Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er lissom derfor "A" er aperture prioritert bilde. Setter man derfor blender på 4.0 så skal den være der hele tiden, og så er det opptil lukkertiden å sørge for riktig eksponering. Men selv har jeg ikke brukt hverken A eller S siden den første dagen jeg hadde kameraet mitt i hendene. Liker best å ha full kontroll selv.

Oi, oi, oi... du er en sånn tøffing som bare bruker Manuell. :omg: Ser det er mange ferskinger som skryter av dette, mest pga at de ikke har lest bruksanvisningen og funnet ut at det er noe som heter EV komp. :tease:

 

 

Tull og tøys.

Da er det fordi man i så fall ikke har på "Constant Preview". Å ta bilder uten å ha et korrekt live view som viser det reelle bildet ser jeg ikke vitsen med. Da må man stole blindt på lysmåleren i så fall.

 

Så jeg har "constant preview" på ON hele tiden uten unntak.

 

Vet ikke om olympus har denne funksjonen, men ville være rart hvis ikke.

Du har mest sannsynlig aldri eid et speilrefleks? Der ser du ikke noe constant preview/Live view, du må stole på lysmåleren. Hva med å gå rundt uten lysmåler og med et helmanuelt kamera uten batteri eller noe, eneste lysmåleren er den mellom ørene dine?

 

E-M5 gjengir korrekt LV når det kommer til eksponering, ikke DoF.

 

 

Er ikke dette bare å prøve? Da er konklusjonen klar, i aperture-mode på olympus så endrer blenderåpningen seg helt til man tar bildet.

Vel, hvis det du sier stemmer syntes jeg det er veldig rart.

 

Mitt GH2 er ikke slik, det er tro mot lysmåleren i både S og A modus, og viser alltid, uten unntak, det reelle bildet/filmen jeg tar, med korrekt dof osv.

 

Og det er slik det burde være på alle kameraer om det ikke er det. Hadde det ikke vært slik på GH2 hadde jeg aldri kjøpt det.

Det er ikke rart.

 

Nei! Det burde ikke være sånn på alle kameraer.

På et speilrefleks er blenderen alltid på maks åpning. Har du blendet ned og vil sjekke den virkelige DoF'en så må du bruke preview knappen.

 

At blenderen justerer seg etter lysmengde A mode er verken en ulempe eller en fordel, det er bare sånn. Det som er en ulempe er at PL25 lager høy lyd når blender åpner og lukker seg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lissom derfor "A" er aperture prioritert bilde. Setter man derfor blender på 4.0 så skal den være der hele tiden, og så er det opptil lukkertiden å sørge for riktig eksponering. Men selv har jeg ikke brukt hverken A eller S siden den første dagen jeg hadde kameraet mitt i hendene. Liker best å ha full kontroll selv.

Oi, oi, oi... du er en sånn tøffing som bare bruker Manuell. :omg: Ser det er mange ferskinger som skryter av dette, mest pga at de ikke har lest bruksanvisningen og funnet ut at det er noe som heter EV komp. :tease:

 

 

Tull og tøys.

Da er det fordi man i så fall ikke har på "Constant Preview". Å ta bilder uten å ha et korrekt live view som viser det reelle bildet ser jeg ikke vitsen med. Da må man stole blindt på lysmåleren i så fall.

 

Så jeg har "constant preview" på ON hele tiden uten unntak.

 

Vet ikke om olympus har denne funksjonen, men ville være rart hvis ikke.

Du har mest sannsynlig aldri eid et speilrefleks? Der ser du ikke noe constant preview/Live view, du må stole på lysmåleren. Hva med å gå rundt uten lysmåler og med et helmanuelt kamera uten batteri eller noe, eneste lysmåleren er den mellom ørene dine?

 

E-M5 gjengir korrekt LV når det kommer til eksponering, ikke DoF.

 

 

Er ikke dette bare å prøve? Da er konklusjonen klar, i aperture-mode på olympus så endrer blenderåpningen seg helt til man tar bildet.

Vel, hvis det du sier stemmer syntes jeg det er veldig rart.

 

Mitt GH2 er ikke slik, det er tro mot lysmåleren i både S og A modus, og viser alltid, uten unntak, det reelle bildet/filmen jeg tar, med korrekt dof osv.

 

Og det er slik det burde være på alle kameraer om det ikke er det. Hadde det ikke vært slik på GH2 hadde jeg aldri kjøpt det.

Det er ikke rart.

 

Nei! Det burde ikke være sånn på alle kameraer.

På et speilrefleks er blenderen alltid på maks åpning. Har du blendet ned og vil sjekke den virkelige DoF'en så må du bruke preview knappen.

 

At blenderen justerer seg etter lysmengde A mode er verken en ulempe eller en fordel, det er bare sånn. Det som er en ulempe er at PL25 lager høy lyd når blender åpner og lukker seg...

 

 

HAHAHAHAAHA HERREGUD :DDDD ajhaajajaa omg lol!!!

 

For det første så snakket vi vel om et speilløst kamera? Det var vel der diskusjonen var???? lol... Og da uttaler jeg meg om det. Hvis mitt kamera ikke hadde vist den reelle dof osv på live view hadde det vært umulig å komponere bildet skikkelig. Da hadde jeg ikke visst hvor mye dof jeg hadde hatt når jeg fikk lastet dem inn på dataen...

 

En annen ting, du snakker om at alle nybegynnere bruker M og skryter av det. Hva i alle dager mener du med dette? Tror du lissom en fotograf står og bruker A på en photoshoot eller noe? De proffe bruker A og S mens nybegynnere bruker M og skryter av det? hahhahahha lol!!!

 

Hjernedødt!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Umulig hadde det vel ikke vært? Suboptimalt kan man vel alltids argumentere for, men folk har da brukt kameraer der man ikke får til dette (speilrefleks), i mange mange tiår. Uten at det har vært umulig å komponere skikkelig.

 

Jeg er ingen fotograf, men kan jo allikevel kast inn mitt innspill på det, om noen er interessert. Jeg bruker A-mode aller mest, når man styrer blenderåpning og ISO, og kan justere eksponeringen, så styrer man jo lukkertiden i praksis med sistnevnte. Jeg synes det er mer praktisk fordi man da begynner veldig nærme ideel eksponering. og kan justere litt, kontra å sette alt manuelt hele tiden, så jeg bruker sjeldent M-mode. Jeg regner med en "photoshoot" (dvs i studio), har andre prioriteringer, da omgivelsene er sterkt kontrollert i en slik setting.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Umulig hadde det vel ikke vært? Suboptimalt kan man vel alltids argumentere for, men folk har da brukt kameraer der man ikke får til dette (speilrefleks), i mange mange tiår. Uten at det har vært umulig å komponere skikkelig.

 

Jeg er ingen fotograf, men kan jo allikevel kast inn mitt innspill på det, om noen er interessert. Jeg bruker A-mode aller mest, når man styrer blenderåpning og ISO, og kan justere eksponeringen, så styrer man jo lukkertiden i praksis med sistnevnte. Jeg synes det er mer praktisk fordi man da begynner veldig nærme ideel eksponering. og kan justere litt, kontra å sette alt manuelt hele tiden, så jeg bruker sjeldent M-mode. Jeg regner med en "photoshoot" (dvs i studio), har andre prioriteringer, da omgivelsene er sterkt kontrollert i en slik setting.

 

AtW

 

Jeg er heller ingen fotograf eller er jeg ikke det? Jeg tar jo bilder :hmm: Men uannsett så bruker også jeg A-mode mest. Synes det er veldig fort å få eksponeringen som man vil. Med to justeringshjul er det jo så lett å juster blender og eksponering. Da er det jo bare å passe på lukkertiden. Og da kan man jo velge å justere iso eller blender for å få lukkertiden innenfor det man vil. Men det viktigste e kansje å bruke den "moden" man er mest komfortabel med!

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Jeg bruker M når jeg bruker blits, dette er pga blitsen min er uten TTL etc. Jeg foretrekker og har lært å gjøre det slik av mine gode venn David Hobby :)

 

M brukes også når jeg tar lange eksponeringer om natta eller med filter.

 

A brukes vanligvis til alt, S brukes kun når jeg skal fryse beveglese eller være sikker på at jeg får bevegelse.

 

En annen ting, du snakker om at alle nybegynnere bruker M og skryter av det. Hva i alle dager mener du med dette? Tror du lissom en fotograf står og bruker A på en photoshoot eller noe? De proffe bruker A og S mens nybegynnere bruker M og skryter av det? hahhahahha lol!!!

Hjernedødt!

Jeg har sett dette flere ganger der nybegynnere sier de bruker M, jeg skjønner ikke hvorfor man skal bruke M når det ikke er behov for det.

En professionell fotograf bruker P for Profesjonell ;)

 

For de fleste av oss som går rundt å fotograferer diverse ting så er nok A og P det beste valget.

 

HAHAHAHAAHA HERREGUD :DDDD ajhaajajaa omg lol!!!

For det første så snakket vi vel om et speilløst kamera? Det var vel der diskusjonen var???? lol... Og da uttaler jeg meg om det. Hvis mitt kamera ikke hadde vist den reelle dof osv på live view hadde det vært umulig å komponere bildet skikkelig. Da hadde jeg ikke visst hvor mye dof jeg hadde hatt når jeg fikk lastet dem inn på dataen...

Det er selvfølgelig lettere for meg å tenke ut slikt på forhånd. Jeg bruker skjermen søkeren til å komponere bildet, ikke så mye annet. Jeg bruker histogrammet og EV meteret til å justere eksponeringer slik jeg vil ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har for det aller meste brukt M med blits, siden eksponeringsautomatikken da ligger i blitsen. Når jeg nå kan skru på Auto ISO i M blir det nok mer interessant. Helt manuell eksponering er stort sett uinteressant og bortkastet tid. Men jeg vil kunne velge hvilken akse som skal automatiseres, og gi eksponeringskompensasjon. Så får man heller velge lysmålermodus der motivet er spesielt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hei

jeg begynner å bestemme meg for om-d jeg og. Jeg ser i førstningen for meg hus+kit, etter det har jeg lyst på en telezoom. Her er det mange forskjellige å velge i, en jungel for en nykomling. Noen som har formeninger om hva som er kloke valg her? Jeg kan nevne noen som jeg har funne, priser fra prisjakt:

 

Panasonic AF 45-200/4,0-5,6 G Vario OIS kr2200

Panasonic AF 100-300/4,0-5,6 G Vario OIS kr4600

Panasonic PZ 45-175/4,0-5,6 G X Lumix Vario ASPH OIS kr3700

 

Olympus M.Zuiko Digital 40-150/4,0-5,6 R kr2000

Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 kr 6850

 

Litt ulike brennvidder, men om noen er i særklasse bra/dårlig er det greit å få avklart det.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig lettere for meg å tenke ut slikt på forhånd. Jeg bruker skjermen søkeren til å komponere bildet, ikke så mye annet. Jeg bruker histogrammet og EV meteret til å justere eksponeringer slik jeg vil ha det.

Nettopp. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn man behøver.

 

Jeg har i tillegg slått på highligh/shadow warning i display av bildet som vises etter eksponeringen. Da vet jeg om bildet er innenfor et rimelig omåde og om bildet bør bli bra eller ikke. Jeg hadde ikke stolt på liveview til det, da det er for stor variasjon i bildekvalitet i de forskjellige skjermene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hei

jeg begynner å bestemme meg for om-d jeg og. Jeg ser i førstningen for meg hus+kit, etter det har jeg lyst på en telezoom. Her er det mange forskjellige å velge i, en jungel for en nykomling. Noen som har formeninger om hva som er kloke valg her? Jeg kan nevne noen som jeg har funne, priser fra prisjakt:

 

Panasonic AF 45-200/4,0-5,6 G Vario OIS kr2200

Panasonic AF 100-300/4,0-5,6 G Vario OIS kr4600

Panasonic PZ 45-175/4,0-5,6 G X Lumix Vario ASPH OIS kr3700

 

Olympus M.Zuiko Digital 40-150/4,0-5,6 R kr2000

Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 kr 6850

 

Litt ulike brennvidder, men om noen er i særklasse bra/dårlig er det greit å få avklart det.

 

Har hatt Panasonic 45-200. Den var helt grei, men ingenting spektakulært. Etter at jeg fikk tak i en Panasonic 14-140mm til ok pris på bruktmarkedet ble 45-200'en aldri brukt, og jeg solgte den. Etter hva jeg har sett er ikke 100-300 noe nevneverdig bedre enn 45-200, så med mindre du trenger rekkevidden opp til 300mm burde du vurdere 14-140mm - om økonomien strekker til. Olympus sin 14-150mm er rimeligere, men jeg har ingen formening om hvordan den yter sammenlignet med de andre.

Lenke til kommentar

hei

jeg begynner å bestemme meg for om-d jeg og. Jeg ser i førstningen for meg hus+kit, etter det har jeg lyst på en telezoom. Her er det mange forskjellige å velge i, en jungel for en nykomling. Noen som har formeninger om hva som er kloke valg her? Jeg kan nevne noen som jeg har funne, priser fra prisjakt:

 

Panasonic AF 45-200/4,0-5,6 G Vario OIS kr2200

Panasonic AF 100-300/4,0-5,6 G Vario OIS kr4600

Panasonic PZ 45-175/4,0-5,6 G X Lumix Vario ASPH OIS kr3700

 

Olympus M.Zuiko Digital 40-150/4,0-5,6 R kr2000

Olympus M.Zuiko Digital 75-300/4,8-6,7 kr 6850

 

Litt ulike brennvidder, men om noen er i særklasse bra/dårlig er det greit å få avklart det.

 

Du var vel innom tråden min for en stund siden, vi hadde lignende tanker om kameraer (Nex-7 og størrelse osv). Kan ikke si annet enn "løp og kjøp"!! Det er bare et fantastisk kamera :)

 

Vil komme med en personlig mening her, uten å være ekspertuttalelse... Hvis du tenker på fastobjektikk i tillegg (kommende Olympus 75mm f/1.8 for eksempel?) og har i baktankene at kitzoomen er veldig bra så se det litt an hvilken brennvidde du vil ha på telezoom :)

 

Lykke til uansett og bare gled deg!

Lenke til kommentar

HAHAHAHAAHA HERREGUD :DDDD ajhaajajaa omg lol!!!

hahhahahha lol!!!

Hjernedødt!

 

Skulle ønske jeg var like lett å underholde som deg, og kunne le meg fillete hver gang noen la frem en påstand jeg var uenig i :)

 

Vel, når jeg blir kalt for en nybegynner bare fordi jeg liker å bruke M ofte så må jeg dessverre le litt.

Å si noe slikt, PÅ internett, til noen man aldri har møtt, basert på en så liten detalj som å bruke M ofte, er latterlig synes du ikke? :)

 

Men men, skal slutte å le da hvis det plager deg :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Noen som har fått fatt på ekstra batterier til e-m5 her i Norge enda, evt hvor ?

 

Jeg har ikke funnet noen i norge ennu, men på ebay er uorginale å få ta i!

 

Vet du om uoriginale er trygge å sette i?

 

Tenker på spenning, hvor stabile de er, om de plutselig kan smelte og ødelegge kamera osv.

 

Har veldig lyst til å kjøpe uoriginale selv, men har ikke helt turt enda :p

Lenke til kommentar

Vet du om uoriginale er trygge å sette i?

 

Tenker på spenning, hvor stabile de er, om de plutselig kan smelte og ødelegge kamera osv.

 

Har veldig lyst til å kjøpe uoriginale selv, men har ikke helt turt enda :p

Uoriginale batterier fra de seriøse leverandørere skal være grei - de har samme spenning, og kortslutningsvern. Men de har ikke alltid like god kapasitet, eller blir fortere dårligere enn de originale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...