Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarte å kontrollere kjøpelystgenet på fredag(E-450 + kitobjektiv for 2.495,-)i påvente av noe helt nytt som skulle komme 31/10.Ble litt skuffet over at det ikke kom noe.

Men nå ser det ut til at Elkjøp skal ha det samme tilbudet,så det blir nok Bodøtur på meg på fredag.

Kan noen svare meg på om man må ha originalt Olympus xD-kort for å kunne bruke kunstfiltrene(og også panoramafunksjonen)i kameraet,eller om man kan kjøpe et hvilket som helst xD-kort.

Lenke til kommentar

Er Sigma 24/1,8 uskarp på f/1,8?

Etter jeg fikk Oly så har jeg veldig løst på alt av fastoptikk rundt 20-30mm :omg:

Skal jeg ha makro så er vell 105 eller 150mm valget. IngardJ hadde vell 105mm til E-510'en sin.

Jeg liker IF og HSM. Sigma 150mm til under 4K fra ebay. Tar sjansen og håper AF er OK.

Lenke til kommentar
Jeg klarte å kontrollere kjøpelystgenet på fredag(E-450 + kitobjektiv for 2.495,-)i påvente av noe helt nytt som skulle komme 31/10.Ble litt skuffet over at det ikke kom noe.

Men nå ser det ut til at Elkjøp skal ha det samme tilbudet,så det blir nok Bodøtur på meg på fredag.

Kan noen svare meg på om man må ha originalt Olympus xD-kort for å kunne bruke kunstfiltrene(og også panoramafunksjonen)i kameraet,eller om man kan kjøpe et hvilket som helst xD-kort.

Min erfaring med Olympus er at det kun er panoramafunksjonen som berøres av kortvalg. Med E-30 fungerer kunstfiltrene helt fint uavhengig kortprodusent eller type...

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med disse objektivene?

Sigma 105mm F2.8 EX DG

Sigma 150mm F2.8 EX DG

Har brukt begge mye og over en lengre periode. 105mm er skarp på alle blendere (kanskje litt forandring helt mot slutten, brukte f16 uten at det ble noen merkbar forskjell), har utmerket bildekvalitet, gir fine farger og bokeh. Manuell fokus er lett og presis. Den har ikke intern fokusering og har ikke en AF man kan bruke til noe fornuftig, men er mye mindre og lettere.

150mm er tyngre og større, men har montering for stativ (som jeg bruker hele tida). Føles veldig fin ut i bruk. Den har intern fokusering (utrolig bra å ha), bra AF og bokeh som er helt nydelig. Den er like skarp på alle blendere som 105mm.

Det er ikke tvil hva du burde velge. 150mm gir deg mye mer. Min, på 5D, hadde ingen AF problemer.

Lenke til kommentar

Så, da var E-P2 her, med mulighet for ekstern elektronisk søker, og i Den Pene Fargen™

9-18 og 14-150 for µ4/3 er jo også veldig spennende. Flere hadde vel håpet på at Olympus skulle lansere en 14-150 for 4/3.

Men så var det fokuslyset da.

Lenke til kommentar

Nei, dette må jo være tidenes aller mest skuffende og merkelige kameralansering!

E-P2 er jo bare en E-P1 med mulighet for elektronisk søker... Og hvorfor i huleste har de ikke gitt også E-P1 mulighet til å bruke den samme søkeren (det kalles å planlegge). Olympus er bare, som alle andre kameraprodusenter, ute etter å melke de dumme sauekundene sine mest mulig.

Etter hva jeg har forstått, har folk på fotofora på nettet etterspurt raskere AF og intern blits... De har også etterspurt en EVF, men personlig synes jeg at å sette en sånn dings på et lite og hendig kamera dreper hele poenget. Du kan ikke slenge kameraet i sekken med den dingsen påmontert. Burde ikke EVFen heller vært intern?

Blir nok ikke mFT på meg likevel, ihvertfall ikke før noen andre produsenter som ikke er mindre intelligente har kommet på banen.

Lenke til kommentar

EP-2 adresserer det største problemet jeg har med EP-1. Det har en EVF. Den optiske søkeren til EP-1 vil alltid være unøyaktig, fungerer bare med ett objektiv og forteller meg ikke om bildet er i fokus eller ei.

EP-1 er et kamera som nok kan fungere ganske bra med min gamle OM-optikk, og da må man ha en EVF.

At det ikke er blits kan jeg leve med, men fokuslampe er noe JEG VIL HA. Hører dere Olympus, hører dere? :)

Lenke til kommentar

Nå som jeg har ett E450 kit på vei så måtte jeg jo si hei her :)

Jeg har både ett Olympus og ett Fujifilm kompaktkamera fra før, så jeg kan bruke XD, iallefall i begynnelsen.

Hva synes forøvrig folket om Sigmas 18-50 2.8 EX DC Macro på fourthirds? Både som normalzoom og makromessig that is.

Jeg leser at den er litt sånn midt på treet på Canon og Nikon, men jeg leste noe om at den skulle være bedre på fourthirds siden den større cropfaktoren gjorde at man brukte "det beste" av objektivet? :)

Lenke til kommentar
Jeg leser at den er litt sånn midt på treet på Canon og Nikon, men jeg leste noe om at den skulle være bedre på fourthirds siden den større cropfaktoren gjorde at man brukte "det beste" av objektivet? :)

Hjørnerelaterte problemer blir mindre ja, men så ender man fort med et litt mindre praktisk synsvinkelomfang også (men alle bruker kanskje ikke 14mm så mye). Jeg har litt vondt for 18-50 når 14-54 koster bare en håndfull hundrelapper mer. Ingen av disse to tilbyr noen voldsom forstørrelse, men begge ligger et sted mellom det som er vanlig og dedikerte makroobjektiver. 35/3.5 er et veldig prisgunstig alternativ om man har mulighet til å komme godt innpå motivet.

Lenke til kommentar
Jeg tenker på ett brukt sigmaobjektiv til 1500,- så da burde det vel være en no-brainer? :)

14-54 koster 3999,- på JP, men II utgaven av samme objektiv koster hele 5499,-

Hvis du får Sigmaen til bare 1500, blir det litt vanskeligere. Det eneste er at mange [citation needed] sier Olympus sin 14-42mm er bedre, men du får jo selvfølgelig en del mer lysstyrke med Sigmaen. En annen ting som kanskje taler Sigmaen litt mot, er at den bare har 18mm i vidvinkelenden, og det blir litt snaut på 4/3. Passer fint matematisk med Olympus 9-18mm da ...:p

Den nye 14-54mm II skal være helt lik den eldre versjonen optisk. Noen vil påpeke at den har rundere blenderlameler og derfor bedre bokeh, men ut fra de sammenlikningene jeg har sett av dem, er faktisk bokeh nesten helt lik (og alt annet). Du får også CDAF i LiveView med den nye versjonen, men du får bestemme selv om du faktisk trenger det.

Lenke til kommentar
Hvis du får Sigmaen til bare 1500, blir det litt vanskeligere. Det eneste er at mange [citation needed] sier Olympus sin 14-42mm er bedre, men du får jo selvfølgelig en del mer lysstyrke med Sigmaen. En annen ting som kanskje taler Sigmaen litt mot, er at den bare har 18mm i vidvinkelenden, og det blir litt snaut på 4/3. Passer fint matematisk med Olympus 9-18mm da ...:p

Det er godt at du merker med [citation needed] - jeg har ikke sett noen som har sagt at 14-42mm er bedre. Det var en diskusjon på et av FourThirds forumene for en kort tid tilbake, om Sigma 18-50mm eller ZD 14-54mm. Det som kom fram der var at de var rimelig like; noen foretrakk Sigma, andre foretrakk Olympus. De som klaget på Sigma, rapportert alle at de syntes at bildene var uskarpe (sannsynligvis pga. fokusfeil*) eller at den ikke var vid nok.

Den nye 14-54mm II skal være helt lik den eldre versjonen optisk. Noen vil påpeke at den har rundere blenderlameler og derfor bedre bokeh, men ut fra de sammenlikningene jeg har sett av dem, er faktisk bokeh nesten helt lik (og alt annet). Du får også CDAF i LiveView med den nye versjonen, men du får bestemme selv om du faktisk trenger det.

De runde lammelene gjør også at objektivet er litt lysere over zoomområdet (på mks åpning) før det når f/3.5. Riktignok såpass små forskjeller at man kan se det, men det kan måles ;)

For meg er CDAF såpass nyttig at jeg skal ha den nye utgaven av ZD 14-54mm.

Tom

*) Min teori, ut ifra lang erfaring med Sigma (med og uten fokusfeil)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...