Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Jeg venter nå spent på hva slags snadder Panasonic kommer med som etterfølgere til G3 og GH-2.

Er ikke helt fortrolig med utseendet til E-M5 uansett.

Og forsåvidt er jeg veldig fornøyd med GH-2 kameraet og vil vel ha mye mere å hente på bedre optikk enn kameraoppgradering.

Jeg har heller ikke bestemt meg angående utseendet til E-M5; jeg må se en IRL og klå på en før jeg mener noe mer bastant.

GH2 er forsåvidt et greit kamera, men jeg sliter med at jeg trykker inn knapper jeg ikke ønsker i tide og utide (primært DISPLAY og WB). Og ISO ytelsen er akkurat et knepp for lite. E-M5 er der jeg har lagt lista.

Merkelig, jeg kommer nesten aldri borti knapper jeg ikke skal trykke inn. ISO ytelse kan vel aldri bli bra nok :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det ikke blir forsinkelser, "må" få kjøpt i forbindelse med en USA-reise de to siste ukene i mai.

AtW

Det er vel ikke så langt unna. Fikk pakke fra japan foto i dag og den innholdt et svart OM-D med 12-50 :dribble:

Var litt skeptisk ang størrelse og utseende ut ifra bildene man har sett på nett. Var redd det skulle bli for stort, men størrelsen var veldig fin. Ellers er førsteinntrykket at det meste stemmer med dette kameraet.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Merkelig, jeg kommer nesten aldri borti knapper jeg ikke skal trykke inn. ISO ytelse kan vel aldri bli bra nok :)

Du har kanskje ikke like feite fingre som meg ;)

Er ikke sikker på at man aldri kan få bra nok ISO ytelse; tror at grei ISO 6400 ytelse er det nivået jeg klarer meg med. Blir det mørkere, så er det rimelig dunkelt ...

Lenke til kommentar

Håper det ikke blir forsinkelser, "må" få kjøpt i forbindelse med en USA-reise de to siste ukene i mai.

AtW

Det er vel ikke så langt unna. Fikk pakke fra japan foto i dag og den innholdt et svart OM-D med 12-50 :dribble:

Var litt skeptisk ang størrelse og utseende ut ifra bildene man har sett på nett. Var redd det skulle bli for stort, men størrelsen var veldig fin. Ellers er førsteinntrykket at det meste stemmer med dette kameraet.

Nice, håper på noen flere ord etter du har fått lekt deg litt.

AtW

Du har kanskje ikke like feite fingre som meg ;)

Er ikke sikker på at man aldri kan få bra nok ISO ytelse; tror at grei ISO 6400 ytelse er det nivået jeg klarer meg med. Blir det mørkere, så er det rimelig dunkelt ...

Aldri er ett sterkt ord, men jeg kan glatt finne masse situasjoner der mer enn ISO 6400 kunne være kjent, det er ikke for mye på feks en fest, selv med ett lyssterkt objektiv. Og med ett f4-objektiv så kan man mint ha 50 000+ om det hadde gitt god kvalitet.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Gratulerer... :D Spent på å høre dine erfaringer... :)

Men, siden Japan Photo har fått tak i det allerede ser jeg at Olympus Norge har tabbet seg ut igjen. De hadde lovt at FotoVideo ville få kameraet først i Norge, men da har tydeligvis Japan Photo fått det fra noen andre enn dem. Jeg snakket med Olympus Norge senest i dag, og da mente de at det ville komme en eller annen gang kanskje i neste uke, eller uka etter... Håpløst... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Men, siden Japan Photo har fått tak i det allerede ser jeg at Olympus Norge har tabbet seg ut igjen. De hadde lovt at FotoVideo ville få kameraet først i Norge, men da har tydeligvis Japan Photo fått det fra noen andre enn dem. Jeg snakket med Olympus Norge senest i dag, og da mente de at det ville komme en eller annen gang kanskje i neste uke, eller uka etter... Håpløst... :thumbdown:

Japan Photo driver jo import selv, så her har de klart å få tak i det via ett eller annet..., uansett; JA, Olympus Norge har igjen sovet i timen.

Norge er det landet Olympus har glemt. Nesten ingen markedsføring, og heller ingen særlig tilstedeværelse på markedet generellt.

Det virker som at Olympus produkter havner i bestillingslister (og av og til i butikkhyller) av ren nostalgi for merket, og jeg treffer sjelden noen selgere med kompetanse.

F.eks; Jeg kommer inn i en butikk som faktisk har et utstilt 20/1.7 fra panasonic og spør om jeg kan prøve det på. Selger svarer med at "nei, det går ikke. Dette er panasonic sitt objektiv, du har jo Olympus". Selger fikk så selvfølgelig høre hva jeg mente om den saken (sammen med en god del info om m43), og jeg fikk prøve (det strålende) objektivet.

Desverre er ikke dette et isolert tilfelle.

Skulle ikke forundre meg om at selgerene fortsatt tror Olympus sliter med støy over ISO-400 når E-M5 kommer inn....

Dersom noen fra Olympus har et halvt øye åpent, bør de dra frem noen markedsføringsmidler og komme seg ut av skyggen. Både i form av informasjon til butikker(/salgsapparat), og kampanjer.

Sånn. Da fikk jeg ut det. ... og god morgen til dere alle. En kaffe er kanskje på sin plass. :wee:

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Dersom noen fra Olympus har et halvt øye åpent, bør de dra frem noen markedsføringsmidler og komme seg ut av skyggen. Både i form av informasjon til butikker(/salgsapparat), og kampanjer.

Sånn. Da fikk jeg ut det. ... og god morgen til dere alle. En kaffe er kanskje på sin plass. :wee:

God morgen. Ja de burde så absolutt begynn å markedsføre mer!

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Det virker som at Olympus produkter havner i bestillingslister (og av og til i butikkhyller) av ren nostalgi for merket, og jeg treffer sjelden noen selgere med kompetanse.

Kjenner til den gitt. Jeg og typen var innom JapanPhoto her i Trondheim og skulle spørre om noe ekstrautstyr til E-3(dette var før E-5 kom, så E-3 var altså ledende modell). Begge de to i kassa så ut som spørsmålstegn når kameraet ble nevnt, og hadde ikke peiling på Olympus for fem flate øre...

Lenke til kommentar

Mens vi snakker om Olympus OM... I går fikk jeg endelig objektivdekslene til OM-objektivene mine. Urutinert som jeg var regnet jeg med at de fulgte med da jeg kjøpte dem fra keh.com, men den gang ei, ser imidlertid at det er noen som det står "with caps" i beskrivelsesteksten til. Dette var imidlertid ikke noe problem, Antonio Stasi hadde disse, så da ble det tre baklokk og to stykk 55mm og et 49mm fordeksel.

P4171312.jpg

Lenke til kommentar

japanphoto har sølv (kun huset) og svart med 12-50 objektivet på lager

sølv:

http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speillos-systemkamera/olympus/olympus-e-m5-solv-hus/?source=jpno_prisjakt

Svart med objektiv:

http://www.japanphot...m-12-50mm-sort/

Sort med sort objektiv bestilt :-)

Samme her... Spurte i e-post hvor mange de hadde, fikk beskjed om at min bestilling var effektuert og ville bli sendt i løpet av morgendagen, samt at de hadde ytterligere tre eksemplarer til med fler på vei i den nærmeste fremtid... :)

Lenke til kommentar

Da sier jeg slik de sier på Nrk; spanande!

Skal bli morro å høre hva dere har å si om E-M5. Skal jeg oppgradere nå eller vente litte granne :hmm:

AtW: Jeg er enig med deg, svart optikk på hus i sølv ser bedre ut enn sølv optikk på svart hus. Men hvordan blir hus i sølv med det svarte grepet da?

Jeg har en fin samling glass nå; Samyang 7,5/3,5 - Olympus 12/2,0 - PanLeica 25/1,4 - Olympus 45/1,8

Fikk tatt meg en tur med 12/2 og 45/1,8 i regnværet.

Olympus 12/2 er et utrolig herlig objektiv. Skulle ønske alle var slik som den med tanke på AF og MF.

7090917315_9668ec996c_b.jpg

Olympus 45/1.8 er knall til den prisen. Skjønner ikke hvordan Oly har klart å priset så billig.

6944844628_464523a896_c.jpg

6944848924_481f02d5a4_b.jpg

6944846374_7d916cd541_c.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...