Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis Sigma 19mm er like rask som 30mm-eren, så er den ikke rask i det hele tatt ...

 

Har ikke selv problemer med AF hastigheten på 20mm f/1.7; men så har jeg ikke det så travelt heller.

Det er vel individuelt hvor man får problemer, men det er ihvertfall med god margin det tregeste objektivet til å fokusere som jeg har.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis du har hatt, eller har Panasonic 20mm så hadde det vært kjekt å høre hva du synes om Sigmaen i forhold til Panasonic'en.

Jeg har lest litt om den og det virker som den er en del raskere til å fokusere enn Panasonic sin 20mm.

Som jeg skrev i forrige post; husker ikke hvor kjapp/treg 20mm var. Har nå fått testet og sammenlignet med PanLeica 25/1.4 og har kommet fram til at Sigma 19mm f/2.8 ikke er noe spesielt tregere iforhold til andre MikroFireTre objektiver. Jeg syns den er kjappere enn PL25, Oly optikken er noe kjappere.

 

Av en eller annen grunn så tar det lang tid før kameraer slår seg på med dette objektivet.

 

 

Hvis Sigma 19mm er like rask som 30mm-eren, så er den ikke rask i det hele tatt ...

 

Har ikke selv problemer med AF hastigheten på 20mm f/1.7; men så har jeg ikke det så travelt heller.

Sigma 19mm har fått skryt for god AF hastighet.

 

Sigma 19mm f/2.8 EX DN Pros

+Excellent sharpness from maximum aperture

+Compact size

+Lightweight

+Decent build quality

+Quick autofocus

Sigma 19mm f/2.8 EX DN Cons

-Slightly high levels of barrel distortion for a prime lens

 

 

7432844834_3c23ab60ce_z.jpg

 

 

7432608154_e7e71e3068_c.jpg

 

 

7432612198_b5e1255159_z.jpg

 

7432622446_a7bd9e97f3_c.jpg

 

 

7432616858_b6ea067892_c.jpg

 

 

 

 

EDIT: JP har priset den nye 75mm, bare kr.6190,- Det er nesten 2K under Fotovideo. Det spørs om jeg får den til den prisen når den kommer ut i butikken :hmm:

 

Takk for din bestilling.

 

 

Bestillingen gjelder:

22772 1 xOlympus Zuiko MFT 75mm F1.8 ED Totalsum: 6.190,-

Postens Servicepakke 99,-

Faktura gebyr: 35,-

Hvorav MVA: 1.245,-

Totalt: 6.324,-

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Jeg fikk prøvd ut værtettingen til E-M5 (og 12-50mm) i dag. Jeg tok meg en tur ned på Hebern Marina for å ta noen bilder av Costa Luminosa, og prøvde ut "froskeperspektivet" litt, det vil si legge seg ned på flytebrygga og holde kameraet ca 5-10 cm over vannet og komponere med skjermen. Jeg fant fort ut at det var kjekt med tiltbar skjerm for å få til det...

 

P6242038.jpg

 

Så, *plask...* fant jeg ut at det var enda kjekkere med værtetting siden kameraet ble overskylt en 3-4 ganger. Eneste som ikke ble så bra var at det ble noen vanndråper på frontelementet, og det syns på bildene...

 

P6242050.jpg

Endret av eks
Lenke til kommentar

Sigma 19mm har fått skryt for god AF hastighet.

Hører du sier det ;) Jeg bare sier at jeg er ikke imponert over AF-hastigheten til Sigma 30mm. Den er ikke dårlig, men den er ikke spesielt rask heller. Midt på treet er nok en grei beskrivelse. Har brukt den en del på E-P1, GH2 og GF2.

 

Av en eller annen grunn så tar det lang tid før kameraer slår seg på med dette objektivet.

Opplever det samme med 30mm-en.

 

Over til det som er bra med Sigma's 19mm og 30mm - de er direkte billige og leverer veldig mye bildekvalitet for pengene.

 

7450288100_759de95992.jpg

 

7450272338_b39dac55e9.jpg

 

7416220212_f184025777.jpg

Lenke til kommentar

Olympus 75mm f/1,8 gjør det svært bra i testen til SLRgear.com. Det eneste aberet de nevner er prisen.

Sammenligner man med tilsvarende optikk fra Canikon, så vil jeg vel si at den billig ...

 

Hadde vært kult ja, men vet ikke helt om jeg ville hatt en oly 25mm når jeg har pana 20mm f1.7. Jeg har dog desverre en tedens til å kjøpe mer av slikt enn jeg burde.

 

AtW

Trøst deg med at du ikke er alene om det ;)

Lenke til kommentar

Ikke hvis man sammenligner direkte, 85mm F/1.8. Neida, du får ikke samme utsnitt, men canikon kan også halvvere størrelsen på sensoren, så er den delen i boks...

Det er mer i verden en f/1.8 blender - her snakker vi om en helt annen byggekvalitet, og penere boke med mere, enn plast-utgavene av 85mm f/1.8

Lenke til kommentar

Jeg hadde lett kjøpt en 25 1.8 hvis prisen var >3000. Hva sier ryktene? Følger ikke med for tiden.

Det er svake rykter.

 

Photokina Rumor: New Olympus 25mm f/1.8 and 12-60mm f/2.8-4.0 Lenses

A few weeks ago, I received a tip that Olympus was going to bring out black versions of their 12mm and 45mm primes. Seemed plausible, but I didn't publish it. A short while later, several rumor sites broke that rumor.

Now the same source is claiming that we'll see two new lenses announced bv Olympus at Photokina:

25mm f/1.8: Size between current 17 and 45mm primes; built like 45mm; ~$200-250

12-60mm f/2.8-4.0: Weather sealed; Length similar to 12-50mm kit lens but "fatter"; "high grade" build; ~$800-900

Both lenses to be announced at Photokina in September and available Q4 2012. Same source is saying that we'll also see new Pen cameras announced at Photokina and available Q4 2012.

It all sounds a bit too good to be true, but I think an inexpensive f/1.8 "normal" lens would be great for our system, and a Micro 4/3 version of the ZD 12-60 has to be one of the most requested lenses around.

 

Rumor Grade: C

Rumor Evidence Grading System:

A = Proven source, rumor extremely likely to be correct

B = Good source, rumor likely to be correct

C = New source, rumor plausible

 

Hadde Oly kommet med en 25mm f/1.8 i samme kvalitet som 45mm så hadde jeg solgt PanaLeica 25/1.4

Liker heller å ha f/1.8 optikk som er skarp fra f/1.8 + at de er mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...