Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Nå må du huske på at det ikke fantes internett etc. da godeste Henri var ute å fotograferte. Dette nevnes i videoen; før var de som var ute å fotograferte i gatene fotografer, nå kan alle med telefon, kamera etc. ta bilder og laste opp.

Fikk med meg det. Det er dog ikke å komme i fra at amerikanerene liker big and beatiful. Hva franskmennene liker om dagen, er nok me et mysterium....

 

Frankrike har regler og lover på gatefotografering. Bresson-tiden er over for lenge siden.

Det er et poeng. Og det forklarer nok reaksjonen til damen. Forøvrig en meget typisk reaksjon på mye rart i Paris ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, er det noen som har lagt merke til at hos f.eks Japan Photo så står det at både PEN EP-L3 og EP-3 er uttgått ????

Er dette et tegn på at noe nytt er på gang?

Greit nok at det skulle komme noe nytt i løpet av høsten men at det skulle komme en uke etter at jeg kjøpte er helt normalt for min flaks :-)

Thats life , sånn er det med den saken. Fordelen er at jeg ikke opplever at kameraet går ned i pris :-)

Såvidt jeg har forstått så betyr utgått hos JP at det er tomt i alle butikkene i kjeden. Behøver absolutt ikke bety at modellen er utgått.

Lenke til kommentar

Hmm, er det noen som har lagt merke til at hos f.eks Japan Photo så står det at både PEN EP-L3 og EP-3 er uttgått ????

Er dette et tegn på at noe nytt er på gang?

Greit nok at det skulle komme noe nytt i løpet av høsten men at det skulle komme en uke etter at jeg kjøpte er helt normalt for min flaks :-)

Thats life , sånn er det med den saken. Fordelen er at jeg ikke opplever at kameraet går ned i pris :-)

Såvidt jeg har forstått så betyr utgått hos JP at det er tomt i alle butikkene i kjeden. Behøver absolutt ikke bety at modellen er utgått.

 

Åja , kanskje butikken skal slutte med Olympus da ;-)

Lenke til kommentar

"Kjøp og salg i forumet er forbudt" står det i rettningslinjene. Overholdes dette?

Ganske strengt. Men ikke så strengt at du hadde fått advarsel som regel. Med mindre det er et gjentagende problem.

Vanligvis stenger jeg bare tråder og sensurerer innholdet. Eventuelt sletter posten om den er i en etablert tråd.

 

Har ikke lagt merke til at noen prøver og selge noe her , men hjelp til kjøp gjelder vel i 70% av trådene....

Foto-delen er ikke den delen som er mest plaga av dette egentlig.
Lenke til kommentar

"Kjøp og salg i forumet er forbudt" står det i rettningslinjene. Overholdes dette?

Ganske strengt. Men ikke så strengt at du hadde fått advarsel som regel. Med mindre det er et gjentagende problem.

Vanligvis stenger jeg bare tråder og sensurerer innholdet. Eventuelt sletter posten om den er i en etablert tråd.

 

Jeg har nemmelig noen duplikater her som kanskje kunne vært interesant for de andre folka på tråden, men da skal jeg la være å annonsere det på forumet selvsagt. Takk for svar :)

Endret av Dentro
Lenke til kommentar

Vel... Hva skal jeg si? Det er jo lov å lage en tråd om at du lurer på om noe er en fair pris. Og så har ikke vi moderatorer tilgang til å sjekke PMene dine. Det har administratorene, men bare ved konkrete mistanker om brudd på rettningslinjer.

 

Egentlig er hele greia litt teit. Jeg ville gjerne hatt et underforum for kjøp og salg, men De Høye Herrer mener at bruktmarkedet skal brukes i stedet. Ellers konkurrerer vi på en måte med oss selv.

Lenke til kommentar

Vel... Hva skal jeg si? Det er jo lov å lage en tråd om at du lurer på om noe er en fair pris. Og så har ikke vi moderatorer tilgang til å sjekke PMene dine. Det har administratorene, men bare ved konkrete mistanker om brudd på rettningslinjer.

 

Egentlig er hele greia litt teit. Jeg ville gjerne hatt et underforum for kjøp og salg, men De Høye Herrer mener at bruktmarkedet skal brukes i stedet. Ellers konkurrerer vi på en måte med oss selv.

 

Er egentlig enig med deg i det og jeg skjønner tanken i forhold til bruktmarkedet, men det ville vært noen fordeler ved en forum basert salgstråd under alle kategoriene. Slippe å svare på samme spørsmål flere ganger, mer diskusjon, bedre treff mot interessegruppe osv.

 

Det blir liksom ikke helt riktig å spørre om fair pris heller, for disse objektene har ikke blitt solgt på nesten 50år, og har trolig aldri vært solgt på bruktmarkedet, men jeg skjønner tegningen :)

Lenke til kommentar

Måtte ha et objektiv til gitt, og det ble 45mm. Bestemte meg etter å ha kikket litt på bilder jeg har tatt med forskjellig brennvidde, bl.a. med 50mm f2, og konkluderte med at 45mm er et fint kompliment til 12mm om man bare skal ha med seg 2 objektiver. Og det er ikke for trangt til bilder innendørs i sosiale lag..

 

Slenger med et par bilder av E-M5, med 12mm og 12-50mm, samt sammenlignet med FT 14-35mm f2. Bildene er tatt med E-5 + 50mm f2, og lagt til litt retro-look i LR4 til ære for E-M5, hehe..

post-20360-0-72250700-1343348629_thumb.jpg

post-20360-0-32648000-1343348638_thumb.jpg

post-20360-0-31783500-1343348651_thumb.jpg

post-20360-0-07020100-1343348731_thumb.jpg

Endret av Zamot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Måtte ha et objektiv til gitt, og det ble 45mm. Bestemte meg etter å ha kikket litt på bilder jeg har tatt med forskjellig brennvidde, bl.a. med 50mm f2, og konkluderte med at 45mm er et fint kompliment til 12mm om man bare skal ha med seg 2 objektiver. Og det er ikke for trangt til bilder innendørs i sosiale lag..

 

Slenger med et par bilder av E-M5, med 12mm og 12-50mm, samt sammenlignet med FT 14-35mm f2. Bildene er tatt med E-5 + 50mm f2, og lagt til litt retro-look i LR4 til ære for E-M5, hehe..

 

Tøft , ser ut som om 45mm objektivet er det perfekte objektivet størrelsmessig til OM-D :-)

Ellers er kombinasjonen 12mm , 45mm og et 75mm en drømme kombo i tillegg til det støv/ fukt beskyttede kitobjektivet.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne hatt en 25-30mm i samme størrelse/lysstyrke ja..

Og ville heller hatt en tele på mellom 100-150mm enn 75 tror jeg.

Hvis man skulle begrenset seg til 3 eller fire objektiver ville jeg hatt det slik:

-Reelt (med eksisterende utvalg): 12, 45, 75 eller 12, 45 og en telezoom (40-150?)

-Ideelt 3 faste: 12-45-120 (om sistnevnt skulle komme), eventuelt hvis disse eksisterte i kompakt form: 12-30-75-140. (og det skulle vært macro egenskaper på 75 eller flere).

 

PS! På bildene over er det 12mm, ikke 45mm. Men de er ganske like. Sistnevnte er ikke hentet på posten enda (Bestillte på kl 8.30 på JP i går, klar til henting kl 8 på postkontoret i dag!).

Lenke til kommentar

Har personlig 20mm og 45mm, jeg merker jeg savner litt noe litt mellom de. 30mm Kanskje? Håper det komemr ut noe rundt der med lavt blendertall.

 

AtW

Har kjøpt medg Sigma 30mm f/2.8 - riktignok ikke så lyssterk, men brennvidden passer forsåvidt bra. Men for min del, så tar med heller meg 14mm-en istedet for 20mm når jeg har 30mm-en i sekken. 45mm blir også hjemme da ...

Lenke til kommentar

Har personlig 20mm og 45mm, jeg merker jeg savner litt noe litt mellom de. 30mm Kanskje? Håper det komemr ut noe rundt der med lavt blendertall.

 

AtW

Har kjøpt medg Sigma 30mm f/2.8 - riktignok ikke så lyssterk, men brennvidden passer forsåvidt bra. Men for min del, så tar med heller meg 14mm-en istedet for 20mm når jeg har 30mm-en i sekken. 45mm blir også hjemme da ...

 

Det beste er jo ha alle objektiver som er laget, hehe. Men ideelt sett hadde hvertfall jeg klart meg lenge med 25 eller 30mm i samme størrelse som 12 og 45 og blender på rundt 1.8, om jeg skulle hatt et "normal/allround" mellom 12 og portrett/tele. Kunne også klart meg med 20mm hadde den bare fokusert raskere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...