Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt rykter om at Panasonic kamera ikke tåler alkohol, de blir fulle på omtrent ingenting, og så dør de når bakrusen kommer.

Skulle ikke forbause meg :) Det er i såfall fantastisk effetive til å utnytte alkhololen - å gå full i 6,5 måneder på 1-2 spiseskjeer øl. Nå var det riktignok 6,5% styrke da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E-M5 kommer visstnok i begynnelsen av mai i følge Fotovideo :/

Hmm, jeg snakket med Olympus her om dagen, de sa i løpet av uka som kommer eller tidlig neste uke. Jeg var inne hos FotoVideo i går, det første partiet med E-M5 er bare ti stykk, og det er i første omgang svarte i kit, hus (uten kit) kommer senere. Hvordan det er med den sølvfargede, vet jeg ikke. Flesteparten av de ti de får i første omgang var forhåndsbestlit, men det blir nok noen som blir lagt ut... ;)

 

Datoen som står på siden til FotoVideo er ubekreftet, det vil si kun å anse som veiledende og trenger ikke bety så veldig mye...

Lenke til kommentar

Hvis man setter en Panaleica 25 f 1,4 på en E - M5. Og videre setter et polafilter på Panaleica'n.

Vil man man kunne registrere virkningen i evf på samme måte som i en optisk vf ?

Godt spørsmål, prøvde å bruke polafilter på et kamera med evf for noen år siden og det var faktisk veldig vanskelig å se effekten. Har ikke prøvd i det siste, men ville ikke tatt det for gitt at det er like enkelt som med ovf.

Lenke til kommentar

E-M5 kommer visstnok i begynnelsen av mai i følge Fotovideo :/

Hmm, jeg snakket med Olympus her om dagen, de sa i løpet av uka som kommer eller tidlig neste uke. Jeg var inne hos FotoVideo i går, det første partiet med E-M5 er bare ti stykk, og det er i første omgang svarte i kit, hus (uten kit) kommer senere. Hvordan det er med den sølvfargede, vet jeg ikke. Flesteparten av de ti de får i første omgang var forhåndsbestlit, men det blir nok noen som blir lagt ut... ;)

 

Datoen som står på siden til FotoVideo er ubekreftet, det vil si kun å anse som veiledende og trenger ikke bety så veldig mye...

 

det var det jeg fikk opplyst av fotovideo i butikk og via epost iallefall.. men klager ikke om det er feil info jeg har fått ;)

Lenke til kommentar

Hvis man setter en Panaleica 25 f 1,4 på en E - M5. Og videre setter et polafilter på Panaleica'n.

Vil man man kunne registrere virkningen i evf på samme måte som i en optisk vf ?

"Ja". Ethvert filter utenpå optikken vil påvirke det både en optisk speilreflekssøker ser og det sensoren ser. En EVF viser det sensoren ser.

 

 

Du vil derimot ikke se det i en optisk søker som ikke er TTL (Through The Lens), som en rangefinder-søker.

 

 

Lenke til kommentar

Takker for flere svar. Det høres litt betryggende ut.

Jeg kan bekrefte at man ikke kan se virkningen gjennom en rangefinder søker, da min Petri 7 II S fra 1974 var slik.

På min Olympus OM 10, så var dette et aktivt brukt filter sammens med en Zuiko 50 mm f. 1,4 brukt på Fujichrome i over 10 år.

(Ligeså på min Milolta Dynax 8000 i. )

 

Kunne jeg klare å gjenskape noe av den følesen, så er jeg mere enn happy :-)

Lenke til kommentar

En EVF viser det sensoren ser.

I den grad EVFen klarer å gjengi det sensoren ser. Det klarte ikke (enkelte?) eldre EVFer, det var mulig å se en effekt, men ikke godt nok til å vite når effekten var maks og min. Men betryggende å se at noen har testet med nyere kameraer og at det funker bra nå.

Lenke til kommentar

Noen her som har gått til innkjøp av Samyang 7,5mm fisk-øye? Billig morro eller bare tull?

 

Sitter å venter på at Oly 12/2 og 45/1.8 skal dukke opp på døra :dribble: . 6400kr for begge fra Korea :)

 

Gratulerer med de 2 kanskje peneste mFT objektivene :)

 

Kunne definitivt ønske meg 12/2 også, men kjøpte nylig en panakake 14/2.5 til under tusen lappen fra Hong Kong :) Så har jeg 7-14mm dersom jeg trenger noe videre.

 

Samyangen står definitivt på min ønskeliste sammen med Pana Leica 25mm f/1.4

Lenke til kommentar

Gratulerer med de 2 kanskje peneste mFT objektivene :)

 

Kunne definitivt ønske meg 12/2 også, men kjøpte nylig en panakake 14/2.5 til under tusen lappen fra Hong Kong :) Så har jeg 7-14mm dersom jeg trenger noe videre.

 

Samyangen står definitivt på min ønskeliste sammen med Pana Leica 25mm f/1.4

Takker. De er underveis fra Korea nå, gleder meg :)

Jeg kjøpte solblender til begge fra Hong Kong forrige måned. Sparte en 500lapp på å handle kopier. PL25/1.4 har jeg allerede, meget godt objektiv.

 

 

 

Hva betalte du for 12/2?

 

AtW

725USD inkl. EMS frakt.

 

1060USD for begge inkl. EMS frakt.

 

 

Den Samyangen er ikke helt bak mål....

7080307569_43342e1f06_c.jpg

 

7080300475_8329cf1270_c.jpg

 

6934222156_13311644f6_c.jpg

Endret av kelux78
Lenke til kommentar

Den mannen er jo direkte komisk. Tenk at de er mer britiske i Hong Kong enn i storbritannina.

 

Det skal bli artig med nytt kamera. Jeg er fremdeles litt usikker på hvordan det vil føles å bruke 4/3 med den AF-ytelsen man får, men dette er uansett bekreftelsen på at Olympus vil ta seg av de sære brukerne også med µ4/3, så det ender vel med kjøp uansett. Jeg har lett litt etter AF-demoer, og det ser brukelig ut, selv om man må regne med litt treghet på de fleste objektigene. Men 25/1.4 skal testes i butikken først, med mindre noen allerede har testet den kombinasjonen og kan gå god for den.

Lenke til kommentar

 

Konseptet du skisserer er jo ikke vanskelig å forstå, men det jeg ikke forstår er at andelen støy endrer seg om man feks bare tar å kutter av en fjerdedel av enn FF-sensor og stapper det inn i ett mFT-kamera. Men har ikke rukket å lese Simen1 sin lenke ennå, så mulig jeg skjønner det bedre etter det.

 

AtW

 

Ikke tenk på pixler og denslags, tenk på et fotografi som en representasjon av en mengde lys. Jo mer lys det er, jo tydeligere blir det, litt som at du lettere hører hva de sier om du skrur opp lyden på radioen. Hvor mye lys som blir fanget opp er produktet av to faktorer: hvor stor flate du samler lys på, og hvor sterkt lyset er. Deler du sensorenstørrelsen i to uten å samtidig doble lysstyrken får du altså mindre lys, og da blir signalet dårligere. Større sensorer er ikke bedre til å utnytte den samme mengden lys, men kan du øke sensorstørrelsen uten å gå ned på lysstyrken får du altså mer lys fanget opp, og dermed mindre støy. Det sitter samme teknologi i store og små sensorer, og snakk om pixelstørrelser og kontrollogikk og hvor tett punktene ligger og sånt kunne i teorien hatt noe å si, men forskjellene der er så små at de forsvinner i usikkerheten, og kan med trygghet ignoreres. Det er med andre ord ingenting magisk med selve sensorstørrelsen, det er lysmengden som treffer den som teller.

 

 

 

Når det blir naturlig for deg at et Fuji X10 med 2/3"-sensor og ƒ/2-2.8-objektiv tar bilder med like mye støy som et 4/3-kamera med 4-5.6-objektiv har du skjønt det. Det er det hele.

 

 

Den neste artige tingen å innse er at dette produktet av sensorstørrelsen og lysstyrken ene og alene er resultatet av den reelle blenderåpningen (altså ikke blendertallet, men brennvidden delt på blendertallet), og dermed dybdeskarpheten. Altså er støy og dybdeskarphet (under samme lysforhold, motiv og lukkertid naturligvis) to sider av samme sak, uavhengig av sensorstørrelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan også ta med i regnestykket at et normalobjektiv til 35mm-format samler 4 ganger mer lys enn ett normalobjektiv til mFT med samme blendertall. F.eks 50mm f/1,4 vs 25mm f/1,4. Diameteren på blenderne er henholdsvis 50/1,4 = 35,7mm og 25/1,4 = 17,85mm. Det er naturlig å sammenligne slik fordi man får samme synsvinkel i begge tilfeller og dermed samme bruksområde. Så hva skal det førstnevnte objektivet med 4 ganger mer lys? Jo, spre det ut over et 4 ganger større sensorareal. Altså samme lystetthet per arealenhet. I teorien kunne man sikkert tatt 4 bilder med 50mm på mFT og limt de sammen i etterbehandlinga for å dekke tilsvarende et 25mm objektiv. Da hadde man fått 4 eksponeringer med til sammen like mye lys som 1 eksponering med 35mm-format. Sampler man den sammenlimte fila til samme antall Mp som fra 35mm-kameraet så kan man sammenligne støyen side om side på samme forstørrelse.

 

Dybdeskarphet, DOF, er også en faktor, men det gidder jeg ikke blande inn nå.

 

Kelux78: Skal du ha syk størrelsesammenligning på systemkameraer så ta en titt på disse to. (se også top view) :D

 

Personlig har jeg et Ole brum-svar. Systemkamera + telefonkamera. Systemkameraet er forsåvidt det minste i sin klasse (high end APS-C, med optisk søker), og det med klart størst utvalg i high end kompakte objektiver (limited-serien). Likevel er det bare telefonen som alltid er med meg. Men jeg vil påstå at terskelen for å dra med meg K-5 + 40mm f/2,8 limited er langt lavere enn for å dra med seg f.eks en 5D mark II med 50mm f/1,8. For ikke å snakke om en tele med brukbar rekkevidde. Nå er det nok tilsvarende størrelseforhold ned til både mFT, NX, NEX med flere, om man velger objektiv med omhu og tanke på størrelse, men disse var ikke tilgjengelig når jeg valgte system og jeg har blitt så glad i å bruke optisk søker at jeg ikke ser for meg å klare meg uten med det første. Dvs. jeg har jo fortsatt en Olympus E-PL1, men den synes jeg ikke strekker til på mange områder, så den bør jeg få ut på bruktmarkedet snart.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

...

Sad, but true :hm:

 

Personlig foretrekker jeg støy framfor størrelse.

http://camerasize.com/compare/#289,192

 

Ja ikkesant. For alle som skal bruke kameraet andre steder enn på pressekonferanser og i studio spiller størrelsen en rolle. Dessuten kan du stort sett glemme stabilisering om du vil holde blendertallene nede på et stort kamera (hederlig unntak for Sony), og har du noe som helst behov for dybdeskarphet er du like langt, så det er ikke gitt at det er så mye du ofrer i alle tilfeller. Men gleden av den lave vekten og kompakte størrelsen har du hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...