Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Absolutt. Det er for mye pixelpeeping der ute. Det er ikke like skarpt som f.eks 45/1.8 og 75/1.8 - disse er jo nesten på grensa til det perverse..., men det er absolutt skarpt og fint. Alt i en digg pakke. Anbefaler å lese testen til Steve Huff. Han skriver noe i testen sin som er ganske viktig angående hvordan han tester. :-)

 

Vel, nei. Olympus 45mm F1.8 er på grensen til pervers skarp. Men 75mm ER pervers skarp! :w00t:

 

Den står høyt på ønskelisten for å si det slik :D

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva er det som gjør Olympus 60mm overlegen Olympus 45mm med macro extension tubes? (foruten blender- og fokuskontroll)

 

Får man bedre kvalitet på bildene på 60mm makro objektivet fremfor 45mm?

 

 

Interessant alternativ. Jeg har jo nå begge to (mangler extension tube) som jeg tror vi tidligere kalte mellomringer. Her mister du jo litt lys - hvor mye avhenger av hvor mange/store mellomringene er.

Rent brukermessig tror jeg du kommer litt i overkant for nærme motivet med denne løsningen. Det kan være uheldig ifm insekter + at du lett også kaster egenskygge over motivet. Tror 60 mm gir litt lengre arbeidsavstand - men den kunne også med fordel vært lengre.

 

Til sist er jo 60 mm vær/støvtett. Dette teller for meg da denne skal brukes i heia, opp og ned av sekken, og kan brukes som en godt objektiv med god lystyrke for naturfoto generellt - også i dårlig vær.

 

Derfor var det kombinasjonen som talte for 60 mm.

(Jeg har ikke nevnt fordelene med fokussystemet - men det var du jo klar over)

 

Men har man en 45/1.8 så kommer en jo billig i mål med et sikkert veldig bra macro-altenativ med bruk av mellomringer.

 

Jan Broder

Endret av broder1
Lenke til kommentar

Ja, har selv makroringer til mitt 45mm F1.8 og syntes det fungerer veldig greit igrunn. Har 3 deler, så jeg kan velge den lengden jeg selv trenger avhengig av nærgrensebehovet.

 

Og lysstapet gjør ikke så mye, den kan jo gå helt ned til F1.8, og man får sånn sett samme typen lysstap med makroobjektivet siden registeravstanden er lengre enn vanlig. F3.8 i 1:4 tilsvarer F5.6 i 1:1 modus, så er same same.

 

Men merker det hadde vært deilig med fokus, har null fokus på 45mm da denne har flybywire fokus og når det da ikke er kontakt mellom objektiv og kamera skjer det ikke noe når man vrir på fokusringen.

 

Så ja, skal vurdere dette litt. Det blir langt mindre utfordrende med 60mm makro så tror kanskje jeg bestiller en :)

Lenke til kommentar

Kenko har mellomringer til µ-4/3 med full elektronikk. Har et sett slike selv, og de fungerer utmerket! Jeg tok en del testbilder med litt forskjellig optikk og lagde en uhøytidelig test-tråd her på mu-43.com-forumet.

 

Nice :)

 

Ser du har brukt altfor små blenderåpninger på de med best forstørrelse da det var mye CA/diffraksjon ute å gikk.

 

Men flott test :)

 

Hva er det billigste alternativet man kan få av extension tubes med full elektronikk til m43? Er det kenko?

 

Syntes fortsatt det var mye penger for noen rør med ledninger i :p

Lenke til kommentar

Nice :)

 

Ser du har brukt altfor små blenderåpninger på de med best forstørrelse da det var mye CA/diffraksjon ute å gikk.

 

Men flott test :)

 

Hva er det billigste alternativet man kan få av extension tubes med full elektronikk til m43? Er det kenko?

 

Syntes fortsatt det var mye penger for noen rør med ledninger i :p

Samtlige bilder var tatt på f/5.6. Det var mest fokusbom, ikke så mye diffraksjon.

 

Tror ikke det finnes andre mellomringer til m43 med elektronikk Settet fra Kenko med både 10mm og 16mm koster 1500 på japanphoto. Synes ikke det er så galt. Skikkelig solid metallkonstruksjon er det også. Med mindre man er avhengig av 1:1 og vegrer seg fra å sette på rør er det jo et mye rimeligere alternativ enn et dedikert makroobjektiv om man har f.eks en 45mm 1.8 fra før av. Jeg fikk riktignok tak i mine brukt for en tusenlapp, men jeg synes absolutt de er verdt penga.

Lenke til kommentar

Samtlige bilder var tatt på f/5.6. Det var mest fokusbom, ikke så mye diffraksjon.

 

Tror ikke det finnes andre mellomringer til m43 med elektronikk Settet fra Kenko med både 10mm og 16mm koster 1500 på japanphoto. Synes ikke det er så galt. Skikkelig solid metallkonstruksjon er det også. Med mindre man er avhengig av 1:1 og vegrer seg fra å sette på rør er det jo et mye rimeligere alternativ enn et dedikert makroobjektiv om man har f.eks en 45mm 1.8 fra før av. Jeg fikk riktignok tak i mine brukt for en tusenlapp, men jeg synes absolutt de er verdt penga.

 

Ja okei, får se det an litt om jeg kjøper 60mm eller makroringer da :)

 

Men det var veldig mye CA hvertfall på de med mest forstørrelse. Har du tatt noen bilder med samme forstørrelse men med større blenderåpning?

 

Husk at med makroringer er F5.6 en langt høyere verdi i praksis, og det kan være derfor du har fått CA/diffraksjon for det var det mye av. (Blå/rød farge på hver side av kanter med mye kontrast.)

Lenke til kommentar

Da ble det speilløst her også!

 

Noen som kan anbefale en bra "wrist strap" og tredjeparts grep?

 

Jeg liker godt reimene (både håndledd- og nakkereimer) fra Barton1972.com.

Det skal være av høy kvalitet, men koster også. Steve Huff fra Stevehuffphoto.com har omtalt en braided type og er meget fornøyd.

Ellers selger Gariz half cases til OM-D på ebay og amazon som virker bra.

Endret av Itspersonal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så på 43rumors.com at det kommer en ny E-5 etterfølger.

 

Men så ser jeg at den ligger og har ligget på 12000kr i pris i LANG tid.

Hva i alle dager er det som egentlig rettferdiggjør en så stiv pris på et kamera med så dårlig bildekvalitet?

Ytelsen på ISO 6400 på GH3 er bedre enn ISO 3200 på E-5.

 

Er klar over at kameraet er 2 år gammelt, og derfor sjekket jeg også med GH2 som er omtrent som GH1, og GH1 er jo 4 år gammelt og selv dette er bedre enn E-5.

 

Noen som kan gjøre meg litt klokere? :)

 

 

EDIT: Btw, Panasonic 45-200mm selges nå for 99 USD her:

http://www.bestbuy.com/site/Panasonic+-+45-200mm+f/4.0-5.6+Telephoto+Zoom+Lens+for+Panasonic+Lumix+G+Digital+Cameras/2203276.p?id=1218313909063&skuId=2203276&st=Panasonic%20-%2045-200mm&cp=1&lp=1&AID=10597222&PID=5405339&SID=skim19445X767302Xa86ba6fe47e106a15718fe98862b3a11&URL=http%3A%2F%2Fwww.bestbuy.com%2Fsite%2FPanasonic%2B-%2B45-200mm%2Bf%2F4.0-5.6%2BTelephoto%2BZoom%2BLens%2Bfor%2BPanasonic%2BLumix%2BG%2BDigital%2BCameras%2F2203276.p%3Fid%3D1218313909063%26skuId%3D2203276%26st%3DPanasonic%2520-%252045-200mm%26cp%3D1%26lp%3D1&ref=39&CJPID=5405339&loc=01

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det å påstå at E-5 har dårlig bildekvalitet, blir bare dumt. Den er ikke sterk på høy ISO; men det er ingenting i veien på bildekvaliteten på lav ISO. Det er ingen av de andre 12Mpx sensorer i 4/3 og µ-4/3 verdenen som kan matche den.

 

Og det er andre ting i en E-5 enn sensoren som gjør at den koster det fen gjør. En Nikon D300s er ikke akkiurat billig den heller - den er først nå nede i 10 lapper; og det er et eldre hus enn E-5 ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å påstå at E-5 har dårlig bildekvalitet, blir bare dumt. Den er ikke sterk på høy ISO; men det er ingenting i veien på bildekvaliteten på lav ISO. Det er ingen av de andre 12Mpx sensorer i 4/3 og µ-4/3 verdenen som kan matche den.

 

Og det er andre ting i en E-5 enn sensoren som gjør at den koster det fen gjør. En Nikon D300s er ikke akkiurat billig den heller - den er først nå nede i 10 lapper; og det er et eldre hus enn E-5 ...

 

 

Men hva er det som gjør den bedre da?

 

Hvis det ikke er ISO ytelsen, hva da? Fargegjengivelse? For der er både GH3 og EM5 kanongode.

Hvis du skal kalle min påstand for dum hadde jeg hvertfall satt pris på et motargument ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva er det som gjør den bedre da?

 

Hvis det ikke er ISO ytelsen, hva da? Fargegjengivelse? For der er både GH3 og EM5 kanongode.

Hvis du skal kalle min påstand for dum hadde jeg hvertfall satt pris på et motargument ;)

Legg merke til at jeg sier at det er den beste 12Mpx sensoren - GH3 og EM5 er 16Mpx sensorer.

 

Ting som er bra med E-5 sensoren er farger og detaljrikdom. Grunnen til at jeg synes kommentaren din blir dum, er at det virker som om fordi et kamera er dårlig på høy ISO, så er det bare søppel. Det er ihvertfall slik jeg tolket kommentaren din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg sier at det er den beste 12Mpx sensoren - GH3 og EM5 er 16Mpx sensorer.

 

Ting som er bra med E-5 sensoren er farger og detaljrikdom. Grunnen til at jeg synes kommentaren din blir dum, er at det virker som om fordi et kamera er dårlig på høy ISO, så er det bare søppel. Det er ihvertfall slik jeg tolket kommentaren din.

 

Ja, men det er jo en merkverdig kunstig begrensing, hvorfor skal man sammenlikne med kun 12Mpx-sensorer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...