Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for tilbakemeldinger :)

Jeg vet 18mm kan bli litt trangt, men jeg har også kitobjektivet til E450n på 14-42. Det blir overlapp så det holder, men 4000,- totalt for E450+14-42 og 18-50 2.8 må vel være en bra deal for en returnerende nybegynner. :p

9-18 har jeg faktisk lyst på (ok, egentlig 7-14) men det får vente til jeg blir rik igjen.

Lenke til kommentar
Det er godt at du merker med [citation needed] - jeg har ikke sett noen som har sagt at 14-42mm er bedre. Det var en diskusjon på et av FourThirds forumene for en kort tid tilbake, om Sigma 18-50mm eller ZD 14-54mm. Det som kom fram der var at de var rimelig like; noen foretrakk Sigma, andre foretrakk Olympus. De som klaget på Sigma, rapportert alle at de syntes at bildene var uskarpe (sannsynligvis pga. fokusfeil*) eller at den ikke var vid nok.

Jeg tok det bare fra hukommelsen, ja, og det får vel bli med det. Etter mye googling, fant jeg ikke særlig mye som støttet "teorien" min. Det er også mulig at det var 14-54mm vs. 18-50mm det var snakk om ...

Takker for tilbakemeldinger :)

Jeg vet 18mm kan bli litt trangt, men jeg har også kitobjektivet til E450n på 14-42. Det blir overlapp så det holder, men 4000,- totalt for E450+14-42 og 18-50 2.8 må vel være en bra deal for en returnerende nybegynner. :p

9-18 har jeg faktisk lyst på (ok, egentlig 7-14) men det får vente til jeg blir rik igjen.

Jeg tror du kommer til å bli svært fornøyd, men 14-42mm-en vil nok til å havne på hylla ganske fort.:thumbup:

Endret av Msurai
Lenke til kommentar
hva gjør et 'pancake' objektiv? :ermm:

"Pancake" er bare betegnelsen på et veldig flatt objektiv. Det stikker ikke nesa si så langt ut om du skjønner. Ellers så gjør det akkurat det andre objektiv gjør. Ja, bortsett fra at det er fast brennvidde da.

Lenke til kommentar
hva kan det gjøre som et vanlig kitobjektiv (14-42) ikke kan?

Det tar mindre plass. Det leder også mer lys til sensoren, slik at du kan ta bildet ditt fortere.

Rettet til mye mindre plass da størrelsen i lengderetning er en liten brøkdel av kitlinsen + mindre vekt.

Lenke til kommentar

:!:

Bare fant på noe. Olympus Gear Buying Addiction :p

Har lyst på følgende;

Olympus 11-22mm (vil ha, vil ha, vil ha vidvinkel :p )

Olympus 50mm (usikker, savner kortere nærgrense. Sigma 50/1,4 har 45cm, denne har 20cm)

Sigma 150mm ( sommer 2010)

Edit:

Har lenge hatt lyst på og vurderer å kjøpe 11-22mm. Bør jeg heller gå for 12-60mm?

Det blir 1mm mindre vidvinkel og mye mer normal/mediumtele på 12-60mm. Pluss at den er litt dyrere.

De er faktisk ikke så stor forskjell på dem i størrelse og vekt.

12-60mm;

Filterdiamater- 72 mm

Dimensjoner - 79.5 mm Ø, 98.5 mm

Vekt - 575 g

11-22mm;

Filterdiameter - 72mm

Dimensjon - 75mm (D) x 92.5mm (L)

Vekt - 485g

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Fikk en pakke/brev fra Hong Kong idag. Motlysblender til 25mm pancake.

Jeg fant ikke den i på Olympus sine sider eller noe annet sted i Norge. Jeg hadde ikke noe anelse om at det fantes motlysblender til 25mm'eren, derfor kjøpte jeg et UV filter som beskyttelse noen uker før jeg fant denne saken. Motlysblenderen heter LH-43 og er en original Olympus blender. Jeg trudde først det var en sånn tredjeparts vare fra Asia, derfor syntes jeg 350kr. var litt drøyt. Bare måtte ha den :)

Erik Skjerve, kan ikke dere starte en nettbutikk for utstyr som fotobutikker ikke selger.

Det er Oly-utstyr der ute som må bestilles fra utlandet. Om ikke dere ordner nettbutikk, hva med info om alt av tilbehør slik som Olympus USA har?

Edit; new picture ;)

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Har lenge hatt lyst på og vurderer å kjøpe 11-22mm. Bør jeg heller gå for 12-60mm?

Det blir 1mm mindre vidvinkel og mye mer normal/mediumtele på 12-60mm. Pluss at den er litt dyrere.

De er faktisk ikke så stor forskjell på dem i størrelse og vekt.

De andre tingene å ta hensyn til der er at 11-22 har mindre forvrengning i den vide enden enn 12-60 (trønderforvrengningen i 12-60 er litt turn-off for min del :|, skjønt jeg hadde sikkert aldri merket det om jeg ikke hadde visst om det), slik at den vil være bedre hvis det hovedsaklig er er interessen ligger, og at 12-60 har raskere (og direkte manuell) fokus.

Lenke til kommentar
Jeg klådde litt på en 12-60 igår og mistet total interesse for noe slikt til min E-420. Utenom det kjente blitzproblemet for E-4xx med så store objektiver så er selve størrelsen og vekten utrolig ubalansert på et så lite hus.

Enig. 12-60 fungerer med E-5x0, E-30, E-3 og E-1 (og sikkert E-300), men E-4x0 og E-6x0 blir for ubalansert.

Med PTLens til 25 dollars så blir forresten det meste av optikk forvrengingsfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...