Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Er det så mye å spare på disse gamle objektivene?

AtW

Spare og spare, men min pent brukte og fine 50mm 1:1.8 som i dette eksempelet er jo litt interessant...(får visst disse idag for 3-400kr på f.eks. eBay):

(et testbilde tatt gjennom vindusruta fra kontoret, ikke lagt vekt på motiv......) ;)

E-P3 og Olympus OM-SYSTEM ZUIKO AUTO-S 50mm 1:1,8 med adapter MF-2,

f11 og Iso200

post-251380-0-60196400-1334858843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må innrømme at jeg ikke har helt tiltro til kvalitet, jeg kan ikke annet enn å finne det veldig usannsynlig at ikke dagens objektiver er vesentlig bedre. Men om det er billig er det jo greit.

AtW

Det er noen momenter der. Objektivene er veldig gode, men det hjelper også at man bare bruker midten av synsfeltene deres. Dessuten er gamle manuelle objektiv mye bedre å fokusere manuelt med enn nye, som regel.

Lenke til kommentar

E-M5 spm: Er spotmålingen fortsatt i senter og ikke på AF punktet?

Jeg trur jeg kommer til å gå for en sølvfarget E-M5, uten grep og uten kit optikk. Hadde vært kjekt å ventet til E-P5 kommer. Hadde vært kult om den kom med innebygd søker slik som NEX 7.

Rustne tønner med PanLeica 25mm og Oly 45mm...

6948070874_ec4e69ef63_b.jpg

6948082632_e89edc4dbd_b.jpg

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Kan sikkert være ok, men det er vel liten tvil om at teknologien går framover, også på optikk? Spesielt designprosessen må jo være mye bedre når man har datamaskiner?

AtW

1984 var 15 år etter månelandingen, og datamaskiner kom en god stund før Google. Kostbare OM-objektiver som er konstruert på 80-tallet kan nok være ganske mye bedre enn rimelige objektiver fra 60-70-tallet, men det er nok store forskjeller på dem, og noen vil egne seg bedre til moderne bruk enn andre. Når man bare bruker de "beste" vinklene i objektivet, så krever også en mindre sensor mer skarphet enn det som ble krevd på film. Men uansett er det moro med optikk, det handler jo ikke bare om skarpheten på resultatene heller for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er og verdt å merke seg at de objektivene, av Olympus OM i alle fall, som har multi coating (det står "MC" på objektivet) er bedre enn de uten. Gir som regel bedre kontrast og yter mye bedre i motlys. I tillegg er det som Cax nevner at de av nyere dato som regel har bedre optisk kvalitet, men de er ofte noe dyrere. For eksempel så koster 50mm f1,2 ca fire ganger så mye brukt som 50mm f1,4, førstnevnte er et design fra 80-tallet, og er ca 10 år nyere enn sistnevnte...

Når det gjelder prisnivået på gammel 35mm film speilrefleksobjektiver sitter jeg igjen med det inntrykket at jevnt over er Olympus OM og Leica R noe dyrere enn resten. Det skal visst være at på grunn av den lange registeravstanden kan disse brukes med adapter på det meste annet med adapter og fortsatt beholde fokus til uendelig. Men prisene på det andre har og gått opp etter at adapterne til speilløse (som kan bruke alt) har dukket opp...

Lenke til kommentar

http://www.olympus.n...r/208_20065.htm

(Siden for kampanjer)

Står det om fotokonkurransen for Vinteren 2010 !

Men på knappen Les Mer havner man på

http://olympusuk.sales-promotions.com/

Hvor man tilbys en gratis hld-6 ved kjøp av e-m5. Det ser imidlertid ut til at det kun lar seg registrere fra UK eller Irland.

Noen som vet om Olympus Norge gir gratis grep ?

Finnes egentlig Olympus Norge lenger ? Eller er det bare en webside som har vært dau siden vinmteren 2010 ?

Goffen

...Kommende e-m5 eier.

(Som ble LITT forbanna når JP hadde inne sorte kit og solgte disse ut uten å sjekke med de som har sølv kit i bestilling heller ville bytte farge enn å vente i to måneder til...)

Lenke til kommentar

Hvor man tilbys en gratis hld-6 ved kjøp av e-m5. Det ser imidlertid ut til at det kun lar seg registrere fra UK eller Irland.

Noen som vet om Olympus Norge gir gratis grep ?

Finnes egentlig Olympus Norge lenger ? Eller er det bare en webside som har vært dau siden vinmteren 2010 ?

Er nok et tilbud kun i UK/Irland...

Og ja, Olympus Norge finnes. Ikke mer enn noen uker siden sist jeg kontaktet de på tlf. med spm. om pris på rep. av et eldre kamera..... (men dom talade svenska...... ) :eek:

Lenke til kommentar

Og ja, Olympus Norge finnes. Ikke mer enn noen uker siden sist jeg kontaktet de på tlf. med spm. om pris på rep. av et eldre kamera..... (men dom talade svenska...... ) :eek:

Det betyr enten 1) at Olympus Norge styres fra Sverige, eller 2) de holder til i Oslo.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr enten 1) at Olympus Norge styres fra Sverige, eller 2) de holder til i Oslo.

http://www.olympus.no/corporate/1672.htm

http://maps.google.no/maps?hl=no&cp=9&gs_id=y&xhr=t&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&wrapid=tljp1334929362406016&um=1&ie=UTF-8&q=olympus+norge&fb=1&gl=no&hq=olympus+norge&hnear=0x46416e61f267f039:0x7e92605fd3231e9a,Oslo&cid=0,0,81072923872894

50628&ei=2GeRT4ayAaLj4QSu_IiXBA&sa=X&oi=local_result&ct=image&sqi=2&ved=0CCYQ_BI

:eek:

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at det kommer (u)lyder fra IS'en E-M5. Er den støyen irriterende?

Jeg opplever ikke den som plagsom. Det er en liten summelyd, men den er der også når IS er avslått. Men jeg legger ikke noe særlig merke til den. Det kommer også lyd fra OIS til panasonic som sitter i objektivet. Opplever at OIS'en støyer litt mindre en E-M5.

Lenke til kommentar

Jeg venter nå spent på hva slags snadder Panasonic kommer med som etterfølgere til G3 og GH-2.

Er ikke helt fortrolig med utseendet til E-M5 uansett.

Og forsåvidt er jeg veldig fornøyd med GH-2 kameraet og vil vel ha mye mere å hente på bedre optikk enn kameraoppgradering.

Jeg har heller ikke bestemt meg angående utseendet til E-M5; jeg må se en IRL og klå på en før jeg mener noe mer bastant.

GH2 er forsåvidt et greit kamera, men jeg sliter med at jeg trykker inn knapper jeg ikke ønsker i tide og utide (primært DISPLAY og WB). Og ISO ytelsen er akkurat et knepp for lite. E-M5 er der jeg har lagt lista.

Syntes ISO ytelsen på GH2 er helt fantastisk mtp hvor liten sensoren er.

På nedenstående bilde har jeg 12800 ISO, tatt med Panasonic 100-300mm linsen på min GH2.

Er ikke dette godt nok på så høy ISO syntes du?

post-131058-0-92266100-1334936030_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke at det kommer (u)lyder fra IS'en E-M5. Er den støyen irriterende?

ulyder? E-P1 gir litt lyd, men det er ikke noe galt. Ikek irriterende. Det er kun når du presser kamera at man hører at den jobber.

Lenke til kommentar

ulyder? E-P1 gir litt lyd, men det er ikke noe galt. Ikek irriterende. Det er kun når du presser kamera at man hører at den jobber.

Det er vel mye som tyder på at E-M5 bråker endel mer enn det, selv om de fleste virker til å ikke bli spesielt plaget av det.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...