Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Altså, du er enig i at støy, dynamisk omfang og fargegjengivelse også er forskjellige fra hus til hus, selv med samme sensorstørrelse? Spesielt over en tid på 5-8 års utvikling?

 

AtW

 

Jeg sier ikke at de ikke er forskjellige, jeg sier at de er mye mindre enn folk tilsynelatende tror, og med tanke på at man for eksempel kan ha et ƒ/2-objektiv eller et ƒ/4-objektiv, så er det av en helt annen signifikans. Se for eksempel http://www.dxomark.com/index.php/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/619|0/(brand)/Canon/(appareil2)/180|0/(brand2)/Canon/(appareil3)/281|0/(brand3)/Canon

 

Kontrastomfanget er det de har klart å forbedre mest, men det har de altså stort sett klart på alle formater, så poenget der står. Når man er opptatt av å krangle om hvorvidt Nikon eller Canon er best, så skjønner jeg at poenget forsvinner, fordi det stort sett er tilsvarende objektiv tilgjengelig til de samme prisene, men det endrer seg litt når man ser på flere formater.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20D vs 40D vs 7D er nå litt søkt. Canon har jo stagnert kraftig siden den 2004. 20D hadde fantastiske sensorytelser i sin tid, men 7Ds sensorytelser er mildt sagt akterutseilt i dag.

 

Merk også at kameraene i dag klarer å produsere mye penere jpeg-filer ut fra en gitt råfilytelse enn det de gjorde i 2004. Bruker man en moderne råfilkonvertering på en råfil fra 20D så får man mye bedre teknisk bildekvalitet enn de jpeg-bildene man får rett fra kameraet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

20D vs 40D vs 7D er nå litt søkt. Canon har jo stagnert kraftig siden den 2004. 20D hadde fantastiske sensorytelser i sin tid, men 7Ds sensorytelser er mildt sagt akterutseilt i dag.

 

Merk også at kameraene i dag klarer å produsere mye penere jpeg-filer ut fra en gitt råfilytelse enn det de gjorde i 2004. Bruker man en moderne råfilkonvertering på en råfil fra 20D så får man mye bedre teknisk bildekvalitet enn de jpeg-bildene man får rett fra kameraet.

 

Mmm , jeg er ikke helt enig med deg her. Selv har jeg hatt både 10D , 30D , 50D og nå 7D. Jeg kan i allefall si at det var en merkbar forskjell for meg i bildekvalitet mellom disse husene. Om forskjellen er stor eller hva som kan betegnes som stor i dag er usikkert , men merkbart var det i allefall. Når 7D kom var det mange som kritiserte kameraet veldig , men i dag er det vel knapt et kamera som har stått kampen like god ut selv i dag lang tid etter lansering. 7D er fremdeles et av de beste speilrefleksene med cropbrikke som leveres i dag. Men det er ikke et point and shot kamera som kan settes på grønn firkant og tro at det yter sitt beste.

At 7D er akterutseilt i dag er helt feil , det er bare og sette seg ned å lese rundt på forumene , ikke mange er misforøyd med kameraet i dag selv blandt mange av dem som har prøvd 5D MKIII.

 

Ellers begynner denne tråden og bli interessant hvis man ser på diskusjonene om de forskjellige brikkene.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til en diffuserende sak til FL300-blitzen som fungerer ok, og gjerne er av tøy, så jeg kan få den med meg? Synes det er litt lett å få hardt lys med blitz, spesielt på makro er det veldig vanskelig. Men jeg driver bare å tester det litt for moro, så jeg kan ikke kjøpe en ring-blitz eller noe liknende spesialprodukt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sølvfarget E-M5 med kit på lager hos Lefdal til 10295kr. + 50kr. i frakt.

 

 

De har sendt ut svart E-M5 med kit til den utrolig lave prisen som ble nevnt tidligere i tråden. Jeg hadde dessverre nesten tømt kredittkortet og ingen E-M5 er blitt sendt til meg.

 

Edit:

 

Dårlige nyheter. Kommer ikke til å tjene noe på å selge E-M5 kitet pga idiotene på dustin.no, de selger svart E-M5 kit til 9298kr. inkl. porto.

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Sølvfarget E-M5 med kit på lager hos Lefdal til 10295kr. + 50kr. i frakt.

 

 

De har sendt ut svart E-M5 med kit til den utrolig lave prisen som ble nevnt tidligere i tråden. Jeg hadde dessverre nesten tømt kredittkortet og ingen E-M5 er blitt sendt til meg.

 

Edit:

 

Dårlige nyheter. Kommer ikke til å tjene noe på å selge E-M5 kitet pga idiotene på dustin.no, de selger svart E-M5 kit til 9298kr. inkl. porto.

Og seff også i silver: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa (leveres 10.8.)

:dribble:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Noen som har noen tips til en diffuserende sak til FL300-blitzen som fungerer ok, og gjerne er av tøy, så jeg kan få den med meg? Synes det er litt lett å få hardt lys med blitz, spesielt på makro er det veldig vanskelig. Men jeg driver bare å tester det litt for moro, så jeg kan ikke kjøpe en ring-blitz eller noe liknende spesialprodukt.

 

AtW

 

Nordic import har en myk som funker greit. Hvis den da ikke blir for stor på FL 300. http://www.nordicimport.com/index.php?main_page=product_info&cPath=136_409_412&products_id=1121

Lenke til kommentar

Dårlige nyheter. Kommer ikke til å tjene noe på å selge E-M5 kitet pga idiotene på dustin.no, de selger svart E-M5 kit til 9298kr. inkl. porto.

Og seff også i silver: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa (leveres 10.8.)

:dribble:

Se der ja; et par lapper til ned i pris og dette begynner å bli interessant ;)

Yepp, blir nesten så en gleder seg til høstmørket og vinterkulden kommer. Da er det jo flere ting som "synker".... :yes::rofl:

Lenke til kommentar

 

Der må jeg nok si meg uenig. De fleste jeg kjenner og som har kjøpt FF, har gjørt det fordi de har skutt mye med analogt, og ønsket å beholde forholdet mellom brennvidde og bildevinkel. De som ikke har erfaring fra analogt vil gjerne ha FF fordi de har hengt seg opp i supertynn DOF.

 

Mitt egentlige poeng er at analoge kameraer fra 60-70-tallet (med 24x36 negativer og speil) hadde mye mindre objektiver enn det som er vanlig i dag. Og den optiske kvaliteten på de beste er helt utmerket den dag i dag.

 

Jeg tenker på 550D-gjengen som ikke har råd til 5D3 ja. Jeg mener å ha sett noen kilometer med diskusjon som tilsier at de er opptatt av støyfordelene, men det er sant at mange er der hvor lite dybdeskarphet alene er det som kan gi dem utløp for sine kunstneriske ambisjoner.

 

 

Stort sett var objektivene tidligere mindre fordi de var faste, mens dagens objektiv er i stor grad zoom-objektiver. En del av de gamle fastobjektivene produseres i oppdaterte versjoner i dag, og da er de gjerne like store som før omtrent, pluss af-motor og elektronikk. Nykonstruksjoner er generelt større og bedre og mer kostbare enn de gamle. Det er egentlig husene som er blitt store synes jeg, og da har de attpåtil mindre søkere. Jeg tror grunnen til dette er fokus på ergonomi og evne til å håndtere disse store og tunge objektivene, samt behov for plass til skjerm og store mengder kontroller. Jeg merker jo selv at 50-200 er mer slitsom å bruke på E-M5 enn på E-520.

Lenke til kommentar

Når det gjeøder 550D gjengen som sikler på FF, så er det mange grunner til det. Det var en god del som gikk fra 350D/D70 og over på FF og fikk en wow opplevelse. At det var fordi det var et eller fler generasjonskifte i sensorkvalitet, og at de gikk opp tre klasser i hus som var primærårsaken - og ikke sensorstørrelsen - er det få som har fått med seg.

 

Jeg skal ikke protestere på at det er særlig på zoom-siden at ting har vokst; men sett en Canon FD 135mm f/2 og EF 135mm f/2 ved siden av hverandre, så ser du at det gjelder fastoptikk også.

Lenke til kommentar
Noen som har noen tips til en diffuserende sak til FL300-blitzen som fungerer ok, og gjerne er av tøy, så jeg kan få den med meg? Synes det er litt lett å få hardt lys med blitz, spesielt på makro er det veldig vanskelig. Men jeg driver bare å tester det litt for moro, så jeg kan ikke kjøpe en ring-blitz eller noe liknende spesialprodukt.

Skal det se estetisk ut? Hvis ikke kan du prøve å klippe og lime til noe i bobleplast, papir eller aluminiumsfolie.

 

http://www.instructa...G-BouncerDi.jpg

http://static.photo....lW-33049884.jpg

http://www.instructa...BPKX.MEDIUM.jpg

 

Hvis det skal se estetisk ut kan du prøve en av disse:

http://www.amazon.co...l/dp/B001U568NW

http://www.juststudiogear.co.uk/interfit-str109-strobies-flashgun-bounce-set.html

 

Jeg vil anbefale å velge en med litt størrelse på. Jo større den er jo mykere blir lyset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

20D vs 40D vs 7D er nå litt søkt. Canon har jo stagnert kraftig siden den 2004. 20D hadde fantastiske sensorytelser i sin tid, men 7Ds sensorytelser er mildt sagt akterutseilt i dag.

 

Merk også at kameraene i dag klarer å produsere mye penere jpeg-filer ut fra en gitt råfilytelse enn det de gjorde i 2004. Bruker man en moderne råfilkonvertering på en råfil fra 20D så får man mye bedre teknisk bildekvalitet enn de jpeg-bildene man får rett fra kameraet.

 

Kameraene ble valgt ut fordi det er enklest å ta innover seg hvis det er samme format og produsent. Tilsvarende poeng fremtrer ved å se på tvers av produsenter og formater på samme tidspunkt.

 

Er 7D akterutseilt? Det var jeg ikke klar over. Hvilke kameraer er det snakk om her? D7000? NEX-7?

 

Bildebehandlingen er blitt bedre ja, og ikke minst er den blitt rask nok til å øke oppløsningen på sensorene betydelig. Sensorenes evne til å gi bedre signal/støy-forhold er først og fremst forbedret på veldig høye følsomheter, og derfor er fremdeles blendertallet på objektivet viktigere enn kameragenerasjon, produsent og til en viss grad format. At folk ikke har villet innse dette har plaget meg i mange år, men som tabellen nede på siden her viser: http://www.dpreview.com/previews/panasonic-lumix-dmc-lx7 så er vi i ferd med å komme noe sted. De tør ikke helt å si at de sammenligner lysmengder der, så de skriver at det gjelder "background blur", men de er på vei til en innsiktsfull måte å forstå kameraformater på. Vi andre vet jo at forholdet mellom dybdeskarphet og bildekvalitet er fast og uavhengig av format gitt samme motiv og lukkertid.

Lenke til kommentar

Når det gjeøder 550D gjengen som sikler på FF, så er det mange grunner til det. Det var en god del som gikk fra 350D/D70 og over på FF og fikk en wow opplevelse. At det var fordi det var et eller fler generasjonskifte i sensorkvalitet, og at de gikk opp tre klasser i hus som var primærårsaken - og ikke sensorstørrelsen - er det få som har fått med seg.

 

Jeg skal ikke protestere på at det er særlig på zoom-siden at ting har vokst; men sett en Canon FD 135mm f/2 og EF 135mm f/2 ved siden av hverandre, så ser du at det gjelder fastoptikk også.

 

Det kan jo ikke være det verste eksempelet, 112x83mm mot 90,4x79mm, og da er det elektronisk blender og AF og solblenderfeste og 10 optiske elementer mot 6. Nå er EF 135/2 tross alt et 15 år gammelt filmobjektiv også da, men det er sikkert likevel en del bedre enn FD-varianten, ellers hadde det vært pinlig for Canon å fremdeles selge et objektiv som er dårligere enn noe de selv konstruerte med regnestav på 70-tallet.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...