Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Åja se der ja.

Menne, er ikke 12,5mm så veldig brukbar da eller?

Det som er hele hovedønsket med et slikt objektiv var jo nettopp liten brennvidde med liten dof, slik som man kan få med Canon L 16-35 sammen med et feks 5d. Det gir jo en veldig spesiell effekt sammenlignet med stor brennvidde og liten dof.

Ser jo veldig spennende ut uansett, og til prisen får jeg jo bare håpe jeg vinner auksjonen da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16mm hadde en dim på 12.52 x 7.41mm kontra m43 17.3 x 13mm. Det er derfor ganske lett å forstå hvorfor endel C-mounts i vidvinkelområdet ikke dekker sensoren til m43.

Utfordringen er at i og med at objektivet vignetterer så vil man ikke sitte igjen med stort større utsnitt en hva en 25mm har når man har croppet vekk hjørnene = redusert oppløsning.

Jeg har også et par C-mount vidvinkler som jeg bruker som effekt objektiver, dersom jeg ønsker vignettering i bildet.

Lenke til kommentar

Og når vi er inne på dette med å bruke kameraet under krevende situasjoner. Dette nye OM-D 5 kameraet skal være værtettet.

Men finnes det noe kilder ennå som kan si noe om hvor tett det er. Mitt 7D skal være værtettet og har tålt endel Bergensregn men mange andremklager over og ha måtte levere kameraet inn for ingenting.

Nye 5D MkIII sies og ha bedre værtetting enn 7D.

Serien med 1D kameraene skal være bankers og tåle det meste , men jeg lurer på hvor OM-D 5 ligger seg i dette feltet og om noe er dokumentert eller utprøvd.

Dette punktet er viktig for meg siden jeg går mye i høstfjellet.

Mitt E-M5 har stått sin prøve mot regn så det holder. Jeg var ute med det rundt halsen i København i øs-pøsende regnvær nesten en hel dag. Det ble også dyppet i Oslofjorden et par ganger mens jeg lå på flytebrygga på Hebern Marina ved Aker Brygge og tok bilder av cruiseskip i froskeperspektiv; Det vil si nedenfra og opp, så nærme vannet som mulig. Kom et par båter forbi og kjølvannet fra disse skylte over kameraet en tre-fire ganger, uten at det var noe problem...

Olympus har og garantert at E-M5 skal være like godt værtettet som E-1, E-3 og E-5, det vil i praksis si som Canon 1D-serien...

Lenke til kommentar

Og når vi er inne på dette med å bruke kameraet under krevende situasjoner. Dette nye OM-D 5 kameraet skal være værtettet.

Men finnes det noe kilder ennå som kan si noe om hvor tett det er. Mitt 7D skal være værtettet og har tålt endel Bergensregn men mange andremklager over og ha måtte levere kameraet inn for ingenting.

Nye 5D MkIII sies og ha bedre værtetting enn 7D.

Serien med 1D kameraene skal være bankers og tåle det meste , men jeg lurer på hvor OM-D 5 ligger seg i dette feltet og om noe er dokumentert eller utprøvd.

Dette punktet er viktig for meg siden jeg går mye i høstfjellet.

Mitt E-M5 har stått sin prøve mot regn så det holder. Jeg var ute med det rundt halsen i København i øs-pøsende regnvær nesten en hel dag. Det ble også dyppet i Oslofjorden et par ganger mens jeg lå på flytebrygga på Hebern Marina ved Aker Brygge og tok bilder av cruiseskip i froskeperspektiv; Det vil si nedenfra og opp, så nærme vannet som mulig. Kom et par båter forbi og kjølvannet fra disse skylte over kameraet en tre-fire ganger, uten at det var noe problem...

Olympus har og garantert at E-M5 skal være like godt værtettet som E-1, E-3 og E-5, det vil i praksis si som Canon 1D-serien...

Takk for svar , det er jo veldig imponerende.

Lenke til kommentar

Da var mitt E-M5 kit i sølv på plass etter rundt to måneders ventetid hos Dustin. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøre på med sort siden jeg også hoppet på tilbudet/feilprisingen til Lefdal for noen uker siden (takk så mye psilocybe), men når jeg var på jobb i slutten av forrige uke dukket det plutselig opp sporingsnummer på begge kameraene innen en times tid fra hverandre på tross av at begge stod med forventet levering i starten av august. Dermed sitter jeg nå på to to E-M5 kit. :wee:

Lenke til kommentar

Heh, nå ser det ut som om Canon-gjengen er i ferd med å hisse seg opp. Selv om speilløse kameraer har vært ubrukelige greier for hjelpeløse idioter i så mange år vender de nå sin aggresjon mot Canon, som våger å lansere noe som ikke med én gang er mer avansert og har større objektivutvalg enn µ4/3. Og som attpåtil ikke er fullformat, og antageligvis for dyrt osv. Finn frem popkønn og les: http://www.dpreview.com/news/2012/07/23/Canon-announces-EOS-M-mirrorless-system-camera-hands-on-preview

Lenke til kommentar

Har du en lenke til hvor Olympus har garantert dette? Kan være kjekt å ha i tilfelle... ;-)

Blant annet her... Sakset fra pressemeldingen deres:

[...]The compact and ready-for-action Olympus E-M5 boasts breakthrough innovations inside, including:

[...]

A lightweight magnesium alloy body that is enhanced with the same dustproof and splashproof durability of the Olympus E-5 DSLR[...]

Finnes nok flere steder og, men det var det jeg fant her og nå...

Lenke til kommentar

Etter mye vurdering, så tror jeg at jeg har bestemt meg for å bytte over til OM-D E-5. Men 4\3 utstyret må jo selges unna for å finanisiere det. I starten så tenkte jeg på OM-D- Kit+pluss 20mm pana og en overgang til OM (så jeg får brukt min elskede 50mm 1.4).

Hvordan er søkeren på OM-D i forhold til E-30?

Litt usikker på pris på endel av tingen, så hvis noen har noen inspill på prisantydning så hadde det vært flott :) Men ser dette ut som en grei antydning? elller er det noe som bør opp eller ned? Regner med at det går ut på foto.no i løpet av ett par uker.Er litt treg av meg, men det gir meg iallefalll tid til å bestemme meg for sort eller sølv:-)

Oly E-30 3000?

Overgang til OM MF-1(OLY) 800?

70-300 2000,-

40-140 3.5-4.5 mk1 (900?)

14-54 mk2 3500?

28mm f2.8 OM 700?

FL-50R Blits 1200-1500?

Batterigrep HLD-4 1200-1500 (ubrukt)

Nat-Geo medium veske, 200?

Endret av HappyStabby
Lenke til kommentar

Har du sjekket Team Biathlon sin bruktliste?

Pris anslagene virker høye for 14-54mm og grepet. Du skal nok være heldig om du får 3000 for E-30 med grep. Jeg kjøpte (i oktober) E-30 med grep, 14-42mm, og 16GB SanDisk minnekort for 4500,- + ekstra batteri og et stativ.

FL50R ville jeg nå beholdt - den er jo like nyttig på en E-M5.

14-54mm Mk2 går forøvrig greit på E-M5 via adapter.

Lenke til kommentar

Da var mitt E-M5 kit i sølv på plass etter rundt to måneders ventetid hos Dustin. Jeg hadde egentlig tenkt til å kjøre på med sort siden jeg også hoppet på tilbudet/feilprisingen til Lefdal for noen uker siden (takk så mye psilocybe), men når jeg var på jobb i slutten av forrige uke dukket det plutselig opp sporingsnummer på begge kameraene innen en times tid fra hverandre på tross av at begge stod med forventet levering i starten av august. Dermed sitter jeg nå på to to E-M5 kit. :wee:

En får nå kjøpt nytt kit for ca.9300(Dustin) , så da skulle du kanskje greie å få ca. 8500 for det...... (hvis du vil ha et raskt salg).... ? :hmm:

Lenke til kommentar

Så nettopp et par Olympus-annonser på Finn med ok pris. De ligger der fortsatt.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36131932

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36131899

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36131869

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36131839

Jeg vil tro du må prise deg en del lavere enn det du ønsker å få, iallefall for huset. E-30 er totalt forbigått på svært mange plan, og jeg tror ikke folk er så interessert i å kjøpe seg inn i et dødt system med mindre prisen er virkelig god. Om du sjekker ut bruktmarkedet og ser hva du får for 3000kr nå om dagen. Canon 50D ligger f.eks. på rundt 3500kr og innimellom til 3000kr. Greit nok at E-30 er bygget bedre, men for min del ser jeg på ting som ISO-ytelse (3200 vs 12800), skjerm (230.000px vs. 920.000px) og bruktmarked (dødt vs. yrende) og velger 50D. Eller tilsvarende til Nikon.

Lenke til kommentar
Etter mye vurdering, så tror jeg at jeg har bestemt meg for å bytte over til OM-D E-5. Men 4\3 utstyret må jo selges unna for å finanisiere det.

Lykke til! Å selge et dødt system blir ikke lett. Du må nesten finne en dum jævel som kjøper det eller en som allerede har 4/3's og mangler akkurat det du selger.

Behold det eller dump det.

Lenke til kommentar

Har nå hatt E-M5 noen dager.

Var innom JapanPhoto byporten og endte med 12mm f2, etter mange tanker og vurderinger. Eller det vil si, var vel aldri i tvil om at jeg skulle ha 12mm, da jeg har tatt desidert flest bilder på 12mm med 12-60mm FT-objektivet på E3/E5.

Men jeg slet, og sliter, med å finne ut hvilke andre objektiv jeg skal kjøpe nå og på lengre sikt. Inntil videre vil jeg ha et system som klarer seg på egne bein om jeg ikke skal drasse med meg mye, dvs. 1-3 objektiver er med ut på tur, og helst så kompakt som mulig.

I tillegg har jeg lyst å prøve å holde meg til fastoptikk pga. kvalitet, lysstyrke og størrelse/vekt, samt at det kanskje hever bildekvaliteten ut fra et kreativt perspektiv også (må tenke mer gjennom komposisjon etc, og blir bedre kjent med objektivets egenskaper).

Derfor tenker jeg 12mm sammen med et eller på sikt 2-3 objektiver.

Testet flere objektiv i butikken:

14mm f2.5

20mm f1.7

45mm f1.8

12-35mm f2.8

12-35mm var akkurat kommet inn, men det er nok ikke aktuelt (størrelse/pris) så lenge jeg har FT system også.

Hadde siktet meg inn på 20mm eller 45mm, men klarte ikke å bestemme meg for noen av de.

Liker 20mm pga. størrelse/vekt og allround brennvidde og bra lysstyrke/bokeh. Hadde det vært nesten like kjapt til å fokusere eller like billig som 45mm, hadde jeg kjøpt det. Men det er det ikke.

45mm var jeg nære å kjøpe, men samtidig føler jeg denne brennvidden blir litt snever for allround/innendørs foto, samtidig som den blir litt for kort som teleobjektiv for min del (og mangler macro-egenskaper). Derfor må jeg jo vurdere 75mm også, selv om det kanskje er litt stort, og 60mm. Men 45mm er jo utrolig mye objektiv for pengene, så det frister som en mellomløsning, både som kort tele og allround/innendørs/portrett. Om man venner seg til dette, er det en fin, liten og lett kombinasjon med kun 12 og 45mm..

Men jeg har ikke bestemt meg, og det er jo enda flere alternativ:

17mm f2.8

19mm f2.8

25mm f1.4

30mm f2.8

Hadde Panasonic 25mm vært litt mindre og lettere hadde valget vært enkelt. Suverent objektiv med genial brennvidde mellom 20mm og 45mm, hadde deretter kun trengt en tele (kanskje det kommer 100 eller 150 fast etter hvert?).

Så kommer teleobjektiv, i tillegg, og som jeg venter litt med uansett. Om det ikke blir 75 eller 60mm, så er det jo endel billige telezoomer for reise (og har enda ikke studert alternativene). Ellers bruker jeg nok E-5 for lengre tele.

Noen innspill??

Har liksom ikke tenkt å kjøpe 5-6 mFT objektiver for å la de støve ned, selv om det alltids er kjekt med valgmuligheter når man pakker sekken. Men du verden så dyrt det blir og da gitt..

Her er noen førsteinntrykk av E-M5:

-Mindre enn det ser ut som på bilder (som mange har sagt før meg).

-Inntrykk av at det er solid, tungt og bra.

-Rask og sikker fokus!

-Med 12mm er følelsen, brennvidden, og resultatene (skarphet, bokeh etc) inspirerende og det er gøy å bare knipse diverse her og der. Lenge siden sist jeg følte det sånn! :grin:

Noen ikke fullt så bra inntrykk - men mest småpirk eller ting som kan rettes ved å lese bruksanvisning tenker jeg:

-Tenker av og til at det kunne det vært kjappere respons i meny/ved skifte til/fra meny/play etc.

-For å skifte mellom hurtigmeny (hvor man bruker piltaster og OK for raskt å endre instillinger løpende) og "live view" må jeg trykke på knappen ved siden av viewfinder. Er det noen annen måte? Ikke tilvendt meg eller tilpasset knapper enda til å være komfortabel med å holde meg til live-view og menysystemet der. Live view skulle slått seg automatisk på når man fokuserer, og menyen dukket opp om man ikke røer kamera i f.eks. 5 sek. På E-5 er jeg vant til å bare trykke OK så er jeg rett inn i hurtigmenyen.

-Savner noen hurtigknapper fra E-5. Foreløpig meget knotete å bytte fra ett til flere/alle fokuspunkt.

-Det største innstillingshjulet sitter litt langt fra tommelgrepet slik at grepet blir dårligere når jeg gjør innstillinger der (problem om jeg holder kamera med kun en hånd, og spesielt om jeg jeg har dårlig tid/står ustabilt etc).

-En liten fare for å dreie program-hjulet uten å mene det, om kamera "dingler" i håndstropp eller inn/ut av veske.

-Synes kamera undereksponerer mye (og ganske konsenkvent uansett situasjon og instilling, testet mest på venter weighted)..

-Kun to custom hvitbalanser

Har forøvrig definert Fn1 og Fn2 til hhv. Iso og custom hvitbalanse.

Hva er B-FN2 Function knapp? FInner ikke denne.

På kitobjektivet er det en macro-knapp, må man holde den inne når man tar bilder? Ser ikke noe menyreaksjon..

Legger ved et bilde tatt med 12mm. Noe justering i LR4.

Oii, ble langt innlegg gitt, men kjekt å sortere tanker og kanskje få litt innspill! :)

post-20360-0-55460400-1343138088_thumb.jpg

Endret av Zamot
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan syntes du bildekvaliteten er i forhold til 5D2?

Jeg vet ikke om jeg har glorifisert 5D2 noe jævlig eller ikke, men føler at både EM5 og GH2 ikke har en nubbesjanse, i havet, til å klare å i det hele tatt måle seg med 5D2's bildekvalitet. Nå mener jeg kun bildekvalitet, tenker ikke på noe funksjoner eller noe som helst.

Min bror har 5D2 og med hans 16-35mm L objektiv får han så skarpe bilder at det ser nesten manipulert ut når det kommer fra kameraet. Men har ingen erfaring med 5D2, har kun sett noen få bilder som jeg vet ikke har vært manipulert eller redigert.

Er det meg som har overglorifisert 5D2 eller er det så knakende mye skarpere enn de beste M43 kameraene?

PS: Nå mener jeg bildene når de kommer rett fra kameraet. Ikke etter at de er oppskarpet osv, for det er ikke sammenlignbart. 5D sine bilder kan skarpes opp på samme måte som andre, så det må vi ikke ha med i regnestykket.

Ellers føler jeg fargekartet, fargedybde og gjengivelse er minst like god som 5D. 5D oversaturerer rødt veldig mye syntes jeg, og der vinner mitt GH2 hvertfall.

Lenke til kommentar

Har nå hatt E-M5 noen dager.

Var innom JapanPhoto byporten og endte med 12mm f2, etter mange tanker og vurderinger. Eller det vil si, var vel aldri i tvil om at jeg skulle ha 12mm, da jeg har tatt desidert flest bilder på 12mm med 12-60mm FT-objektivet på E3/E5.

Men jeg slet, og sliter, med å finne ut hvilke andre objektiv jeg skal kjøpe nå og på lengre sikt. Inntil videre vil jeg ha et system som klarer seg på egne bein om jeg ikke skal drasse med meg mye, dvs. 1-3 objektiver er med ut på tur, og helst så kompakt som mulig.

I tillegg har jeg lyst å prøve å holde meg til fastoptikk pga. kvalitet, lysstyrke og størrelse/vekt, samt at det kanskje hever bildekvaliteten ut fra et kreativt perspektiv også (må tenke mer gjennom komposisjon etc, og blir bedre kjent med objektivets egenskaper).

Derfor tenker jeg 12mm sammen med et eller på sikt 2-3 objektiver.

Testet flere objektiv i butikken:

14mm f2.5

20mm f1.7

45mm f1.8

12-35mm f2.8

12-35mm var akkurat kommet inn, men det er nok ikke aktuelt (størrelse/pris) så lenge jeg har FT system også.

Hadde siktet meg inn på 20mm eller 45mm, men klarte ikke å bestemme meg for noen av de.

Liker 20mm pga. størrelse/vekt og allround brennvidde og bra lysstyrke/bokeh. Hadde det vært nesten like kjapt til å fokusere eller like billig som 45mm, hadde jeg kjøpt det. Men det er det ikke.

45mm var jeg nære å kjøpe, men samtidig føler jeg denne brennvidden blir litt snever for allround/innendørs foto, samtidig som den blir litt for kort som teleobjektiv for min del (og mangler macro-egenskaper). Derfor må jeg jo vurdere 75mm også, selv om det kanskje er litt stort, og 60mm. Men 45mm er jo utrolig mye objektiv for pengene, så det frister som en mellomløsning, både som kort tele og allround/innendørs/portrett. Om man venner seg til dette, er det en fin, liten og lett kombinasjon med kun 12 og 45mm..

Men jeg har ikke bestemt meg, og det er jo enda flere alternativ:

17mm f2.8

19mm f2.8

25mm f1.4

30mm f2.8

Hadde Panasonic 25mm vært litt mindre og lettere hadde valget vært enkelt. Suverent objektiv med genial brennvidde mellom 20mm og 45mm, hadde deretter kun trengt en tele (kanskje det kommer 100 eller 150 fast etter hvert?).

Så kommer teleobjektiv, i tillegg, og som jeg venter litt med uansett. Om det ikke blir 75 eller 60mm, så er det jo endel billige telezoomer for reise (og har enda ikke studert alternativene). Ellers bruker jeg nok E-5 for lengre tele.

Noen innspill??

Har liksom ikke tenkt å kjøpe 5-6 mFT objektiver for å la de støve ned, selv om det alltids er kjekt med valgmuligheter når man pakker sekken. Men du verden så dyrt det blir og da gitt..

Her er noen førsteinntrykk av E-M5:

-Mindre enn det ser ut som på bilder (som mange har sagt før meg).

-Inntrykk av at det er solid, tungt og bra.

-Rask og sikker fokus!

-Med 12mm er følelsen, brennvidden, og resultatene (skarphet, bokeh etc) inspirerende og det er gøy å bare knipse diverse her og der. Lenge siden sist jeg følte det sånn! :grin:

Noen ikke fullt så bra inntrykk - men mest småpirk eller ting som kan rettes ved å lese bruksanvisning tenker jeg:

-Tenker av og til at det kunne det vært kjappere respons i meny/ved skifte til/fra meny/play etc.

-For å skifte mellom hurtigmeny (hvor man bruker piltaster og OK for raskt å endre instillinger løpende) og "live view" må jeg trykke på knappen ved siden av viewfinder. Er det noen annen måte? Ikke tilvendt meg eller tilpasset knapper enda til å være komfortabel med å holde meg til live-view og menysystemet der. Live view skulle slått seg automatisk på når man fokuserer, og menyen dukket opp om man ikke røer kamera i f.eks. 5 sek. På E-5 er jeg vant til å bare trykke OK så er jeg rett inn i hurtigmenyen.

-Savner noen hurtigknapper fra E-5. Foreløpig meget knotete å bytte fra ett til flere/alle fokuspunkt.

-Det største innstillingshjulet sitter litt langt fra tommelgrepet slik at grepet blir dårligere når jeg gjør innstillinger der (problem om jeg holder kamera med kun en hånd, og spesielt om jeg jeg har dårlig tid/står ustabilt etc).

-En liten fare for å dreie program-hjulet uten å mene det, om kamera "dingler" i håndstropp eller inn/ut av veske.

-Synes kamera undereksponerer mye (og ganske konsenkvent uansett situasjon og instilling, testet mest på venter weighted)..

-Kun to custom hvitbalanser

Har forøvrig definert Fn1 og Fn2 til hhv. Iso og custom hvitbalanse.

Hva er B-FN2 Function knapp? FInner ikke denne.

På kitobjektivet er det en macro-knapp, må man holde den inne når man tar bilder? Ser ikke noe menyreaksjon..

Legger ved et bilde tatt med 12mm. Noe justering i LR4.

Oii, ble langt innlegg gitt, men kjekt å sortere tanker og kanskje få litt innspill! :)

Hold inne macroknappen og skyv ringen fremover :)

Lenke til kommentar

@Dentro: Må bare innom med et lite stikkspørsmål her, ser at du har linket til en objektivpark i signaturen din. Hva mener du med dette? Er det alle dine objektiver? Måtte spørre, for hvis du har så mange er det jo helt sinnsykt :D

Ja det er mesteparten, må innrømme at jeg ikke har fullstendig oversikt :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...