Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

F.eks 50mm f/1,4 vs 25mm f/1,4. Diameteren på blenderne er henholdsvis 50/1,4 = 35,7mm og 25/1,4 = 17,85mm. Det er naturlig å sammenligne slik fordi man får samme synsvinkel i begge tilfeller og dermed samme bruksområde.

 

Og den sammenligningen er årsaken til uløkka i sin helhet også. Fordi gamle 50/1.4-objektiver er billige og kompakte tror folk at man alltid kan få et objektiv med dobbel brennvidde men med samme blendertall, størrelse, vekt, pris og kvalitet. Og det kan man aldri. Så i praksis har man sjelden to hele "fortrinn" (tog du 'an?), og ihvertfall aldri uten å betale for det på flere måter. Det er ikke så enkelt som å betate 15000 ekstra for sensoren og slepe et litt større hus, og så er alt det samme. TANSTAAFL.

Lenke til kommentar

Kelux78: Ta en titt på top view også. :) Hadde jeg bare vært styrtrik og hatt råd til sherpa på heltid så hadde jeg ikke hatt noe i mot 645D. Det er garantert et fantastisk kamera for de med like fantastisk økonomi og bærelyst.

 

Cax: Jepp, små teleobjektiver er glimrende for de med små sensorer. Kameraer med kort registeravstand har også en annen størrelsefordel: Det er enklere å konstruere kompakte og gode vidvinkelobjektiver. Så her har mFT størrelsefordeler i begge ender av skalaen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Kelux78: Ta en titt på top view også. :) Hadde jeg bare vært styrtrik og hatt råd til sherpa på heltid så hadde jeg ikke hatt noe i mot 645D. Det er garantert et fantastisk kamera for de med like fantastisk økonomi og bærelyst.

 

Cax: Jepp, små teleobjektiver er glimrende for de med små sensorer. Kameraer med kort registeravstand har også en annen størrelsefordel: Det er enklere å konstruere kompakte og gode vidvinkelobjektiver. Så her har mFT størrelsefordeler i begge ender av skalaen.

 

645D er egentlig også glimrende på å illustrere poenget med sensorstørrelser: Du får ikke så mange rimelige ƒ/1.4-objektiver til mellomformat. Eller stabiliserte ƒ/2-zoomer.

 

Men 645 har ihvertfall det korrekte formatet: 4:3.

 

Det begynner å bli noen år siden nå at Olympus valgte den sensoren som de la til grunn for 4/3-systemet. Jeg synes stadig det valget ser ut som en glimrende avveining.

Lenke til kommentar
hehe.. han ligner litt på dr. Park i House :p

Kai hos DigitalRevTV er litt som fotoverdenens svar på Jeremy Clarkson: Testene hans er mer som underholdning å regne, enn som informasjon. ;)

 

Når det er sagt... Jeg venter fortsatt i spenning på at E-M5 skal dukke opp her på berget. I følge Olympus skulle leveringene i Europa begynne i denne uka, samt at vi skulle få dem omtrent samtidig med resten av Europa. Tålmodighet er en dyd... :whistle:

Endret av eks
Lenke til kommentar

Og da kan jeg endelig mene noe om bildekvaliteten til E-M5 på høy ISO. Jeg tror jeg har nevnt at jeg har lastet ned en del RAW filer fra nær og fjern.

 

I helgen så ble versjon 1.0.1 av Aftershot Pro lansert, og den støtter E-M5 filene.

 

Dette er første versjon som støtter E-M5, og filene tipper jeg er fra pre-produksjonsutgaver av kamera, så det er ikke umulig at det ferdige kamera vil levere enda bedre bilder.

 

I min eksempelsamling, så har jeg et noen testbilder som er tatt med Panasonic G3, Sony NEX-7 og E-M5.

 

På ISO 3200 så er det minst støy på E-M5, mest på G3 - Sony NEX-7 ligger et sted i mellom. Går vi opp til ISO 6400 så E-M5 har noe mer støy enn G3 på ISO 3200; men ikke veldig mye. Jeg vil ikke ha noe problem å bruke en E-M5 på ISO 6400 hvis nødvendig.

 

Det ser også ut til at farger og dynamikk holder seg bra på høy ISO.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Høres bra ut. Er den virkelig bedre enn NEX 7?

Og jeg som skulle avvent med kjøp. Du blir vell å erstatte GH2 med E-M5?

Ser vi på filene i 100% crop, så er det mer støy på NEX-7 filene enn E-M5 filene. Men skalert ned til 16MPx, så blir det vanskelig å skille.

Jeg er usikker på om jeg skal bytte - har egentlig mer lyst på den sensoren i et E-30 hus, eller Pen E-Px hus.

 

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe med 12-50mm, men etter å ha sett hva Robin Wong får til med E-P3 og 12-50mm så er jeg i tvil om det er så lurt å droppe den. LINK

12-50mm i kitet er såpass rimelig at det er dumt å ikke slå til. Du kan sikkert selge objektivet uten tap hvis du ikke liker det.

Lenke til kommentar

Det ser også ut til at farger og dynamikk holder seg bra på høy ISO.

 

Det høres lovende ut. Sammenligner du støy på pixelnivå eller "normalisert" til et bestemt antall MP.

 

Btw, har du en oversikt over støttede kameraer?

 

 

Edit: Ser du rakk å svare på første spørsmål før jeg fikk postet

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Btw, har du en oversikt over støttede kameraer?

Du tenker på AfterShot Pro? Det er en liste over hva 1.0 støttet her. I tillegg er det 20 nye modeller i 1.0.1:

  • Canon PowerShot G1 X
  • Canon PowerShot S100
  • Canon 5D Mark III
  • Fuji X100
  • Leica V-LUX 3
  • Nikon D4
  • Nikon D800
  • Nikon D800e
  • Panasonic GX1
  • Panasonic FZ150
  • Pentax K-01
  • Samsung NX200
  • Samsung NX100
  • Samsung NX5
  • Samsung NX10
  • Samsung NX11
  • Sony NEX-C3
  • Sony A35
  • Sony A57
  • Olympus OM-D E-M5

Lenke til kommentar

Jeg venter nå spent på hva slags snadder Panasonic kommer med som etterfølgere til G3 og GH-2.

Er ikke helt fortrolig med utseendet til E-M5 uansett.

Og forsåvidt er jeg veldig fornøyd med GH-2 kameraet og vil vel ha mye mere å hente på bedre optikk enn kameraoppgradering.

Jeg har heller ikke bestemt meg angående utseendet til E-M5; jeg må se en IRL og klå på en før jeg mener noe mer bastant.

 

GH2 er forsåvidt et greit kamera, men jeg sliter med at jeg trykker inn knapper jeg ikke ønsker i tide og utide (primært DISPLAY og WB). Og ISO ytelsen er akkurat et knepp for lite. E-M5 er der jeg har lagt lista.

Lenke til kommentar

Bra liste, men mangler mange eldre modeller.

Hva er det du etterlyser?

Kanskje ikke så relevant lenger, men Nikon hadde en del kompaktkameraer som jeg ikke fant, 8400 og 8700 for eksempel hadde vel RAW, noen Sonyer også, men Fuji er "verst" og mangler nesten helt.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke så relevant lenger, men Nikon hadde en del kompaktkameraer som jeg ikke fant, 8400 og 8700 for eksempel hadde vel RAW, noen Sonyer også, men Fuji er "verst" og mangler nesten helt.

De har aldri vært støttet i v5, kanskje ikke tidligere heller. De støttet heller ikke Sigma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...