Cax Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er jo interessant at SLRGear har målt objektivet skarpt helt ned til f/16 - det slår vel hull i den del diffraksjon-spekulasjoner? De som mener at µ-4/3 er ubrukelig på alt over f/8 tar ihvertfall feil ... Av alle innbilte grunner til at formater som er mindre enn 135 er ubrukelige er den der den aller aller verste. 4/3 har ikke noe mer diffraksjon på ƒ/8 enn 135 har på ƒ/16, og siden ƒ/8 på 4/3 gir det samme fotografiske resultatet som ƒ/16 på 135, så har naturligvis ikke 4/3 noen svakhet i forhold til 135 når det gjelder dybdeskarphet. Det er heller slik at for en gitt dybdeskarphet, så har 135 null, zilch, zip, zero fordel når det gjelder bildekvalitet så lenge lukkertiden er begrenset. 1 Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Takk for svar om Olympus 75mm ƒ/1.8. Er vel slik at den vert BRUKT mykje til portrett, men utelukkar ikkje andre motiv. Til ein slik pris bør ein vera rimeleg sikker på at ein får det ein treng. Sidan den er ny kjem vel testane etterkvart. Minuset er mangel på stabilisering og G3 har heller ikkje. Kan venta på nytt frå Panasonic. Som vel også har/kjem med 35-100mm. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det stemmer at Panasonic kommer med en 35-100mm f/2,8 etterhvert. Den blir nok noe dyrere enn 75mm, og vil ikke være like lyssterk. Men den gir fleksibiliteten som en zoom gir. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det stemmer at Panasonic kommer med en 35-100mm f/2,8 etterhvert. Den blir nok noe dyrere enn 75mm, og vil ikke være like lyssterk. Men den gir fleksibiliteten som en zoom gir. Vert sikkert omtalt her etterkvart! Kunne vera bra kombinasjon med 20mm. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Er det mange her inne som kommer til å kjøpe 75/1.8? Er ikke helt sikker selv, men pga mye overtid i juni vil jeg bruke pengene på noe morro Olympus FL-600R, hvordan er denne blitsen sammenlignet med Nikons SB-900 o.l. Sitter på flere sb900 jeg kan bruke forsåvidt men litt fristende med RC om den biten fungerer bra? Tenkt benyttet med E-m5 Har ikke prøvd RC biten men jeg trur den skal være ganske lik Nikons CLS. Jeg har den formening at Nikon lager de beste speed-light'a på markedet, dette er noe jeg trur og ikke vet Skal du beholde Nikon systemet og SB-900 ville jeg heller anbefale å kjøpe 2-3 Cactus Tranceivere og bruke SB-900 manuelt istedet for å bruke flere tusen på en ny blits. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Er det mange her inne som kommer til å kjøpe 75/1.8? Er ikke helt sikker selv, men pga mye overtid i juni vil jeg bruke pengene på noe morro Jeg er veldig usikker. Jeg skal i tenkeboksen til høsten og finne ut hva jeg egentlig vil med foto-hobbyen. Samtidig er jeg spent på hva som blir lansert på PhotoKina til høsten. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 finne ut hva jeg egentlig vil med foto-hobbyen. Det du egentlig vil er å kjøpe mer utstyr Der er vi to. Fikk skikkelig giv etter jeg kjøpte E-M5, men så kom alle de korte tidsfristene på jobben; ferdigstille et kjøpesenter i Horten, gjøre ferdig 17 rom på et Hotell i Oslo før fellesferien, internkontroller i kommunen. Har jobbet 6dager i uken pluss lange dager, null ork til fotohobbyen min Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Klart jeg vil kjøpe mer utstyr Men hva? 1 Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Det er jo interessant at SLRGear har målt objektivet skarpt helt ned til f/16 - det slår vel hull i den del diffraksjon-spekulasjoner? De som mener at µ-4/3 er ubrukelig på alt over f/8 tar ihvertfall feil ... Det ser ut som SLR Gear har brukt 12MP sensor og den tåler natulig nok litt mindre blender enn de siste 16MP modellene. Jeg betenker meg ikke på å bruke F11 på mFT hvis jeg ønsker så mye dybdeskarphet. På de objektivene jeg har testet synker oppløsningsevnen i fra rundt F8, men det er kun synlig i 100% på skjerm. 35mm makro er skarpest på ennå større blendere, men litt diffraksjon eller svakheter som gjør at skarpheten blir litt dårligere er jo ubetydelige ulemper i forhold til å ha for lite dybdeskarphet i bildet. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Klart jeg vil kjøpe mer utstyr Men hva? Whoa, det var noen dramatiske sekunder mellom der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2012 Del Skrevet 2. juli 2012 Whoa, det var noen dramatiske sekunder mellom der. Det går nok noe lengre tid enn "noen sekunder" før lommeboken åpnes for storhandel. Lenke til kommentar
Cax Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Whoa, det var noen dramatiske sekunder mellom der. Det går nok noe lengre tid enn "noen sekunder" før lommeboken åpnes for storhandel. Jeg tenkte på sekundene mellom da jeg leste det første og det andre innlegget. Jeg fryktet en større identitetskrise Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Det er jo interessant at SLRGear har målt objektivet skarpt helt ned til f/16 - det slår vel hull i den del diffraksjon-spekulasjoner? De som mener at µ-4/3 er ubrukelig på alt over f/8 tar ihvertfall feil ...Det ser ut som SLR Gear har brukt 12MP sensor og den tåler natulig nok litt mindre blender enn de siste 16MP modellene. Jeg betenker meg ikke på å bruke F11 på mFT hvis jeg ønsker så mye dybdeskarphet. På de objektivene jeg har testet synker oppløsningsevnen i fra rundt F8, men det er kun synlig i 100% på skjerm. 35mm makro er skarpest på ennå større blendere, men litt diffraksjon eller svakheter som gjør at skarpheten blir litt dårligere er jo ubetydelige ulemper i forhold til å ha for lite dybdeskarphet i bildet. SLRgear relaterer ikke resultatene til oppløsning, men til prosent av hele bildet. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Har selv en G3 og ønsker snart og utvide med ett zoom objektiv til en rimelig penge. Er ikke mye vant med og fotografere men ønsker og utvikle dette litt. Er det noen objektiv og anbefale? Skal brukes endel på sjøen er tenkt da zoom kan være nyttig. Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Er det mange her inne som kommer til å kjøpe 75/1.8? Jeg kommer nok til å kjøpe. Ihvertfall så lenge jeg kan få den til 6190, som Japan Foto har priset den til. Det er en veldig bra pris som faktisk konkurrerer med B&H Superstore i New York. Her koster den 900 USD, dvs. ca. 5400.-. Inkludert 9% sales tax (New York) vil den koste nesten 5900NOK som er ikke langt under det Japan Foto skal ha. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Er det en ting jeg ikke bli klok på, så er det prising av objektiver her til lands, noe er MYE billigere utlandet, andre ting er billigere her (ihvertfall om man trekker fra moms). AtW Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Føler bare for å skyte inn at et alternativ til Japan Photo når det kommer til Olympus 75/1.8 er Dustin, som selger til 6289 NOK. Er du student kan du få den til 6129 ( ), og da er det fri frakt også. Dustin Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Sensoren til E-M5 er laget av Sony... Del 2 av Robin Wong's Oly 75mm test Endret 3. juli 2012 av kelux78 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 (endret) Ta en kikk på linken din. Jeg regner med det er hit du ville linke. Endret 3. juli 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
birk88 Skrevet 3. juli 2012 Del Skrevet 3. juli 2012 Føler bare for å skyte inn at et alternativ til Japan Photo når det kommer til Olympus 75/1.8 er Dustin, som selger til 6289 NOK. Er du student kan du få den til 6129 ( ), og da er det fri frakt også. Dustin Ja, så det. Flott at vi har (en viss) konkurranse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå