Norseman1968 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Jeg har endelig fåttt meg en Panasonic 45-150mm som jeg bruker en del. Den er kompakt og brukbart skarp. Men det er ingen 70-200mm f/2.8 erstatter ... Vurderer å kjøpe den linsa. Hvordan er bygge kvaliteten? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Men det er nok forskjeller mellom E-M5 og GH3 sensoren alikevel, da GH3 sensoren har fått helt andre krav til ytelse på video av Panasonic. Den ytelsen som Panasonic trenger til video håndteres ikke av de lysfølsomme elementene av sensoren. Mesteparten vil ligge i bildebehandlingsprosessoren (Venus Engine); men det er muilig at det er flere avlesningskanaler på sensoren enn det Olympus har. Men hvorfor sier Panasonic at det ikke er Sony som har laget sensoren men heller ikke ønsker å si hvem som har laget den? Eller har de sagt det? Ble sagt i et intervju som Imaging Resource hadde etter Photokina i fjor. Kom litt dårligere ut GX1 da, hmmmm. (Måtte forresten gå i en nettleser der jeg har Java for å få opp den linken.) Men kun litt; ikke nok til å oppgradere. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Men kun litt; ikke nok til å oppgradere. Enig, men for den som skal handle nå har E-PL5 samme sensor som E-M5 og er dermed et godt alternativ til GX1. Edit: Rettet skrivefeil Endret 18. februar 2013 av seriksen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Enig, men for den som skal handle nå har E-PL5 samme sensor som E-M5 og er dermed et godt alternativ til GX2. GX2? Den har vel ikke kommet enda For meg så er GX1 et mer interessant hus enn E-PL5 da jeg synes ergonomien til E-PL5 suger. E-PL5 er et P&S kamera, ikke et us for de som liker å skru på ratt og stille inn ting. Der er GX1 mye mye bedre. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) GX2? Den har vel ikke kommet enda Nei, tenkte på GX1. Retter innlegget også. Edit: Der er GX1 mye mye bedre. Jeg skrev godt alternativ og ikke bedre for helt enig at GX1 har sine fordeler i forhold til E-PL5, hvor viktig ekstra knapper og noe bedre ergonomi er blir en avveining mot E-PL5 sin vippbare skjerm og bedre sensor. Endret 18. februar 2013 av seriksen Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Får vel si meg fornøyd da...kan ikke holde på å skifte slik til stadighet.... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Jeg skrev godt alternativ og ikke bedre for helt enig at GX1 har sine fordeler i forhold til E-PL5, hvor viktig ekstra knapper og noe bedre ergonomi er blir en avveining mot E-PL5 sin vippbare skjerm og bedre sensor. Ja, det er vel det. Det er bare jeg som er grinete fordi Olympus ikke har noe som tilsvarer GX1 i stil og ergonomi ... Får vel si meg fornøyd da...kan ikke holde på å skifte slik til stadighet.... Kan man vel, det er en del av moroa det Endret 18. februar 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 GX2? Den har vel ikke kommet enda For meg så er GX1 et mer interessant hus enn E-PL5 da jeg synes ergonomien til E-PL5 suger. E-PL5 er et P&S kamera, ikke et us for de som liker å skru på ratt og stille inn ting. Der er GX1 mye mye bedre. Men hva er E-PM2 i forhold til E-PL5 da? Har alltid lurt litt på det, omtrent identisk pris og alt Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Men hva er E-PM2 i forhold til E-PL5 da? Har alltid lurt litt på det, omtrent identisk pris og alt Begge to er entry-level kameraer. Eneste forskjeller er at E-PM2 mangler utvippbar skjerm og modusratt på toppen. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Så merkelig at de lager så ekstremt like kameraer med omtrent samme ytelse da? Men jaja, synd brukbarheten er så elendig for det er jo helt knakende gode kameraer. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 (endret) Så merkelig at de lager så ekstremt like kameraer med omtrent samme ytelse da? Men jaja, synd brukbarheten er så elendig for det er jo helt knakende gode kameraer. Olympus har gjort dette siden første mFT-modell (i hvert fall andre). E-PL1 var faktisk bedre enn E-P1 på noen områder, så utvidet de til tre nesten like med E_P3/E-PL3 og E-PM1 og nå er de nede i to igjen med E-PL5 og E-PM2. Det er foreløpig ingen direkte E-P3-erstatning, men jeg må si jeg liker E-PL5 bedre enn E-PL3. Det virker litt mer forseggjort, det lille grepet er en forbedring også og det virker ett hakk næremer E-P-modllene enn E-PL3 gjør. Men som Tomsi42 skrev mangler det litt knapper for en entusiastbruker. Det jeg synes var dumt med E-PL5 var først og fremst at de har valgt en 16:9-skjerm og menyene var tungvinte. Måtte lese manualen for å finne ut at det jeg ville endre lå i den avanserte menyen som måtte slås på i menyen. Men jeg vil ikke si at brukbarheten generelt er elendig. For den som vil ha en entusiastmodell og stadig endre insntilinger mangler det helt klart litt i med tanke på rask tilgang til flest mulig funksjoner, men for den som vil ha en godt kompaktkamera uten å se (eller vite om) alle mulige funksjoner er E-PL5 ganske bra. For de som ønsker mer kontroll, men primært vil sette opp kameraet "en gang for alle" og så stort sett bruke f.eks blenderprioritert kan også E-PL5 fungere veldig bra. E-PM2 "mangler" ennå mer, men er mindre og lettere og størrelsen er nok hovedargumentet for E-PM2. Endret 18. februar 2013 av seriksen Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Ja vil tro sensorene er nært beslektet. Men det er nok forskjeller mellom E-M5 og GH3 sensoren alikevel, da GH3 sensoren har fått helt andre krav til ytelse på video av Panasonic. Men hvorfor sier Panasonic at det ikke er Sony som har laget sensoren men heller ikke ønsker å si hvem som har laget den? Eller har de sagt det? Tror ikke de har sagt noe i den ene eller andre retningen, selv om målinger og tester viser et så likt resultat som Olympus EM-5 at det virker sannsynlig at sensorene har likt opphav. Og tar man med i betraktningen at Panasonic er en av få gjenværende sensor-produsenter foruten Sony kan en forstå at de ikke har lyst til å flagge at de bruker konkurrentens teknologi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Tror ikke de har sagt noe i den ene eller andre retningen, selv om målinger og tester viser et så likt resultat som Olympus EM-5 at det virker sannsynlig at sensorene har likt opphav. Og tar man med i betraktningen at Panasonic er en av få gjenværende sensor-produsenter foruten Sony kan en forstå at de ikke har lyst til å flagge at de bruker konkurrentens teknologi. De sa en del i dette interviewet ... Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Det jeg fikk ut av det intervjuet var at sensoren ikke var designet spesielt for GH3, og språk som er vagt nok til at det ikke ville vært en kategorisk løgn om opphavet var Sony (med tweaks, naturligvis). Klassisk GH-funkasjonalitet som multi-aspect ratio er jo borte, uten noen annen grunn enn at dette var den eneste størrelsen som "var tilgjengelig". Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Det jeg fikk ut av det intervjuet var at sensoren ikke var designet spesielt for GH3, og språk som er vagt nok til at det ikke ville vært en kategorisk løgn om opphavet var Sony (med tweaks, naturligvis). Klassisk GH-funkasjonalitet som multi-aspect ratio er jo borte, uten noen annen grunn enn at dette var den eneste størrelsen som "var tilgjengelig". Helt klart mulig - Nikon kaller jo sine sensorer for Nikon sensorer .... Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Skjønner fortsatt ikke hvem som lager sensoren er viktig, det er vel resultatet som teller ? Aston Martin gikk vel ikke akkurat å ropte ut høyt at deler av lyktene kom fra Mazda... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 Skjønner fortsatt ikke hvem som lager sensoren er viktig, det er vel resultatet som teller ? For meg er det resultatet som er viktig; men det er vel aldri sundt at en leverandør får for stor makt i et marked? Aston Martin gikk vel ikke akkurat å ropte ut høyt at deler av lyktene kom fra Mazda... Det kunne vært verre, de kunne kommet fra Ford Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 For meg er det resultatet som er viktig; men det er vel aldri sundt at en leverandør får for stor makt i et marked? Det kunne vært verre, de kunne kommet fra Ford De gjorde teknisk sett det siden det var Ford som eide begge på den tida Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 De gjorde teknisk sett det siden det var Ford som eide begge på den tida Vet det; men jeg hadde fortsatt valgt Mazda foran Ford ... 1 Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 20. februar 2013 Del Skrevet 20. februar 2013 Vet det; men jeg hadde fortsatt valgt Mazda foran Ford ... Seriøst? ... anyways - Ny firmware til E-M5 kom i går. Desverre så har de ikke gitt oss det vi ønsket. Tipper nok de ikke gjør det heller før de kommer med et nytt hus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå