Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må bare få det ut :ph34r: :

Hvorfor i svarte skriver folk "mFT"?! Har noen sett noe til fBI, kGB, uDI eller aMK? Nei? Det er fordi navn gjerne forkortes med store bokstaver: Micro Four Thirds = "MFT" som trebokstavsforkortelse...

Men Four Thirds er jo fire tredeler, altså 4/3 - så da må man jo kunne skrive m4/3? Nei, for pokker! Da er vi over i realistenes (min) verden, der m = "milli", ikke "mikro"! Mikrotegnet er en "mju" (Alt+0181, eller Ctrl+Alt+m av og til) som ser slik ut: µ.

Micro Four Thirds = MFT = µ4/3. End of discussion. Gi F i liten m.

Takk for oppmerksomheten... :hrm:

µ heter my, forøvrig. Når man sitter i det begredelige operativsystemet windows, der det for det meste er umulig å uttrykke spesialtegn, blir det fort til at man velger noe annet. Jeg hever meg over å huske ascii-koder, men ctrl-alt-m var ny, takk for den.

Dessuten er det blitt vanlig å skrive forkortede prefix med liten bokstav. eServer, iPhone, vPro.

eOD.

Lenke til kommentar
Hvis vi skulle møtes en gang, Tom, tror jeg at jeg skal spander på 500 ml øl på deg - da tenker jeg vi blir enige om hva den m'en betyr. :hmm::) Halvliter eller bunnfall? :tease:

Jeg tar gjerne imot en halvliter jeg .) Så blir vi enig om en forkortelse som alle vil elske. Ellers ...

Tom

Lenke til kommentar

Ellers kan man gjøre slik det er vanlig i elektronikk, der 'u' brukes for mikro (uF - mikrofarad, enhet for kapasitans f.eks.*). Det ville gi uFT, som er helt legitimt med gjeldende standardbruk i enkelte fagområder. Men det ville nok gitt noia for ganske mange - uFT = mikro FourThirds - hva skjer??? :-)

* årsaken er naturligvis at det er mye lettere å skrive u enn på data, da det ikke ligger standard inne på alle maskiner, særlig i historisk sammenheng. På maskinen jeg skriver på nå bruker jeg bare AltGr+m for å skrive µ, så nå har det lite å si...

Lenke til kommentar

Vurderte et par sekunder å kjøpe XD-kort for å teste ut den funksjonen selv, men etter å ha lest andre sine erfaringer med XD-kort så fant jeg ut at det ikke var verd stresset å skaffe det. Men om noen hadde gitt meg et gratis hadde jeg sikkert prøvd bare for å ha prøvd.

Lenke til kommentar
Jeg må bare få det ut :ph34r: :

Hvorfor i svarte skriver folk "mFT"?! Har noen sett noe til fBI, kGB, uDI eller aMK? Nei? Det er fordi navn gjerne forkortes med store bokstaver: Micro Four Thirds = "MFT" som trebokstavsforkortelse...

Men Four Thirds er jo fire tredeler, altså 4/3 - så da må man jo kunne skrive m4/3? Nei, for pokker! Da er vi over i realistenes (min) verden, der m = "milli", ikke "mikro"! Mikrotegnet er en "mju" (Alt+0181, eller Ctrl+Alt+m av og til) som ser slik ut: µ.

Micro Four Thirds = MFT = µ4/3. End of discussion. Gi F i liten m.

Takk for oppmerksomheten... :hrm:

Noe må vi jo finne på, for å lage en diskusjon.

Men kort sagt: m = mikro, M er mega. derfor mFT. FT = FourThirds. End of discussion ... *

Tom

*) Alternativt en start ...

Jeg har bare Mega Fourthirds. :D

Lenke til kommentar

De er utrolig trege. Wiki

Denne har jeg. De har også en M+ type.

Heldigvis betalte jeg kun 110kr. inkl. porto for det ene kortet.

Det andre jeg har bestilt kostet under 100kr. inkl. porto

2stk. xd minnekortlesere kostet under 50kr. inkl porto

Har bare fått et kort(fra Canada), alt som kommer fra Hong Kong er forsinket p.g.a. helligdager i Kina.

Måtte bestille øyemusling EP-5 idag. Ebay er konge til sånt. 2stk. til 110kr. inkl. porto.

Håper den passer fint til E-620. Den jeg mistet heter EP-8.

Lenke til kommentar
Men med XD-kort så kan du jo ta panoramabilder med E-420! Gjør ikke det det verd det?

/me prøver å forestille seg hvor mye tyn andre kameraprodusenter hadde fått om de begrenset visse kamerafunksjoner til å funke med et tregt og proprietært minnekort. :roll:

Vi får prise oss lykkelige over at det er en liten miniprodusent med lojale-inntil-døden brukere, som ingen andre bryr seg om. Ellers hadde vi aldri hørt enden på det. :fun:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Olympus får til stadighet tyn om bruk av xD kort. Men det er et ekstra kortspor, og 2GB xD er billig idag; så det er en billig forsikring i tilfelle man glemmer å ta med seg ekstra kort. Selv om det er tregere enn en skilpadde i sirup. Det har skjedd meg. I Kambodsja ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...