Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Det er nettopp dette jeg har hørt, men ikke fått en skikkelig forklaring på hvorfor...(beklager avsporing av tråden) :)

Jeg finner ikke igjen forklaringen nå; men det har noe med at Microsoft gjør noe feil i foramtering og skriver til flashbaserte minnekort. Mener å huske noe at FAT egentlig skal ha to filtabeller, men at Microsoft kun initialiserer den ene. Det finnes egne programmer for formattering av SD kort på Windows og Mac!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tekniske detaljer om filsystemer på hdd/sd-kort osv finner man på google for de spesielt interesserte, best å unngå for alle andre :-)

Hoved argumentet for å formatere et minnekort i den enheten det skal brukes er at hver produsent kan ha sin tolkning av hvordan aktuellt filsystem fungerer. Formaterer man kortet i enheten det skal brukes så sikrer man at det i allefall der er kompatibelt. Avhengig av metode og enhet som benyttes så kan det (eller ikke) foretas en viss kvalitetssjekk i samme slengen.

Velger man slette metoden så slettes egentlig ikke filen men pekeren i filtabellen som viser hvor filen ligger vil bli nullstillt. Gjøres det på en annen enhet så kan man i teorien risikere korrupte data (feil sted blir overskrevet, feil verdi e.l.).

Siden produsentene tolker "standarder" på litt forskjellig måte så kan man risikere at produsent X tillater f.eks "blank spaces" eller andre ugyldige bokstaver i filnavnet, som kan medføre problemer når kortet/hdd benyttes på en annen enhet igjen. I beste fall kan ikke filen slettes, i værste fall har feilen gjort filtabellen korrupt og alt innhold går tapt.

Litt avsporing men derfor NAS e.l. kan være en bedre metode å sikre sine data på , enn f.eks å benytte en NTFS formatert USB disk som flyttes mellom en Windows maskin og en Mac med NTFS driver (Paragon f.eks).

Som andre har sagt, formater helst i kamera.

• Liker 2
Lenke til kommentar

En liten forskjell på Olympus som har minnekort som ett av førstevalgene i menyene og Panasonic er at de har klart å gjemme formatering av minnekort så langt )#)#)¤))"))¤ i menyene at måtte Google for å finne det.

Nice

Finnes det ikke en "slett alle bilder" lettere tilgjengelig? Jeg tror det er en myte at man alltid må formatere disse minnekorten i hytt og gevær...

Jeg savner forøvrig "my menu" fra mitt Canon 5D mk2....

Well - jeg fant ett 2GB verstingkort i kameraveska som GF3 n nektet å gjøre noe med før det ble formatert, hvis ikke hadde jeg gladelig slettet bildene selvsagt ! Rimelig usikker på hva dette kortet har stått i tidligere, men en mobiltelefon ligger først på lista over mistenkte.

Lenke til kommentar

Hentet WotanCraft Citu Explorer 006 på posten tidligere i dag, skal få tatt noen bilder og legge ut en tilbakemelding når har fått lastet den opp med stash.

Bildene lyver iallefall ikke, denne ser skikkelig flott ut selv om den sikkert ikke er noe for alle da smak og behag er som kjent ett utopisk tema :hm:

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke igjen forklaringen nå; men det har noe med at Microsoft gjør noe feil i foramtering og skriver til flashbaserte minnekort. Mener å huske noe at FAT egentlig skal ha to filtabeller, men at Microsoft kun initialiserer den ene. Det finnes egne programmer for formattering av SD kort på Windows og Mac!

...Hoved argumentet for å formatere et minnekort i den enheten det skal brukes er at hver produsent kan ha sin tolkning av hvordan aktuellt filsystem fungerer. Formaterer man kortet i enheten det skal brukes så sikrer man at det i allefall der er kompatibelt. Avhengig av metode og enhet som benyttes så kan det (eller ikke) foretas en viss kvalitetssjekk i samme slengen.

Velger man slette metoden så slettes egentlig ikke filen men pekeren i filtabellen som viser hvor filen ligger vil bli nullstillt. Gjøres det på en annen enhet så kan man i teorien risikere korrupte data (feil sted blir overskrevet, feil verdi e.l.).

...

Well - jeg fant ett 2GB verstingkort i kameraveska som GF3 n nektet å gjøre noe med før det ble formatert, hvis ikke hadde jeg gladelig slettet bildene selvsagt ! Rimelig usikker på hva dette kortet har stått i tidligere, men en mobiltelefon ligger først på lista over mistenkte.

Såvidt jeg kan se er alle disse argumenter for å formatere et minnekort i kameraet det skal brukes i en gang. Det kan jeg være med på. Det jeg ikke er med på er at man må formatere minnekortet om igjen og om igjen når det uansett er i samme kamera. (Jeg beholder minnekortet i kamera når jeg overfører til PC - og det er vel veldig begrenset hva slags skade Windows kan gjøre ved sletting av filer...)

Hentet WotanCraft Citu Explorer 006 på posten tidligere i dag, skal få tatt noen bilder og legge ut en tilbakemelding når har fått lastet den opp med stash.

Bildene lyver iallefall ikke, denne ser skikkelig flott ut selv om den sikkert ikke er noe for alle da smak og behag er som kjent ett utopisk tema :hm:

Aiai, jeg har siklet på WotanCraft-bagene en stund, men de koster litt...Hvor bestilte du den og hva endte du opp med å betale totalt? :)

Lenke til kommentar

Jeg bestilte den rett fra hjemmesiden, kom på 209 US Dollar og ble sendt fraktfritt. Usikker på om dette er noe de gjør til vanlig, de har vært tomme for denne lenge og jeg sendte mail for ett par mnd siden og spurte om de kunne gi beskjed når denne var på lager igjen. Fikk mail for ett par uker siden at den var tilgjengelig og at de sendte mail tll de som hadde spurt om denne og ville vente ett par dager til de la den ut i nettbutikken igjen. Virker veldig gjennomført og og har en rimelig solid innmat som skal tåle støt og som er vanntett hvis uhellet skulle være ute.

Veska er så fin at mangler egentlig bare Leica n nå :hmm:

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan se er alle disse argumenter for å formatere et minnekort i kameraet det skal brukes i en gang. Det kan jeg være med på. Det jeg ikke er med på er at man må formatere minnekortet om igjen og om igjen når det uansett er i samme kamera. (Jeg beholder minnekortet i kamera når jeg overfører til PC - og det er vel veldig begrenset hva slags skade Windows kan gjøre ved sletting av filer...)

Hvis du leser linken som Refaction linker til, så ser du at de er flere måter å tolke et FAT filsystem på. Denne tolkningen påvirker mer enn oppretning av nytt filsystem (som skjer ved formattering). Sletting av filer må også skje på en kompatibel måte.

Så jeg hadde ikke stolt på at Windows sletter filer på et minnekort uten at det skjer noe utilsiktet. Men det er dine bilder, og ditt valg.

Lenke til kommentar

Så jeg hadde ikke stolt på at Windows sletter filer på et minnekort uten at det skjer noe utilsiktet. Men det er dine bilder, og ditt valg.

Ok, men når Windows når filene via kameraet og MTP, er det da Windows som aksesserer filsystemet eller kameraet?

Og, er det noen fordeler med å formaterer kortet etter hver bruk eller kan man like gjerne bruke "slett alle" der dette menyvalget er lettere tilgjengelig når man bare benytter kamera? (Foruten noe flere skriveoperasjoner)

Setter pris på få å lære litt om dette!

Lenke til kommentar

Jeg bestilte den rett fra hjemmesiden, kom på 209 US Dollar og ble sendt fraktfritt.

Slapp du unna moms og fortollingsgebyr? :)

Ikke noe krav hos posten uvanlig nok, men nå skal det sies at ingenting av det jeg ha bestilt de siste par månedene inkl mye fra ebay har fått mva og gebyr. Forberedt på at det kan komme selvsagt men aldri opplevd det som nå i sommer.

Lenke til kommentar

Ok, men når Windows når filene via kameraet og MTP, er det da Windows som aksesserer filsystemet eller kameraet?

Og, er det noen fordeler med å formaterer kortet etter hver bruk eller kan man like gjerne bruke "slett alle" der dette menyvalget er lettere tilgjengelig når man bare benytter kamera? (Foruten noe flere skriveoperasjoner)

Setter pris på få å lære litt om dette!

MTP er "media transfer protocol", en standard for å overføre media filer mellom enheter som skal ha den fordelen at man ikke trenger drivere for å snakke med enheten.

Hvis du setter sd-kortet i pc'en så har den direkte tilgang til filsystemet og filene, og kan i teorien rote til innholdet f.eks ved å lagre inkompatible data (filer, endre filnavn, endre pekere osv) på enheten.

Med MTP så ber den ene enden om å få fil X og får tilgang til denne via enheten som sender (f.eks kamera), mens den som spør har ikke direkte tilgang. Data/filen/bildene overføres via den felles mtp protokollen som kan beskrives som et felles språk for overføring.

Nå kan det være forskjell fra kamera merke til et annet osv men :

Olympus Em5, før du drar ut formaterer man minnekortet og tar par bilder, sjekker at alt er ok og tar ny format evt. Så kommer du ut i felt og har knipset 500 bilder men er i ferd med å gå tom for plass, men du vet at de 30 gullkorn bildene du har tatt de vil du beholde. Om disse bildene da er låst (via play menyen) så kan du benytte "delete all" som vil slette de 470 andre men beholde de 30 "låste" bildene.

En formatering ville derimot slettet alt.

Lenke til kommentar

Ikke noe krav hos posten uvanlig nok, men nå skal det sies at ingenting av det jeg ha bestilt de siste par månedene inkl mye fra ebay har fått mva og gebyr. Forberedt på at det kan komme selvsagt men aldri opplevd det som nå i sommer.

Nais. Hvor god plass er det i Scouten?

Jeg har en Domke f-5xb som er super til hverdagsbruk. Der får jeg plass til kamera og 4 objektiver med litt stabling. Evt. kan jeg ta ut 40-150 og hive inn en blits. Men jeg er på utkikk etter en bag som gjerne har plass til litt mer utstyr og kanskje også en 10' tablet...

Lenke til kommentar

Den er ikke så veldig stor innvendig, selve innmaten er en egen enhet som stjeler litt plass, vil si at ett lite kamerahus med objektiv og 2 objektiver i tillegg er sånn ca det den tar + 2 lommer på framsiden og 2 små på hver ende av veska. Det er plass for iPad eller tilsvarende Notebook også.

Det er en designfeil sånn jeg ser det, men om dette noengang blir blir ett praktisk problem er en annen ting. Den innvendig delen som er støtsikret og vanntett med egen glideslås har kun plass for kamerautstyret, bak denne igjen er det plass for iPad/Notebook som ikke befinner seg i den vanntette delen.

Her er en video som gir en veldig bra gjennomgang av den på ett for meg ukjent språk:

Lenke til kommentar

Fikk tak i en "rimelig" National Geographic NG Walkabout W2140 på ebay-auksjon forleden! (GBP 34.90 inkl.frakt , og slapp unna toll og annet tull gitt..) En hendig ruslerundtmed bag..... , med plass til iPad/liten lap-top i tillegg til kamera ++, noen hendige lommer utenpå også... :green:

Lenke til kommentar

Solgte nettopp 12-50mm. Fikk 1200kr. + frakt. Er rimelig fornøyd.

Ingen andre som har et slik objektiv å selge?

Har kjempelyst på et, da mitt Panasonic 14-42mm er så elendig på største blenderåpning. Skal sende det inn for feilsøk hos JP, men ønsker meg uansett Oly sitt 12-50 da det har litt videre vinkel og litt lengre tele :) Perfekt for bruk med filtere :)

Send meg PM hvis du har ett :)

Lenke til kommentar

birk88: Hvilket kamera har du brukt på 75mm?

Ser ut som om JPEG kvaliteten var litt dårlig. Ser litt komprimert ut syntes jeg.

Kan du ikke heller ta RAW og fremkalle i Adobe Camera Raw og legge opp?

Da kan vi se kvaliteten som sensoren outputter, og ikke hva prosessorene tror er riktig behandling av infoen fra sensoren :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...