Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann Olympusfolk

Kjøpte speilrefleks tidligere i høst og valget falt da på E-620 med 14-42 og 40-150, og sannelig blei også 25mm pancake og 70-300 kjøpt nesten samme omgang, duverden så lett det er å bruke penger.

Er meget godt fornøyd med ytelsene til kameraet (men mannen bak bør bli flinkere, hehe).

I dag så hadde Elite foto i Arendal flyttet til nye og større lokaler og jeg måtte selvfølgelig inn og kikke litt... Desverre var det ikke utvalget mye å rope hurra for på Olympus sin side (kun en 70-300mm utstilt samt blitsen), men jeg fikk nå med meg en FL-36r for 1299,- som må kunne sies å være en særdeles bra pris (og det var flere igjen).

Han som driver stedet sa at Olympus desverre var utsatt for prisdumping fra de større kjedene og derfor ikke var like attraktive å ta inn og dårlig system hos importøren var ikke gunstig med tanke på å få inn varer. Han kvia seg rett og slett litt for å ta inn olympus og det er jo synd.

Er ikke de markedsledene merkene i Norge like mye utsatt for prisvingninger og dumping, eller er markedsandelene så store at det spiller noen rolle?

Lenke til kommentar
Du kan ikke selge kameraer uten å tilby markedsledende kameraer. :)

Tenk deg at du labber inn i en butikk for å kjøpe deg en flaske Cola, og så har butikken ikke Cola! Vel, parallellen er ikke helt god, siden ingen kameramerker er overlegne andre i forbrukersektoren, men du tar poenget. :)

Nei, selvfølgelig, du hadde jo ikke tjent mye penger på det. Er jo selvfølgelig klar over at man begår forretnignsmessig selvmord ved å ikke føre markedslederene (spesielt i et mindre marked som her i byen). Men det burde da være mulig for Olympus å prøve og gjøre seg mer attraktive i markedet da, slik det er nå er jo ikke ideelt for noen parter.

Spurte på elkjøp om de hadde solgt mange e-450er på supertilbud forige fredag og selgeren i data/kamera-avdelingen kunne ikke huske å ha solgt noen. Om det skyldes merkeavhengighet eller ignoranse hos publikum aner jeg ikke, men det er jo litt rart.

Likevel synes jeg som forbruker at lavere priser er gunstig og har selvfølgelig utnyttet det (70-300mm 1999,- og 25mm til 1799,- hos japaphoto og selvfølgelig blitsen hos elite), men det er jo synd hvis lavere priser hos de store aktørene skal føre til dårligere utvalg hos de mindre. Det vil vel til slutt føre til mindre mangfold i markedet og kanskje i ytterste konsekvens mindre utvalg hos de store kjedene og det kan da ingen tjene på bortsett fra monopolholderne, eller?

For min egendel ble jeg forelsket i Olympus da kameraten min kjøpte seg et e-520 i fjor veldig mye pga. størrelse og byggekvalitetsfølelse (det er noe eget med den litt grove plastikken som bare gjør det for meg) og forholdsvis billig og god "amatøropptikk".

Så når e-620 blei lansert og klar i butikk her i norge satt sommerjobbpengene løst.

Skal over dammen en tur til jul og lurer da på å ta med meg hjem en 9-18mm til meg og en sigma 105mm macro for kammeraten min. Er det noen som vet om noen gode butikker i Houston, eller er det kanskje likegreit å bestille fra BHphotovideo (ser de har kampanje på 9-18 frem til 31/12)?

Nå får det være nok tasting så seint på kvelden, en ny morgen truer.

Lenke til kommentar

Elkjøp må ha solgt bøttevis av E-450 på dagstilbudet, ALLE butikkene i hele Norge var utsolgt samme dag. Jeg bestilte på nett og de ble også utsolgt raskt. Så raskt at jeg ikke enda har fått kameraet fordi de er tomme på lager og Olympus ikke kan levere flere før om 3 uker :(

Endret av xeonnorway
Lenke til kommentar

Angående Olympus evne til å profilere seg er ikke Norge det verste landet. Skjerve & co hos Olympus gjør en relativt sett veldig god jobb. I USA er det et stort problem for 4/3-brukere at de har dårlig tilgang til utstyr og service lokalt, og da snakker vi om byen med flere hundre tusen innbyggere, i enkelte tilfeller millioner av innbyggere.

I Norge har jeg sett Olympus forhandlet nesten overalt, vi hadde faktisk en fotobutikk som forhandlet kun Olympus her lokalt før, men den er nå nedlagt. Norge er sært bra på Olympus, som sagt, all heder til Skjerve & co hos Olympus. Men jeg har også snakket med folk både hos Japanphoto og Fotovideo som beskriver en litt tung holdning fra Olympus Norge, noe som for FotoVideos tilfelle visstnok førte til at Olympus ikke fikk den dekningen de ønsket å gi merket. Selv om Olympus Norge internasjonalt sett gjør en god jobb tror jeg nok de ligger langt bak de to store, og med Sony på fremmarsj tror jeg nok Olympus trenger å sette fokus på denne problemstillingen, det siste de må gjøre er å hvile på laurbærne og stole på µ4/3, det markdet har de ikke for seg selv så veldig lenge...

:)

Lenke til kommentar
Selger mitt.

Fikser ikke Olympus mer. Fokusering og flash-AF-asisten er grusom!

Det er ikke noe bedre hos de andre; ihvertfall så lenge vi snakker om de billige modellene. Muligens med unntak av Nikon som har vett til å installere skikkelig hjelpelys til autofokus. Men Nikon har andre svakheter som gjør merket uaktuelt for meg.

Du har ikke vurdert å kjøpe en blits; FL-36R f.eks. - blir billigere enn å bytte.

Tom

Lenke til kommentar
Men; hvilke svakheter synes du Nikon har i forhold til Olympus. Jeg vurderer nemlig dette som et alternativ til Olympus nå.

Jeg er ikke den rette å spørre; da jeg ikke liker Nikon på generelt grunnlag. Men for meg så er det at noen ting er speilvendt i forhold til Canon og Olympus (objektiv-montering, +/- EV ), og brukergrensesnittet er knotete*. I tillegg så synes jeg at kit-objektivene til både Canon og Nikon er direkte triste i forhold til Olympus sine; slik at det blir fort dyrere for en OK pakke; selv for nybegynnere.

Tom

*) Noe Nikon folket sikkert sier om Canon :D

Lenke til kommentar
Spurte på elkjøp om de hadde solgt mange e-450er på supertilbud forige fredag og selgeren i data/kamera-avdelingen kunne ikke huske å ha solgt noen. Om det skyldes merkeavhengighet eller ignoranse hos publikum aner jeg ikke, men det er jo litt rart.

En på jobb skulle kjøpe E-450 på Elkjøp den dagen. Det var kø nesten helt ut på gata! Han fikk bestilt til den prisen, men den kommer ikke før i desember. Dette gjelder Elkjøp i Tønsberg.

Selger mitt.

Som tomsi sier. De andre i den prisklassen er ikke noe bedre. Kjøp deg heller en liten, men karftig LED lommelykt. ;)

Det hjelper på å ha f/1,4 optikk også.

Lenke til kommentar

Jeg fikk nettopp bekrefta fra Elkjøp at jeg får tilsendt ett E450DZKIT istedet for det vanlige kitet siden de ikke hadde flere igjen til å fylle orderen min :!:

Dvs jeg får double zoom kitet til dagstilbudsprisen!

Da ble det E-450 + ZD 14-42mm og 40-150mm + 6mnd gammelt Sigma 18-50 2.8 til litt over 4000,- totalt på meg denne gang. Artig med positive overraskelser for en gangs skyld.

Edit:typo

Endret av xeonnorway
Lenke til kommentar

Er det noen som har synspunkter anngående Olympus sin satsing for neste år ?.

Jeg tenker da spesielt på deres " roadmapp " for objektiver .

Det ser ut som om m4/3 får en rekke nye objektiver , mens 4/3 kanskje bare får ett nytt .

Noen ny oppgradert utgave av E3 ser det ut som om vi må vente lenge på .

Samtidlig hører jeg att det er en rekke proffer som ikke gidder vente lenger på ett bedre kamera . Å de har nå gått over ,( eller har planer om det) , til en annen kamera produsent .

Lenke til kommentar
Er det noen som har synspunkter anngående Olympus sin satsing for neste år ?.

Jeg tenker da spesielt på deres " roadmapp " for objektiver .

Det ser ut som om m4/3 får en rekke nye objektiver , mens 4/3 kanskje bare får ett nytt .

Noen ny oppgradert utgave av E3 ser det ut som om vi må vente lenge på .

Samtidlig hører jeg att det er en rekke proffer som ikke gidder vente lenger på ett bedre kamera . Å de har nå gått over ,( eller har planer om det) , til en annen kamera produsent .

Det er vel naturlig at Olympus må bruke ressurser på å få ut noen flere objektiver til m4/3, to blir jo litt tynt i lengden.

Når det gjelder E3 så har vel aldri Olympus hatt noe kamera som virkelig kan konkurrere mot toppmodellene til Canon og Nikon. De fleste venter vel en oppgradering av E3 i (forhåpentligvis) første halvdel av 2010, men å forvente en direkte konkurrent til D3s/D3x og 1D Mk IV eller 1Ds Mk III er urealistisk. Olympus sin bildebrikke er såpass mye mindre at den aldri (med nåværende teknologi) kan gi like høy oppløsning og/eller bli like god på høy iso som en fullformatsbrikke.

Men jeg kan heller ikke forstå hvorfor E3 (eller etterfølgeren) ikke skulle være god nok for mange proffer. Det spørs jo helt hva man driver med, og det tas fryktelig mange proffe bilder som verken trenger det best av høy Iso eller ekstremt høy oppløsning. Velger man Olympus må det jo være for å få et mer kompakt system totalt, og det gir jo 4/3. Hadde jeg vært Olympus ville jeg siktet meg inn mot de som virkelig trenger kompakt utstyr og prøvd å selge på det, å konkurrere mot 1D/D3 type kameraer vil jo ikke fungere.

Målet for E3-etterfølgeren må jo være å gi omtrent K7/D300s/50D/7D kvalitet i et mer kompakt hus.

Lenke til kommentar
Selger mitt.

Som tomsi sier. De andre i den prisklassen er ikke noe bedre. Kjøp deg heller en liten, men karftig LED lommelykt. ;)

Det hjelper på å ha f/1,4 optikk også.

Ja, men det er en ting mer å drasse med seg og en ting mer å glemme igjen hjemme ;) Er lite normalzoom på f/1,4 men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...