Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Lyssterke teler er store og tunge. Det strider med de speilløse systemkameraenes fokus på kompakt størrelse. Ja, det vil "komplettere" objektivparken, men jeg forstår godt at denne sjangeren er ganske lavt prioritert.

Helt enig.

 

Hadde bestemt meg for å kjøpe den nye 75mm'eren, men etter jeg så dette bildet ( http://m43blog.com/2012/06/25/hands-review-olympus-75mm-f1-8-lens/ ), har jeg blitt litt usikker. Vekten er ok, men diameteren ser ihvertfall ikke "stealth" ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyssterke teler er store og tunge. Det strider med de speilløse systemkameraenes fokus på kompakt størrelse. Ja, det vil "komplettere" objektivparken, men jeg forstår godt at denne sjangeren er ganske lavt prioritert.

Helt enig.

 

Hadde bestemt meg for å kjøpe den nye 75mm'eren, men etter jeg så dette bildet ( http://m43blog.com/2...75mm-f1-8-lens/ ), har jeg blitt litt usikker. Vekten er ok, men diameteren ser ihvertfall ikke "stealth" ut.

 

 

Men gjør det noe?

Er du en hemmelig agent eller noe? :D

 

Man burde jo ikke vektlegge størrelse over bildekvalitet og muligheter.

Liten størrelse burde være et pluss men ikke noe mer. Jeg mener nå at bildekvalitet er det eneste som er AVGJØRENDE, resten er bare fordeler og ulemper, med noen unntak såklart.

 

Hvis du vil fotografere, går jeg ut ifra at du ønsker gode fotografier.

Og det er noe du vil få med dette objektivet. Udiskuterbart!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vel, svaret på det er ganske enkelt, Simen1.

 

Fordi 90% av tiden min med bruk av kameraer går til film og videoproduksjon.

Og siden ingen andre kameraer under 50 lapper er like gode som GH2 på film, valgte jeg naturligvis GH2.

 

Hva skal jeg med et 5D som er mindre skarpt og dårligere på høye ISO-nivåer enn et GH2 som er langt bedre, når jeg i hovedsak driver med film?

 

I tillegg har jeg dette kameraet

http://www.fotovideo...0000134790.aspx

 

 

Så mine behov på filmsiden er dekket ganske godt opp. Bilder kommer i tillegg for min del, men jeg har i en stund vurdert å kjøpe 5D3 med et 16-35mm L objektiv som en start på utstyrslisten for foto, fordi interessen min for dette har blitt sinnsvakt stor siden i fjor ;)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Re. IceBlitz:

Hver sin smak. Føler meg bedre med mindre utstyr på gata, samt har en familie som gjemmer seg når ( det tidligere) Canon utstyret ble tatt fram. Med OM-D og et lite fast objektiv går det bra.

 

Og jeg prioriterer et kamera jeg tar med, ikke det jeg har hjemme, eller ligger i bilen. Med familie har jeg ikke den luksusen og bare bære egne ting.

Lenke til kommentar

Ta en titt på Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/4-5.6 R. LINK

NB! R versjonen er den nyeste. Den får du i sort eller sølv.

 

Test av den forrige versjonen.

 

Ja, den er laget av plast, har plast fatning etc. Men optisk er den helt grei, jeg er meget fornøyd med den og går nesten bare rundt med denne nå.

Kan bekreftes!

Den første versjonen står nesten konstant på min E-PL3, og funker aldeles utmerket! Størrelsen er iallefall ikke plagsom! Anser disse som en ypperlig kombinasjon!! :)

Lenke til kommentar

Lyssterke teler er store og tunge. Det strider med de speilløse systemkameraenes fokus på kompakt størrelse. Ja, det vil "komplettere" objektivparken, men jeg forstår godt at denne sjangeren er ganske lavt prioritert.

 

Jo det forstår jeg , men likevel mener jeg det burde vært mulig å lage en 140mm f2.8 uten at den burde bli så mye større enn 75mm f1.8.

 

Ta en titt på Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/4-5.6 R. LINK

NB! R versjonen er den nyeste. Den får du i sort eller sølv.

 

Test av den forrige versjonen.

 

Ja, den er laget av plast, har plast fatning etc. Men optisk er den helt grei, jeg er meget fornøyd med den og går nesten bare rundt med denne nå.

 

Den er jo interessant og skal sjekkes ut , nå tar jeg med kit-objektivet og 20mm f1.7 på ferie så får jeg se hvordan det funker. En lengre tele hadde vært fint og ha med , men jeg rekker det nok ikke nå.

 

Lyssterke teler er store og tunge. Det strider med de speilløse systemkameraenes fokus på kompakt størrelse. Ja, det vil "komplettere" objektivparken, men jeg forstår godt at denne sjangeren er ganske lavt prioritert.

Helt enig.

 

Hadde bestemt meg for å kjøpe den nye 75mm'eren, men etter jeg så dette bildet ( http://m43blog.com/2012/06/25/hands-review-olympus-75mm-f1-8-lens/ ), har jeg blitt litt usikker. Vekten er ok, men diameteren ser ihvertfall ikke "stealth" ut.

 

Frontglasset ser jo flott ut synes jeg og etter min mening akkurat på grensen til dette kamera , men hadde ikke gjort meg noe å gått rund med dette.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Hmm, er det noen som har lagt merke til at hos f.eks Japan Photo så står det at både PEN EP-L3 og EP-3 er uttgått ????

Er dette et tegn på at noe nytt er på gang?

Greit nok at det skulle komme noe nytt i løpet av høsten men at det skulle komme en uke etter at jeg kjøpte er helt normalt for min flaks :-)

Thats life , sånn er det med den saken. Fordelen er at jeg ikke opplever at kameraet går ned i pris :-)

Lenke til kommentar

Lyssterke teler er store og tunge. Det strider med de speilløse systemkameraenes fokus på kompakt størrelse. Ja, det vil "komplettere" objektivparken, men jeg forstår godt at denne sjangeren er ganske lavt prioritert.

Helt enig.

 

Hadde bestemt meg for å kjøpe den nye 75mm'eren, men etter jeg så dette bildet ( http://m43blog.com/2012/06/25/hands-review-olympus-75mm-f1-8-lens/ ), har jeg blitt litt usikker. Vekten er ok, men diameteren ser ihvertfall ikke "stealth" ut.

 

 

Dette bilde "lyver" litt. Ett litt mer naturtro her.

http://fourthirds-user.com/PHPcode/bigpic.php?filenum=04&articlenum=384&namebody=mzuiko75&lastfile=

Lenke til kommentar

Hmm, er det noen som har lagt merke til at hos f.eks Japan Photo så står det at både PEN EP-L3 og EP-3 er uttgått ????

Er dette et tegn på at noe nytt er på gang?

Greit nok at det skulle komme noe nytt i løpet av høsten men at det skulle komme en uke etter at jeg kjøpte er helt normalt for min flaks :-)

Thats life , sånn er det med den saken. Fordelen er at jeg ikke opplever at kameraet går ned i pris :-)

En finner nok disse hos andre,et søk i nettbutikkene kan vel kanskje bekrefte dette!

Og ja, det er visstnok en E-PL5 og en E-PM2 på gang (lanserer om ca. 1 måned iflg. 43roumors - ta det for det det er verdt) ;)

Lenke til kommentar

Hmm, er det noen som har lagt merke til at hos f.eks Japan Photo så står det at både PEN EP-L3 og EP-3 er uttgått ????

Er dette et tegn på at noe nytt er på gang?

Greit nok at det skulle komme noe nytt i løpet av høsten men at det skulle komme en uke etter at jeg kjøpte er helt normalt for min flaks :-)

Thats life , sånn er det med den saken. Fordelen er at jeg ikke opplever at kameraet går ned i pris :-)

En finner nok disse hos andre,et søk i nettbutikkene kan vel kanskje bekrefte dette!

Og ja, det er visstnok en E-PL5 og en E-PM2 på gang (lanserer om ca. 1 måned iflg. 43roumors - ta det for det det er verdt) ;)

 

Ja jeg har lest på roumors sidene. Og jeg ser at noen nettbutikker har det på lager men ikke mange. Men at JP setter "utgått" i stedet for ikke på lager er jo et tegn på at de ikke vil få inn nye kamera på lager :-)

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest på roumors sidene. Og jeg ser at noen nettbutikker har det på lager men ikke mange. Men at JP setter "utgått" i stedet for ikke på lager er jo et tegn på at de ikke vil få inn nye kamera på lager :-)

Hvis det er slik, så kan vi jo bare håpe at våre E-PL3/E-P3'er etterhvert blir verdifulle samleobjekter.... :hmm:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Re. The Grid:

Tja, som damen litt senere i videoen sier: "Hvis jeg så noen med store objektiver ta bilde av meg, ville jeg tro de var profesjonelle, og da ville jeg "gjøre" meg litt til."

Tror ikke det er noe fasit med lite eller stort utstyr, men ønsker man å få tatt bilder mer ubemerket, er det lettere med lite utstyr. Ang. å bli tatt for å være "creapy" eller "stalker" tror jeg går mer på væremåte enn på størrelsen av utstyr.

Det kan forøvrig være at det er færre med stort utstyr i andre land, men går man rundt i Oslo i ferietiden, flommer det over av fotografer med store kameraer og ditto objektiver. Og jeg tror nok folk flest tar de som det de er, dvs. amatører og ikke proffe.

Lenke til kommentar

Ja jeg har lest på roumors sidene. Og jeg ser at noen nettbutikker har det på lager men ikke mange. Men at JP setter "utgått" i stedet for ikke på lager er jo et tegn på at de ikke vil få inn nye kamera på lager :-)

Hvis det er slik, så kan vi jo bare håpe at våre E-PL3/E-P3'er etterhvert blir verdifulle samleobjekter.... :hmm:

 

Ja , det er jo lov og håpe , men med hånden på hjertet synes jeg bare det er spennende med nye modeller. Jeg sluker nyheter rått og det er jo kjekt at man får brukt opp pengene våre :-))

 

 

Alle modeller går ut etterhvert, de billigste tidligere enn toppmodellene. Men det gjør ikke kameraene noe dårligere av den grunn, de er faktisk like bra fremdeles :)

 

Jo , men i dette tilfellet var det faktisk de to dyreste PEN modellene som først forsvant , de rimeligere og mindre PEN 1 og 2 modellene er der fremdeles av en eller annen grunn. Men de minste PEN modellene skal gjerne ikke erstattes ennå. Blir vel noe som skal gruse den nye Canon satsningen.

Uansett er jeg enig med deg at de er like gode fremdeles , men det blir alltid en liten bismak når man kjøper en modell som går ut uken etter at du kjøpte. Men jeg kan ikke klandre andre enn meg selv som kjøper nytt kamera i juli. Kommer jo alltid noe nytt i aug-sept så det visste jeg jo innerst inne :-)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Re. The Grid:

Tja, som damen litt senere i videoen sier: "Hvis jeg så noen med store objektiver ta bilde av meg, ville jeg tro de var profesjonelle, og da ville jeg "gjøre" meg litt til."

Tror ikke det er noe fasit med lite eller stort utstyr, men ønsker man å få tatt bilder mer ubemerket, er det lettere med lite utstyr. Ang. å bli tatt for å være "creapy" eller "stalker" tror jeg går mer på væremåte enn på størrelsen av utstyr.

Det kan forøvrig være at det er færre med stort utstyr i andre land, men går man rundt i Oslo i ferietiden, flommer det over av fotografer med store kameraer og ditto objektiver. Og jeg tror nok folk flest tar de som det de er, dvs. amatører og ikke proffe.

Videoen sier kanksje mer om kulturkrasj mellom amerikanere (big is beautiful) og Frankrike (Henri Cartier-Bressons hjemland) ...

 

Jeg tror også det har mye med hvordan man ter seg ...

Lenke til kommentar

Tja, som damen litt senere i videoen sier: "Hvis jeg så noen med store objektiver ta bilde av meg, ville jeg tro de var profesjonelle, og da ville jeg "gjøre" meg litt til."

Hun sier at små kamera=creeper og store proffe kamera= fotograf/gatefotograf, så kødde hun med at hun ville lage en "blue steel look".

 

Tror ikke det er noe fasit med lite eller stort utstyr, men ønsker man å få tatt bilder mer ubemerket, er det lettere med lite utstyr.

Det mindre sjanse å bli oppdaget med mindre utstyr, blir du oppdaget så er sjansen større for at folk trur du er en pervo e.l.

 

Ang. å bli tatt for å være "creapy" eller "stalker" tror jeg går mer på væremåte enn på størrelsen av utstyr.

Ja. Hvis du kler deg bra og ser bra ut, d.v.s. kjekk så er alt OK.

 

Og jeg tror nok folk flest tar de som det de er, dvs. amatører og ikke proffe.

Hvorfor ikke proffe?

 

 

Videoen sier kanksje mer om kulturkrasj mellom amerikanere (big is beautiful) og Frankrike (Henri Cartier-Bressons hjemland) ...

Nå må du huske på at det ikke fantes internett etc. da godeste Henri var ute å fotograferte. Dette nevnes i videoen; før var de som var ute å fotograferte i gatene fotografer, nå kan alle med telefon, kamera etc. ta bilder og laste opp.

 

Frankrike har regler og lover på gatefotografering. Bresson-tiden er over for lenge siden.

Lenke til kommentar

Re kelux78:

 

Tror du misforstår innlegget mitt. Væremåte handler ikke om å fotografere i det skjulte, hvilken klesdrakt man har e.l.

Etter min mening bør man vise helt klart hva/ hvem man tar bilder av, og merker man at dette ikke er greit, tar man ikke bildet (ev. sletter man bildet). Med mer "mer ubemerket" tenkte jeg på hvordan en gatefotograf beskrev en av sine "metoder", nemlig å stille seg opp slik at folk ble vant til han. Alle kunne se at han tok bilder, men etterhvert gled han inn i "miljøet", og han fikk de bildene han ønsket.

 

Forøvrig kan du gjerne tro at alle med store kameraer i Oslo er proffe, men det tror nå ikke jeg.

Og "blue steel look" = "gjøre seg til".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...