Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Er det folk som fortsatt handler på fotovideo ?

Ja, det er mange som handler der. Hvorfor skal vi ikke det?

Synes de har forandret seg veldig de par siste årene. Ift serviceinnstilling og holdning. Jeg har hatt et par episoder med dem som jeg synes var veldig unødvendig. Spesielt med tanke på hvor mange penger jeg har lagt igjen der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som AF'en henger med på notene der, hvordan opplever du det? Er det en flat coated retriever bak dama på bildet der...? Har en ganske ivrig sånn en hjemme... :)

 

Ingen flat, begge de svarte er Groenendael. Ganske ivrig de å :)

Har ikke fått prøvd så mye at jeg tør si så mye, men følgefokus er i hvertfall mye bedre enn på E-P3. Og uten følgefokus er singelfokus så rask at når man da fyrer av 10 b/s er det mye letter å få bilder i fokus av motiver i bevegelse enn det er på E-P3.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Hva synes dere om Oly 45mmf1,8.

Jeg har den og pana 45,2,8. Synes noen ganger Olympus virker vel slapp på detaljer og farger. Har dere lik erfaring.

 

Lurer også på å kjøpe 25mmf1,4. Dere anbefaler den, ikke sant.

Jeg har ikke kjøpt 45mm f/1.8; men hadde tenkt til å gjøre det. Har 45mm f/2.8 og liker den godt.

 

Detaljer og farger - det er ikke at du bruker objektivene i såpass forskjellige lysforhold, at det er det du ser? Eller overeksponerer kamera litt med Olympusen?

 

25mm f/1.4 står også på ønskelisten.

 

Synes de har forandret seg veldig de par siste årene. Ift serviceinnstilling og holdning. Jeg har hatt et par episoder med dem som jeg synes var veldig unødvendig. Spesielt med tanke på hvor mange penger jeg har lagt igjen der.

Ser den - er enig i at de har endret seg; men det gjelder stort sett hele bransjen, føler jeg.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om Oly 45mmf1,8.

Jeg har den og pana 45,2,8. Synes noen ganger Olympus virker vel slapp på detaljer og farger. Har dere lik erfaring.

 

Lurer også på å kjøpe 25mmf1,4. Dere anbefaler den, ikke sant.

Jeg har ikke kjøpt 45mm f/1.8; men hadde tenkt til å gjøre det. Har 45mm f/2.8 og liker den godt.

 

Detaljer og farger - det er ikke at du bruker objektivene i såpass forskjellige lysforhold, at det er det du ser? Eller overeksponerer kamera litt med Olympusen?

 

25mm f/1.4 står også på ønskelisten.

 

Synes de har forandret seg veldig de par siste årene. Ift serviceinnstilling og holdning. Jeg har hatt et par episoder med dem som jeg synes var veldig unødvendig. Spesielt med tanke på hvor mange penger jeg har lagt igjen der.

Ser den - er enig i at de har endret seg; men det gjelder stort sett hele bransjen, føler jeg.

 

Jo, kan nok hende at det handler om eksponering og lysforhold. Har jo ikke kjørt noe side om side test, men tror likevel Olympusen er litt slappere. I utgangspunktet ble jeg overveldet av olympusen men så kom jeg i skade i å se på bildet i 100% og oppdager da forskjellen :-)

 

Ja bransjen som helhet har endret seg. Men jeg opplever fv som litt for flinke i egne øyne om du skjønner. Men nok om det. Er ikke meningen å kjøre noe offisielt opplegg mot dem. Så jeg stopper min generelle omtale om dem med dette.

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som om det er tomt hos JP. Jeg håper jeg faktisk fikk en av dem, og at beholdningen ikke bare var forsinket. Det vil tiden vise. Men jeg ser ikke disse ordrefargene dere snakker om :hmm:

Ordrefargene det snakkes om er vel hos FotoVideo... ;) Hva er det du har bestilt, ser de har flere sølvfargede hus igjen. Da jeg bestilte (sort kit) var det enda tre til igjen av de, samt flere på vei om kort tid ble jeg opplyst om på e-post.

Lenke til kommentar

Ordrefargene det snakkes om er vel hos FotoVideo... ;) Hva er det du har bestilt, ser de har flere sølvfargede hus igjen. Da jeg bestilte (sort kit) var det enda tre til igjen av de, samt flere på vei om kort tid ble jeg opplyst om på e-post.

 

Ah, skjønner. Det står ingen beholdning på noe som helst der nå, men det står ubekreftet 19/4 på sorte kit. Det er bra de klarer å få inn noe særlig. Jeg var innom JP på byporten, det må ha vært mandag, og da var mannen i butikken der skeptisk til at det skulle komme noe som helst før sommeren. Men han svarte kanskje generelt som i at det som ikke er tilgjengelig vanligvis ikke er tilgjengelig snart, eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Veit nokon om dei har utstillingsmodellar av E-M5 til å kladde på på Fotovideo eller Japan Photo?

Mulig de har på JP på Byporten. Jeg fikk telefon derfra om jeg ville ha et E-M5, takket nei siden jeg allerede har hentet mitt. Etter det jeg vet er det ikke noen flere på venteliste der (var i alle fall ikke det i går) så da er det kanskje muligheter... :)

 

Edit: Et raskt lite bilde av "mFT-familien" min:

P4192251.jpg

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit: Et raskt lite bilde av "mFT-familien" min:

Lekker liten samling det der. E-M5 ser ikke dum ut med grep.

 

Ja, jeg syns og den ser ganske bra ut med det grepet, utseendet gir litt følelsen av gammel motorfremtrekk:

P4191321.jpg

 

Er også ganske lite og kompakt med Panasonic 20mm f1,7:

P4191315.jpg

 

PS: Skulderreima som følger med E-M5 syns jeg at ble litt kjip, så jeg tok reima til E-520 huset jeg har liggende i stedet... :p

 

PPS: Hvis du er litt på gjerdet i forhold til om du skal ha E-M5, er det bare å si ifra hvis du vil klå litt på det en dag, Tom...

Endret av eks
Lenke til kommentar

Veit nokon om dei har utstillingsmodellar av E-M5 til å kladde på på Fotovideo eller Japan Photo?

Mulig de har på JP på Byporten. Jeg fikk telefon derfra om jeg ville ha et E-M5, takket nei siden jeg allerede har hentet mitt. Etter det jeg vet er det ikke noen flere på venteliste der (var i alle fall ikke det i går) så da er det kanskje muligheter... :)

Takkar. Eg får stikke innom og høyre. (Eg har forsåvidt alt klådd litt på det då Fotovideo hadde det inne, men eg har ikkje prøvd det utan grep.)

Lenke til kommentar

Er det noen som har erfaringer med hvilke OM-objektiver som funker "veldig" bra på en av PEN E-P'ene? :hmm:

 

Hittil har jeg selv prøvd f.eks. en OM-SYSTEM ZUIKO AUTO-S 50mm 1:1,8 (funker best fra f/8 og oppover - best på f/11)..... , mens en OM-SYSTEM ZUIKO MC AUTO-S 1:1,8 50mm ikke funket så bra (blir mer softe/diffuse bilder uansett blendervalg)...... Begge objektivene ble prøvd på E-P3, ISO200 og med adapter MF-2!

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med 35mm f2 Auto-W, 50mm f1,4 Auto-S, samt 135mm f2,8 Auto-T. Husk at når du bruker bildestabilisering, så må du sette inn brennvidden selv. Den står standard til 50mm, setter du på noe lengre enn det vil den ikke kompensere tilstrekkelig, motsatt vil den overkompensere.

 

f1,8 utgaven av 50mm var standardobjektivet og kanskje ikke noen høydare, for alt jeg vet. Annet enn dette, skal alle makroobjektivene være gode, inkludert 90mm f2 Auto-Macro, men den er svindyr, samme med 100mm f2 Auto-T.

Lenke til kommentar

Jeg har gode erfaringer med 35mm f2 Auto-W, 50mm f1,4 Auto-S, samt 135mm f2,8 Auto-T. Husk at når du bruker bildestabilisering, så må du sette inn brennvidden selv. Den står standard til 50mm, setter du på noe lengre enn det vil den ikke kompensere tilstrekkelig, motsatt vil den overkompensere.

 

f1,8 utgaven av 50mm var standardobjektivet og kanskje ikke noen høydare, for alt jeg vet. Annet enn dette, skal alle makroobjektivene være gode, inkludert 90mm f2 Auto-Macro, men den er svindyr, samme med 100mm f2 Auto-T.

Takker for nyttig info! Regnet nok med at disse standardobjektivene kanskje ikke var av de aller beste, men den OM-SYSTEM AUTO-S 50MM 1:1,8 ble jeg litt positivt overrasket over gitt! :yes:

Har en Olympus Zuiko 50mm f:3.5 Auto-Macro som jeg skal pusse støvet av og prøve.... I tillegg en MC Quanteray AutoZoom 85-210mm f:3.8 Macro som jeg skal lete fram fra loftet.... (mener jeg har et Soligor og noe annet gammelt også)

Artig å prøve ut, selv om jeg ikke har de aller største forhåpninger....... :roll:

Lenke til kommentar

Er det så mye å spare på disse gamle objektivene?

 

AtW

Det kommer an på, er absolutt mulig å gjøre et kupp, men jevnt over er prisene på Olympus OM på vei oppover, spesielt de objektivene som går for å være noen perler: 21/2, 24/2, 35/2, 50/1,2, 50/2 Macro, 90/2, 100/2, 180/2, 250/2 osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...