Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Ja, virker sånn. Har sett den to eller tre ganger siden lanseringen, og jeg sjekker bruktmarkedet 5-10 ganger daglig.

Fikk for øvrig batterigrepet til min i dag, og det var andre boller. Det var noe som manglet, kjenner jeg nå.

Aha, da var jeg ikke alene. Er på jakt etter em5 brukt, men lite på markedet. Da blir det nok et Powerkit, er vel rimeligere enn å kjøpe grep separat.

Forresten er det noe snakk om en etterkommer? EM6 evt?

Når pleier det å være slike "lanserings" messer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så dumt?

Fordi det kommer til å bøli et søple-kamera,som alle andre Kodakkameraene de 10 årene. Og µ-4/3 har ikke befestet seg som et reelt alternativ i kamera-markedet enda.

Det holder nemlig ikke at du og jeg har sett lyset - det er alt for mange Canikonister der ute enda ...

Lenke til kommentar

Det har nettopp vært en stor internasjonal fotomesse med massevis av store lanseringer, PMA i LAS Vegas. Den neste virkelig store blir vel Photokina i Køln i september. Ellers så er det jo ikke umulig at det kommer noe utenom messene. E-M5 ble lansert i februar 2012 så det er ikke et helt år ennå. Topp-produktene har vanligvis lengre produktsykluser enn de lavere modellene. Derfor tror jeg ikke E-M5 er klar for utskiftning helt ennå. Jeg har heller ikke hørt noe særlig kundepress for å få den skiftet ut. Jeg tipper det kan ta 0,5-1 år fra nå før det kommer en erstatter.

Lenke til kommentar

Det har nettopp vært en stor internasjonal fotomesse med massevis av store lanseringer, PMA i LAS Vegas. Den neste virkelig store blir vel Photokina i Køln i september. Ellers så er det jo ikke umulig at det kommer noe utenom messene. E-M5 ble lansert i februar 2012 så det er ikke et helt år ennå. Topp-produktene har vanligvis lengre produktsykluser enn de lavere modellene. Derfor tror jeg ikke E-M5 er klar for utskiftning helt ennå. Jeg har heller ikke hørt noe særlig kundepress for å få den skiftet ut. Jeg tipper det kan ta 0,5-1 år fra nå før det kommer en erstatter.

Kremt. ...

Det har vært en stor elektronikk-messe, CES, med mange stoer lanseringer; men lite når det gjaldt foto. Den gode gamle foto-messen, PMA, har blitt slukt opp av CES; og de fleste som er opptatt av foto, er enig om at PMA var mer eller mindre ignorert i år, og kan anses som død.

Lenke til kommentar

Ja, virker sånn. Har sett den to eller tre ganger siden lanseringen, og jeg sjekker bruktmarkedet 5-10 ganger daglig.

Har vært flere på foto.no den siste måneden, og det er 2 der nuh....(hvorav den som var lagt ut idag til 5000 =solgt) ;)

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Du er nok litt sen desverre, allerede nevnt noen få poster før deg ;)

Apropos så er jeg også småskeptisk til dette. Som Tomsi antyder, hvis ikke dette kamera holder særlig nivå, så kan det desverre sette hele m43 systemet i dårlig lys, og skremme vekk potensielle konvertitter :/

Lenke til kommentar

Du er nok litt sen desverre, allerede nevnt noen få poster før deg ;)

Apropos så er jeg også småskeptisk til dette. Som Tomsi antyder, hvis ikke dette kamera holder særlig nivå, så kan det desverre sette hele m43 systemet i dårlig lys, og skremme vekk potensielle konvertitter :/

Jeg kan egentlig ikke se at gruppen folk som 1. vet at dette er ett kamera som bruker en mFT-størrelse sensor og 2. Ikke skjønner at andre kameraer med samme sensorstørrelse kan være helt annerledes (akkurat som med APS-C feks) er så veldig stor?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kan egentlig ikke se at gruppen folk som 1. vet at dette er ett kamera som bruker en mFT-størrelse sensor og 2. Ikke skjønner at andre kameraer med samme sensorstørrelse kan være helt annerledes (akkurat som med APS-C feks) er så veldig stor?

AtW

Det er allerede veldig mange i den gruppen. Det er veldig mange som avskriver mft kameraer basert på den gamle sensoren og første generasjon kamera.

Endret av theGreatest
Lenke til kommentar

Jeg trodde mft var tøysete selv, før jeg fikk prøvd en OM-D, og surret rundt i timevis på nettet med tester, lastet ned og tittet på raw-filer i lightroom osv osv. Det har definitivt skjedd en enorm utvikling siden systemet kom ut.

Det eneste jeg egentlig synes er teit er at Olympus og Panasonic ikke er enige om hvor stabilisatoren skal være. En GH3 med IBIS hadde vært veldig interessant, for det er teit at man ikke får stabilisering på panasonic-kamera med Olympus-optikk. Litt mer lyssterk fastoptikk hadde også vært moro, helst en ultravid 7mm eller noe liknende.

Lenke til kommentar

Det er allerede veldig mange i den gruppen. Det er veldig mange som avskriver mft kameraer basert på den gamle sensoren og første generasjon kamera.

Jo, men det er en viss forskjell på utdatert infomasjon og "feilinformasjon", når kodak kommer ut, så er jo de andre modellenes ytelse kjent, å basere seg på den gamle sensoren er bare å ikke være oppdatert?

AtW

Lenke til kommentar

Litt mer lyssterk fastoptikk hadde også vært moro, helst en ultravid 7mm eller noe liknende.

Ikke snakk om det engang :) Har siklet og håpet på dette sålenge nå, men tviler på det kommer til å komme noe slikt før medio 2014 i så fall, mtp at Panny holder på å designe 42,5mm og 150mm og ikke noe annet, hvertfall ikke som de har snakket om.

Jeg hadde LETT betalt 10 000kr for en rectilinear 7mm F2.0. En F2.8 hadde ikke vært så interessant mtp at jeg har Panasonic 7-14mm. Vet ikke om det lille blendertrinnet ekstra hadde vært verdt å ofre zoom muligheten for, men hadde vi kommet nedi F2 hadde jeg ikke nølt et sekund :)

Holdt på å bestille Olympus 14-35mm F2, men prislappen på 19 000kr kunne jeg bare ikke forsvare. Men årh, så fantastisk deilig det hadde vært :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Holdt på å bestille Olympus 14-35mm F2, men prislappen på 19 000kr kunne jeg bare ikke forsvare. Men årh, så fantastisk deilig det hadde vært :)

Har du tilfeldigvis tenkt deg en tur til USA, så ligger 14-35/2 på rundt $1700-1800 brukt, som denne, i "så godt som ny stand". Det blir ca kr 10000. De har også en 35-100/2 i samme stand til omtrent samme pris, de pleier å ligge på det samme som 14-35/2, kanskje litt mindre... :)

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jo jeg har vurdert det, men så dyrt glass vil jeg helst kjøpe i Norge med garanti.

Hadde jeg kjøpt det skulle jeg rigget opp vilt med resolution charts, testet coma, ca, flares og sjekket at alt stemte. Ville noe vise seg å ha dårligere ytelse enn det det skal kunne jeg hvertfall levert det inn gratis.

Men men, må bare ikke tenke for mye på å kjøpe det. Altfor dyrt kombinert med at fristelsen er altfor stor :p

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Fordi det kommer til å bøli et søple-kamera,som alle andre Kodakkameraene de 10 årene. Og µ-4/3 har ikke befestet seg som et reelt alternativ i kamera-markedet enda.

Det holder nemlig ikke at du og jeg har sett lyset - det er alt for mange Canikonister der ute enda ...

Hehe, ja... Kodak har vel ikke klart å produsere noe overbevisende siden tidlig i digital-alderen før de datt av lasset. Nå skal det sies at det kameraet der er kommer fra JK Imaging, de har bare lisensiert Kodaknavnet for å selge på en kjent merkevare. Når det er sagt så er vel JK Imaging en "unknown quantity" for min del i alle fall...

Når det er sagt, så er det stadig flere Canikonister "på vei over", går du inn på mFT-forumet på DPR, (noe man helst ikke gjør :p ) Så dukker det stadig opp tråder om "sold all my [Canon/Nikon] gear, bought E-M5". Finner og en hel del tilsvarende tråder på Micro Four Thirds User-forumet. ;)

Jo jeg har vurdert det, men så dyrt glass vil jeg helst kjøpe i Norge med garanti.

Hadde jeg kjøpt det skulle jeg rigget opp vilt med resolution charts, testet coma, ca, flares og sjekket at alt stemte. Ville noe vise seg å ha dårligere ytelse enn det det skal kunne jeg hvertfall levert det inn gratis.

Ja, det er greit med den forsikriningen, men jeg hadde ikke vært så veldig bekymret. Dette er Olympus' SHG-objektiver, som kvalitets- og ytelsesmessig er plassert over 12-60, som vi begge har. Jeg har heller ikke hørt noen historier om dårlig kvalitetskontroll på HG/SHG-optikk fra Olympus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...