Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville heller ha beholdt bildet sånn, med støy, enn å fjerne alle detaljene. Mulig det bare er meg.

Det er ikke bare deg - GH2 sin støy på ISO 2500 er såpass snill, at det skal være en skånsom støyfjerner i aksjon for å få det bra.

Lenke til kommentar

Overdreven støyfjerning er poop. Har man mye støy, gjør det enkelt og konverter til svart-hvitt.

Ellers så bruker man litt tid og fjerner støyen med brush i forskjellige områder med forskjellige styrker. Så slipper man å miste detaljer i viktige områder men man sparer seg for støy der det er veldig synlig også.

Er jo helt vilt hvor mye "auto"-funksjoner folk bruker i postarbeid. Ingen som tar seg skikkelig tid til hvert bilde for å få det ordentlig pent lengre?

Lenke til kommentar

Overdreven støyfjerning er poop. Har man mye støy, gjør det enkelt og konverter til svart-hvitt.

Ellers så bruker man litt tid og fjerner støyen med brush i forskjellige områder med forskjellige styrker. Så slipper man å miste detaljer i viktige områder men man sparer seg for støy der det er veldig synlig også.

Er jo helt vilt hvor mye "auto"-funksjoner folk bruker i postarbeid. Ingen som tar seg skikkelig tid til hvert bilde for å få det ordentlig pent lengre?

Hvorfor skal man brukes så mye tid på hvert bilde? Er det ett veldig spesielt ett man skal forstørre mye eller noe, så skjønner jeg det. Men på generell basis? Jeg forstår godt at folk ikke tar seg skikkelig tid til hvert eneste bilde.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jaja... Jeg fikk ganske nylig beskjed om at brodern skal en liten tur til USA igjen, og at Keh.com hadde gratis frakt nå i pinsen, så da røyk jeg på noen manuellfokusobjektiver... :p

Jeg var ute etter litt mer ekstremt makroutstyr, så jeg endte opp med å gå for Olympus OM Telescopic auto tube 65-116, med en OM Zuiko 80mm f4 Auto-Macro, så da skal det bli muligheter for ganske heftig makro (kanskje ikke like ekstremt som å bruke belg, men ikke så langt unna) fra min side, Må bare lære meg å bruke det, så det blir nok kanskje en bratt læringskurve... :p

I tillegg til det, gikk jeg for litt Canon FD, ble en 200mm f2,8 IF, og så klarte jeg ikke å holde meg... Det ble og en 135mm f2,0... :ph34r: Pluss adapter...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Jaja... Jeg fikk ganske nylig beskjed om at brodern skal en liten tur til USA igjen, og at Keh.com hadde gratis frakt nå i pinsen, så da røyk jeg på noen manuellfokusobjektiver... :p

Jeg var ute etter litt mer ekstremt makroutstyr, så jeg endte opp med å gå for Olympus OM Telescopic auto tube 65-116, med en OM Zuiko 80mm f4 Auto-Macro, så da skal det bli muligheter for ganske heftig makro (kanskje ikke like ekstremt som å bruke belg, men ikke så langt unna) fra min side, Må bare lære meg å bruke det, så det blir nok kanskje en bratt læringskurve... :p

I tillegg til det, gikk jeg for litt Canon FD, ble en 200mm f2,8 IF, og så klarte jeg ikke å holde meg... Det ble og en 135mm f2,0... :ph34r: Pluss adapter...

Gratulerer!

Post gjerne resultater av makrokittet ditt :)

FD optikken er kjent for å være generelt god.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte hos dustinhome for litt over en måned siden. Jeg har vurdert å jakte rundt hos andre leverandører, men pga studentrabatten til dustin regner jeg med å beholde bestillingen min. Når jeg først har bestemt meg for å kjøpe noe skulle jeg gjerne hatt det i går, e-m5 setter virkelig ventemuskelen på prøve. ^^

Lenke til kommentar
Gratulerer!

Post gjerne resultater av makrokittet ditt :)

FD optikken er kjent for å være generelt god.

Det skal jeg gjøre, brodern drar over til USA i morgen, jeg drar på cruise (en uke) med fattern, så da blir det vel litt utprøving uka etter en eller annen gang. Så da gjenstår det å se om jeg ikke har tatt meg litt vann over hodet med å gå for det makrokittet... :p Regner uansett med at det blir en aldri så bratt liten læringskurve der ja... ;)

135/2 skal visst være ganske bra har jeg hørt, det er vel 200/2,8 og. Begge er forresten med 72mm filterstørrelse, så de er nok ikke akkurat små, blir nok godt å ha HLD-6 da...

Jeg droppet min fotovideo bestilling fra tidlig april og bestilte på nytt fra netonnet igår som kunne levere omgående :w00t:

Å nå har jeg leveringsbekreftelse samt tracking nummer, jippii! :)

Hva med deg?

Jeg droppa min bestilling hos FotoVideo (bestilte 6. mars) så fort jeg satt med et fra Japan Photo i hånda. Fant ut at jeg ikke gadd å vente på FotoVideo...

Jeg bestilte hos dustinhome for litt over en måned siden. Jeg har vurdert å jakte rundt hos andre leverandører, men pga studentrabatten til dustin regner jeg med å beholde bestillingen min. Når jeg først har bestemt meg for å kjøpe noe skulle jeg gjerne hatt det i går, e-m5 setter virkelig ventemuskelen på prøve. ^^

Ventemuskelen min er ganske svak, jeg kjøpte fra JP så fort det dukket opp her på berget... :p

Forresten, her er E-M5 "i arbeid" her om dagen:

IMG_0094.jpg

Kjøpte et Hama Vario ND2-400. Testet det ut på flomløpet ved Kykkelsrud kraftstasjon i Askim. Må si jeg er fornøyd med resultatet, tatt med 12-50mm på 12mm og f8. Takket være filteret kunne jeg bruke så mye som 50 sekunders eksponering:

P5290922.jpg

Endret av eks
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dustin leverte jo kameraet for en måneds tid siden, kanskje det var en liten gruppe?

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror de kun fikk sorte E-M5 i det partiet, jeg tror ikke de har hatt kit i sølv tilgjengelig. Eventuelt kan det være de fikk inn veldig få, ja. Jeg angrer litt på at jeg ikke kjørte på med sort den gangen, jeg hadde trolig hatt kameraet en måned allerede om jeg hadde gjort det. Men men, det dukker vel opp til slutt. :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått prøvd ut de to "nye" Canon FD objektivene mine på E-M5, og jeg vil si at det ser veldig bra ut, spesielt 135/2 er nok fin til innendørsportretter på litt avstand, kommer nok godt med i bryllupet til brodern... :)

E-M5 + Canon FD 135mm f2:

P6111679.jpg

E-M5 + Canon FD 200mm f2,8 IF:

P6111680.jpg

Macrokitet har jeg ikke fått prøvd ut skikkelig enda, så det får vente litt... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...