Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Det beste er jo ha alle objektiver som er laget, hehe.

Jobber med saken - ;)

 

Men ideelt sett hadde hvertfall jeg klart meg lenge med 25 eller 30mm i samme størrelse som 12 og 45 og blender på rundt 1.8, om jeg skulle hatt et "normal/allround" mellom 12 og portrett/tele. Kunne også klart meg med 20mm hadde den bare fokusert raskere..

Vil tro at Panasonics 25mm f/1.4 er det du leter etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic 35-100mm skal ifølge ryktene komme ut i butikkene i aug./sept.(trur mer på okt./nov.)

Samme ryktene sier 1600USD(=12-13K).

 

 

Kutter de ut E-Px og beholder de to laveste modellene? Det er sikkert mest fornuftig, men det er litt synd at de kutter ut den første PEN modellen. Da blir kanskje PEN serien for de som vil ha noe lite og mer entry-level. OMD serien blir for raringer som oss :)

 

Optikk: En nye versjon av 17mm pancake. Kanskje en 25mm. 12/2, 45/1.8 og 75/1.8 kommer i sort?

Lenke til kommentar

Panasonic 35-100mm skal ifølge ryktene komme ut i butikkene i aug./sept.(trur mer på okt./nov.)

Samme ryktene sier 1600USD(=12-13K).

 

 

Kutter de ut E-Px og beholder de to laveste modellene? Det er sikkert mest fornuftig, men det er litt synd at de kutter ut den første PEN modellen. Da blir kanskje PEN serien for de som vil ha noe lite og mer entry-level. OMD serien blir for raringer som oss :)

 

Optikk: En nye versjon av 17mm pancake. Kanskje en 25mm. 12/2, 45/1.8 og 75/1.8 kommer i sort?

 

At de objektivene du nevner skal komme i sort har det vært snakket om på 4/3 roumors forumet en stund ser jeg og jegvhar forstått det slik at det blir en bankers. Ellers tror jeg at de to største PEN modellene kommer i ny drakt. Jeg synes det fremdeles er rart at flere nettbutikker forteller at disse er utgått. Kunne håpet på en enda mer retro PEN med den nye 16mp brikken og søker som på OM-D 5.

 

E-7 leste jeg var beregnet til første del av 2013 og her sikkert til sommeren neste år.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Er det noen rykter om nye Olympus objektiver, spes. på telesiden med grei lysstyrke?

Panasonic sine objektiver er sikkert greie nok de, men antar de koster mer p.g.a. OIS.

 

Er forøvrig rimelig godt fornøyd med utvalget av fast optikk idag, men alt nytt er jo morro.

Lenke til kommentar

Ehm, E-PL5 :dremel:

Whatever ;) Det at det sannsynligvis ikke kommer en E-P5 er nedtur nok ...

 

Panasonic 35-100mm skal ifølge ryktene komme ut i butikkene i aug./sept.(trur mer på okt./nov.)

Samme ryktene sier 1600USD(=12-13K).

Da burde den vel vært lansert nå samtidig med de andre tingene de lanserte nylig?

 

Kutter de ut E-Px og beholder de to laveste modellene? Det er sikkert mest fornuftig, men det er litt synd at de kutter ut den første PEN modellen. Da blir kanskje PEN serien for de som vil ha noe lite og mer entry-level. OMD serien blir for raringer som oss :)

Ryktene sier vel at E-PL3 og E-P3 linjene skal smeltes sammen. Hvis det ender opp men noe som ligner E-PL2, så er det greit. Men jeg er svak for det originale E-Px designet.

 

Optikk: En nye versjon av 17mm pancake. Kanskje en 25mm. 12/2, 45/1.8 og 75/1.8 kommer i sort?

En oppdatert 17mm hadde vært interessant.

 

I tillegg til de nevnte kunne de sikkert klemt inne en E-7, men den er visst satt på vent til siste del av 2013! (Mon tro hva de pønsker på der....) :dremel::dribble:

Et oppdatert 4/3 hus hadde ikke vært meg i mot.

Lenke til kommentar

Er det noen rykter om nye Olympus objektiver, spes. på telesiden med grei lysstyrke?

Panasonic sine objektiver er sikkert greie nok de, men antar de koster mer p.g.a. OIS.

IS/VR/OS/VC/OIS er i dag ikke lenger noe spesielt fordyrende; så en 35-100mm f/2.8 uten stabilisering vil neppe koste mer enn 3-400 kroner mindre enn estabilisert utgave. Dyrere materialer og større andel av manuellt slipte elementer er det som er fordyrende.

 

Er forøvrig rimelig godt fornøyd med utvalget av fast optikk idag, men alt nytt er jo morro.

Ja, det er ikke mye å klage på nå. Men en 90mm f/2.8 macro kunne vært morsomt.

Lenke til kommentar

Ja en 90mm macro hadde vært bra. Da slipper man å bøye seg så mye :) .

 

Har mottatt 3dje parts batteries for OM-D'en nå. Etter det jeg kan se, fungerer de utmerket. Kun 160 NOK med frakt for to batterier pluss lader. Da begynner Japan Photo prisen å bli veldig, ja hva skal man si, ublu?? http://www.japanphot...bln-1-for-e-m5/

 

PS. Og hva betyr så ublu? Se http://guru.sol.no/question/sprak/norsk-sprak/hva-betyr-ordet-ublu

Endret av birk88
Lenke til kommentar

Etter å ha sett at det er en del av mine 4/3-objektiver som på en måte ikke fungerer alt for bra med E-M5 har jeg begynt å håpe på at Olympus ruger på noe slags PDAF-hybridteknologi i stil med det Canon prøver seg på i 650D og EOS-M, uten at jeg er helt sikker på at Canon har fått det helt til. De har sagt de vil fortsette med 4/3 helt til µ4/3 yter like bra, det er bare det at jeg er blitt i tvil om hvorvidt de mener at bakoverkompatibiliteten skal være like bra. CDAF er blitt så sjokkerende bra så fort at det i utgangspunktet ikke ser ut som om vi kommer til å trenge noe annet, selv om følgefokus fremdeles er upløyd mark, men jeg håper det ligger i det de sier at de ønsker å fremdeles tilby produkter til den typen fotografer som kjøpte de såkalte SHG-objektivene. Kommer de til å gjenskape dem i µ4/3-format etterhvert? Teleobjektivene vil ikke bli stort mindre enn de allerede er med adapter, men AF er vel fremdeles et problem. Kanskje de kan tilby oppgradering av dem etterhvert? Jeg hadde nok betalt en viss sum for å få 50-200 til å fokusere som 45/1.8.

 

Har det vært noen tråd med erfaringer med AF på 4/3-objektiver som noen kan huske?

 

Edit: Har noen testet 14-50/2.8-3.5 på Panasonic-hus?

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Edit: Har noen testet 14-50/2.8-3.5 på Panasonic-hus?

Mener du 14-54mm f/2.8-54? Har Mk II utgaven som jeg innimellom bruker på GH2. Den er jo ikke utpreget rask men ikke alt for treg heller. Bildekvaliteten er som vanlig - helt fortreffelig. Har testet den på OM-D E-M5, og AF hastigheten var mer eller mindre lik.

 

Når det gjelder E-M5 og 4/3 objektiver; så er vel stalltipset å velge kun det midtre fokuspunktet.

Lenke til kommentar

Mener du 14-54mm f/2.8-54?

 

Når det gjelder E-M5 og 4/3 objektiver; så er vel stalltipset å velge kun det midtre fokuspunktet.

 

Nei, tenker på 14-50/2.8-3.5, den lyssterke Leicasonicen. Den er rimelig forutsigbar og presis på E-M5, men bruker litt for lang tid synes jeg. Muligens fungerer den bedre på Panasonic-hus, og muligens da også med mulighet for "Type 2" stabilisering og kanskje også bruk av blenderringen, men jeg har aldri fått testet det ut. 25/1.4 fungerer heldigvis veldig godt, jeg vil si den nesten er like god som 20/1.7, men så ble den også oppdatert for å støtte CDAF på L10.

Lenke til kommentar

 

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

 

Jeg antar du kjenner til Panasonic 7-14/4, som er en ganske seriøs vidvinkel om du er interessert i slikt? http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=82,43&fullscreen=true&av=4,4&fl=7,16&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&&config=/lensreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml%3F4

 

... og det rimeligere og mindre, mindre vide men fremdeles gode Olympus 9-18: http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=81,43&fullscreen=true&av=4,4&fl=9,16&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&&config=/lensreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml%3F4

Lenke til kommentar

I tillegg til de nevnte kunne de sikkert klemt inne en E-7, men den er visst satt på vent til siste del av 2013! (Mon tro hva de pønsker på der....) :dremel::dribble:

 

De hadde gitt ihvertfall E-3-brukerne en oppgradering bare ved å stappe E-M5-sensoren i E-5 og kalle det E-7 ihvertfall, men det er jo moro om det kommer noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...