Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Men da er det jo typisk 14/2.5 og 20/1.7 som er mest interessante til E-M5

Ingen av de er interessant til E-M5, til GX1 og GF5 er de kjekk.

E-M5 passer bedre med Oly 12/2,***,***, 45/1.8 og 75/1.8 ;)

En liten Oly 25/1.8 og en liten Oly 17/1.8 passer fint mellom 12 og 45mm. (25mm kan godt bli en 27-28mm.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke greia? Hvorfor er det underlig at enkelte aktører selger til en lavere pris? Alle har jo ikke nøyaktig samme påslag? AtW

Saken var vel at prisen var vesentlig lavere en konkurrentene. Generelt på disse artiklene så er avansene til salgsaktørene lav, noe som jeg regner du har fått med deg?

Den er ikke det på ett slik kamera til veil utsalgspris.De har grei avanse selv om de selger den til en tusenlapp mindre.

AtW

Å herregud!! Det var provoserende lesing. Du aner tydeligvis ingenting om bransjen slik du fremstår nå.

Jeg kan garantere deg at med den prisen de hadde der har de gått i tap med noen hundringser pr kamera.

Et annet eksempel er de som selger 5d til under 15000kr. For disse går i tap på akkurat dette.

Ja, selv Elkjøp gikk i tap på 5d når de solgte dem for 16k for 6 måneder siden. Det vet jeg fordi en kamerat er salgssjef der og har full oversikt over alle priser og han er like fotointeressert som meg.

Innkjøpspris er helt uviktig på et budsjett. Det er kostpris som har noe å si, og man må selge til en høyere pris enn kostprisen for å tjene penger. Når man selger det billigere enn dette går man i tap, og gjør det sannsynligvis for å vinne nye kundemasser.

Dette er så enkel bedriftsøkonomi at man kan sammenligne det med 2+2 for en 10-åring.

Lenke til kommentar

Dustin har lenge solgt det vesentlig billigere enn den prisen som er oppgitt her med studentrabatt, noe de ikke tjener noe nevneverdig reklame på, og erfaringsmessig består av at påslaget er en fast prosent. Jeg tviler på de selger OM-D med tap for den prisen de har nå.

AtW

Lenke til kommentar

Er akkurat ferdig med og lese testen OM-D på dprewiev og det var jo veldig mye positivt. Hadde bare dette systemet også hatt følgefokus som et speilrefleks så kunne det hendt at jeg hadde lagt 7Den min på hyllen. Men ynglingskombinasjonen min 7D+EF 200mm f2.8L er en perle når det gjelder følgefokus og actionfotografering.

Lenke til kommentar

Håper Oly kommer med en 25mm F/2 i passelig størrelse for E-M5, mindre enn Pana sin, men ikke for liten.

Ca. samme størrelse som 45/1.8 hadde vært perfekt. De kan lage den av plast så lenge den kommer med metallfatning og de gode optiske egenskapene.

Jeg har bestilt Pana 12-35mm :blush:

9430kr. er litt penger...

Følgefokusen til E-M5 er en vits, den kunne de ha droppet fullstendig.

Spotmåling er kun i midta, de må kunne lage slik at man kan foreta spotmåling i fokuspunktet.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden skal man prioritere/velge ut objektiver nå da..

Har satt opp en liste i delvis prioritert rekkefølge med noen kommentarer, men er veldig usikker, og kan jo ikke kjøpe alt..

Olympus Zuiko MFT 12mm 2.0 ED 5.790,- (must have, tar masse bilder på 12mm)

Batteri, solskjerm, ND grad filter

Olympus Micro Four Thirds adapter for Four Thirds objektiv MMF-3 1.799,- (for å bruke bl.a. 50mm f2)

Panasonic LUMIX G 20mm f/1.7 ASPH Pancake 3.185,- (kompakt, for å ha på kamera som er med overalt, men kanskje 12mm sitter på stort sett uansett?)

Olympus Zuiko MFT 45mm 1.8 2.235,- (portrett, for å ha mer tele enn 12 eller 20mm på reise, mye for penga)

Olympus Zuiko MFT 75mm F1.8 ED 6.190,- (portrett, tele, macro)

Olympus Batterigrep HLD-6 for Olympus OM-D 2.199 (men jeg har jo E-5 om jeg vil bruke stort kamera)

Panasonic 12-35mm (ikke dumt allround objektiv, jeg digger jo min FT 12-60mm, men kanskje ikke noe stort poeng om man prøver å holde seg til fastobjektiv inkl 12mm)

Nei, blir usikker altså..Om jeg kun skulle hatt to objektiver utenom kit-objektivet, så må det bli 12mm og 75mm tror jeg.. Eller 45mm er kanskje bedre å hanskes med for bilder av folk i sosiale lag (innendørs)..

Lenke til kommentar

Rykter/oppgulp fra igår med lav troverdighet.

Selvfølgelig kommer det nye PEN modeller og de kommer selvfølgelig å ha den nye sensoren, liten vits å lage nye modeller med gammel innmat

Mer interessant er Canon EOS M og EF-M 22mm f/2 STM....

canon_mirrorless_f1.jpg

Dette ser ut som et speilløst kamera i GF/E-PL segmentet. Lurer på om de kommer med en i E-M5/NEX7 klassen.

Canon kommer til å gruse de andre hvis de kommer med mange gode objektiver til EF-M på kort tid og lanserer 2 hus rimelig kjapt.

Dette blir spennende... og kommer jeg til å kjøpe meg Canon for aller første gang? Jeg har vært gjennom alle merker utenom Canon.

Lenke til kommentar

smort1, må du sitere hele den posten min bare for å gi en link til en tråd som ikke har noe sannhet i seg?

Problemet med Olympus etc. er at de ikke får produktene sine ut til folket. Canon er bedre på dette.

Itillegg så har du alle de dumme Canonistene som enten har ventet på dette eller vil bytte fra MFT/NEX etc. til Canon EF-M for å bruke den digre 70-200mm med adapter, face-palm. :huh:

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

smort1, må du sitere hele den posten min bare for å gi en link til en tråd som ikke har noe sannhet i seg?

Må jo ikke!

Sorry da! (redigerte den slik at du blir fornøyd).... :dremel::green:

PS!

Og ja, rykter er rykter, uansett OM det gjelder Olympus eller andre.... (the truth will be revealed 23th of july!) :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...