tomsi42 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Seriøst? Har man først brent seg på et merke, så ... ... anyways - Ny firmware til E-M5 kom i går. Desverre så har de ikke gitt oss det vi ønsket. Tipper nok de ikke gjør det heller før de kommer med et nytt hus. Det som irriterer meg mest med E-M5, lar seg ikke fikse i firmware heller. Og det plassering av bakre snurrehjul ... Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 ... anyways - Ny firmware til E-M5 kom i går. Desverre så har de ikke gitt oss det vi ønsket. Tipper nok de ikke gjør det heller før de kommer med et nytt hus. Apropos nye hus: http://www.43rumors.com/camera-japan-speculation-for-2013-7-new-mft-and-ft-cameras-to-come/ Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Det som irriterer meg mest med E-M5, lar seg ikke fikse i firmware heller. Og det plassering av bakre snurrehjul ... Ah. kjipern. Tommelen min synes den er helt ok. .., but what would MacGyver do? ... tannhjul og teip? .... det lar seg jo fikse.. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Apropos nye hus: http://www.43rumors....ameras-to-come/ Jeg kan og sette opp en kalender med ren gjettning..., Ser i kommentarene at folk nå ikke gidder å kjøpe GH3, fordi GH5 kommer snart... Neppe. Jeg er litt spent på hva Oly kommer med. E-M7 og E-7 kan høres fornuftig ut - da med mer eller mindre samme innmat, men at også E-M7 er fullkompatibel med fasedeteksjon. Olympus har også uttalt at de må supportere de med E-4xx, E-5xx og 6xx-serien, men tipper det blir slik da at E-620 får seg sitt eneste "søsken" i serien - E-650 kanskje? eller E-700, som ivaretar små hus med speil og minisøker... ;-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 (endret) Ah. kjipern. Tommelen min synes den er helt ok. Hadde hjulet ligget der play og Fn1 knappen er og disse knappene flyttet til et annet sted, så hadde jeg vært fornøyd. .., but what would MacGyver do? ... tannhjul og teip? .... det lar seg jo fikse.. Balltre mot kneskålene til designeren og kjøpe noe annet var min plan Et greiere alternativ ville nok være å bytte om funksjonene på bakre og fremre hjul, og gjøre det samme på E-30 ... Jeg er litt spent på hva Oly kommer med. E-M7 og E-7 kan høres fornuftig ut - da med mer eller mindre samme innmat, men at også E-M7 er fullkompatibel med fasedeteksjon. Støtter den. En E-7 krympet ned til E-30 størrelse er også helt OK for min del. Olympus har også uttalt at de må supportere de med E-4xx, E-5xx og 6xx-serien, men tipper det blir slik da at E-620 får seg sitt eneste "søsken" i serien - E-650 kanskje? eller E-700, som ivaretar små hus med speil og minisøker... ;-) En E-700 hadde passet med nummereringen; men er det for sent? Endret 20. februar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 men tipper det blir slik da at E-620 får seg sitt eneste "søsken" i serien - E-650 kanskje? E-620 har jo sin amerikanske "halvbror" E-600 fra før, men en ekte storebror er ikke å forakte, nei... Mest spent på E-7 dog.... Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 21. februar 2013 Del Skrevet 21. februar 2013 Ser enkelte siterer rykter / evt ubekreftede nyheter. Ønsker å oppgradere obj mFT OM-D i løpet av våren Oly 60mm macro + Oly 45-150 Evt Pana 45-150 (den nye) Er det sånn å forstå at det i den nærmeste tiden er mye nytt på gang og at jeg gjør lurt i å vente litt? Broder Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Ser enkelte siterer rykter / evt ubekreftede nyheter. Ønsker å oppgradere obj mFT OM-D i løpet av våren Oly 60mm macro + Oly 45-150 Evt Pana 45-150 (den nye) Er det sånn å forstå at det i den nærmeste tiden er mye nytt på gang og at jeg gjør lurt i å vente litt? Det er alltid mye nytt på gang så det nytter ikke vente. E-M5 er jo nå snart et år gammelt og levetiden for Olympus sine MFT-kameraer er typisk rundt et år, men E-M5 er en klasse opp så det er ikke sikkert Olympus legger seg på samme intervaller med det. Ryktene jeg har sett går først og fremst på et mer avansert OM-D og en erstatning for E-P3, muligens med innebygd søker. 60mm makro er ganske nytt og objektiv holder seg gjerne lenger enn hus. Rimelig telezoomer som de du nevner er det vanskelgi å spå noe om, mne det er sjelden store forskjeller fra en generasjon til neste. Vet ikke helt om det var svar på spørsmålet, hvis ikke er det bare å spørre mer. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Det er alltid mye nytt på gang så det nytter ikke vente. E-M5 er jo nå snart et år gammelt og levetiden for Olympus sine MFT-kameraer er typisk rundt et år, men E-M5 er en klasse opp så det er ikke sikkert Olympus legger seg på samme intervaller med det. Ryktene jeg har sett går først og fremst på et mer avansert OM-D og en erstatning for E-P3, muligens med innebygd søker. 60mm makro er ganske nytt og objektiv holder seg gjerne lenger enn hus. Rimelig telezoomer som de du nevner er det vanskelgi å spå noe om, mne det er sjelden store forskjeller fra en generasjon til neste. Vet ikke helt om det var svar på spørsmålet, hvis ikke er det bare å spørre mer. mnja... at levetiden er et år vil jeg bestride..., men det kommer gjerne en ny generasjon. Slik var det ihvertfall i starten. Systemet var helt nytt, og de gjorde stadige forbedringer med AF og slikt. Tradisjonellt har Olympus kommet med oftere oppdateringer på de "lavere" modellene sine, mens toppmodellene har hatt litt mer tid mellom hver generasjon. E-M5 er nok en slik modell, samtidig så det er en ny serie. Olympus har også sagt at de jobber med diverse saker, så det er nok ikke helt feil at det dukker opp et nytt et mot høsten 2013, som kanskje når butikkene før jul. Jeg ville ikke ventet, men handlet nå. Man får E-M5 m/grep + E-PM1 + TG-320 til 9999,- nå, og det er en kanonpris Objektiver er det som varer. Hus blir byttet ut, men objektiver holder seg mer. 60 makro skal være meget bra. Du får nå "portrettkit" med veske, minnkort, og Olympus sin 40-150 til 1499, så det er bare å kjøre på. Det ryktes at olympus skal komme med noen mer lyssterke zoomer snart da, men til 1499, er det kit'et meget billig. AF er meget raskt på det og. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 mnja... at levetiden er et år vil jeg bestride..., men det kommer gjerne en ny generasjon. se# tenker nok mer på at oppdateringsfrekvensen er på et år. Det har jo vært slik hittils ... Jeg ville ikke ventet, men handlet nå. Man får E-M5 m/grep + E-PM1 + TG-320 til 9999,- nå, og det er en kanonpris Et problem med den pakken, slik jeg ser det, er at jeg da for 2 kameraer jeg ikke har bruk for ... Og da må bruke energi på å selge. Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 se# tenker nok mer på at oppdateringsfrekvensen er på et år. Det har jo vært slik hittils ... Jeg tenkte på oppdateringsfrekvensen ja, levetid var kanskje et uheldig ord, men jeg oppfatter levetiden til en modell som fra den lanseres til den erstattes. Et kamera vil selvsagt fortsette å virke som før selv om modellen er esrtattet med en ny. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Gode tilbud: Olympus-OM-D-E-M5-m-EZ-M12-50mm-inkl--Olympus-MZUIKO-DIGITAL-45mm-F18 kr 8500,- Olympus-MZuiko-ED-EZ-M-40-150mm-R kr 995,- Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. februar 2013 Del Skrevet 22. februar 2013 Gode tilbud: Olympus-OM-D-E-M5-m-EZ-M12-50mm-inkl--Olympus-MZUIKO-DIGITAL-45mm-F18 kr 8500,- Olympus-MZuiko-ED-EZ-M-40-150mm-R kr 995,- Dette synes jeg var mer spennende tilbud enn trioen som var foreslått tidligere. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 (endret) Gode tilbud: Olympus-OM-D-E-M5-m-EZ-M12-50mm-inkl--Olympus-MZUIKO-DIGITAL-45mm-F18 kr 8500,- Olympus-MZuiko-ED-EZ-M-40-150mm-R kr 995,- Det er ihvertfall fantastiske objektiver. 40-150'n er kjapp, liten og har bra kvalitet. Helt super. Ganske plasticky, men når den er så billig, trenger man ikke være redd for å bruke det ihvertfall ;-) 45'ern er helt glimrende. ..., så over til noe annet; Jeg har nylig anskaffet 17/1.8 .... og YAY! I'm in love! Det er en brennvidde som passer meg perfekt. 14mm'n fra panasonic er super, og jeg liker den, men den blir litt i videste laget. Panasonic sin 20mm er alt for treg..., og lumix (/leica) 25mm blir gjerne litt trang. 17mm (34mm ekv) passer meg helt glimrende! Rask som juling, lyssterk, skarp og fin. :-) Endret 26. februar 2013 av kiskogl Lenke til kommentar
broder1 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Kjøpte Olympus 60 mm macro idag. Den går jo for å være bra - og det kjennes slik ut. Godt bygget og fin finish, fatning i metall ... Den skal bli utrolig fin utover våren. Så var det Den lille zoomen. Var klar over tilbudet på Olympus 40-150 som var på tilbud til 995,- Det er jo grisebillig - men jeg ønsket å se denne opp mot Panasonic 45-150 og jeg må jo si at det er et stor srang i mellom disse to hva det angår byggekvalitet, finish, den har metall i fatningen og Zoom og fokusringer glir mye bedre. Den er ikke tung - men virker ikke som plastic (noe jeg synes Olumpusen gjorde). Den optiske kvaliteten skal visstnok være omtrent like god så det får jeg bare stole på. Det skal bli artig å ha denne utover våren også. Jeg føler at jeg gjorde det rette valget for meg selv om det kostet litt mer. Det er moro med ting som funker/er kvalitet. Jeg håper jeg gjorde et lurt valg. (takker for masse fin info her på forumet - gull verdt i jungelen ute i markedet) Så nå er det vare å komme seg ut..... Jan Broder Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 så over til noe annet; Jeg har nylig anskaffet 17/1.8 .... og YAY! I'm in love! Det er slikt som er alltid interresant å høre. Har sett at det vare noen tester på nettet, tidlig, som var lunkne. Men satt med følelsen at de egentlig ikke hadde testet objektivet .... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 @broder1 - når det gjelder Olympus 40-150mm kontra Panasonic 45-150mm, så mistenker jeg at det er bortkastet tid å drive med fin-sammenlingning.Så lenge man får en utgave som er innenfor produksjonstoleransene, så er de greie.Ut i fra hva vi er vant fra den kanten, vel å merke. Hadde de kommet fra Canikon, så hadde de vel sprettet champgnen og tatt en fest ... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 Det er slikt som er alltid interresant å høre. Har sett at det vare noen tester på nettet, tidlig, som var lunkne. Men satt med følelsen at de egentlig ikke hadde testet objektivet .... Steve Huff liker 17mm 1.8 Selv er jeg veldig fornøyd med 20mm 1.7, men har lyst på 25mm og 17mm også... Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) Men hva er det som gjør Olympus 60mm overlegen Olympus 45mm med macro extension tubes? (foruten blender- og fokuskontroll) Får man bedre kvalitet på bildene på 60mm makro objektivet fremfor 45mm? EDIT: På makrobilder altså Endret 27. februar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 27. februar 2013 Del Skrevet 27. februar 2013 (endret) ..., så over til noe annet; Jeg har nylig anskaffet 17/1.8 .... og YAY! I'm in love! Det er slikt som er alltid interresant å høre. Har sett at det vare noen tester på nettet, tidlig, som var lunkne. Men satt med følelsen at de egentlig ikke hadde testet objektivet .... Steve Huff liker 17mm 1.8 Selv er jeg veldig fornøyd med 20mm 1.7, men har lyst på 25mm og 17mm også... Absolutt. Det er for mye pixelpeeping der ute. Det er ikke like skarpt som f.eks 45/1.8 og 75/1.8 - disse er jo nesten på grensa til det perverse..., men det er absolutt skarpt og fint. Alt i en digg pakke. Anbefaler å lese testen til Steve Huff. Han skriver noe i testen sin som er ganske viktig angående hvordan han tester. :-) Edit; Krister: Testet nylig 25/1.4 og denne fokuserte raskt og fint... i motsetning til 20/1.7... Endret 27. februar 2013 av kiskogl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå