Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale et Nikon->m43 adapter?

Trenger ikke av dyreste type som takler G objektiver, det blir non-AI og AI objektiver

Jeg har en non-name sak som jeg fikk billig av en av forum-medlemmene som fungerer greit til ditt bruk. Men vet ikke hvor han fikk tak i den fra. Denne ligner en del.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter sigende har Olympus begynt å sende ut prøveeksemplarer av 75/1,8 til testere. I følge ganske sikre kilder skal dette objektivet dukke opp i butikkene i løpet av Juni. Prisen er forventet å ligge på omtrent samme nivå som 12/2... Den blir det nærmeste man kommer et native standard fast teleobjektiv på mFT med omtrent samme utsnitt som en 135mm på FF.
Lenke til kommentar

Interessant, men for dyrt for meg. Føler 45mm dekker mine behov greit på teleenden. Skjønner forsåvidt at det er en nisje de vil dekke, men for min del hadde det passet bedre med feks en 8mm som var litt billigere enn 12mm. Uansett er fastobjektivparken begynt å bli ganske bra, det finnes ihvertfall produkter i de fleste segmenter, selv om det ikke er feks en billig og en dyrere utgave med samme brennvidde enda.

AtW

Lenke til kommentar

Nå skal jeg faktisk gi Olympus Norge tommelen opp for en gangs skyld... :D

Jeg ringte inn for en stund tilbake og spurte om det var mulig å få tak in en vanlig skulderreim til E-M5. Jeg syns at den som fulgte med var litt stusselig og spinkel (samme som til Pen-kameraene) og lurte derfor på om jeg kunne fått kjøpt en standardreim, som den som følger med alle E-System dSLR. De tok bare en reim og sendte meg den i posten, gratis. :) Fikk også med en nøkkelring, en kulepenn og en stor kjærlighet på pinne... :p

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderer 75/1,8. Som alternativ til zoom. Passar vel til detaljar på bygningar, dyr på ikkje for stor avstand osv. Og prisen?

Har 14-42 og Minolta 45mm (må gangast med 1.6?) og kjøper sikkert 20mm. Til G3, men har såvidt prøvt OM-D. Grei størrelse men lite grep og små knappar og "feil" type skjerm. Men tek mykje bilde i svakt lys så det vert spennande å følgja testane. Det som er vist av kvalitet i forhold til størrelse er banebrytande?

Lenke til kommentar

Vurderer 75/1,8. Som alternativ til zoom. Passar vel til detaljar på bygningar, dyr på ikkje for stor avstand osv. Og prisen?

Det ryktes om 700-800USD, d.v.s. ca. samme pris som 12/2. I Norge koster 12/2 like under 6000kr.

Har Minolta 45mm (må gangast med 1.6?)

Nei. 45mm er 45mm, uansett hva slags optikk det er og hva slags kamerasystem optikken er ment for. 45mm tilsvarer 90mm på 35mm/FF. Jeg har Olympus 45mm som er laget for MFT, den har samme brennvidde som din 45mm som er laget for 35mm filmkamera.

"feil" type skjerm. Men tek mykje bilde i svakt lys så det vert spennande å følgja testane. Det som er vist av kvalitet i forhold til størrelse er banebrytande?

Feil type skjerm? AMOLED skjerm er og ser bedre ut enn LCD.

Ikke spesielt banebrytende, Olympus har endelig klart å kommet seg opp på nivå med de andre produsentene, det er lov å gjøre det bedre :)

Lenke til kommentar

SOm sagt så er fotografering av fullmånen, lysmessig det same som å fåtågrafere utandørs på ein solskinnsdag. Med ISO 200 og blendar 8, blir lukkartida ca 1/500.

Sjå f.eks. her: http://home.hiwaay.n...oon/howtophoto/

Da regner jeg med at du leste det som var skrevet nederst i den howto'en ---> allways use a tripod.

Månen er ganske liten, og den beveger seg. Så det er ikke lett å ta bilde av den uten stativ.

Jeg lurer på om du har tatt et ordentlig bilde av månen noen gang slik du framstiller det.

De gangene jeg har tatt bilde av månen på stativ og med maks brennvidde har jeg tydelig sett at den beveger seg. Da skal man ha stødige hender og en god bildestabilisering + en god porsjon flaks hvis resultatet skal bli bra uten stativ.

Lenke til kommentar

Det evige kamerabag problemet.

Er det noen gode tips her til passe liten/stor bag for E-M5 og 2-4 objektiver med litt diverse stæsj med ? Foretrekker noe som er lett/slimsize hvor man kan evt stacke 12/45m på hverandre og la kamera med obj. stå front eller sideway ned.

Sitter med div bag/sekker men speilrefleks size og det blir litt i største laget (f.eks lowepro nova 5 aw, lowepro flipside 300 osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...