birk88 Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Spennende. Den nye 75mm'eren er på vei nå fra Japan Photo. Litt tidligere enn beregnet. 2 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Kjøpte meg likesågreit en Nokton 25mm nå når det er blitt såpass "rimelig". Gledelig at noen fremdeles lager objektiver på "gamlemåten". Solid og presist bygget og er ikke så stor som den kan virke på bilder. Både 7-14mm pana og det nye kit objektivet til OM-D er litt større en Nokton objektivet. Endret 2. august 2012 av Dentro 1 Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Det skal komme. Spent på hvor stor den er. Billedkvaliteten håper jeg er på nivå med testene, dvs. ekstremt bra. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Kjempetøft! Sylskarpe bilder og en bakgrunn som bare flyter sammen Gleder meg til jeg får bestilt et selv Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Btw, er en ting jeg lurer på ang Panny GH2. Hvorfor i alle dager kan man ikke bruke hele sensoren? M43 objektivene er jo bygd for å kunne ta alle 18 megapikslene uten særlig vignettering, så hvorfor får man bare maks 16? Det henger jo ikke på greip syntes nå jeg da Hadde jo faktisk fått en brennvidde på 6,3mm istedenfor 7mm med mitt 7-14mm objektiv, om man kunne brukt hele sensoren. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Btw, er en ting jeg lurer på ang Panny GH2. Hvorfor i alle dager kan man ikke bruke hele sensoren? Fordi det ytterste ville hatt heftig vignettering på mye optikk - ville vært akkurat på eller litt utenfor bildesirkelen. Bildet objektivet tegner på sensoren er rundt og ikke firkantet. Objektivene er ikke bygd for "18 megapiksler" - de er bygd for sensorer som overholder en viss bildesirkel - og "hele" hjørnene på sensoren ville vært utenfor den definerte bildesirkelen. Tredjepartsoptikk som egentlig er laget for litt større sensorer ville fungert uten problemer, da. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Åja, sånn å forstå Den teorien er jeg med på. For om jeg velger 16:9 så bruker den pikslene helt til siden osv, men ikke hjørnene. Men uansett burde man hatt en overstyringsmulighet slik at sensoren printer lyset på alle pikslene, for om man har objektiver som ikke vignetterer ville man jo få enda videre vinkel og enda høyere oppløsning på bildene. Er ikke dette mulig å få til eller? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Sikkert teknisk mulig, men brukere er dumme som naut, og det ville sikkert blitt mange klager. De sparer sikkert også litt båndbredde og prosessering på å ikke behandle alle dataene fra sensoren. 1 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Smålig imponert over macromodusen til 12-50mm. For å være et kitobjektiv er det absolutt ikke det verste i verden. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) WOW!!! Det var imponerende saker!! Endret 3. august 2012 av IceBlitz Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Trodde ikke de hadde uorginale batterier til OM-D som virket i orginal laderen, men fikk det bekreftet av selger så da ble det ekstrabatteri på meg idag Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Trodde ikke de hadde uorginale batterier til OM-D som virket i orginal laderen, men fikk det bekreftet av selger så da ble det ekstrabatteri på meg idag Nice, e-bukta? Har du en lenke? Har ventet litt på batterier som funker i original lader. AtW Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Here U go http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200787239067&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123 "Dear goodsupplier11, Hi, Can this battery be used with the ORGINAL Olympus OM-D E-M5 charger?" "Dear buyer ,yes ,it can use with that , thanks - goodsupplier11" Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 (endret) Takk for tips, min orginale leder heter dog BCN-1, ikke BLN-1, håper ikke det er grunn til bekymring. EDIT: selve batteriet heter BLN-1 AtW Endret 3. august 2012 av ATWindsor Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 3. august 2012 Del Skrevet 3. august 2012 Takk for tips, min orginale leder heter dog BCN-1, ikke BLN-1, håper ikke det er grunn til bekymring. EDIT: selve batteriet heter BLN-1 AtW Stemmer C for charger? og L for lithium-ion kanskje? 1 Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Har 75mm'eren nå. Småfeit sak, men med en rå kvalitetsfølelse. Har fått tatt noen få bilder, her: 100 % utsnitt Utsnitt Alle tatt med blender f1.8, og er .jpg rett fra kamera. Med f4 Litt usikker på hvorfor, men det ser ut til at jeg må bruke tid til å få fokus riktig. Selv om jeg får "grønn boks" på stillestående motiver, misser jeg av og til fokus. AF-C ser ut til å være relativt ubrukelig. Her jager objektivet hele tiden. Treffer først, men begynner så å jage. Etter det jeg kan lese meg til, er dette vanlig, men man ser det mye tydligere med 75mm enn med f.eks. 45mm'eren. 1 Lenke til kommentar
Nordentro Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Har 75mm'eren nå. Småfeit sak, men med en rå kvalitetsfølelse. Har fått tatt noen få bilder, her: 100 % utsnitt Utsnitt Alle tatt med blender f1.8, og er .jpg rett fra kamera. Med f4 Litt usikker på hvorfor, men det ser ut til at jeg må bruke tid til å få fokus riktig. Selv om jeg får "grønn boks" på stillestående motiver, misser jeg av og til fokus. AF-C ser ut til å være relativt ubrukelig. Her jager objektivet hele tiden. Treffer først, men begynner så å jage. Etter det jeg kan lese meg til, er dette vanlig, men man ser det mye tydligere med 75mm enn med f.eks. 45mm'eren. Ser jo fint ut dette, misser du fokus med litt eller mye? Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 4. august 2012 Del Skrevet 4. august 2012 Ja, 75mm'eren ser ekstremt skarp ut. Testet litt mot Canon 70-200 F4 IS, og på f4 var 75mm vesentlig bedre (Canon objektivet var på ca. 93mm). Når det gjelder fokus, så misser jeg/ kameraet helt. Har en liten mistanke at det kan være fingertrøbbel hos bruker, så jeg må teste litt til. Hadde det samme når jeg testet en Panaleica 25mm i en butikk. Fikk grønn boks, men alt var ute av fokus. Kan som sagt være at brukeren gjør seg ferdig med bildet litt for tidlig. Håper det er det som er feil, og ikke kameraet. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 5. august 2012 Del Skrevet 5. august 2012 (endret) Fikk testet litt idag også. Fant ut hvordan jeg får minsket fokuspunkt, og da ble det mye bedre. Bommet vel kun en gang på ca 40 bilder, dvs. fokus kom ca.10-15 cm lavere enn der jeg siktet. Her siktet jeg på skiltet (b'en i bringebær), men fokus kom på bilen bak. Utsnitt Ellers traff fokus stort sett der jeg siktet Utsnitt Endret 5. august 2012 av birk88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå