Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK! Ang skarphet..... hvem er up for en liten utfordring?

 

På bildet jeg linker til, er det tatt bilder av et hovedkort (akam-folket må jo kjenne seg igjen...). Objektivene som er brukt er;

Zuiko 14-54 (E-X kit-objektiv @f/2.8)

Zuiko 12-50 (OMD kit-objektiv @f/4)

Lumix 14/2.5 (@f/2.5)

Zuiko 17/1.8 (@f/1.8 OG @f/2.8)

Zuiko 45/1.8 (@f/2)

 

Dette gir da totalt 6 bilder. Bildene har så blitt satt sammen til 1 bilde.

 

Instillinger; JPG Normal, Vivid, Sharpness 0, Contrast +2, Saturation +1. Alle er 100% Crop.

 

Utsnittene er markert med tallene 1-6.

Hva tror DU er riktig kombo?

Hvilken liker DU best?

Hvilken er verst?

 

Peep i vei folkens!

 

 

 

1= 12-50 @ 4

2= 14-54 @ 2.8

3= 17 @ 1.8

4= 45 @ 2

5= 14 @ 2.5

6= 17 @ 2.8

 

 

 

Edit - Lagt til spoiler med lista. :-)

 

Kan jo prøve på samme oppsett igjen en annen dag, men da med samme blendertall over hele fjøla.

post-8299-0-47777300-1368473492_thumb.jpg

Endret av kiskogl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK! Ang skarphet..... hvem er up for en liten utfordring?

Denne overlater jeg til andre.

 

På bildet jeg linker til, er det tatt bilder av et hovedkort (akam-folket må jo kjenne seg igjen...). Objektivene som er brukt er;

Zuiko 14-54 (E-X kit-objektiv @f/2.8)

...

Jeg har aldri tenkt på 14-54mm -en som et kit-objektiv; men det har jo vært det for E-x husene. jeg tror de fleste av oss tenker på enklere og rimeligere saker ... Og det forklarer en del av kommentarene i denne tråden.

 

Så lenge 17mm-en er i samme klasse som 14-54mm-en, så er det skarpt nok for min del.

Lenke til kommentar

Peepingen var vanskelig, men just for fun:

Ser ut som lyset er forskjellig. 1, 2 og 5 er best, men vanskelig å skille. Tror at de representerer 14-54mm, 17mm 1.8 og 45 mm(i bortimot tilfeldig rekkefølge. De andre tre har jeg ingen formening om, annet enn at de virker mindre bra, og kanskje da representerer 12-50mm, 14mm og 17mm 2.8 m, uten å ha sagt noe om rekkefølgen! :fun:

Lenke til kommentar

Godt spørsmål.

 

Jeg synes at Shirmah har oppsummert det ganske greit. Det som jeg har problem med er at E-PM2 og E-PL5 er såpass like som de er. Litt som GF5 med og uten vippeskjerm - synes E-PL skulle vært litt vassere ... E-P5 og OM-D E-M5 gir mer mening. Det blir som GX1 kontra GH3.

 

Jeg liker at Olympus holder seg til samme sensor i alle modellene - da er det bare å velge modell ut i fra hvilke features en ønsker seg.

 

 

Det var en fin forklaring :)

 

Jeg liker også at Olympus putter den deilige sensoren i flere modeller for da kan man velge kamera ut ifra features og ikke bare bildekvalitet. Det er heller segmenteringen jeg ikke helt har forstått.

 

Kanskje det er fordi jeg selv har Panasonic, men føler at Panasonic har vært langt klarere på hvilke modeller som er ment til de forskjellige kundegruppene. Men men. For lære meg Olympus litt bedre å kjenne og kjøpe meg et Oly snart :)

 

Vil bytte ut GF3-en da den har så forbasket aggressivt AA filter. Må salig mye oppskarpning til før det blir like skarpt som bilder med samme objektiv på GH3 blir.

Lenke til kommentar

Vil bytte ut GF3-en da den har så forbasket aggressivt AA filter. Må salig mye oppskarpning til før det blir like skarpt som bilder med samme objektiv på GH3 blir.

Både E-M2 og E-PL5 vil være greie alternativer hvis du ikke trenger å skru på for mange hjul.

 

Men det er mulig du blir skuffet over video-mulighetene. Det er ikke Olympus sin største styrke.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Noen som har sett noen tester av den nye Sigma 60mm f/2.8 DN Art enda? Hvis den er like god optisk som 30mm-eren, så synes jeg det kan være interessant sak. Jeg har Panaleica 45mm f/2.8 Macro og vurderer 45mm f/1.8 - men tenkte at det er kanskje like greit å gå opp litt i brennvidde istedet.

Lenke til kommentar

Kan jo prøve på samme oppsett igjen en annen dag, men da med samme blendertall over hele fjøla.

f/5.6 da, kanskje? Det er ganske nærme sweetspot for de fleste det.

 

Urgh.... hvorfor skal det å ha bursdag gjøre at hjernen min blir overtalt til å bestille en m.Zuiko 75mm 1.8? ........ fanden. Ryker rett i luksusfella jeg gitt...

Du bestilte kanskje fordi du fortjener det? :p

 

Jeg bestilte meg 17mm f/1.8, jeg.

 

Edit; Har forresten lagt inn fasit som en spoiler i test-posten. :-)

Takk. Det er sikkert noen som klapper seg på skuldra nå - eller så gnisser de tenner :)

Lenke til kommentar

Både E-M2 og E-PL5 vil være greie alternativer hvis du ikke trenger å skru på for mange hjul.

 

Men det er mulig du blir skuffet over video-mulighetene. Det er ikke Olympus sin største styrke.

 

Videoen på GF3-en er jo veldig grei egentlig.

 

Vil E-PL5 eller E-PM2 fungere nogenlunde likt som GF3 på video tror du? eller "veldig mye" dårligere?

Lenke til kommentar

Videoen på GF3-en er jo veldig grei egentlig.

Det er Panasonic, vettu ;)

 

Vil E-PL5 eller E-PM2 fungere nogenlunde likt som GF3 på video tror du? eller "veldig mye" dårligere?

Selve bildekvaliteten virker grei. Men jeg tror du er låst til 30bps; og det er muligens egentlig 60i wrappet eller noe slikt. Dette er utenfor min kompetansesfære - jeg er jo ingen video-fyr.

Lenke til kommentar

Noen som har en OM-D E-M5 OG ett E-Px eller tilsvarende lett tilgjengelig som kan bekrefte om blitssko dekslet på disse er like, eller om OM-D har en mer fancy type pga værtetting ?

 

Er ikke hjemme på ett par dager og skal bestille noen backup deler som er blandt ting som er alt for enkelt å miste når flyr rundt med kamera, blits eller trigger.

Lenke til kommentar

På OM-D så er det separat deksel på biltsskoen og på porten under, mens på min E-PL1 så dekker blitsko-dekselet begge to.

 

Dvs. om jeg bruker blitskodeksel fra E-PL1 på OM-D så må jeg ta bort portdekselet, og det ser litt rart ut.

 

Bruker jeg blitsskodeksel fra OM-D på E-PL1 så er porten ubeskyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...