Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

 

Jeg antar du kjenner til Panasonic 7-14/4, som er en ganske seriøs vidvinkel om du er interessert i slikt? http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

... og det rimeligere og mindre, mindre vide men fremdeles gode Olympus 9-18: http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

 

Vel ja selvfølgelig kjenner jeg til det.

 

Jeg bestilte det for 3 dager siden :p

 

EDIT: 7-14mm vel å merke :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

 

Jeg antar du kjenner til Panasonic 7-14/4, som er en ganske seriøs vidvinkel om du er interessert i slikt? http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

... og det rimeligere og mindre, mindre vide men fremdeles gode Olympus 9-18: http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

 

Vel ja selvfølgelig kjenner jeg til det.

 

Jeg bestilte det for 3 dager siden :p

 

EDIT: 7-14mm vel å merke :)

 

gratulerer, artig objektiv det :)

 

Jeg sitter å lurer på om jeg skal spandere på meg en Nokton :huh:

Lenke til kommentar

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

 

Jeg antar du kjenner til Panasonic 7-14/4, som er en ganske seriøs vidvinkel om du er interessert i slikt? http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

... og det rimeligere og mindre, mindre vide men fremdeles gode Olympus 9-18: http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

 

Vel ja selvfølgelig kjenner jeg til det.

 

Jeg bestilte det for 3 dager siden :p

 

EDIT: 7-14mm vel å merke :)

 

gratulerer, artig objektiv det :)

 

Jeg sitter å lurer på om jeg skal spandere på meg en Nokton :huh:

 

Takk takk! Gleder meg som et barn, bokstavelig talt, for i natt slet jeg med å sove og når jeg våknet kl 0900 i dag av en eller annen drøm skrek jeg ut "F4 gjennom hele brennviddeomfanget". TRUE STORY!!!

 

 

 

Ang Nokton: Vet du hva? Det MÅ du bare gjøre! :D

 

For det har jeg innsett at jeg også MÅ gjøre :D

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

 

Jeg antar du kjenner til Panasonic 7-14/4, som er en ganske seriøs vidvinkel om du er interessert i slikt? http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

... og det rimeligere og mindre, mindre vide men fremdeles gode Olympus 9-18: http://www.dpreview....uration.xml%3F4

 

 

Vel ja selvfølgelig kjenner jeg til det.

 

Jeg bestilte det for 3 dager siden :p

 

EDIT: 7-14mm vel å merke :)

 

gratulerer, artig objektiv det :)

 

Jeg sitter å lurer på om jeg skal spandere på meg en Nokton :huh:

 

Takk takk! Gleder meg som et barn, bokstavelig talt, for i natt slet jeg med å sove og når jeg våknet kl 0900 i dag av en eller annen drøm skrek jeg ut "F4 gjennom hele brennviddeomfanget". TRUE STORY!!!

 

 

 

Ang Nokton: Vet du hva? Det MÅ du bare gjøre! :D

 

For det har jeg innsett at jeg også MÅ gjøre :D

 

Jeg liker Pannyen (7-14) veldig godt, den har vært en av de AF objektivene jeg har brukt absolutt mest!

 

Ikkeno problem å få med hele regnbuen med den heller :D

 

post-71158-0-88355800-1343500227_thumb.jpg

 

Sånn, da er Nokton på veg :glare:

5500,- med frakt og pussesett er jo et røverkjøp.-)

Lenke til kommentar

Har denne vært diskutert her før? http://www.lensrenta...imatest-results

 

PanaLeica 25mm 1.4 (som jeg vurderer) får en noe annen score her enn i andre tester. Nå er jo ikke dette en full test, kun MTF-50 resultater, men jeg trodde likevel at 25mm'eren skulle gjøre det bedre.

 

Tja, var vel ikke så ille?

 

Synes dog det ser litt rart ut og liste ut på denne måten når raskeste objektiv har f/0.95 og tregeste f/4.

Det hadde vært mer ryddig og listet ut resultatene enkeltvis og sammenlignet alle på f/4. Raske objektiver vil aldri ha en sjangs med åpen blender mot tregere objektiver med åpen blender.

Lenke til kommentar

Har denne vært diskutert her før? http://www.lensrenta...imatest-results

 

PanaLeica 25mm 1.4 (som jeg vurderer) får en noe annen score her enn i andre tester. Nå er jo ikke dette en full test, kun MTF-50 resultater, men jeg trodde likevel at 25mm'eren skulle gjøre det bedre.

 

Tja, var vel ikke så ille?

 

Synes dog det ser litt rart ut og liste ut på denne måten når raskeste objektiv har f/0.95 og tregeste f/4.

Det hadde vært mer ryddig og listet ut resultatene enkeltvis og sammenlignet alle på f/4. Raske objektiver vil aldri ha en sjangs med åpen blender mot tregere objektiver med åpen blender.

 

Nei, men 25mm ser ikke ut til å være "outstanding" på samme blender heller. Pannekakene 14 og 20mm (samt 12mm) holder veldig godt følge, om ikke bedre, også på like blendere.

Det viser vel også at det må være andre egenskaper som gjør at 25mm tiltalende, ikke kun skarphet.

Lenke til kommentar

Tja, var vel ikke så ille?

 

Synes dog det ser litt rart ut og liste ut på denne måten når raskeste objektiv har f/0.95 og tregeste f/4.

Det hadde vært mer ryddig og listet ut resultatene enkeltvis og sammenlignet alle på f/4. Raske objektiver vil aldri ha en sjangs med åpen blender mot tregere objektiver med åpen blender.

Tjah - kikker du litt lenger ned, så er det resultater også på f/2.8 og f/4, så jeg ser ikke helt problemet. ;)

 

Lenke til kommentar

He, he. Testeren får kjørt seg litt.

 

Fra testen:

 

"Addendum 4/13/12: I had hoped that the m4/3 community might not be quite as Fanboy riddled as Canon and Nikon. Obviously I was wrong about that. Because there was such an uproar about the results of the Panasonic / Leica 25mm I’ve repeated the tests on 6 copies (all that we have) and also on Panasonic cameras, because Fanboys have been on suicide watch and full-attack-mode since they’ve taken them so out-of-context. The average of 6 lenses on both Olympus and Panasonic 16 Mpix cameras are now reported. The results are basically unchanged."

 

"Ingen skal komme her å kritisere mitt merke/ objektiv" syndromet ser ut til å være tilstede i alle leire.

Lenke til kommentar

Jeg har 3 stk. Zebra Elitar 75mm f/1.9 i grei stand liggende i C-mount, hvor jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med 2 av de.

 

Burde være et greit alternativ til de som synes Olympus 75mm f/1.8 blir for dyrt?!? Tenkte kanskje jeg skulle ta rundt 10% av hva en Olympus 75mm koster for stykket. Tror dere det er marked for å selge disse i Norge?

 

post-71158-0-46289500-1343558117_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har 3 stk. Zebra Elitar 75mm f/1.9 i grei stand liggende i C-mount, hvor jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med 2 av de.

 

Burde være et greit alternativ til de som synes Olympus 75mm f/1.8 blir for dyrt?!? Tenkte kanskje jeg skulle ta rundt 10% av hva en Olympus 75mm koster for stykket. Tror dere det er marked for å selge disse i Norge?

 

post-71158-0-46289500-1343558117_thumb.jpg

 

 

Får du lys på hele sensoren med dette objektivet, eller vignetter det vilt?

 

Hvorfor har du 3stk?

 

Jeg kunne være interessert i å kjøpe for en billig penge, absolutt! :)

Lenke til kommentar

Jeg har 3 stk. Zebra Elitar 75mm f/1.9 i grei stand liggende i C-mount, hvor jeg lurer på om jeg skal kvitte meg med 2 av de.

 

Burde være et greit alternativ til de som synes Olympus 75mm f/1.8 blir for dyrt?!? Tenkte kanskje jeg skulle ta rundt 10% av hva en Olympus 75mm koster for stykket. Tror dere det er marked for å selge disse i Norge?

 

post-71158-0-46289500-1343558117_thumb.jpg

 

 

Får du lys på hele sensoren med dette objektivet, eller vignetter det vilt?

 

Hvorfor har du 3stk?

 

Jeg kunne være interessert i å kjøpe for en billig penge, absolutt! :)

 

Får lys på hele sensoren ja, men kan være litt soft ut i hjørnene helt åpen.

 

15 kniver i blenderen gir en behaglig soft bokeh

 

Noen bilder tatt med objektivet og OM-D:

 

post-71158-0-02885200-1343562721_thumb.jpg

 

post-71158-0-22751900-1343562734_thumb.jpg

 

post-71158-0-45571500-1343562744_thumb.jpg

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Det viser vel også at det må være andre egenskaper som gjør at 25mm tiltalende, ikke kun skarphet.

 

Det er vel blitt sagt at objektivene med Leica-navn ikke skal basere seg på digital korreksjon, er det ikke det? Så er vel det noe man betaler for, og som man i prinsippet bør få noe igjen for også.

 

Uansett bekrefter kanskje dette det jeg lenge har sagt, at ihvertfall Photozone måler alle objektiv til å være fremragende. Jeg har mest tro på lenstip og slrgear når det gjelder objektivtester, og her ser det ut til at de er rimelig enige angående 25/1.4. Uansett er dette et godt objektiv, lyssterkt og lite, og selv om noen i deres villfarelse synes det er dyrt, så er det jo igrunn ikke det. Men 20/1.7 er også en kjempedeal.

Lenke til kommentar

Det er vel blitt sagt at objektivene med Leica-navn ikke skal basere seg på digital korreksjon, er det ikke det? Så er vel det noe man betaler for, og som man i prinsippet bør få noe igjen for også.

Det stemmer ikkje. (Og eigentleg synest eg det er greit at dei baserer seg på digital korreksjon også, sidan det gjer at objektiva kan vera mindre.)

 

Her er ei samanlikning av same bilete framkalt med dcraw (som ikkje gjer fortegningskorreksjon), Lightroom (som gjer fortegningskorreksjon automatisk for m43-objektiv) og kamera-JPEG frå Olympus E-P3.

 

http://jg.cl.no/dist...craw-lr-oly.png

 

Men eg er einig i at det ikkje er så voldsomt dyrt, iallfall ikkje om ein samanliknar med t.d. ein Canon 50mm f/1.4. (Som altså er billegare, men dårlegare, såvidt eg kan sjå. Iallfall på største blendar.)

Endret av skrytebane
Lenke til kommentar

Det er vel blitt sagt at objektivene med Leica-navn ikke skal basere seg på digital korreksjon, er det ikke det? Så er vel det noe man betaler for, og som man i prinsippet bør få noe igjen for også.

Det stemmer ikkje. (Og eigentleg synest eg det er greit at dei baserer seg på digital korreksjon også, sidan det gjer at objektiva kan vera mindre.)

 

Her er ei samanlikning av same bilete framkalt med dcraw (som ikkje gjer fortegningskorreksjon), Lightroom (som gjer fortegningskorreksjon automatisk for m43-objektiv) og kamera-JPEG frå Olympus E-P3.

 

http://jg.cl.no/dist...craw-lr-oly.png

 

Men eg er einig i at det ikkje er så voldsomt dyrt, iallfall ikkje om ein samanliknar med t.d. ein Canon 50mm f/1.4. (Som altså er billegare, men dårlegare, såvidt eg kan sjå. Iallfall på største blendar.)

 

Det er jo godt å høre, det hadde jo vært tåpelig om det man betalte for var å ri ett tåpelig prinsipp.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, da gikk de bort fra det underveis. Man taper selvfølgelig litt oppløsningsevne og mister en del av sensoren/lyset med digital korreksjon, men det lønner seg jo totalt sett. For alt jeg vet gir færre optiske elementer kanskje til og med totalt sett bedre skarphet.

Lenke til kommentar

Ok, da gikk de bort fra det underveis. Man taper selvfølgelig litt oppløsningsevne og mister en del av sensoren/lyset med digital korreksjon, men det lønner seg jo totalt sett. For alt jeg vet gir færre optiske elementer kanskje til og med totalt sett bedre skarphet.

 

Det er ulemper med alle designvalg, også digital korreksjon, men å ikke bruke ett av verktøyene man har for å lage gode produkter av prinsipp er bare meningsløst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...