Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

smort1, må du sitere hele den posten min bare for å gi en link til en tråd som ikke har noe sannhet i seg?

Problemet med Olympus etc. er at de ikke får produktene sine ut til folket. Canon er bedre på dette.

Itillegg så har du alle de dumme Canonistene som enten har ventet på dette eller vil bytte fra MFT/NEX etc. til Canon EF-M for å bruke den digre 70-200mm med adapter, face-palm. :huh:

Hehe , jeg er en av de dumme. Kunne godt tenke meg og bruke både mitt EF200 mm f2,8 L og EF85 mm f1,8 på et nett lite speilløst Canon hus. Nå har jeg jo nettopp kjøpt PEN hus med kitobjektiv og 20mmf1,7 selv om jeg vet det vil dukke opp nye ting i høst som får meg til og angre. Men jeg skulle nå ha et lite reisekamera til ferien i år og ferien den er nå så :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

smort1, må du sitere hele den posten min bare for å gi en link til en tråd som ikke har noe sannhet i seg?

Problemet med Olympus etc. er at de ikke får produktene sine ut til folket. Canon er bedre på dette.

Itillegg så har du alle de dumme Canonistene som enten har ventet på dette eller vil bytte fra MFT/NEX etc. til Canon EF-M for å bruke den digre 70-200mm med adapter, face-palm. :huh:

Vi får se, jeg tror ikke det at folk får opp øynene for spesilløst nødvendigvis trenger å være en ulempe for mFT. De har i mine øyne det mest modne systemet om man først skal bytte over, og også det beste kompromisset av størrelse og kvalitet.

Hvor lenge er det før tradisjonell speilrefleks er en liten nisje da, 7-8 år?

AtW

Lenke til kommentar

Vi får se, personlig er jeg nok ikke like sikekr på denne eventuell grusingen.Er det APS-C siden det er 22mm objektiv (35mm ekv)

AtW

Det blir nok som med EF-S, et par plastobjektiv bare for å ha noe, ingen stabilisering i huset, og overlate objektivproduksjonen til Sigma, Tamron og Tokina. Dårligere byggekvalitet enn konkurrentene, og selge i hopetall på navnet likevel. Jeg lurer på hvordan det ble slik at alle som ikke har noe forhold til fotografering har et så godt forhold til Canon. Det hadde vært kult om de satset ordentlig og laget et skikkelig system, men etter den stemoderlige behandlingen EF-S har fått til tross for at det må være historiens mest solgte kamerasystem er jeg litt pessimistisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe , jeg er en av de dumme. Kunne godt tenke meg og bruke både mitt EF200 mm f2,8 L og EF85 mm f1,8 på et nett lite speilløst Canon hus.

Det var mest bare kødd fra min side. Men når du skriver at du ville ha brukt en EF 200mm f/2.8 på et lite hus som dette så vet ikke :tease:

Jeg liker små hus og små optikk, men jeg liker også mellomstore hus og mellomstore objektiver. Derfor synes jeg OMD E-M5 er så genial. Du har 3i1 med E-M5 og HLD-6. Man bygger bare på huset avhengig av hvor store objektiv man bruker.

Det blir nok som med EF-S, et par plastobjektiv bare for å ha noe, ingen stabilisering i huset, og overlate objektivproduksjonen til Sigma, Tamron og Tokina. Dårligere byggekvalitet enn konkurrentene, og selge i hopetall på navnet likevel.

Jeg er redd for dette. De to store har ikke vært spesielt interessert i å lage APS-C optikk til sine egne hus. Ingen har kommet med en god 50-135/150mm f/2.8 med IS/VR i en fin APS-C størrelse. Pentax/Tokina har 50-135mm f/2.8 og Sigma har 50-150mm f/2.8

Jeg hadde Pentax 50-135mm og den er meget god, fin størrelse til APS-C hus og har innebygd zoom/fokus.

Lenke til kommentar

:cool:

Fra bloggen Small Camera, Big picture:

Fear #4 – It’s not full frame

I laugh every time I hear this because it’s just not true. Micro 4/3rds IS full frame. It is a full 4/3rds size frame. Same goes with any other sensor. The only time I don’t shoot full frame is when I set the aspect ratio to be something different such as 1:1 (square) then the image displayed is no longer full frame however the raw capture that is saved is a full 4/3rds full frame.

The argument can be said about cameras that use a 35mm film sized frame. They are not full frame if to you full frame is a 6×4.5 frame or a 6×7 frame.

The full frame argument applied in film when you were shooting with a half-frame 35mm camera such as the original Olympus Pen.

Don’t concern your self with this pointless argument. For me this fear was easy to get past.

Lenke til kommentar

Kjøpte den svenske utgaven av Digital Camera eller Digital Foto på svensk der de testet Canon 5D MkIII og Olympus OM-D. Kameraene ble teste hver for seg men en ting som opptar meg mye ved fotograferingen er hvor god dynamikken er i bildefilene. I dette bladet klarte 5D MkIII mellom 12 og 12,5EV og best på ISO 400 mens 800D klarte ca 12,8 EV også best på ISO 400.

Men det som overrasket var at i testen med OM-D 5 så klarte det 13.1 EV også best på ISO 400.

Hvis man kan stole på denne testen så er akkurat det imponerende.

Lenke til kommentar

Er det mulig? Kanskje det er derfor Dxo har problemer med målingen :hmm:

Det ryktes at E-M5 resultatene er for gode. Olympus har 12 bits RAW filer, og det skal visstnok kun gi maks 12EV i DR ... Så enten gjør Olymus noe mystisk i kameraet, eller så stemmer det ikke at 1 bit = 1EV.

Lenke til kommentar

Det ryktes at E-M5 resultatene er for gode. Olympus har 12 bits RAW filer, og det skal visstnok kun gi maks 12EV i DR ... Så enten gjør Olymus noe mystisk i kameraet, eller så stemmer det ikke at 1 bit = 1EV.

Gikk inn å tittet på DXOMark resultatetene for D800; og jeg vil vel si at hvis teorien med 1bit = 1EV, så burde alramkokkene ringt allerede der ...

De har nok funnet noen mangler i metodikken deres, er jeg redd for.

Lenke til kommentar

Avbestilte Pana 12-35mm etter en liten gjennomgang med meg selv. Avventer for å se hva som kommer utover høsten. Jeg får plassere pengene under madrassen mens jeg venter...

Da blir oppsettet mitt slik (fram til noe nytt kommer ;) ) :

Samyang 7,5mm FE

Olympus 12mm

Sigma 19mm

Olympus 45mm

Olympus 40-150mm

...og selvfølgelig OMD E-M5 med en fullframe 4/3's sensor :p

Lenke til kommentar

Ikke akkurat nå. Men Pana 12-35 og kommende 35-100 er jo fristende.

tomsi, blir det noe akamtreff neste år? Har sendt PM fram og tilbake med en kar her på forumet om Nord-Korea. En gjeng med 3-5 akam'ere, fly fra Oslo til Bejing, noen dager der og så over til NK.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...