Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd MF optikk på E-M5?

Hvordan får man forstørret bildet/fokusområdet når man fokuserer manuelt med MF optikk?

 

Når jeg fokuserer manuelt med optikken som har AF så forstørres bildet, man kan velge mellom 5X, 7X, 10X og 14X forstørrelse.

Jeg har brukt noe OM-optikk (35/2, 50/1,4 og 135/2,8) på E-M5. Fokusforstørrelse får du ved å programmere en knapp til det, jeg har lagt det til Fn1 knappen. Trykker jeg på den kommer den grønne firkanten opp, trykker jeg en gang til forstørrer den, derfra kan jeg bruke det bakre innstillingshjulet til å øke eller minke forstørrelsen... Kan deretter trykke på Fn1 igjen for å gå ut av "forstørrelsesmodus"...

 

Det er verdt å merke seg at E-M5 stabiliserer søkerbildet når man trykker utløserknappen halvveis ned, det er gull verdt på lengre brennvidder (pluss forstørrelse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar litt tid å gjøre det på den måten. Må være en bedre måte, hvis ikke så er E-M5 ikke noe å bruke med MF optikk til 7-9K.

 

Er det ikke slik at både Cosinas manuelle objektiv og enkelte adaptere kan trigge manuellfokusassistansen automatisk?

Lenke til kommentar

Da er spesifikasjonene til m. Zuiko 75mm f1,8 klare:

OM-D_75mm.jpg

• 75mm focal length (equivalent to 150mm in the 35mm film format)

• F1.8 aperture with circular blades

• 3 ED and 2 HR lens elements

• Premium multi-coating using Olympus ZERO lens coating technology

• High speed, silent focusing with MSC lens drive technology

• All metal barrel

• Precision manual focus ring

• Compatible with all Micro-Four Thirds standard mount cameras

• Portraiture, Fashion, Stage, Sports and low- light photography applications

• Expected availability in July 2012

 

Pressemelding her...

 

Noen som skal ha...? :p

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at både Cosinas manuelle objektiv og enkelte adaptere kan trigge manuellfokusassistansen automatisk?

Flere objektiver med manuell fokus kan det, ja, men slett ikke til alle hus.

Voigtländers 25mm og 17.5mm f/0.95 Nokton-objektiver har for eksempel absolutt ingen kontakter på mFT, og du har hverken fokusbekreftelse eller automatisk blender.

Lenke til kommentar

Tenker på å kjøpe Em5 til olympus(hvis det er mulig å få tak i) ferien. Og har bare budsjett til 1 objektiv.

Har sett på 3 prime, 12mm 45mm og 20mm pana. Hvilke av disse er mest allsidig?

Tanken er å gå mest kompakt, så 12-55 er vel ikke med.

 

- Portrett bilder

- Bygninger

- Landskap

 

Det kommer til å gå mest i regner jeg med.

Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt 12-50, skal du ha prime er det vel bare 20mm som er tilstrekkelig allroundobjektiv.

Enig i den... 12-50 er overraskende bra, den er riktignok en slags "jack of all trades, master of none" men likevel et veldig allsidig objektiv, spesielt nå ute i denne lyse årstiden...

Lenke til kommentar

20mm er jo ett veldig fint objektiv, men man får ikke så mye glede av hastigheten til E-M5 med det, både fokus og seriebilder er tregere.

Akkurat det kunne ikke bekymret meg mindre. 20mm f/1.7 er for de rolige nedstressede stundene - f.eks. på byvandring. Tuslet rundt i Helsinki i kveld og var 20mm-en optimal.

Lenke til kommentar

20mm er jo ett veldig fint objektiv, men man får ikke så mye glede av hastigheten til E-M5 med det, både fokus og seriebilder er tregere.

Akkurat det kunne ikke bekymret meg mindre. 20mm f/1.7 er for de rolige nedstressede stundene - f.eks. på byvandring. Tuslet rundt i Helsinki i kveld og var 20mm-en optimal.

 

Hmm, ikke helt "enig", bruker den lite i byer på dagtid. Da bruker jeg mer 14-150 eller 9-18, men bruker 20mm mye innendørs på kveld/natt

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hmm, ikke helt "enig", bruker den lite i byer på dagtid. Da bruker jeg mer 14-150 eller 9-18, men bruker 20mm mye innendørs på kveld/natt

Ser den - jeg brukte også 20mm mest på kvledsstid først; men nå bruker jeg den mye - i mange sammenhenger som mitt ene objektiv. Også på byvandring.

 

Har hatt Panasonic sin 14-140mm, men den kun bekreftet at jeg og super-zoomer er ikke komaptibel. (Den bekreftet forøvrig også at superzoomer er bedre enn sitt rykte). 9-18 i m.ZD har jeg ikke prøvd; mye. Men er enig i at det er et passende brennviddeomfang for en runde i storbyen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...