Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Jeg liker ikke at det kommer (u)lyder fra IS'en E-M5. Er den støyen irriterende?

Det må være dønn stille i rommet du er i for at du skal klare å høre den "summelyden", den minste annen lyd i rommet overdøver lyden fra kameraet, den kan heller ikke høres når man tar video med E-M5. Er man ute, er det nesten helt umulig å høre den lyden...

Lyden kommer av at sensoren holdes på plass i et magnetisk felt ved hjelp av elektromagneter, det er dette som gjør at sensoren kan kompensere for bevegelser på fem akser. Det var i alle fall det svaret Olympus' produktsjef mr Terada gav da han ble spurt om dette. Det jeg har sett selv er hvis man tar av objektivet og skrur på kameraet kan man se at sensoren "spretter" på plass slik at den er sentrert midt i bildesirkelen, trykker man så utløserknappen halvveis ned og rører på kameraet kan man se at den flytter en hel del på seg alt etter hvordan man beveger kameraet...

Ellers er ikke den lyden særlig irriterende, heller beroligende :p Summelyden kan minne om den suselyden man hører når man holder et skjell man finner på stranda inntil øret... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg melde om at Panasonic 25/1.4, altså den gamle 4/3-varianten, fungerer ganske bra på E-M5. AF er ikke nødvendigvis superrask, men den er konsekvent og klarer seg bra i lite lys. Den skygger en del for fokuslyset, men i praksis er dette mer pålitelig i lite lys enn min gamle traver E-520. 50-200 virket det litt verre med.

Jeg var i utgangspunktet skeptisk til 12-50, fordi jeg syntes det så så stort ut at det ødela kameraet litt. Men det var før jeg virkelig tok størrelsen på dette her inn over meg. Det objektivet er så lite og lett og så allsidig at merprisen for kitet ikke er spesielt vanskelig å forsvare. Vi snakker tross alt værtettet 24-100-ekvivalent med intern zoom og fokusering, med direkte og motorisert zoom og stille AF og blender (dog ikke kontinuerlig blender, som 14-140).

Nå blir det å gå igang med å justere om hender og hode til å virke med et nytt kamera. Det er det som blir jobben.

Den summelyden er litt underlig, den høres ut som stabiliseringsmekanismen gjør på E-520, men forsvinner altså når stabiliseringen skrus på i filmmodus, så det er litt uforståelig. Antageligvis tenker jeg ikke stort over den etterhvert.

Endret av Cax
Lenke til kommentar

Den summelyden er litt underlig, den høres ut som stabiliseringsmekanismen gjør på E-520, men forsvinner altså når stabiliseringen skrus på i filmmodus, så det er litt uforståelig.

Har du prøvd å slå av stabilisator? Summer det fortsatt?

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har du prøvd å slå av stabilisator? Summer det fortsatt?

Ja. Lyden er der likefullt. Men den går altså av når man skulle trodd den skulle gå på, nemlig når man setter i filmmodus. Jeg har nå skrudd på stabilisering på fokus, og jeg ser at stabiliseringen aktiveres, men lyden er der likevel. Merksnodig, må det være lov å si.

Lenke til kommentar
Jeg var i utgangspunktet skeptisk til 12-50, fordi jeg syntes det så så stort ut at det ødela kameraet litt. Men det var før jeg virkelig tok størrelsen på dette her inn over meg. Det objektivet er så lite og lett og så allsidig at merprisen for kitet ikke er spesielt vanskelig å forsvare. Vi snakker tross alt værtettet 24-100-ekvivalent med intern zoom og fokusering, med direkte og motorisert zoom og stille AF og blender (dog ikke kontinuerlig blender, som 14-140).

Jeg og var ganske skeptisk til det objektivet, inntil jeg fikk sett det hele for litt over en måned siden. Sammenliknet med ZD 12-60, er det ganske lite:

P4201334.jpg

For ikke å snakke om når man zoomer 12-60 inn til 60mm:

P4201335.jpg

Hele moroa, E-30 med 12-60 og E-M5 med 12-50 ved siden av hverandre:

P4201328.jpg

En annen ting som er verdt å nevne er macrofunksjonen, den er faktisk ganske hendig, får ganske god forstørrelse med den. Her er et raskt bilde tatt med macrofunksjonen, jpeg med kun minimale justeringer, var nok fortsatt litt unna nærgrensen:

P4190005.jpg

Spør du meg er det objektivet, som i utgangspunktet koster 3500 kr, et godt kjøp for 1500 kr, som utgjør prisdifferansen mellom E-M5 kit og bare hus. Må heller ikke glemme at det objektivet også er værtettet, noe som heller ikke er til å kimse av. Alt i alt tror jeg faktisk at jeg har begynt å like det objektivet der litt, det at det er litt mørkt i teleenden gjør ikke så alt for mye, siden E-M5 ikke akkurat sliter så mye med å skru ISOen opp litt...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Spør du meg er det objektivet, som i utgangspunktet koster 3500 kr, et godt kjøp for 1500 kr, som utgjør prisdifferansen mellom E-M5 kit og bare hus. Må heller ikke glemme at det objektivet også er værtettet, noe som heller ikke er til å kimse av. Alt i alt tror jeg faktisk at jeg har begynt å like det objektivet der litt, det at det er litt mørkt i teleenden gjør ikke så alt for mye, siden E-M5 ikke akkurat sliter så mye med å skru ISOen opp litt...

Enig i dine tanker om objektivet eks. Testet også macro i dag og det funker jo bra. Spesielt fokushastigheten. Nu får man jo maur i fokus. Og bildene tåler beskjæring.

post-201296-0-49172300-1334960511_thumb.jpg

Jpeg

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Da fikk jeg en pakke i dag fra Japan Photo med GF-2 og 14mm + Sigma 30mm. Laderen manglet så jeg må ringe og klage :hmm:

Men uansett her er noen bilder, det av GH-2 med Sigma 30mm påmontert er tatt med 14mm objektivet på blender 2,8.

Englefiguren er tatt med GH-2 og Sigma 30mm på blender 3,2 og det siste bildet med eggene er tatt med GH-2 og Sigma 30mm på blender 2,8.

post-101239-0-68090100-1335001841_thumb.jpg

post-101239-0-48683100-1335001881_thumb.jpg

post-101239-0-22741300-1335001925_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk skal du ha IceBlitz, GH-2 kameraet har jeg hatt en stund. Måtte ha et litt mindre og lommevennlig kamera i tillegg og da syntes jeg at GF-2 + 14mm egnet seg utmerket. Og den komboen selges jo meget rimelig for tiden.

Jeg har fra før av standard 14-42mm, 45-200mm og 9-18mm. Ja jeg er litt interessert i å bytte ut 45-200 med en 100-300mm. Men får se det an. Må jo bruke de nye objektivene mine litt nå også :)

Lenke til kommentar

Da kan jeg melde om at Panasonic 25/1.4, altså den gamle 4/3-varianten, fungerer ganske bra på E-M5.

Jeg og har fourthirds-varianten og jeg elsker det på min E-PL2. Ikke superrask focus, men de andre egenskapene er så gode at man glemmer at det ikke er helt optimalt. Bokeh og de andre optiske kvalitetene er jo fantastiske!

Lenke til kommentar

Jeg og har fourthirds-varianten og jeg elsker det på min E-PL2. Ikke superrask focus, men de andre egenskapene er så gode at man glemmer at det ikke er helt optimalt. Bokeh og de andre optiske kvalitetene er jo fantastiske!

Det objektivet har alltid vært fullstendig fantastisk. Det er det første objektivet jeg kjøpte, jeg kjøpte det faktisk før jeg kjøpte kamera, og jeg har flere gode bilder fra det objektivet enn noe annet. Men utfordringen var alltid fokus i lite lys med E-520. Ikke bare tiden, men også presisjonen led når det ble type 1/10s ƒ/1.4 ISO1600. Det var ikke noe problem med fokuslyset fra blitsen, så det har alltid irritert meg at Olympus ikke hadde fokuslys. Nå er både fokuslyset integrert og AF er blitt tilsynelatende mer pålitelig, så når sensoren i tillegg er et stort skritt fremover har jeg god tro på at dette objektivet har de beste bildene foran seg.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha IceBlitz, GH-2 kameraet har jeg hatt en stund. Måtte ha et litt mindre og lommevennlig kamera i tillegg og da syntes jeg at GF-2 + 14mm egnet seg utmerket. Og den komboen selges jo meget rimelig for tiden.

Jeg har fra før av standard 14-42mm, 45-200mm og 9-18mm. Ja jeg er litt interessert i å bytte ut 45-200 med en 100-300mm. Men får se det an. Må jo bruke de nye objektivene mine litt nå også :)

LOL! Jeg trodde du nettopp hadde anskaffet GH2. Hehe, så bare på det bildet ditt av GH2 kameraet og tenkte ikke så mye lengre :)

Så ikke at det stod GF2 hehe :) Men ja, grattis med det hvertfall.

GF2 har jeg ikke prøvd selv men ser ut til at det gir loads med bang for the buck :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

LOL! Jeg trodde du nettopp hadde anskaffet GH2. Hehe, så bare på det bildet ditt av GH2 kameraet og tenkte ikke så mye lengre :)

Så ikke at det stod GF2 hehe :) Men ja, grattis med det hvertfall.

GF2 har jeg ikke prøvd selv men ser ut til at det gir loads med bang for the buck :)

Haha, ja jeg skjønte at du misforsto litt.

GF-2 med 14mm koster jo bare litt mere enn 14mm for seg selv så man kan jo si at kameraet kom med på kjøpet. Hadde jeg brukt 400 kr mere så hadde jeg fått samme pakke med GF-3. Men siden den er blitt totalt uten justeringsmuligheter uten å gå i menyene så var valget enkelt for meg.

Lenke til kommentar

Noen som vet om sølv em5 kit kommer med en sølv 12-50mm? eller er det bare svart?

jeg har kjøpt sølv kit og objektiv var svart..

Virkelig? Svart 12-50? Den finnes jo i sølv?

AtW

Jada tuller ikke. På eske står det også: Camera: SLV og 12-50EZ: BLK

Men jeg synes nå det passer helt fint. Det er jo fordelen med kamerahus som både har svart og sølv i seg at da passer det fint både med svart og sølv objektiver...RHH

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...