en er egentlig bare sick. DxOMark sa vel en gang, om jeg husker rett, at Olympus 75mm muligens var det beste objektivet de noensinne hadde testet uavhengig av kamerasystem.

Eg trur du hugsar feil. Dei skriv "The Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm f/1.8 is best lens DxOMark have tested for the Micro Four Thirds hybrid camera system." Det er mange som (ifølge DxOMark) er skarpare for andre system, viss du ser på Camera Lens Ratings. (Men neppe så mange av dei som veg 305g, då...)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange som (ifølge DxOMark) er skarpare for andre system, viss du ser på Camera Lens Ratings. (Men neppe så mange av dei som veg 305g, då...)

Joda, som de også skriver i konklusjonen "If you’re a convert to the smaller and lighter Micro Four Thirds cameras then the Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm f/1.8 is excellent, but to put it into some context it’s not in the same league as other portrait lens and camera combinations. Take for example the Nikon 85mm f/1.8G mounted on a Nikon D3X lately reviewed."

Men igjen så er det det der med størrelse og vekt - og for ytelse etter størrelse og vekt er Olympus 75/1.8 (og mFT-systemet generelt) helt konge! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, som de også skriver i konklusjonen "If you’re a convert to the smaller and lighter Micro Four Thirds cameras then the Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 75mm f/1.8 is excellent, but to put it into some context it’s not in the same league as other portrait lens and camera combinations. Take for example the Nikon 85mm f/1.8G mounted on a Nikon D3X lately reviewed."

Men igjen så er det det der med størrelse og vekt - og for ytelse etter størrelse og vekt er Olympus 75/1.8 (og mFT-systemet generelt) helt konge! :)

Vel.... Nikon 85/1.8 på et D3x er mer sammenlignbart med Zuiko 45/1.8

75mm på m43 = 150mm FOV på 24*36mm sensor

Lenke til kommentar

Vil vel også tro at 24Mpx sensor kontra 16Mpx sesnor også har noe å si. Ettersom DXO tester objektv + sensor ...

Sensor har her enormt å si - de tester som du skriver kombinasjonen. Men - ikke kikk så mye på poengene deres - poengskalaen er til tider helt på bærtur.

Edit: Forresten: stryk "til tider".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Vil vel også tro at 24Mpx sensor kontra 16Mpx sesnor også har noe å si. Ettersom DXO tester objektv + sensor ...

Ja det har nok mye å si, og også spesielt mtp at 75mm F1.8 ble testet på GH2 som har nokså sterk AA.

Men hvordan noe kan bli seende skarpere ut enn 75mm F1.8 kan jeg nesten ikke forestille meg. Det har vel også mye å si at sensor er større. Slik jeg forstår det vil decency level-en være mye lavere på et fullformat enn på mft siden linjene som måles blir spredt over et langt større areal.

Hos Lenstip kommer hvertfall Oly 75mm nesten dobbelt så godt ut som feks Canon 50mm F1.2 gjør.

3712_roz.jpg

3171_roz50D.jpg

Men det betyr ikke at bildene blir dobbelt så skarpe slik jeg forstår. Man er nok nærmere av hva som oppleves som skarphet om man dobler resultatene til 50mm F1.2, som jeg vil tro har noe med at sensoren er dobbelt så stor. Men rett meg gjerne om jeg tar feil noen.

Selv min Olympus 12-60mm kommer sterkere ut enn 50mm F1.2

2854_roz_centr.jpg

Og slik DXO måler vil jeg tro at man må snu på flisen. At decency level kan settes lavere for mft enn ff.

Ifølge dxo er Nikons 85mm F1.4 nesten dobbelt så skarp som Oly 75mm og det er vel nesten ikke mulig? Hvertfall ikke til den prisen.

Og eksempelvis kommer Canon 50 1.2 50% bedre ut på skarphet enn Oly 75 hos Dxo, mens det er strake motsetningen i forhold til målene hos lenstip.

Damn, this is confusing :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Lenstip måler skarphet pr areal- lengdeenhet på sensoren - DxO måler verdier totalt på sensoren.

Ellers er EF 50/1.2L ikke Canons skarpeste objektiv. :)

Legg også merke til at Lenstips målinger er høyst avhengige av sensoren brukt i målingene - du kan ikke få høye MTF-verdier uten høy pikseltetthet - og pikseltettheten på mFT-sensorene er merkbart høyere enn noen FF-sensor. Leser du litt videre i EF 50/1.2L-analysen, litt lenger ned på samme side du tok 50D-grafen fra, så ser du at FF-grafene er lavere, og det står også forklart hvorfor. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Lenstip måler vel per lengdeenhet av sensoren, DxO per arealenhet.

IceBlitz: La oss for enkelhets skyld si at senterskarpheten gjelder hele bildet og bruke f/4 som eksempel. Da får vi 81 linjer(par?) per mm (lpmm) * 18mm lengde og 81 lpmm * 12 mm bredde = 1458 * 972 linjer(par?)

For Canons fullformat får vi da 51 lpmm * 36mm og 51 lpmm* 24 mm = 1836 * 1224 linjer(par?)

Reelt vil det være noe lavere fordi skarpheten synker ut mot hjørnene. Tallene hørtes noe lave ut så jeg regner med det er linjepar, ikke linjer. I så fall kan du gange både lengde og bredde-tallene med 2 for å få et slags mål på "megapiksler". NB. Det er neppe sammenlignbart med Dxomarks Percived Megapiksels uten at jeg har undersøkt det nærmere.

Lenke til kommentar

NB. Det er neppe sammenlignbart med Dxomarks Percived Megapiksels uten at jeg har undersøkt det nærmere.

Dette er et generelt problem, oppløsningstall kan måles på mange måter og er aldri (sjelden) sammenlignbare mellom to teststeder. I beste fall er de sammenlignbare for linser testet med samme metode på et nettsted gitt at samme kamera er brukt. Og er det kameraer som testes fortutsetter det bruk av samme linse på kameraene for å få sammenlignbare resultat. Photozone oppgir f.eks alltid kameraet de tester med og tester også en del med to kameraer (crop og FF) og de advarer mot sammenlinginger på tvers av system. Ellers har jeg litt sans for Lenrentals testene som ofte ser på mange eksemplarer av samme objektiv (men ikke tester så mye annet enn oppløsning).

Lenke til kommentar

Eller enda bedre - ikke kikk på testene deres i det hele tatt :p

+1. DxOMark testene for objektiver er HELT ubrukelige så sant du ikke finner objektiv som er testet med samme sensor. ..., og da kun for å sammenligne to alternativer.

Dersom de graver opp en test av ZuikoDigital 50/2 på en E-1, så får vel denne stryk-karakter tenker jeg..., selv om objektivet er helt utrolig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

+1. DxOMark testene for objektiver er HELT ubrukelige så sant du ikke finner objektiv som er testet med samme sensor. ..., og da kun for å sammenligne to alternativer.

Dersom de graver opp en test av ZuikoDigital 50/2 på en E-1, så får vel denne stryk-karakter tenker jeg..., selv om objektivet er helt utrolig.

Denne er fin da---> http://www.dxomark.c...al-ED-12mm-f2.0

Endret av thule1
Lenke til kommentar

Du får forresten god og rimelig solblender på ebay fra JJC. Koster rundt 200-lappen og ser helt lik ut som Olympus sin originale. Matcher farge og finish på objektivet. Kjøper du et objektivdeksel med pinch-lås samtidig er du i boks. Anbefales virkelig! :)

... Da fikk jeg denne. Bestillte den jo før jeg fikk tak i objektivet. ... og wow. Skikkelig nice finish! :-) Helt perfekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...