Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Jeg liker m43-systemet svært godt, jeg synes rett og slett det er gøy å ta bilder med det (og har gitt etter for presset og bestillt E_M5 fra dustin), men 12-50mm er ikke liten :) Den er omtrent like stor som 14-150mm, ett av olys største objektiv. Det er bare 300mm-greiene som er vesentlig større. Husk at vi er godt vant med små objektiv :)

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT2: Har fått E-M5. Batteriet er på lading, har såvidt fått sett gjennom menyene og testet litt inne.

1. Sinnsyk kompakt og godt bygget. 12-50mm er liten, bildene på nett lyver utrolig. Kjøp med 12-50mm!!!

2. Meget god skjerm. Søkeren er mye bedre enn VF-2.

3. Lyden av IS høres ikke så godt som videoen til Steve Huff skulle ha det til.

4. Stille lukker, kjapp AF, lite ISO støy, værtett, mindre og flere AF punkter... mye mer...

5. Jeg har hatt en del kameraer og dette er sweet! Dette er årets kamera, glem Fuji Leica kopi og de store klumpette 5DmkIII og D800. Dette er tingen ;)

Gratulerer! :thumbs:

Gleder meg selvsagt til jeg får en i hendene! (Silver) :whistle:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

1. Sinnsyk kompakt og godt bygget. 12-50mm er liten, bildene på nett lyver utrolig. Kjøp med 12-50mm!!!

2. Meget god skjerm. Søkeren er mye bedre enn VF-2.

3. Lyden av IS høres ikke så godt som videoen til Steve Huff skulle ha det til.

4. Stille lukker, kjapp AF, lite ISO støy, værtett, mindre og flere AF punkter... mye mer...

5. Jeg har hatt en del kameraer og dette er sweet! Dette er årets kamera, glem Fuji Leica kopi og de store klumpette 5DmkIII og D800. Dette er tingen ;)

Amen. Det var omtrent akkurat den opplevelsen jeg hadde også. Jeg håper Olympus holder koken fremover med matchende objektiver, for alt er veldig overbevisende så langt.

Kan skrive under på den ja. Ganske imponert så langt, men jeg har ikke fått tid til å prøve å "strekke litt" på ISO egenskapene helt enda...

Håper Olympus leverer varene på objektivfronten ja, vet jo hva de er gode for, bare se på HG og SHG-serien til FT. 12/2 og 45/1,8 er jo veldig gode, har og tro på 60/2,8 Macro og 75/1,8 som skal komme løpet av sommeren...

Lenke til kommentar

Må innrømme jeg er mest spent på panasonics 12-35. 12mm til ply ligger litt for høyt i pris synes jeg. Med såpass bra ISO-ytelse som E-M5 ser ut til å ha, så tror jeg heller jeg får ned en stop på lysstyrke, for å få zoom når prisforskjellen ikke ser ut til å bli all verden.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg måtte en tur ut med det nye kameraet mitt. Jeg er fornøyd for å si det mildt.

Live Time og Live Bulb er årets oppfinnelse innen kameraindustrien i mine øyne. Fy fasan hvor herlig det er å følge med på skjermen mens du eksponerer et sjølandskap.

Her er noen JPG rett fra kamera. Har beskjært bildene i LR4 og lastet opp til Flickr. Prøvde ut litt innebygde filter på sjølandskapsbilder, noen av de funker faktisk...

Alle er tatt med 12-50mm, det nederste er tatt i macro modus med ISO 3200 :D

6973342266_a246c80a12_b.jpg

6973342910_c27033b395_b.jpg

7119422201_e169865799_b.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nice, godt å se også endel mer kompetente fotografer enn meg også bruker dette systemet :) Hvilke filtere har du brukt? Jeg liker Art-filtrene veldig ogdt faktisk, blir morsommere å ta bilder, og ofte deler motivene moroa også, og blir mer komfortabel med å bli tatt bilde av.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tenkte først jeg skulle ta meg en tur ned i byen i mørket og teste høy ISO-egenskapene til E-M5 litt, men det ble heller til en liten test av bildestabiliseringen. Begynner fint med et par bilder tatt med 12-50mm kitobjektivet:

P4270231.jpg

ISO 2000 1/60s, 12mm, f3,5, håndholdt

P4270232.jpg

ISO 800, 1/10s, 12mm f3,5, håndholdt

Så et par tatt med Panasonic 20/1,7:

P4270239.jpg

ISO 400, 1/25s, 20mm f1,7, håndholdt

P4270240.jpg

ISO 400, 1/20s, 20mm f1,7, håndholdt

Et jeg tok her om dagen:

P4240227.jpg

ISO 400, 2,5s, 21mm f4,7, håndholdt (ND-filter)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en test nå som det er lyst ute. Gikk rundt i stue, pekte kameraet mot vinduene, tilbake til stua, mot vinduene osv... Ingen lyd.

Dette bli framprovosert når man peker mot en veldig lyst og mørkt sted samtidig. Jeg fikk ikke framprovosert den spesielle rattlesnake" lyden med E-P2, kun med E-M5. Men, E-M5 og PL25/1.4 er virker stillere ved vanlig bruk.

Lenke til kommentar

Ja, det der er grunnen til at Panasonic 14-140 har noe for seg, og dessverre også koster tilsvarende. Lyden er én ting, men eksponeringen vil jo lide av samme typen hopp, mens 14-140 har kontinuerlig variabel blenderåpning som gir jevne overganger og ikke lager lyd. Man får bare holde seg til fast blenderåpning på objektiver med støyende blendermekanismer. 12-50 lager ikke lyd på samme måte, men du får hoppene i eksponering (mindre tydelige når man filmer enn når man bare beveger kameraet rundt i filmmodus). Dette er grunnen til at jeg har ledd av alle forståsegpåere som har anbefalt noe annet enn Panasonic GH med 14-140 til folk som legger veldig vekt på video. Såvidt jeg vet finnes det fremdeles ikke noen andre objektiver med tilsvarende blendermekanisme. At profesjonelle filmskapere kan finne på å bruke 5D i rigg og filme statiske scener under kontrollerte lysforhold er ikke det samme som at det egner seg som håndholdt amatørkamera.

Lenke til kommentar

Har brukt PL 25/1.4 en både inne og ute idag, la ikke merke til noe lyd.

Jeg legger merke til lydene fra E-P2 og PL25.

Jeg begynner å like 12-50mm kit optikken mer og mer. Jeg måtte skryte litt om det nye fotoutstyret mitt til lillebroren min. For å vise at dete var skikkelige saker så skylte jeg E-M5 og kit objektivet i vasken, det fungerer fortsatt :!:

7121777543_ac33973e89_b.jpg

EDIT: Leste på DPreview at det er mere støy i bildene når man bruker Live time og Live bulb, dette skal testes om ikke så lenge. Skal prøve å få tatt en video-snutt mens jeg eksponerer med Live time/bulb. slik at de som ikke har sett det får se hvor kult det er :) Men er det mere støy på bildene under denne modusen så er det ikke så forferdelig kult lenger :(

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Uke 2 med E-M5 her og begynner å få litt oversikt over menyene osv. Sammenlignet litt med D7000/Nex 7 som jeg også bruker og begge trekker litt forskjellige rettninger (ergo dyr hobby).

Nex 7, 3 "wheels" = win win for m)mode, passe motstand og genialt plassert. Bra størrelse på div knapper. Noe rotete menyer (config meny). Ligger godt i handa/godt grep som standard. Noe svakere kit optikk enn E-M5

E-M5, sinnsykt hendig stabilisator tar lett bilder på 1/2s stødig. Minus for alt for små knapper og plassering. Bra ryddige menyer og rask tilgang til det meste. Litt i meste laget motstand på div wheels. Litt dårligere grep(uten BG) som standard (vs nex7).

Skulle jeg beholdt -1- av disse 2/3 som allround kamera så ville det selv med for små knapper blitt E-M5 uten tvil, stabilisatoren er genial.

MEN er det noen som har fått til 7 frames auto bracketing og kan fortelle hvordan det egentlig gjøres ? Går greit manuellt men det er jo ikke så morro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...