ATWindsor Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Det evige kamerabag problemet. Er det noen gode tips her til passe liten/stor bag for E-M5 og 2-4 objektiver med litt diverse stæsj med ? Foretrekker noe som er lett/slimsize hvor man kan evt stacke 12/45m på hverandre og la kamera med obj. stå front eller sideway ned. Sitter med div bag/sekker men speilrefleks size og det blir litt i største laget (f.eks lowepro nova 5 aw, lowepro flipside 300 osv). Jeg har en Domke FX5B, http://www.tiffen.com/displayproduct.html?tablename=domke&itemnum=700-52W Synes den fungerer meget bra. Selv om den kanskje fungerte hakket bedre med Ep3, uten utstikkeren på toppen, med ett større objektiv må man enten legge kameraet på siden, eller med skjermen ned, og da stikker humpen litt inni naborommet på veska, så det er litt dårligere plass i den, evt at det blir en liten utsikker på utsiden. (om du skjønner), men alt i alt synes jeg den fungerer meget bra. Plass til ett kamera med stort objektiv (12-50mm, 14-150mm) i midtlommen. De to objektivlommene har plass til to middels store oppå hverandre (9-18mm, 45mm, 14-42 osv), eller ett stort. Har da i tillegg med ministativ, blitz og renseutstyr, ekstra batteri og minnekort. Men med alt, så er det en relativt stappet bag. AtW Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Skulderbag? Tamrac Express 7 burde passe - har selv den sorte utgaven som jeg bruker mye. Ulempen er at den ikke har plass til en tablet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Skulderbag? Tamrac Express 7 burde passe - har selv den sorte utgaven som jeg bruker mye. Ulempen er at den ikke har plass til en tablet. Er den ikke litt før høy til ett typsik m43-oppsett? AtW Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Har fått solgt E-P2, XZ-1 og VF-2 iløpet av 24 timer Det som er så gøy er at under letingen av alt tilbehøret til nevnte kameraer så fant jeg et 52mm Hoya ND400 filter som jeg ikke visste at jeg hadde(rett og slett bare glemt det). 12-50 har 52mm filtergjenger... Da er det bare komme seg ut å teste Ufattelig hvor mye man kan hente ut av bildene til E-M5. Nye LR4 hjelper sikkert også en del. Jeg har eid et Sony A850 og filene som kom ut av den var utrolig. Jeg kunne ta 3 eksponeringer(HDR), men droppa hele HDR greia pga det som var mulig med RAW filene. Når det kommer til hva man skal velge mellom NEX og MFT; for de fleste har dette ikke noe å si. Men får de som er interessert i optikk så er MFT vinneren i speilløskategorien. Optikk NEX Optikk MFT nå har sigma lansert 2 billige og svært gode fastobjektiver; 19/2.8 og 30/2.8 til nex.disse hjelper jo litt på nex objektiv utvalget, og sony 50/1.8 oss og 24/1.8 er svært gode. På zoomobjektiver er objektiv utvalget heller dårlig, iallefall gode zoomobjektiver. Nex er til gjengjeld det systemet som fungerer best med gamle manuelle objektiver. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Er den ikke litt før høy til ett typsik m43-oppsett? Muligens, i såfall finnes det to mindre modeller i serien. Men jeg bruker den en del for da kan jeg ha med både GH2 og E-P1 og et passe antall objektiver. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 nå har sigma lansert 2 billige og svært gode fastobjektiver; 19/2.8 og 30/2.8 til nex.disse hjelper jo litt på nex objektiv utvalget, og sony 50/1.8 oss og 24/1.8 er svært gode. På zoomobjektiver er objektiv utvalget heller dårlig, iallefall gode zoomobjektiver. Nex er til gjengjeld det systemet som fungerer best med gamle manuelle objektiver. Sigma lanserte også disse for µ-4/3 systemet, slik at NEX systemet henger fortsatt etter vil jeg si.Selv om jeg misunner de 24/1.8 objektivet. Savner en lyssterk 17mm med AF i µ-4/3 systemet. For meg så vil en kombinasjon av 12mm, 17mm, 25mm og 45mm være det ultimate oppsettet av fast-optikk. Muligens i tillegg til 75mm-en. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Ja, NEX henger definitivt etter på objektiv. Mulig jeg er forutintatt, men synes nesten det er som objektivt fakta å regne. De har færre objektiver, og de som er er enten større eller mindre lyssterke, eller begge deler. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 SOm sagt så er fotografering av fullmånen, lysmessig det same som å fåtågrafere utandørs på ein solskinnsdag. Med ISO 200 og blendar 8, blir lukkartida ca 1/500. Sjå f.eks. her: http://home.hiwaay.n...oon/howtophoto/ Jeg er ikke helt enig med den tabellen der. Det ser ut som de tar utgangspunkt i film. Med digitale kamera ville jeg siktet inn på ca 1/120s med ISO 200 og f/8 og finjustert meg ut fra det. I utgangspunktet bør man eksponere likt uansett månefase. Men hvis månen står lavt over horisonten må man eksponere litt lengre fordi man får mer atmosfærisk svekking av lyset. Avstanden har også litt å si. Stor måne som her om dagen gir litt mer lys per areal enn når den er lengre unna. ISO-en på ulike kamera er ulikt kalibrert. ISO 200 på ett kamera kan tilsvare ISO 250 på et annet selv om det står ISO 200 på begge. Det er sikkrert flere faktorer som påvirker så 1/120s, ISO 200 og f/8 er bare et utgangspunkt. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Vurderer 75/1,8. Som alternativ til zoom. Passar vel til detaljar på bygningar, dyr på ikkje for stor avstand osv. Og prisen? Det ryktes om 700-800USD, d.v.s. ca. samme pris som 12/2. I Norge koster 12/2 like under 6000kr. Har Minolta 45mm (må gangast med 1.6?) Nei. 45mm er 45mm, uansett hva slags optikk det er og hva slags kamerasystem optikken er ment for. 45mm tilsvarer 90mm på 35mm/FF. Jeg har Olympus 45mm som er laget for MFT, den har samme brennvidde som din 45mm som er laget for 35mm filmkamera. "feil" type skjerm. Men tek mykje bilde i svakt lys så det vert spennande å følgja testane. Det som er vist av kvalitet i forhold til størrelse er banebrytande? Feil type skjerm? AMOLED skjerm er og ser bedre ut enn LCD.Ikke spesielt banebrytende, Olympus har endelig klart å kommet seg opp på nivå med de andre produsentene, det er lov å gjøre det bedre Skjerm, var litt upresis angåande type, tenkte på den du kan snu inn mot huset så LCDen kan vera beskytta. Som på G3. Passa ikkje inn i OM-D sitt image?I bruk er OM-D sin versjon sikkert ok til det meste. AMOLED er vel bra nok. 45mm er altså 45 mm, så kanskje Panasonic sin 20mm er 20 mm. Og det same for Canon og Nikon... Hadde vore det enklaste. "Bra" pris på 75/1,8 men kanskje den er verd det også... Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Sjekket litt youtube vids av Think Tank retrospective 5, Domke FX5B, Tamrac Express . Men jakter videre på noe som ikke er for stort/tungt/høy/dyb men langt og lett tilgjengelig "top-down" plassering pluss ser ok ut. Plasskrav til Em5 12-50/12mm/45mm og kommende 75/60mm og litt anna smågodt. Er ikke kravstor se, bare ille kresen :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Er ikke kravstor se, bare ille kresen :-) Dui kan jo sjekke litt på CamBags og se om du finner noe som passer. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Nå skal jeg faktisk gi Olympus Norge tommelen opp for en gangs skyld... Jeg ringte inn for en stund tilbake og spurte om det var mulig å få tak in en vanlig skulderreim til E-M5. Jeg syns at den som fulgte med var litt stusselig og spinkel (samme som til Pen-kameraene) og lurte derfor på om jeg kunne fått kjøpt en standardreim, som den som følger med alle E-System dSLR. De tok bare en reim og sendte meg den i posten, gratis. Fikk også med en nøkkelring, en kulepenn og en stor kjærlighet på pinne... Anbefaler at du skaffer deg ei Matin Vintage 20 (eventuelt breiere) fra ebay. Meget bra skulderreimer! Har ei 38m til D300 og den er meget behagelig. Skal bestille 20mm til konas E-P1 Lenke til kommentar
eks Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Her har DPR kommet med noen tips og vink til hvordan man kan få mer ut av E-M5. Inneholder en del gode forslag til hvordan man kan tilpasse knapper og menyvalg etter eget behov... Spesielt verdt å merke seg det med stabilisert søkerbilde og manuellfokusforstørrelse... Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Noen som vet hva kamera bag dette er ? ( ). Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Noen som vet hva kamera bag dette er ? ( ). Ingen anelse - ser vel egentlig ut som et eller annet noname fra ebay. Jeg har en LowePro Terracline 100 som er noenlunde i samme størrelse. Kanskje denne kan friste? Eller er den for dyr? Og stor? edit: Kan denne fra Kalahari være interessant? Endret 8. mai 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 nå har sigma lansert 2 billige og svært gode fastobjektiver; 19/2.8 og 30/2.8 til nex.disse hjelper jo litt på nex objektiv utvalget, og sony 50/1.8 oss og 24/1.8 er svært gode. På zoomobjektiver er objektiv utvalget heller dårlig, iallefall gode zoomobjektiver. Nex er til gjengjeld det systemet som fungerer best med gamle manuelle objektiver. Sigma lanserte også disse for µ-4/3 systemet, slik at NEX systemet henger fortsatt etter vil jeg si.Selv om jeg misunner de 24/1.8 objektivet. Savner en lyssterk 17mm med AF i µ-4/3 systemet. For meg så vil en kombinasjon av 12mm, 17mm, 25mm og 45mm være det ultimate oppsettet av fast-optikk. Muligens i tillegg til 75mm-en. klar over at de er for m43 også, men på det formatet synes jeg de brennviddene er litt mindre nyttige en på nex. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 klar over at de er for m43 også, men på det formatet synes jeg de brennviddene er litt mindre nyttige en på nex. Akkurat det skal jeg ikke protestere på. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Jeg går ut fra at Sigma 19/2.8 og 30/2.8 for µ-4/3 og NEX er samme optikk som Sigma bruker til Sigma DP1 og DP2 Merrill. . Endret 8. mai 2012 av world wide weird Lenke til kommentar
Refraction Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 ... Kanskje denne kan friste? Eller er den for dyr? Og stor? edit: Kan denne fra Kalahari være interessant? Tusen takk. Begge lagt til i listen over mulige valg. Mailet også fyren i video og ser om man får noe svar derfra. De du linker til virker plassmessig / form messig ganske fine men litt for fancy utseende, skriker litt "come steal me". Foretrekker helst de mere anonyme variantene uten at jeg utelukker noen enda, greit å få frem endel muligheter først. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Jeg går ut fra at Sigma 19/2.8 og 30/2.8 for µ-4/3 og NEX er samme optikk som Sigma bruker til Sigma DP1 og DP2 Merrill. De gir mest mening på en 1,5x-sensor. Det er fler enn deg som mener det. Nå synes jeg at 30mm-en er grei på µ-4/3 da den passer bra mellom Pana 20mm f/1.7 og oly 45mm f/1.8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå