Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har prøvd å rense sensoren med Rocket Blower, må se meg nødt til å gå til innkjøp av renseutstyr.

Bytte optikk midt i sjøsprøyten er ikke lurt :p

Sensoren er sikkert renset greit nok til "makro" dag med 12-50mm.

Utstyr som blir med på "makro" turen er:

Kamera/optikk: E-M5 + 12-50mm (43mm f/6 i makro modus)

Blits: YN-560 + kabel/adapter, reflector? (tilfelle...)

Filter: Marumi CPL og El-Cheapo Close-up filter

Stativ: IBIS ;)

Crappy iPhone bilde av Olympus OM-D E-M5 med 12-50mm og solblender til 60-70kr.

Endret av kelux78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble en hyggelig liten "makro" tur, men insektene var for små og 12-50mm har ikke nok makro eller brennvidde til slikt. Kanskje det blir 60mm makro? Evt. Tokina 300mm f/6.3 1:2 makro?

Har en sånn dum vane å kun bruke laveste ISO, det tok en del bilder før jeg kom på at E-M5 kan brukes på f.eks. ISO 800 og ikke kun på 200.

Største bug'en jeg fant. Dessverre var det mye rot rundt motivet.

7226446608_c7731f68da_b.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Olympus har jo allerede en E-M5 zoom; 12-50mm f/alt-for-mye ;)

Denne blir dyr, men ser meget bra ut.

Joa, 12-50 er på mange måter fantastisk, men en mer lyssterk og skarp og solid sak er det definitivt marked for. Jeg klarer meg bra med 20/1.7, 12-50 og 4/3-objektivene mine frem til Olympus eventuelt "svarer" Panasonic på dette segmentet. Jeg synes uansett det er litt viktig at ikke tyngdepunktet kommer for langt frem på et slikt kamera, som skal være kjekt å bære rundt halsen eller over skulderen.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at Pana 12-35mm f/2.8 og Olympus 12-50mm dekker to forskjellige behov. Er usikker på om Olympus har tenkt å komme med noe som tilsvarer 12-35mm nå. Det kan jo se ut som de foreløpig har lagt seg på en linje med lyssterk fastoptikk og mer tradisjonelle lys-svake zoomer.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at Pana 12-35mm f/2.8 og Olympus 12-50mm dekker to forskjellige behov. Er usikker på om Olympus har tenkt å komme med noe som tilsvarer 12-35mm nå. Det kan jo se ut som de foreløpig har lagt seg på en linje med lyssterk fastoptikk og mer tradisjonelle lys-svake zoomer.

Vi får se, personlig håper jeg de gjør det, og at den er litt lettere, litt mindre og litt billigere fordi den ikke har stabilisering.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at Pana 12-35mm f/2.8 og Olympus 12-50mm dekker to forskjellige behov.

Jeg så mange trodde det skulle bli en mFT-versjon av 12-60 da ryktene begynte å om 12-50. I steden ble det som Tomsi42 sier ennå en lyssvak zoom. Det virker som Olympus forløpig satser på små objektiv, enten fastoptikk med middels til god lysstyrke eller lyssvake zoomer. Og det er jo unektelig på små system mFT har sin styrke, i hvert fall foreløpig.

Det er sikkert mulig for Olympus å få til noe tilsvarende 12-35 som blir litt mindre, men hvor mye mindre er ikke godt å si. Stabilsiatoren trenger ikke ta mye plass, se på Canon og Nikons 18-55 standardzoomer for eksempel. Nikons med VR er oppgitt til 265 gram som ikke er så langt fra Panasonics 12-35, Nikons uten VR er i følge prisguiden 45 gram lettere og noen millimeter mindre i lengde og diameter. Men vil forskjellene være verdt å ha enda en overlappende objektivtype fra Olympus og Panasonic? Jeg hadde mye heller sett at Olympus konsentrerte seg om noe litt mer forskjellig.

Lenke til kommentar

Jeg vil vel si at Pana 12-35mm f/2.8 og Olympus 12-50mm dekker to forskjellige behov.

Jeg så mange trodde det skulle bli en mFT-versjon av 12-60 da ryktene begynte å om 12-50. I steden ble det som Tomsi42 sier ennå en lyssvak zoom. Det virker som Olympus forløpig satser på små objektiv, enten fastoptikk med middels til god lysstyrke eller lyssvake zoomer. Og det er jo unektelig på små system mFT har sin styrke, i hvert fall foreløpig.

Det er sikkert mulig for Olympus å få til noe tilsvarende 12-35 som blir litt mindre, men hvor mye mindre er ikke godt å si. Stabilsiatoren trenger ikke ta mye plass, se på Canon og Nikons 18-55 standardzoomer for eksempel. Nikons med VR er oppgitt til 265 gram som ikke er så langt fra Panasonics 12-35, Nikons uten VR er i følge prisguiden 45 gram lettere og noen millimeter mindre i lengde og diameter. Men vil forskjellene være verdt å ha enda en overlappende objektivtype fra Olympus og Panasonic? Jeg hadde mye heller sett at Olympus konsentrerte seg om noe litt mer forskjellig.

Sant nok, men 12-50 er jo ikke særlig liten, er jo lengre enn panas 12-35mm :) Synes egentlig objektivparken begynner å bli ganske godt dekket, så litt overlapp hadde ikke gjort meg så mye.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...