eks Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Enda et interessant innlegg om E-M5, skrevet av Kirk Tuck. Kort oppsummert, så peker han på tre kritiske suksessfaktorer som kom sammen i dette kamerahuset: 1) Tilsvarende bildekvalitet som nåværende generasjon APS-C-hus i en mye mindre og mer kompakt innpakning, 2) En god innebygget elektronisk søker og 3) Et godt og stadig voksende objektivutvalg med to "store" hovedaktører og flere mindre tredjepartsaktører. Som en ren bonus kommer det at huset er værtettet og bygget som en tanks, i tillegg til at det setter en ny standard for bildestabilisering. 2 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Okei, hva er det jeg ser her? http://www.43rumors....er-and-sharper/ Leste Philip Bloom sitt innlegg, og jeg sliter fortsatt med å svelge det. Tenk å få 35mm F1.2 av en 50mm F1.8! Genialt med tanke på Samyang FF optikk. Samyang 14mm F2.8 blir med denne adapteren et 10mm F2 objektiv for mft systemer! Det fungerer helt motsatt av en telekonverter. Det utnytter mer av bildesirkelen til FF optikk, og også APS-C. Det betyr at mer lys blir konsentrert mot den lille mft brikken enn det ville gjort på FF brikker. Genialt! Fungerer kun på APS-C og FF optikk naturligvis. Denne instabestilles så snart den kommer på markedet! 10mm F2 på GH3 blir passe rått mtp fotografering av landskaper om natten, stjernefotografi, nordlys samt konserter, selskaper osv osv. Endret 14. januar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Absolutt interessant. Tror nok denne passer best til Fuji XF/NEX eiere som allerede har en del Canon/Nikon utstyr. For i deres tilfelle, så vil de få "samme" optikk i begge systemer. Dvs. samme utsnitt (bildevinkel) og DOF på samme blender. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 (endret) Finnes det noen billige adaptere til Pentax->mft tilgjengelig i Norge? Tenker da Pentax/pk på olympus pen. Er til manuelle objektiver så trenger ikke blenderkontroll. Endret 14. januar 2013 av Phaser_ Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg fant noen på ebay fra 42 dollar. Den ene jeg fant i Norge er langt i fra billig. Redigert: Jeg fant en til, litt mindre svinedyr. Redigert igjen: Hittil billigste, via ebay: ca 10 dollar med gratis frakt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2013 Del Skrevet 14. januar 2013 Okei, hva er det jeg ser her?http://www.43rumors....er-and-sharper/ Håper virkelig produktet overlever advokadangrepet som må komme. Apropos vidvinkelkonvertere, så burde det være mulig å tøye dette et stykke lengre med gode gamle 6x7 mellomformatobjektiver og ennå mindre sensorer. F.eks en kraftig vidvinkeladapter adapter mellom Pentax Q og Pentax 6x7 150mm f/2,8. Denne har både lang registeranvstand og svært stor bildesirkel så det burde være mulig å konstruere en ganske kraftig vidvinkeladapter. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Håper virkelig produktet overlever advokadangrepet som må komme. Kan du utdype dette litt? Noe patent som står i veien? Når det gjelder andre vidvinkeladaptere så er det sikker mange interessante muligheter, men er det marked for dem? Sikkert ikke så mange som sitter med gamle Pentax 6x7 optikk og har lyst til å bruke den på Pentax Q, Har mer tro på andre kombiansjoner. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Jeg fant noen på ebay fra 42 dollar. Den ene jeg fant i Norge er langt i fra billig. Redigert: Jeg fant en til, litt mindre svinedyr. Redigert igjen: Hittil billigste, via ebay: ca 10 dollar med gratis frakt. Tenkte på noe rundt maks 200-300kr De billige i utlandet har jeg funnet. Får se hva det blir til da. Takk for svar. Ang vidvinkeladapteteret, blir faktisk bildet skarpere? Har litt vanskelig for å tro akkurat det. Fordelen med 35mm optikk på crop har jo vært at man unngår hjørnene og bare bruker senter på glasset. Med vidvinkeladapteret utnytter man glasset lenger ut i kantene igjen. Akkurat dette er jo avhengig av kvaliteten på objektivet også, noen objektiver er jo ganske så skarpe helt ut i kantene. Men man innfører jo også ett glass til i sammenhengen med uviss kvalitet som skaper hvilke problemer? Endret 15. januar 2013 av Phaser_ Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 (endret) Ang vidvinkeladapteteret, blir faktisk bildet skarpere? Har litt vanskelig for å tro akkurat det. Forminsker du et bilde vil det bli skarpere, samtidig vil ekstra linseelmenter nesten alltid ha en negativ effekt på kvaliteten. Min forventning er at (som med telekonvertere) faktisk resultat vil være avhengig av hvor godt adapteret fungerer med forskjellige objektiv. Men tror nok oppløsingsevnen kan bli bedre i mange tilfeller i senter av bildet. At oppløsningevnen blir bedre med alle objektiv og over hele bildeflaten tviler jeg sterkt på, men det hevder de vel heller ikke. Endret 15. januar 2013 av se# Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Okei, hva er det jeg ser her? http://www.43rumors....er-and-sharper/ Kontaktet firmaet som lager de, og de har i pipelinen en OM -> m4/3 adapter med focal length reducer. :-) Dette har jeg ventet på lenge og vært i kontakt med flere adapterleverandører om! :-) 1 Lenke til kommentar
soenivar2 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Mitt aller første innlegg på denne siden. Er ikke helt ung lenger ( dessverre) og barna er blitt voksne. Men mye positvt er det jo også, bl.a bedre tid og mye bedre økonomi. Foto er en av litt for mange hobbyer og den er på sterkt oppadgående kurve, Kjøpte for noen år siden Olympus E500 og et par linser. Det ble altfor ofte liggende igjen hjemme da jeg syntest det ble for mye å drasse på . Har vært innom et par kameraer imellom , som nå er gitt bort innad i familien, og kjøpte før jul Fuji X10. Det er helt Ok , spesielt å ha med i lomma, men føler at jeg ikke er helt i mål. Budsjettet mitt er ca 15-20.000 kr. Har vært litt i butikk og kikka . Olympusen var rett og slett for liten for hendene mine , mens jeg likte Panasonic GH3 veldig bra , var litt stort , men jeg kan jo ha med Fuji-en når dette blir et poeng. Videre er en av hobbyene min fugler, så det blir nok en skikkelig tele også etter hvert. Viktig for meg , er en god søker og rask autofokus - og dermed blir spørsmålet til slutt: er det noe alternativ til GH3 Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) Kjøpte for noen år siden Olympus E500 og et par linser. Det ble altfor ofte liggende igjen hjemme da jeg syntest det ble for mye å drasse på . Hvis du synes E-500 var for mye å drasse på forstår jeg ikke helt hvorfor du vurderer GH3 som vel er det største mFT-kameraet hittil. Ser at du har et kompaktkamera i tillegg som kan brukes når GH3 er for stort, men er du ikke redd GH3 skal ende opp stort sett hjemme det også? Et generelt problem med MFT og fugler er at følgefokusen ikke er bra nok til å følge fugler (og andre ting) som beveger eg raskt og uberegnlig så du må regne med ganske dårlig treffprosent på fugler i flukt. Fugler i ro (eller nesten i ro) hvor rask fokus er det viktigste burde imidlertid gå bra. Det er også dårlig med teler eller telezoomer for MFT foreløpig. Riktignok finnes det en 75-300 og en 100-300, men ingenting tilsvarende Sigmas 150-500 og andre linser i den klassen. Både Gh3 og Olympus E-M5 er bra kameraer så dette er ikke ment som noen advarsel mot GH3, men det er viktig å være klar over begrensningene til det man kjøper. Uansett hva du velger vil kameraet ha noen begrensninger, det gjelder bare å finne det som passer best. Endret 16. januar 2013 av se# Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Du får kjøpt et todelt grep til Olympus E-M5 som bedrer grepet betraktelig. Dessuten har Olympus stabilisering i kamerahuset, så uansett hva du slenger på av optikk får du stabilisering som attpåtil virker 5 veier og er meget god. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vurderte selv å kjøpe batterigrep samt Samyang 7.5mm, men ettersom ene harddisken min bestemte seg for å legge inn årene så blir det nok nytt objektiv tenker jeg. Mulig jeg selger 12-60 ettersom spekteret er dekket med fastoptikk i så fall. Jeg synes hver gang jeg har holdt på med fastoptikk at jeg har fått utfordret meg mer fotografisk, og at jeg dermed koser meg mer og mer med selve fotograferingen. I stedet for å zoome inn og ut for å knipse i vei noe som sikkert funker. Manuell fokus gir også mer tid til bearbeiding av motivene føler jeg. Noen som vet hvorvidt det lar seg gjøre å videreselge filter forresten, eller om dette stort sett er no-go? Lenke til kommentar
eks Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Vurderte selv å kjøpe batterigrep samt Samyang 7.5mm, men ettersom ene harddisken min bestemte seg for å legge inn årene så blir det nok nytt objektiv tenker jeg. Mulig jeg selger 12-60 ettersom spekteret er dekket med fastoptikk i så fall. Jeg synes hver gang jeg har holdt på med fastoptikk at jeg har fått utfordret meg mer fotografisk, og at jeg dermed koser meg mer og mer med selve fotograferingen. I stedet for å zoome inn og ut for å knipse i vei noe som sikkert funker. Manuell fokus gir også mer tid til bearbeiding av motivene føler jeg. Noen som vet hvorvidt det lar seg gjøre å videreselge filter forresten, eller om dette stort sett er no-go? Samyang 7.5mm er definitivt å anbefale. Det er et artig leketøy og vel verdt de drøye kr 2000 det koster. Jeg har hatt mitt et år, og har hatt mye moro med det. Det er verdt å merke seg at til flesteparten av motivene trenger man ikke å fokusere det i det hele tatt. Bare å blende ned til f8 og sette fokus rett ved siden av uendelig, så er alt som er ca 2 meter foran deg, og frem til uendelig i fokus... Filter kan du vel like godt selge med objektivet de hører til, hvis du likevel skal selge objektivet og du ikke har bruk for dem til et annet objektiv...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Har jo i lengre tid hatt lyst på ultravidvinkel så kan godt hende jeg stikker innom JapanFoto når jeg skal til Trondheim i helga. Ser de har det inne på lager. Noen som vet om nettprisen tilsvarer butikkprisen, eller om det er mulighet for å bestille på nett og hente i butikk? Har ingen andre objektiver som filtrene passer på. Da hadde jeg selvfølgelig beholdt de Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Da jeg kjøpte 45-200 på JapanPhoto i Trondheim for et par måneder siden kostet det et par hundre mer i butikken enn på nett.. I og med at jeg fikk prøve det på kameraet, at folkene som jobbet der var såpass greie, og at jeg fikk det med en gang, var det lett verdt det for min del. 1 Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Har jo i lengre tid hatt lyst på ultravidvinkel så kan godt hende jeg stikker innom JapanFoto når jeg skal til Trondheim i helga. Ser de har det inne på lager. Noen som vet om nettprisen tilsvarer butikkprisen, eller om det er mulighet for å bestille på nett og hente i butikk? Har ingen andre objektiver som filtrene passer på. Da hadde jeg selvfølgelig beholdt de Du får det nok til nettpris + selve frakten til butikken. Så en hundrings eller 2 maks vil jeg tippe Men dette mener jeg de fortjener, JP er kjempegreie og servicemindede folk med mye kunnskap om produktene de selger Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Hyggelige kan godt hende, men kunnskapsrike har jeg ingen gode erfaringer med. Var innom for et par år siden og lurte på noe utstyr til E-3. De visste ikke hva det var engang. Olympus E-3? Neeeeeh. Ingen lamper som lyste. Det virket ikke som om vedkommende visste hva Olympus var for noe engang, eller om de hadde kamera. Har sannsynligvis blitt bedre så da stikker jeg vel innom i morgen. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Det har nok forandret seg meget siden den gang. Dersom alle hos JP butikkene hadde vært så dumme og uopplyste som du nevner ville de aldri klart å gjøre det så bra som de gjør det i dag hvertfall Ikke at jeg ikke tror deg, tviler ikke på det du sier, men det har nok blitt veldig mye bedre siden episoden du snakker om hvertfall JP Kristiansand er hvertfall kjempeflinke. Det har ikke skjedd til nå at jeg spør om en og annen kameramodell uten å få konkrete og fyldige svar tilbake om bruken, ergonomi, bildekvalitet og deres personlige meninger om dem. Og dette syntes jeg er veldig fint, de du handler dyrt utstyr av må du kunne småprate litt med om akkurat disse tingene, og jeg har bare fine opplevelser hos JP. Men når vi er inne på dårlige opplevelser, herregud dette er helt tragisk. Før jeg kjøpte mitt GH2 i 2011 gikk jeg inn på EliteFoto i Vågsbygd i Kristiansand og spurte etter hvilke speilløse modeller de hadde inne som jeg kunne klå litt på. Da kikket han tomt på meg og klødde seg i hodet. Og når jeg spurte etter Panasonic GH2 så han bare enda mer forbauset ut, kollegaen hans var likedan når han spurte han. Jeg prøvde å forklare at MFT er blitt et populært system som er mindre i størrelse enn speilrefleks og bla bla bla. Men de skjønte ingenting, de hadde aldri hørt om det. Da ble jeg faktisk provosert, og sa rett til han at her kommer jeg aldri til å handle når jeg ser hvilke krav elitefoto har til de ansattes kompetanse. Det lå strødd med kameraer i butikken, alt av merker både proffutstyr og vanlig men at de ikke hadde hørt om hverken speilløse kameraer/MFT eller Pansonic sin G serie gjorde meg passe irritert. Til sammenligning skjer det bare ikke at du vandrer inn på Bavaria Bil og spør etter den mye BMW X8 (eksempelvis en helt ny modell) og møter en selger som sier han aldri har hørt om denne modellen. Det ville være helt utrolig. Så elitefoto er noe jeg aldri kommer til å ofre en tanke om igjen etter dette. Så ja, forstår deg godt. Dårlige butikkopplevelser er kjipt. Får håpe du blir fornøyd med JP nå da Endret 17. januar 2013 av IceBlitz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå