Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan får man minsket fokuspunkt?

AtW

Litt usikker på om det står i bruksanvisningen, men du gjør det bak på LCD skjermen. Få fram bildet der det er informasjon etc. på sidene. Trykk så på venstre side på tegnet som gir deg mulighet til å skifte mellom trykke på skjerm for fokus/ trykke på skjerm for fokus og bilde/ slå av dette. Velg trykke på skjerm for fokus, da kommer det opp på høyre side (av og til må jeg trykke på skjermen) en slider som gjør fokuspunktet mye mindre. Dette fokuspunktet kan plasseres der man ønsker.

Lenke til kommentar

Disse Voigtlander og Samayang objektivene har jeg forstått er manuelle objektiver og jeg har ikke brukt manuelle objektiv siden jeg hadde AE-1 og Soligor objektiver.

Hvordan fungerer dette i praksis på et moderne kamera som f.eks PEN eller OM-D ?

Stiller man inn den blenderen man ønsker på objektivet og kan la f.eks kameraets automatikk velge lukkeren ut fra valgt blender eller må alt skje helt manuelt som i M ?

Fungerer ikke autofokus på disse objektivene slik at fokus også må stilles manuelt ?

Lenke til kommentar

Disse Voigtlander og Samayang objektivene har jeg forstått er manuelle objektiver og jeg har ikke brukt manuelle objektiv siden jeg hadde AE-1 og Soligor objektiver.

Hvordan fungerer dette i praksis på et moderne kamera som f.eks PEN eller OM-D ?

Stiller man inn den blenderen man ønsker på objektivet og kan la f.eks kameraets automatikk velge lukkeren ut fra valgt blender eller må alt skje helt manuelt som i M ?

Fungerer ikke autofokus på disse objektivene slik at fokus også må stilles manuelt ?

Stemmer at de er helmanuelle ja... Jeg har selv Samyang 7,5mm Fisheye, og den er ganske enkel. Det jeg pleier å gjøre er ganske enkelt å sette kameraet i "P", så stille blenderen (manuelt med blenderringen på objektivet) deretter.

Fokus er veldig enkelt med den fisheyen, blendet ned til f11 eller f8 for den saks skyld, blir den i praksis fokusfri, det vil si at man kan stille fokus litt til venstre for uendelig, så er alt fra ca en meter unna og til uendelig i fokus.

Med disse lyssterke Voigtländerne blir det mer vanskelig, man da er det bare å fokusere manuelt etter det man selv ser i søkeren. Jeg har nå fått en del erfaring med manuellfokusering av gammel legacyoptikk, og det er stort sett bare en tilvenningssak. Jeg opplever det dog som lettere å se om fokus blir riktig med lengre brennvidder, siden jeg da kan se mere detaljer. Må bare huske på å sette riktig brennvidde for bildestabilisatoren...

Lenke til kommentar

Jeg bruker mf objektiver 99% av tiden og har også Voigtlander 25mm objektivet med m43 fatning. Det er igrunnen ingen forskjell på legacy objektiver og helmanuelle objektiver med m43 fatning. Jeg bruker 10X forstørrelse flittig på mf objektiver på åpen blender og setter kamera vanligvis på A.

Lenke til kommentar

Ok , takk for god informasjon. Leste litt om at Voigtlander hadde et objektiv på 75mm f1,8 som var endel rimeligere enn Olympusen og lurte derfor på om det var verdt "slitet" med manuell instilling.

Men av en eller annen grunn vil jeg tro at å stille fokus manuelt er vanskeligere på elektronisk søker enn en optisk , men det er gjerne bare tull.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på søkeren - hvor stor søkeren er, hvor matt mattskiven i den optiske søkeren er og hvor høyoppløst den elektroniske søkeren er.

En elektronisk søker fungerer her ofte bedre enn man skulle tro, fordi den fungerer som en ekstremt matt mattskive.

Lenke til kommentar

Hvordan får man minsket fokuspunkt?

AtW

Litt usikker på om det står i bruksanvisningen, men du gjør det bak på LCD skjermen. Få fram bildet der det er informasjon etc. på sidene. Trykk så på venstre side på tegnet som gir deg mulighet til å skifte mellom trykke på skjerm for fokus/ trykke på skjerm for fokus og bilde/ slå av dette. Velg trykke på skjerm for fokus, da kommer det opp på høyre side (av og til må jeg trykke på skjermen) en slider som gjør fokuspunktet mye mindre. Dette fokuspunktet kan plasseres der man ønsker.

Du kan også legge det inn på en av Fn eller film knappene. Da kan du få mindre fokuspunkt med et trykk på en knapp. Funksjonen heter der forstørre. Da får du fram valgte fokuspunkt størrelse ved å trykke en gang på knappen. Trykker du to ganger blir bilde forstørret og du kan velge størrelse på punkte.

Lenke til kommentar

Fin pris det. Jeg går litt surr i Pana modellene. Hvilken Oly modell vil GF3 tilsvare? E-PL3 eller E-PM1?

Den tilsvarer E-PM1. JEg ser på GF3 tilbudet mest som en rimelig måte å skaffe seg 14mm f/2.5 og en billig inngangsbillett til LR. Så får man en reservehus gratis.

Lenke til kommentar

Å fy søren å billig det var.

Men hvordan er det mulig å selge dette så rimelig, altså kamera, LR og Panny 14 f2.5 til 1000kr mindre enn kun objektivet koster alene?

EDIT: Det er jo helt sjokkerende!! Ble jævlig tung på pekefingeren over kjøp-knappen nå... DAMN, what to do???

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Bare løp og kjøp - dere kommer bare til å angre etterpå hvis dere ikke gjør det.

Jeg var for sent ute til å kjøpe GF2 + 14mm f/2.5 pakka (dog uten LR) som også var på tilbud til 2 lapper. Heldigvis fikk jeg overtatt en pakke fra en som hadde kjøpt, men ikke ville ha llikvel; ellers hadde jeg nok kjøpt nå.

Grunnen til tilbudet, er nok at det selges lite av GFx + 14mm; så nå vil de bare tømme lagrene.

Lenke til kommentar

Fin pris det. Jeg går litt surr i Pana modellene. Hvilken Oly modell vil GF3 tilsvare? E-PL3 eller E-PM1?

Den tilsvarer E-PM1. JEg ser på GF3 tilbudet mest som en rimelig måte å skaffe seg 14mm f/2.5 og en billig inngangsbillett til LR. Så får man en reservehus gratis.

Hmm. Ja, ser at 14mm alene koster nesten 3k...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...