Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Det samme lurer jeg på.

Setter man en elektronisk søker på Pen, så har man jo størrelsen til E-M5 likevel.

Kansje de bruker kun skjermen ?

Jeg er en gammel OM bruker, og har ruslet rundt med slr og "hump" i åresvis. Gjør meg ingenting.

Snarere tvert imot, for de gir meg følelsen av at det er et kamera.

"Lydløs" fin lukker og IBIS :-)

Følelsen av at det er et kamera ? De første kameraene som ble laget var speilløse og tror ikke brukerene så på det som noe mindreverdig egentlig.

Klarer man seg med skjermen så tar speilhuset eller elektroniske søkere bare plass og øker vekten.

Jada, for all del. Ikke så bokstavelig ment da, og ord som mindreverdig var ikke i mine tanker i de hele tatt. Jeg er liksom litt for gammel til noe "fan-boy" greier.

Som du sier, så er de slik, at klarer man seg med bare skjermen, så går det meget greit.

Men jeg hadde et inntrykk at det er svært mange som savner en søker når de kjøper en kamera med "bare"skjerm.

Men nå er det OL avslutning her :-)

Ser den ja - tar stadig kameraet opp i ansiktet mot en søker som ikke finnes der :green:

Sånn blir det når man sjonglerer mellom DSLR og speilløst men moro læll !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del, så foretrekker jeg ergonomien på E-P1 frem OM-D; men det er meg. Værtetting har jeg ikke behov for, så det er ikke et argument for meg.

Jeg liker også at hvis kamera skal være kompakt, så skal det være kompakt. Og da passer det bedre med en ekstern søker som kan monteres ved behov.

Kompaktheten er viktigere under transport enn bruk; da den ekstra klumpen på toppen er i veien når kamera skal ned i en liten veske.

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål for de som har lyst å svare - hvis dere skulle kjøpt mFT kamera i dag hva ville dere valgt ?

E-M5 uten tvil.

Hvorfor?

- God bildestabilisering i huset.

- Betjening. To kontrollhjul, touchskjerm implementert på en fornuftig måte, og det meste kan tilpasses egne behov/ønsker.

- Meget god sensor. Oppgraderingen fra Nikon D60 var større enn ventet. Nå var vel D60 aldri kjent for sin gode sensor, men uansett.

- Tiltbar skjerm. Denne har jeg brukt mye mer enn jeg hadde trodd.

- Værtettet

+++

Nå er jeg riktignok fremdeles i :love: "nykamerarus" :love: , så jeg er kanskje litt inhabil.

Lenke til kommentar

For min del, så foretrekker jeg ergonomien på E-P1 frem OM-D; men det er meg. Værtetting har jeg ikke behov for, så det er ikke et argument for meg.

Jeg liker også at hvis kamera skal være kompakt, så skal det være kompakt. Og da passer det bedre med en ekstern søker som kan monteres ved behov.

Kompaktheten er viktigere under transport enn bruk; da den ekstra klumpen på toppen er i veien når kamera skal ned i en liten veske.

Det er jeg faktisk enig i, den er også litt for tung. (E-M5 da), men den har så mange fordeler at det er verd det.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som klager eller vektlegger vekt på kamera så mye egentlig?

Det har alltid forundret meg. Er det fordi man har svak styrke i armene, eller ikke liker tallene som står på spesifikasjonspapirene under "vekt", eller kan det ha noe å gjøre med at hendene til enkelte er så glatte at kameraet kan skli ut?

Føler nesten at vekt begynner å bli et like stort hysteri som ISO-diskusjonene.

Selv har jeg ingen problemer med å manøvrere og jobbe med feks 5D og Sigma 150-500mm over lengre tid uten å bli sliten. Senest på lørdag var jeg med i en filmproduksjon hvor jeg kjørte håndholdt kamerarigg med stabilisering. Veide vel rundt 2-3kg og dette fløy jeg rundt med i 13 timer uten problemer.

Så at et kamera veier 373 gram istedenfor 300 gram, og at dette utgjør et stort problem kan jeg egentlig ikke helt skjønne. Ingen kritikk dette her altså, til de som syntes dette er så tungt, men hva er det det går ut på egentlig? Er det mobilitet eller kondis? :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål for de som har lyst å svare - hvis dere skulle kjøpt mFT kamera i dag hva ville dere valgt ?

Ikke noe enkelt svar på det. Kanskje GX1 hvis søker ikke var viktig eller E-PL3 for å få vridbar skjerm. Jeg liker imidlertid innebygd søker og synes egentlig at søkeren plassert i midten er OK og i øyeblikket oppfatter jeg E-M5 og G5 som de to mest interessante modellene. Trodde ikke G5 skulle bli noen stor oppgradering fra G3, men synes Panasonic overrasket litt der. Har ikke sett noen full G5-test ennå, men hvis sensoren virkelig er forbedret blir det et interessant alternativ til E-M5. Mangler IBIS og utvidelsesmulighetene til E-M5, men blitsen er innebygd og tror det blir et veldig bra kamera i forhold til størrelsen. G5 har heller ikke så stor søker på toppen som jeg synes trekker litt ned på E-M5.

Skulle jeg valgt i dag ville jeg så langt det var mulig valgt å vente litt, Photokina er bare uker unna og det jeg gjerne skulle sett var et mFT-kamera med søker integert som på NEX-7. Ikke nødvendigvis i hjørnet, men slik at at kameraet ikke får noen utvekst på toppen. Kunne til og med vært en enklere EVF enn det som brukes på mFT i dag for å få ned størrelsen. Det ville vært mitt idealkamera i dag, kanksje litt dårligere enn E-M5 eller G5 i bruk, men hendigere å ha med overalt. Om det kommer? Tviler egentlig på det, men hvis Olympus likevel skal lage 2-3 nye Pen-modeller ville et med integrert søker vært en naturlig utvikling IMO.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så mange som klager eller vektlegger vekt på kamera så mye egentlig?

Mange ønsker et godt kamera som alltid skal være med og da er vekt viktig. For meg er vekt, og ennå viktigere størrelse+vekt et interessant kriterium. Jeg ser lav vekt som veldig viktig - selv om det faktisk er en ulempe mens kameaet er i bruk.

Lenke til kommentar

Mange ønsker et godt kamera som alltid skal være med og da er vekt viktig. For meg er vekt, og ennå viktigere størrelse+vekt et interessant kriterium. Jeg ser lav vekt som veldig viktig - selv om det faktisk er en ulempe mens kameaet er i bruk.

Men hvorfor er vekten så viktig? Hva er det som gjør at det blir så viktig for deg?

Er det fordi du blir sliten i armene? Jeg bare lurer, for jeg kan ikke forstå at dette kan bli en issue for noen, men respekterer det selvsagt :)

Lenke til kommentar

Men hvorfor er vekten så viktig? Hva er det som gjør at det blir så viktig for deg?

Er det fordi du blir sliten i armene? Jeg bare lurer, for jeg kan ikke forstå at dette kan bli en issue for noen, men respekterer det selvsagt :)

Det var det jeg prøvde å forklare. Jeg er av dem som ønsker å ha med et OK kamera nesten overalt. Det vil si det ligger i ryggsekken hver dag hele året. Er jeg ute for å ta bilder er ikke speilrefleksen med et par tre objektiv noe problem, men som regel er jeg på vei til/fra jobb eller ute på andre typer aktiviteter hvor jeg kanskje finner mulighet for å ta bilder. Da ønsker jeg god kvalitet, men plass og vekt setter begrensinger for hva jeg kan/ønsker å ha med.

Jeg ser mFT (og andre mindre speilløse hus) som alternativ til et superzoom eller kompaktkamera og foreløpig ikke noen fullgod erstatning for speilrefleksen (for meg) selv om det kan bli det på sikt hvis de fikser fokus tracking og søkeren blir rask nok. Blir speiløst eneste system på sikt vil jeg sikkert ha to hus, et virkelig kompakt og et "speilrefleksaktig" for bruk med telezoomer osv.

Lenke til kommentar

Jeg blir sliten av å drasse med for mye tungt utstyr; kan sikkert skylde på kondisen :) Men jeg ser ingen grunn til å bære med meg masse tungt utstyr som i praksis ikke gir meg noe bedre bilder enn det lette utstyret jeg har.

I denne veska kan jeg få plass til et kamera og objektiver som dekker 12-300mm og som da veier rundt to kilo. Skulle jeg valgt FF med en objektivpart som dekker 24mm-600mm så hadde størrelse og vekt blitt noe helt annet.

7754834756_a72b482dc2.jpg

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det er mer slitsomt å både bruke, men hovedsaklig ta med seg kameraer som veier mer, terskelen for bruk øker. Det er en ulempe.

AtW

Lenke til kommentar
Inntil videre E-P3/PL3 nok en gang, mens jeg venter på en ny PEN med sensoren fra E-M5! :green:
Hvorfor er det så mange som ønsker en PEN med E-M5-sensoren? Hva vil fordelen være der kontra en E-M5? Mindre hus uten søker og værtetting++?
Først og fremst pga. bekvemmelighet. De nevnte PEN'er har etter min mening kun en ulempe og det er en litt for dårlig gammel/sensor, men funker allikevel kvalitetsmessig ellers mer en greit nok for meg! Kommer til å kjøpe en OM-D jeg også, men kan godt vente "lenge" ennå.....Rent teknisk så er den jo uovertruffen, tviler ikke på det, og som Oly-fan MÅ jeg jo ha en i "stallen"..... :whistle: Har prøvd OM-D'n, og fant ikke at den passet mitt håndgrep slik som nevnte PEN gjør. Greit nok at den blir bedre å holde i med batterigrep, men da faller liksom noe av vitsen med "kompaktheten" bort, og da greier jeg meg like så godt med speilrefleksene mine. Klumpen på toppen gjør jo at en får nostalgi-følelser mht. de første OM'er , men nostalgi er en ting og brukervennlighet noe annet... Værtetting på et sådant kamera er ikke avgjørende for meg. (Har både undervannskamera og en E-3 hvis været skulle bli et hinder for utfoldelsen)... Et speilløst brukskamera skal etter mine behov være mest mulig kompakt, og det synes jeg hittil er best ivaretatt med PEN. Funker helt greit med å sette på/ta av en utmerket søker enn så lenge også! Så det skulle derfor passe meg helt utmerket om/når det kommer en PEN med både nye sensor og om mulig søker (forutsatt at den ikke blir noe større -les: ikke får en "fast klump" på toppen).... noe a là de gamle rangefindere ville jo bli bærre lekker! :dribble:http://www.43rumors.com/ft3-will-the-new-e-pl5-bring-as-some-viewfinder-surprise/

PS! Ser dog heller ikke helt bort fra at i løpet av de neste årene så blir de speilløse helt og fult erstattere av crop-speilrefleksene, og da vil jeg nok greie meg helt utmerket med noe slikt som en OM-D E-M5, om enn i en noe forbedret utgave...., og om/når så skjer kommer jeg nok også til å gå for en FF på speilrefleks i tillegg..... :thumbs:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Det har alltid forundret meg. Er det fordi man har svak styrke i armene, eller ikke liker tallene som står på spesifikasjonspapirene under "vekt", eller kan det ha noe å gjøre med at hendene til enkelte er så glatte at kameraet kan skli ut?

Føler nesten at vekt begynner å bli et like stort hysteri som ISO-diskusjonene.

Selv har jeg ingen problemer med å manøvrere og jobbe med feks 5D og Sigma 150-500mm over lengre tid uten å bli sliten. Senest på lørdag var jeg med i en filmproduksjon hvor jeg kjørte håndholdt kamerarigg med stabilisering. Veide vel rundt 2-3kg og dette fløy jeg rundt med i 13 timer uten problemer.

Så at et kamera veier 373 gram istedenfor 300 gram, og at dette utgjør et stort problem kan jeg egentlig ikke helt skjønne. Ingen kritikk dette her altså, til de som syntes dette er så tungt, men hva er det det går ut på egentlig? Er det mobilitet eller kondis? :)

For min del er svaret mobilitet.

De 3 siste rundene jeg har hatt med kamera var utendørs/på en gammel Hydro ferje med Nikon D700 med 24-70 f.2.8/70-200 f.2.8 påmontert batterigrep og SB-900 for å kunne trigge så effektivt som mulig 3 stk SB-900 på stativ med paraply. Ene serien tok ca 5 timer og vekta er noe jeg knapt reagerer på.

Men skal jeg rundt å ta bilder av bygninger, natur, vann osv så blir det å gå rundt med denne riggen slitsom og for å si det pent så skriker det etter oppmerksomhet. Til glede for nye lesere som ikke har lest dette før så veier PEN retro veska inkl Olympus E-P3 m/14-42+40-150 underkant av 900 gram. Think Tank Retrospective 30 veier 1,5 kg UTEN innhold, og mellom 6,5 og 9 kg avhengig av hva jeg tar med ut.

Oppsummert så bruker jeg Nikon på mennesker som er mer "seriøse" bilder mens Oly brukes til omgivelsene rundt meg. 3 stykker jeg kjenner heiv seg forresten på Panasonic GF3 m/14mm tilbudet hvorav en av de samtidig solgte sitt Canon 1000D da det knapt ble brukt pga vekt og størrelse.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Jeg tar oftere med meg kameraet nå som jeg eier Fuji X100, enn jeg gjorde da jeg hadde 5D II + diverse fastobjektiver. Det gjør at jeg oftere tar bilder, som igjen gjør at jeg forhåpentligvis blir en bedre fotograf. Det er rett og slett mindre sannsynlig at jeg ikke gidder å ta med kameraet når jeg går ut døra.

That said, så savner jeg definitivt fullformat (og innebygd grep fra den tiden jeg eide 1D III), så i løpet av høsten blir det nok nytt speilrefleks, til jobbruk. Men jeg kommer nok til å beholde X100 også... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lignende erfaring. Pentax Q blir oftere med fordi det er så lite heft å bare grabbe tak i den lille veska og ha med seg. Pentax K-5 tar jeg med når jeg har mer mål og mening med fotograferingen. Olympus E-PL1 blir liggende hjemme. Den er ikke liten nok til at den blir med på så veldig mye mer enn det K-5-en blir med på. Nå bruker jeg definitivt telefonkameraet mindre enn før. Bare det er jo en stor kvalitetshevelse. For ikke å snakke om å slippe den begredelige brukervennligheten på telefonkameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...