Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke helt sytingen rundt GF3 jeg heller.

Vel, for meg er det som å bruke et av disse avspiste begynnermodellene til Canon/Nikon. Jeg begynte med GF1, og for hver modell ble de mer og mer rettet mot jenter. Ingen hotshoe, ikke noe kontrollhjul, færre knapper. For all del, GF3 er et bra kamera, men å bruke det i varierende lysforhold uten kontrollhjul er bare slitsomt. Det er ikke et kamera man bruker i manuell modus med mindre du har motiv som gidder å vente på deg.

-

Nettopp dette inntrykket jeg også sitter igjen med etter å ha prøvd GF3 i en periode.

Ai-knappen prøvde jeg å programmere om til ISO, men det gikk heller ikke.

Hva synes du om OM-D?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

m43rumors.com:

The real challenge right now are the two other new MFT cameras that are supposed to arrive from Olympus! These are scheduled for a release in early 2013. And both are rumored to be different from the cameras we have seen until now and both are made for the enthusiast amateur or semi pro photographer. I am working to get some double-triple feedback from other sources and I will give you some reliable news as soon as I can! Stay tuned!

Høres ut som det blir reelle konkurrenter til GH3 og muligens et par hakk over E-M5. Dette kan bli spennende :).

Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår, men det er jo absolutt et kontrollhjul på GF3.

He he, jammen var det ikke det. Et pinglete lite hjul rundt joypaden. Så mye bruker jeg det kameraet. :)

Greit, så er det litt mer kontroll over ting, men like fullt er det temmelig strippet for tilgjengelige innstillinger. Om du setter kameraet på A, laveste blender (ofte best her i Norge, og spesielt med kitobjektiv), ISO på auto og lar kameraet bestemme lukkertiden selv, så er det ikke akkurat lange veien til iA.

Poenget er, jeg syns kameraet går i veien for å ta bildene jeg vil ta. Som sagt, fint som lommekamera med 14/20mm, men ikke noe mer.

Nettopp dette inntrykket jeg også sitter igjen med etter å ha prøvd GF3 i en periode.

Ai-knappen prøvde jeg å programmere om til ISO, men det gikk heller ikke.

Hva synes du om OM-D?

OM-D er noe helt annet. Doble kontrollhjul, brukbare bilder på høy ISO (3200 går helt ok, GF3 er greit opp til 800), sylskarp flippskjerm, værtetting, live bulb og masse annet snedig. Det eneste negative må være små, seige knapper.

Lenke til kommentar

He he, jammen var det ikke det. Et pinglete lite hjul rundt joypaden. Så mye bruker jeg det kameraet. :)

Helt greit at du overser det hjulet - maken til mer talentløs løsning skal man lete lenge etter ... umulig å bruke uten at noe feil blir trykket på samtidig.

Trenger ikke lete så veldig lenge, det er samme type kontrollhjul som finnes i div varianter på nesten alle kompaktkameraer. Lite, billig og resultatet når kostnader skal kuttes og størrelsen skal ned på rimelige kameraer.

Lenke til kommentar

Og enda dyrere hvis de finner ut at det var deg som satte den tente på for å få gå på handletur? ;)

:dremel:

Jeg trengte ikke gjøre noe, det er to oppussingsprosjekt i bygget så brannalarmen går jevnlig. Spent på hvordan 60mm er, de første testene har ikke vært overveldende positive, men vil ha AF som virker og synes 45mm er litt kort.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Var på utkikk etter vidvinkel til OM-D-en, og snublet over en ganske bra annonse. E-620, 9-18mm + 35mm macro + FL-36R for 3000kr. MMF-2-adapter til 500kr på finn. Har ikke fått adapteret ennå og testet om autofokusen er helt råtten, men likevel, ikke gale pris. Blitsen funker trådløst med blitsen som følger med OM-D.

Noe andre som har prøvd 4/3-optikk på OM-D?

Beklager litt sent svar, men jeg har en hel del erfaring med FT optikk på E-M5. Har gjennom mesteparten av sommeren brukt 12-60 og 50-200 (den gamle, uten SWD) til å ta bilder av cruiseskip. Det første jeg la merke til er hvor skarpe de er og hvor fint de tegner, sammenliknet med 12-50 (som er bedre enn jeg forventet) Jeg har og en gammel 14-54/2.8-3.5 liggende. På grunn av at jeg har brukt 12-60 så mye har den blitt mer eller midre "glemt", noe som viste seg å være litt dumt etter at jeg prøvde den på slutten av cruiseskipsesongen...

Når det gjelder AF, så kan du med en gang glemme kontinuelig AF, det blir bare rot med de der på E-M5. S-AF er greit, så lenge du låser AF til et punkt (gjerne det i midten) da treffer fokus på under 2 sekunder, som regel, og det treffer riktig 95 % av tiden. Så hvis du ikke trenger superrask S-AF eller følgefokus og det ikke er så farlig om objektivene er litt store, samt at du ikke vil inngå noe kompromiss med tanke på optisk kvalitet er FT-optikk absolutt å anbefale...

Når det gjelder hvordan resultatene kan bli har jeg en del eksempler, først 12-60:

7989927495_776e4b7652_b.jpg

Full størrelse

7989925209_3bc62e0bee_b.jpg

Full størrelse

7989924102_0ea9061c13_b.jpg

Full størrelse

Med 50-200:

7989943249_4dd5fdac11_b.jpg

Full størrelse

7989941835_0828ce4c0a_b.jpg

Full Størrelse

7989935579_30dff77745_b.jpg

Full størrelse

7989912295_7daa2d3eb5_b.jpg

Full størrelse

Med gamle 14-54:

8031112216_a4a5bbf6f0_b.jpg

Full størrelse

7989913729_6f7e2e3939_b.jpg

Full størrelse

7989920692_326d78aebe_b.jpg

Full størrelse

7989909835_df45807cea_b.jpg

Full størrelse

Den siste serien av Vision of the Seas er kanskje den jeg er mest fornøyd med hele sesongen sett under ett...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde ferdiglada batteri fra før ;) Og har klådd og gjort meg kjent en del innendørs. Men er gørsliten etter lang dag med skole og jobb så har ikke ork til å komme meg ut med det. Men satser på å få til en tur i morgen ^^,

Veldig kjekt å ha fått med to batterier og. Så med batteriet fra min gamle e-500 har jeg nå tre som passer. Men blir nok til at typen får et så vi har to hver =)

Lenke til kommentar

Ahh :) Høres bra ut :)

Btw, tenkte å ta GF3-en "for a little spin" med lange lukkertider.

60 sek og ISO400 gav et overraskende bra resultat syntes jeg da :)

Selvfølgelig er originalversjonen mye mer detaljert og penere. Scalet dette ned til 1280 i bredden pga forkastelig up-hastighet...

post-131058-0-44023200-1351117396_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Buongiorno fra Venezia.

De fleste turister som har bedre kameraer enn kompakt går rundt med entry level CaNikon eller MFT. Mest Panasonic....

Mestparten skyter på full auto, blitser popper up hele tiden :p

Pana 7-14mm var ikke noe for meg. Fikk ikke brukt den til så mye.

Har for det meste brukt 12-35mm og 40-150mm. Nå er jeg lei av drasse rundt på utstyr.

8119871348_ea3ec30f7e_c.jpg

8119860217_e1f9b10cb3_c.jpg

8124299901_084b7e565c_c.jpg

8124300029_5d84342608_c.jpg

Endret av kelux
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...