Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann. Nå er jeg med i denne gjengen også siden jeg bestilte et E-PL3 i dag.

Jeg lovet meg selv at jeg med dette nr 2 kameraet ikke skulle starte med et nytt system men ser at det likevel lett kan bli noe mer enn kameraet likevel.

F.eks en elektronisk vinkelsøker som VF-3 , er det noen som har prøvd denne , er det vits å legge nesten 2000,- på bordet for dette ekstrautstyret ?

Og jeg kunne gjerne tenke meg et slikt læretui som heter CS-31B , dette skal finnes og passe E-PL3 i følge Olympus sin hjemmeside.

Men jeg klarer ikke å finne noen som selger dette , vet noen om noe lurt her. Hvor kan jeg få ta i dette?

Lenke til kommentar

Jeg lovet meg selv at jeg med dette nr 2 kameraet ikke skulle starte med et nytt system men ser at det likevel lett kan bli noe mer enn kameraet likevel.

F.eks en elektronisk vinkelsøker som VF-3 , er det noen som har prøvd denne , er det vits å legge nesten 2000,- på bordet for dette ekstrautstyret ?

Og jeg kunne gjerne tenke meg et slikt læretui som heter CS-31B , dette skal finnes og passe E-PL3 i følge Olympus sin hjemmeside.

Men jeg klarer ikke å finne noen som selger dette , vet noen om noe lurt her. Hvor kan jeg få ta i dette?

Gratulerer, og velkommen! :yes:

Har, og bruker VF-2 på mine PEN'er (også E-PL3), og er godt fornøyd med den! VF-3 har jeg ikke prøvd, men den er nok "minst" like bra... :thumbup:

Læretuiet finnes f.eks. her: http://www.mytrendyphone.no/shop/olympus-cs-31b-laerveske-61232p.html

eller her:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=CS-31B&_sacat=0

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben.

Jeg synes vinkelsøker er nyttig; i sterkt sollys, så er det slitsomt å bruke LCD'en som søker. Og ettersom det er en vinkelsøker, så er den nyttig av den grunn også. Ettersom du har sagt at tele ikke er interessant, så er ikke den tredje grunnen for søkeren så viktig for deg - det er lettere å holde kamera stødig med tele og søker.

Lenke til kommentar

Har, og bruker VF-2 på mine PEN'er (også E-PL3), og er godt fornøyd med den! VF-3 har jeg ikke prøvd, men den er nok "minst" like bra... :thumbup:

Læretuiet finnes f.eks. her: http://www.mytrendyphone.no/shop/olympus-cs-31b-laerveske-61232p.html

eller her:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=CS-31B&_sacat=0

Takk for det :-)

Må vel se etter en slik søker ja..

Takk for linkene også , ser at etuiet er like billig på den mytrendyphone butikken som på ebay

Velkommen i klubben.

Jeg synes vinkelsøker er nyttig; i sterkt sollys, så er det slitsomt å bruke LCD'en som søker. Og ettersom det er en vinkelsøker, så er den nyttig av den grunn også. Ettersom du har sagt at tele ikke er interessant, så er ikke den tredje grunnen for søkeren så viktig for deg - det er lettere å holde kamera stødig med tele og søker.

Jo takk for det :-)

Ser ut som en vidvinkelsøker blir et must , når jeg bruker Ixusen så vil jeg konsekvent ta øyet bort på kameraet for og kikke :-))

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt har VF-3, til tross for navnet, f. eks. lavere oppløsning. Det kan hende VF-2 faktisk er bedre, uten at jeg har førstehåndserfaring med noen av dem.

Endret av larseko
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt har VF-3, til tross for navnet, f. eks. lavere oppløsning. Det kan hende VF-2 faktisk er bedre, uten at jeg har førstehåndserfaring med noen av dem.

Det stemmer; VF3 er også mindre (som kan vær en fordel) og den er billigere (som alltid er en fordel). Og den har vel en låsemekanisme også, slik at du ikke mister den så lett.

Om oppløsningen på VF3 er god nok; derom strides det på internettet ...

Lenke til kommentar

Leser at det Panasonic 20mm f1.7 objektivet får utrolig god kritikk på Photozone og frister veldig , og jeg som skulle slutte å lese mer eller bruke mer penger på et nytt system!!!!!

Nå finner jeg ingen tester av det nye Sigma 19mm f2.8 men mange skryter av det også , den koster nesten halvparten så mye da.

Noen som har testet begge disse?

Lenke til kommentar

Noen som har testet begge disse?

Jeg har 20mm og har hatt den i tre år snart - meget fornøyd. Har såvidt prøvd 19mm-en til Sigma; og den virker trivelig den også - eneste ulempe er at den stopper på f/2.8.

20mm f/1.7 @ f/2.8:

4679594145_51abe9718f.jpg

19mm f/2.8 @ f/4:

7570343500_70ff76f33a.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe , jeg visste at jeg helle skulle kjøpt et kompaktkamera med fast objektiv i stedet. Var i dag innom Japan Photo og der hadde de tilfeldigvis objetivet på lager slik at jeg nå gjorde et hugg i feriebudsjettet som jeg ikke skulle gjøre. Kjøpte et G 20mm f1,7 i dag og det før jeg har mottatt kameraet som er på vei i posten.

Nå ble dette dyrere enn budsjettet og kunne like gjerne kjøp Sony RX100 ,Canon G1X eller Sony NEX5/7 som på papiret skal ha bedre bildekvalitet.

Likevel føler jeg at PEN EP-L3 sammen med 20mm f1,7 gir meg en veldig kompakt kombinasjon som skal gi både skarphet og gode muligheter også når mørket faller på. Dessuten ser det lekkert ut også.

Vinkelsøker får vente litt , regner med å få testet skjermen i sollys på Rhodos om et par uker.

Lenke til kommentar

Hehe , jeg visste at jeg helle skulle kjøpt et kompaktkamera med fast objektiv i stedet. Var i dag innom Japan Photo og der hadde de tilfeldigvis objetivet på lager slik at jeg nå gjorde et hugg i feriebudsjettet som jeg ikke skulle gjøre. Kjøpte et G 20mm f1,7 i dag og det før jeg har mottatt kameraet som er på vei i posten.

Nå ble dette dyrere enn budsjettet og kunne like gjerne kjøp Sony RX100 ,Canon G1X eller Sony NEX5/7 som på papiret skal ha bedre bildekvalitet.

Likevel føler jeg at PEN EP-L3 sammen med 20mm f1,7 gir meg en veldig kompakt kombinasjon som skal gi både skarphet og gode muligheter også når mørket faller på. Dessuten ser det lekkert ut også.

Vinkelsøker får vente litt , regner med å få testet skjermen i sollys på Rhodos om et par uker.

Selv om du har sprengt budsjettet så tror jeg du vil bli mere fornøyd med EPL-3 og 20mm enn et avansert kompaktkamera. Men du må jo bruke det en stund og gjøre deg opp en mening etterhvert :)

Lenke til kommentar

Hehe , jeg visste at jeg helle skulle kjøpt et kompaktkamera med fast objektiv i stedet. Var i dag innom Japan Photo....

Du dro den ikke langt nok. Du skulle ha kjøpt E-M5, noen uker med den og din 7D hadde vært annonsert på foto.no ;)

Var innom JP idag, kjøpte Oly 40-150mm og prøvde Panasonic 12-35mm. Begge er kjekke objektiver til 2 helt forskjellige priser og bruksområde.

Edit: Test Bilder med 12-35mm og 40-150mm.

12-35mm@f/2.8 i JP butikken og ut gjennom vinduet.

40-150mm@74mm, f/8, ISO 640

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Hehe , jeg visste at jeg helle skulle kjøpt et kompaktkamera med fast objektiv i stedet. Var i dag innom Japan Photo....

Du dro den ikke langt nok. Du skulle ha kjøpt E-M5, noen uker med den og din 7D hadde vært annonsert på foto.no ;)

Var innom JP idag, kjøpte Oly 40-150mm og prøvde Panasonic 12-35mm. Begge er kjekke objektiver til 2 helt forskjellige priser og bruksområde.

Edit: Test Bilder med 12-35mm og 40-150mm.

12-35mm@f/2.8 i JP butikken og ut gjennom vinduet.

40-150mm@74mm, f/8, ISO 640

Hahaha , ja hvis et lite og stilfullt hus (som f.eks E- M5) hadde gitt like mye fart og bildekvalitet som 7D så er jeg ikke fremmed for å bytte hele stasen.

Men foreløpig tror jeg det ikke før jeg får se det.

Nå er der jo spennende rumors om et nytt speilløst fra Canon som skal hete noe så elskverdig som AE-D og være retroinspirert. Mitt første speilrefleks var et AE-1 , og da hadde på en måte en ring vært sluttet med et AE-D.

Uansett er dette bare rykter og den vil sikkert koste opp mot 10000,- eller mer , så uansett vil det bli en stund til jeg bytter ut 7Den.

Grattis med nytt flott objektiv :-)

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar

Alt er avhengig av hva du tar bilder av. E-M5 er ikke for de som tar bilder av sport og fuglefoto, dette er pga AF/følgefokus. Til ting som ikke beveger seg eller beveger seg sakte er E-M5 meget bra. 9 bilder/sek. funker for meg :)

Forskjellen på bildekvalitet mellom 7D og E-M5 er ikke stor, trur ikke du ville ha sett noe forskjell.

Lenke til kommentar

Forskjellen på bildekvalitet mellom 7D og E-M5 er ikke stor, trur ikke du ville ha sett noe forskjell.

Forskjellen på bildekvaliteten der er vel som vanlig hvilke objektiv som sitter på de respektive kameraene. Det er som kjent ikke lett å fotografere med bare kamerahus ;)

Jeg kjøpte litt på innfall 45/1.8 i går, uten å egentlig ha sjekket hvordan AF oppførte seg på E-M5. Jeg tenkte det umulig kunne være tregere enn 20/1.7 for eksempel, som tross alt fungerer greit, men hui hvor det går. Nok et "så billig, lite, lett og godt at det ikke kan forsvares å ikke kjøpe det"-objektiv, som jeg først tenkte jeg ikke trengte fordi jeg har 50/2, men det var gal antagelse. Det eneste skåret i gleden er den feilaktige fargen på selve objektivet, men det får jeg leve med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen på bildekvaliteten der er vel som vanlig hvilke objektiv som sitter på de respektive kameraene. Det er som kjent ikke lett å fotografere med bare kamerahus ;)

Jeg kjøpte litt på innfall 45/1.8 i går, uten å egentlig ha sjekket hvordan AF oppførte seg på E-M5. Jeg tenkte det umulig kunne være tregere enn 20/1.7 for eksempel, som tross alt fungerer greit, men hui hvor det går. Nok et "så billig, lite, lett og godt at det ikke kan forsvares å ikke kjøpe det"-objektiv, som jeg først tenkte jeg ikke trengte fordi jeg har 50/2, men det var gal antagelse. Det eneste skåret i gleden er den feilaktige fargen på selve objektivet, men det får jeg leve med.

Det er ikke så lett å fotografere med bare ett objektiv heller, uten at jeg ser hvordan det er så veldig relevant. Bildekvalitet er bestemt av mer enn kun objektivet alene.

AtW

Lenke til kommentar

Både kamera-kvalitet og objektiv-kvalitet er egentlig litt irrelevant i disse dager, om man ikke greier å ta gode bilder med en gammel sliten 350D og 18-55 uten IS, greier man det heller ikke med en EM-5 med Panaleica 25/1.4 eller D4 med 24-70/2.8. De sistnevnte kombinasjonene gir andre muligheter til å ta teknisk bedre bilder, men til slutt er det personen bak kamera som avgjør om sluttresultatet er bra eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...