Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JEg har alltid med et ekstra CF kort uansett.

Tror du, ja.

Tom

Har jeg med kameraveska så har jeg alltid med sekundærkortet på 4GB. (primærkortet er på 16)

Ja jeg går glipp av kort-til-kort-kopi-funksjonaliteten som ligger i kameraet, men tviler på jeg får bruk for det uansett.

Lenke til kommentar
Men med XD-kort så kan du jo ta panoramabilder med E-420! Gjør ikke det det verd det?

/me prøver å forestille seg hvor mye tyn andre kameraprodusenter hadde fått om de begrenset visse kamerafunksjoner til å funke med et tregt og proprietært minnekort. :roll:

Vi får prise oss lykkelige over at det er en liten miniprodusent med lojale-inntil-døden brukere, som ingen andre bryr seg om. Ellers hadde vi aldri hørt enden på det. :fun:

(sarkasme mottatt)

At noe funksjonalitet bare fungerer med xD-kort er fullstendig meningsløst, samme hvordan man ser på det. Når det gjelder selve xD-plassen i kameraet, så synes vel alle som har kommet rett til 4/3 (vel, mitt første kamera var et AF-1 Twin) og som ikke har xD-kort fra før at det er fullstendig meningsløst, og at man heller burde hatt en sd-plass der, men samtidig kan jeg se at de ikke ønsker å være kjipe mot eksisterende kunder som har xD-kort. Men, de burde vært kjipe mot dem likevel, og det er jo tross alt i lojale-til-døden-folkets interesse at det kommer nye brukere til. Og det virker jo som om de har sett lyset, siden E-P1 har SD(HC).

Endret av Cax
Lenke til kommentar
At noe funksjonalitet bare fungerer med xD-kort er fullstendig meningsløst, samme hvordan man ser på det.

Dette er jo åpenbart en sperre som Olympus har lagt inn i kameraene sine for å få solgt xD-kort, og hvis jeg ikke husker helt feil måtte du i starten også ha xD-kort fra Olympus. Minner meg litt om Panasonic som i siste GH1-firmware har lagt inn "beskyttelse" for kundene slik at kun originale Pansonicbatterier skal fungere.

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Jeg har nå en E-520 med 14-54mm og 70-300mm. Fornøyd med det, men vurderer å kjøpe en linse til. Vet ikke hvordan, men vurderer Sigma 30mm f/1.4, noen som har erfaringer med den? Eventuelt kjøpe en EX-25? Usikker på hva jeg skal gå for... noen tips?

Jeg ville helt klart valgt 30/1.4. Jeg har hatt veldig mye glede av 25/1.4, men det koster over dobbelt så mye, og 30/1.4 bør jo være omtrent lik i bruk, og er litt kortere fysisk. Det eneste er at E-520 ikke har AF-justering, slik at hvis det feilfokuserer, som man sier det er risiko for på Sigma-objektiver, så kan du ikke korrigere for det selv i kameraet.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt så mye brukermeldinger ned til hovedkontoret at de går fullstendig bananas. Ikke bare får jeg masse nyttig herfra, men også flere av de profesjonelle som har testet PEN på jobb kommer med sine tilbakemeldinger nå (Jonas Bendiksen på jobb for National Geographic med PEN. Gjett om jeg var stolt!!!)

Om ikke lenge vil det derfor sendes ut en brukerundersøkelse til alle som har registrert sin PEN på olympus.no... Dermed - bare en oppfordring til å registrere PEN og si sin mening høyt og tydelig.

Sitter forøvrig i møte nå og planlegger neste år. Det kommer til å skje utrolig mye kult. Noen av spekulasjonene her er skremmende nære! Men alt jeg kan si er:

Olympus vil lansere nye objektiver, PEN-kameraer, E-System kameraer og kompaktkameraer - samt tilbehør til alt dette - i perioden mellom november og sommeren 2010!

Til de som diskuterte xD-kortets fortreffelighet vil jeg bare si at selv ikke Olympus Norge anbefaler å basere seg på xD-kort i DSLR. Til det er de for små og trege. Men det er en stor fordel å ha et 2gb backup-kort allerede i kameraet, og det finnes ennå ikke minnekort med så lav feilrate som xD-kort har vist seg å ha. Men - ja - de er trege og har liten kapasitet og derfor er det en CF-spalte i alle DSLR'ene og MicroSD-adapter inkludert til alle kompaktkameraene.

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Sitter forøvrig i møte nå og planlegger neste år. Det kommer til å skje utrolig mye kult. Noen av spekulasjonene her er skremmende nære! Men alt jeg kan si er:

Olympus vil lansere nye objektiver, PEN-kameraer, E-System kameraer og kompaktkameraer - samt tilbehør til alt dette - i perioden mellom november og sommeren 2010!

Høres bra ut.

100mm f/2,8 1:1 makro med intern fokusering ? :p

Spennende å se hva de kommer til å gjøre med E-4xx, E-5xx og E-6xx seriene.

Sjekk finn.no og foto.no

Der er det mange Olympus E-5xx tilsalgs. Har sett en del PEN også.

Lenke til kommentar

Erik

Olympus Norge

Så det kommer et E-5 med rene filer på ISO6400, og det kommer til å koste 5000 kroner? ;)

Lenke til kommentar

Tregt og tregt, jeg bruker mitt oly 512 mb kort så lenge det er plass til tross for at det sitter et raskt Sandisk ultrakort i cf sporet. Grunnen er så enkel at hver gang jeg bruker cf kortet så risikerer jeg å bøye en pinne.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
*snip*

*snip*

Som Olympus-bruker setter jeg umåtelig stor pris på slik informasjon. Ettersom jeg planlegger innkjøp av nytt objektiv tidlig neste år har jeg ekstremt lyst å spørre deg hvilke objektiver som vil bli lansert, men ettersom du presiserte at "det du sa var alt du kunne si" så skal jeg respektere det. Når det er sagt så skal det sies at jeg blir rimelig fornøyd om det kommer en ny og mer lyssterk 35mm :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...