Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Min GF3 som jeg bestilte igår på denne tiden ligger allerede på posthuset. Kudos til Japan Photo (og Posten) for rask levering.

Og jeg fikk min svarte GF3 i hende akkurat nå (bestilt for 15 t siden!!).... Now charging! :dremel:

"Nett liten sak"! Har jo ikke prøvd noen G-modeller fra Panasonic før (har noen TZ'er og et par LX'er) , så skal bli kjekt å teste denne også! :dribble:

Tror den kompakte 14mm'en passer som hånd i hanske på de PENe ( E-P3/E-PL3 osv)... :yes:

Lightroom kan vel være greit også..... :green:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da ble det visst GF3 på meg også. Til tross for at jeg nettopp solgte mitt GF1-hus og kjøpte meg OM-D. Har lyst på objektivet og LR, så kan kanskje GF3 brukes som reservehus og som casual-kamera når en er på fest og slike ting, og vil ha kamera i bukse- eller dressjakkelomme. 14mm bør dessuten være ypperlig til det.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med de som er på kamera i kulden? Min mobilskjerm slutter å virke om den blir for kald. Da reagerer den ikke lenger.

Det avhenger av teknologien som er brukt. Mange mobilskjermer slutter å virke når du har noe på hendene. Det finnes hansker som er designet for å virke på disse skjermene. Husker ikke hvem som bruker hva på kameraer, men det er jo bare å teste. Slutter det å virke i kulde generelt vet jeg ikke hva problmet er, men slutter det bare å virke når du har noe på hendene vil et par slike hansker sannynligvis løse problemet. http://www.macworld.com/article/1156543/touchscreen_gloves_review.html

Den respondenter ikke før den ble varm innendørs. Jeg hadde ikke noe på hendene. Skjedde mer enn en gang.

Lenke til kommentar

Flere av dere som kjøpte GF3 som hverken fikk med bakdeksel til objektivet eller deksel til objektivfatningen på kameraet? Vil jo ikke savne det, men det fremgår jo som standard tilbehør i følge hurtigguiden.

Forøvrig så var kameraet mindre enn jeg fryktet. Går fint ned i jakkelomma eller sidelomma på bermudashortsen. Muligens også i en romslig bukselomme.

Gleder meg til batteriet er ladet :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Em5 - 5 axis IBIS er old school,

.

( sorry OT, bare måtte :-)

Hehehehe Jeg fikk opp Samsung reklame: "The Future of Photography. Les om våre kamera her!" Kanskje de mente katter

Endret av Epp
Lenke til kommentar

lader her og ;) Forøvrig intet bakdeksel eller husdeksel her heller..

Første inntrykk: snertent lite hus.

Etter lading: dårligere skjerm og mer ulogiske menyer enn det jeg var vant til fra Nex

I morgen teste bruk og bildekvalitet :)

Er det forøvrig noen anbefalinger til objektiver utover 14 mm? Gjerne godt fast objektiv som ikke er like vidt.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg hentet GF3 med 14mm i dag også. Observasjoner:

- GF3 er lite! Såpass betraktelig mindre enn E-M5 at jeg regner med at jeg kommer til å bruke det en del i godt lys når jeg bare har jakke med.

- 14mm er lite! Jeg visste det var litt mindre enn 20mm, men forskjellen er større enn forventet likevel. Og så er hele objektivet i foto-farge, og det er ikke galt heller.

- I A-modus på GF3 er det blenderringen som er måten å styre blendertallet på med 14-50/2.8-3.5 og 25/1.4 på adapter. Å ta den ut av Auto vil ikke skifte til A eller M, slik L1 gjør, på godt og vondt. AF på disse objektivene virker faktisk hakket bedre enn på E-M5.

- Veldig sansen for løsningen med den lysende "idiot"-knappen på GF3. Kameraet har jo ikke synlig modushjul, og da fungerer iAuto-knappen som en panikknapp, nødknapp, "glemt hva slags innstillinger som er"-knapp som lar deg få det raske bildet, og komme tilbake igjen etterpå.

- Blitsen på GF3 lar deg manuelt gjøre det som var en tiltenkt funksjon i blitsen på L1, nemlig vinkle opp. Fint lite triks.

- Made in Japan / Made in Japan, det gir fremdeles en litt god følelse, beklager Olympus.

Lenke til kommentar

Er det forøvrig noen anbefalinger til objektiver utover 14 mm? Gjerne godt fast objektiv som ikke er like vidt.

Det er nok 20/1.7 du skal ha. Eventuelt 45/1.8 hvis du tenker oppover i portrettvinkel, men det var ikke dithen jeg tolket deg.

Lenke til kommentar

Kjøpte selv tilbudspakken til JapanPhoto.

Jeg skal selv kjøpe 20mm f/1.7. Tenkte først å selge 14mm slik at jeg hadde kommet omtrent likeverdig ut av det, men etter å ha testet 14mm og opplevd hvor kompakt og godtytende det er, ender jeg nok opp med å beholde det. Kjekt med en god vidvinkel og en tilnærmet normal, når begge er såpass lommevennlige.

Får heller være litt ekstra sparsom de to neste månedene.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Dæng denne måneden har man gått på 2 smell allerede og har kun kommet til 9 august.

Der har jeg sluppet billig unna - har kun kjøpt denne. 199,- på den lokale Expert butikken!

Panasonic GF-3 m/14mm bestilt fra Japan Photo så du får si ifra når 14mm treffet er tomsi ;-)

Grattis.

Når føler folk for en 14mm treff?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...