Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Siden jeg har liggende Nikon-objektiver er det mulig å få tips om hvor adaptere for mFT og FT finnes?

Forøvrig, siden Ur og Foto i Bergen skal ha fotomesse i midten av neste mnd. blir det spennede å vurdere E-30......for eksempel.....

hilsen Allan

Etter at jeg nevnte at jeg var ute etter noen som kunne importere adaptere til mFT, har flere tatt kontakt, så det er nok ikke lenge til noen selger pakker á la "Olympus E-P1 Pancake kit + Nikon F-adapter" til hyggelig pris. Jeg skal i hvert fall gjøre det jeg kan!

 

Vi sees i Bergen, Allan - skal passe på at det er E-30 du kan hygge deg med der :thumbup:

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zamot og Simon Aldra: Kan jeg få oversette innleggene deres til engelsk (evt om dere vil gjøre det selv for å ha kontroll / spare meg for arbeid :whistle: ) og sende det til DSLR-høvdingen for Europa? Det er akkurat sånt jeg trenger for å få mer tyngde i de store produktdiskusjonene!

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Klart jeg kan oversette Erik, men send det du, kommer nok litt høyere i haugen om det kommer via deg enn via meg.. :)

 

Olympus E-3

 

+ The ergonomics are generally quite good, with a few exceptions, I'll return to those later.

+ Sensor capable of producing very good images up to ISO800.

+ The dynamic range is quite good, if not good enough. Then again, it will never be good enough.

+ The autofocus is very quick in good light with all lenses.

+ Flipping LCD, very good stuff.

+ Good options regarding customization.

+ Build quality, with one exception, I'll return to that later.

+ Wireless flash.

+ 5 fps, nice.

 

- The ergonomics could be a little better. It's impossible to change the ISO in a reasonable way while using the E-3 with the HLD-4 vertical grip. That's poor!

- ISO at 1600 or above is unacceptable. For press, you will need ISO3200 and more. The next pro E-body should not have more than 10mp.

- Autofocus in bad light is slow, sluggish and not always accurate. Continious focus is a joke in all light, but especially in bad light. Fix it! Steal some people from Nikon.

- No AF illumination bulb, and no, the flash does NOT count. It is useless. Sometimes, you need to use wireless flash in plases where there is no light, and in those cases, the strobing of the onboard flash is increadibly intrusive and annoying for the photographer and the motive.

- Why can't you give us a firmware update so we can zoom into the file, not a thumbnail? Checking sharpness of a file on location is quite important, and the current firmare won't allow me to do so. Zooming into a RAW file used to be limited by hardware in camera, nowadays, I am convinced it is not today.

- Why only two my modes? This would also seem like a firmware issue which could be fixed by a programmer in two days. Using different my modes is great, but two is not enough.

- Built quality is superb, but if you press on the front of the grip, you will feel it give way to your fingers. That doesn't feel very good.

- No adjustment of focus faults. This is awailable on newer models, and is done in Olympus servicing, so it should again, only be a firmare issue.

- Olympus should be able to make the next E-x (E-5?) shoot at at least 5fps. Olympus has less of a problem regarding this than other brands, keeping in mind that the mechanics are a lot smaller (compared to the APS-H Canon 1Dmk3 or the FF Nikon D3).

 

HLD4:

 

Could have had more buttons, could be metal, works well none the less.

 

12-60, 14-54I/II, 50-200SWD/non-SWD:

 

+ Sharp and nice,

 

- Variable aperture is a bad thing. 2.8-3.5 means f/3.5 in working conditions. I usually stop down to f/4.0 to avoid this problem. Really, that's annoying and poor.

 

FL-50R:

 

+ Good power.

+ Wireless.

 

- Not weather saled, that's just stupid.

- The built quality could be better. Shooting a portrait in a pub, a drunk guy pushed my FL-50R over, breaking the foot of it. Not good. Mate of mine got his camera bag ran over during a trip to Africa, it went straight over his Nikon SB800, and it's still like new.

- Better recycle time, that's important.

 

I'd also like to add that Olympus MUST relase fast primes. Fast does not mean f/2.0, it surtainly does not mean f/2.8. It means f/1.4. It does not have to be perfect at f/1.4, but usable at said aperture would be spot on.

 

Panasonic makes a 25/1.4, which is very nice. I am getting one, but it is very expensive, it is hard to come by and if you are Olympus, well, you are NOT making money from buyers who want a standard prime with f/1.4.

 

-

 

Du kan gjerne signere det med Simon Aldra, og jeg tror du har e-posten min, om de vil svare meg.. :)

Lenke til kommentar
Zamot og Simon Aldra: Kan jeg få oversette innleggene deres til engelsk (evt om dere vil gjøre det selv for å ha kontroll / spare meg for arbeid :whistle: ) og sende det til DSLR-høvdingen for Europa? Det er akkurat sånt jeg trenger for å få mer tyngde i de store produktdiskusjonene!

 

Erik

Olympus Norge

 

De fleste av mine ønsker står på engelsk her (liste over manges ønsker):

http://fourthirds-user.com/forum/showthread.php?t=3639

 

Ellers må du gjerne oversette ja (og om jeg kjeder meg på jobb er det mulig jeg gjør det selv i morgen. Apropos, ser flere har levert "jobbsøknad" til deg her; jeg er også på markedet, siv.ing. elektronikk, jobber nå som prosjektleder. Hehe)..

Lenke til kommentar
Tja, nå mente jeg ikke spesifikt på E-420, ser det ikke var helt opplagt. Men såvidt jeg har forstått så er det kun E-3 som har større søker.

E-620, E-30 og E-3 har alle større søker enn E-420 og E-520.

 

Erik

Olympus Norge

Søkeren til E-620 er riktignok større enn E-420. Men den er ikke stor. E-30 er vel minimum av det man bør forvente av en søker.

 

 

Og det som sagt om hjelpelys er meget viktig. Finner jeg den personen som fikk den lyse ideen om å bruke blitsen som hjelpelys; så har jeg en passende straff på lur. Makan til idiot-ide.

 

edit: skjerve, Jeg er villig til å spandere en flaske god skotsk maltwhisky på utviklingsavdeling til Olympus hvis de fikser hjelpelysi fremtidige modeller. For som sagt er dagens løsning ren idioti.Selv Nikon har skjønt at de skal holde seg unna ...

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
edit: skjerve, Jeg er villig til å spandere en flaske god skotsk maltwhisky på utviklingsavdeling til Olympus hvis de fikser hjelpelysi fremtidige modeller.

Kan vi ikke heller si at du spanderer på meg... ? Ser en helt oppriktig sjanse for at det kan bli klasse-whisky på meg i overskuelig framtid... :thumbup:

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar
Nå har jeg bestilt med E-420 med kit linse + 25mm Pancake. Gleder meg å prøve Olympus!

 

Håper det er bedre enn det siste kameraet jeg hadde (DP1). Den varte kun i 2 uker før jeg ble lei av rare farger og andre bildefeil.

Det var en god start på dagen! Gratulerer!

 

Håper du blir strålende fornøyd - og glem uansett ikke å gi tilbakemeldinger her.

 

Hvis du skulle ha behov:

Gratis (skandinavisk) support tlf 00800 67 10 83 00 eller [email protected]

 

Erik

Olympus Norge

Lenke til kommentar

Etter å ha lekt litt med veldig smal blender og et ND8 filter la jeg merke til tre svarte flekker på bildene mine på nøyaktig samme sted (uansett linse) i ramma. Hvis jeg blender opp forsvinner de. Er dette sensorstøv?

 

Kan jeg få fjernet dette selv eller må jeg levere inn kameraet? I så fall, hvor lang tid tar det, og hva koster det? Jeg skal til USA om en uke, hadde vært kjipt å dra uten kamera...

Endret av eks
Lenke til kommentar
Etter å ha lekt litt med veldig smal blender og et ND8 filter la jeg merke til tre svarte flekker på bildene mine på nøyaktig samme sted (uansett linse) i ramma. Hvis jeg blender opp forsvinner de. Er dette sensorstøv?

 

Kan jeg få fjernet dette selv eller må jeg levere inn kameraet? I så fall, hvor lang tid tar det, og hva koster det? Jeg skal til USA om en uke, hadde vært kjipt å dra uten kamera...

 

Ta bilde av himmlen eller noe annet med jevn, lys farge og minste blender får du raskt oversikt over støv. Sannsynsligvis er flekkene du snakker om støv, og det finnes masse sensorrrenseutstyr å få kjøpt.

Lenke til kommentar
Eg har følgjande utstyr:

Olympus E-520

ED 9-18

ED 14-42

ED 40-150

ED 70-300

ED 14-54 mk-II

ED 50

EX-25

FL36R

Så, til det store spørsmålet: Er du fornøyd?!?

 

Skulle gjerne hatt tilbakemeldinger fra alle som har offentliggjort utstyrsparken sin om hva de er fornøyd/misfornøyd med. Og hvis noen har erfaringer med service - er den positiv?

 

Er ute etter både ros og ris her!!

 

Erik, Olympus Norge

 

Har ikkje vore så mykje inne her i det siste, men denne må eg nesten svara på.

 

Ja eg er stort sett fornøgd.

 

E-520

+

passe stort for mine hender, og godt grep.

Bildestabilisator, uavhengig horisontal og vertikal eller kombinert begge deler.

2 minnekort

 

-

Minnekort nr to er xD :nei:

Liten/trong søkar

Ikkje muleg med batterigrep utan å bruka "eksterne" løysingar som må koplast til via USB porten bak på kameraet.

Autofokus i dårleg lys

Hjelpelys med blits som blinkar

ED 9-18

OK skarpheit og OK pris.

ED 14-42

Brukar den ikkje lengre grunna kjøp av 14-54, men er lett, kompakt og skarp.

 

ED 40-150

Lett, kompakt og skarp

 

ED 70-300

Lett og liten til å vera så stor (dvs 300mm). Men er litt uskarp. (Er vel eigentleg eit Sigma objektiv, kan vel kanskje forklare ein del.....)

 

ED 14-54 mk-II

+

Skarp

God lysstyrke

 

-

Tyngre enn 14-42, men det er nok prisen å betala for skarpheita.

Variable vidopen blendar

 

ED 50

+

Skarp

Sylskarp

 

-

CA i området som ligg like utanfor det skarpe området når den er vidopen.

Treg autofokus

Ikkje 1:1 macro

 

EX-25

Solid, men dyr

 

FL36R

+

Liten og hendig

 

-

Treg relading

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Etter å ha lekt litt med veldig smal blender og et ND8 filter la jeg merke til tre svarte flekker på bildene mine på nøyaktig samme sted (uansett linse) i ramma. Hvis jeg blender opp forsvinner de. Er dette sensorstøv?

 

Kan jeg få fjernet dette selv eller må jeg levere inn kameraet? I så fall, hvor lang tid tar det, og hva koster det? Jeg skal til USA om en uke, hadde vært kjipt å dra uten kamera...

Foreslår heller at du ikke bruker f/22. :p

 

f/22 er rett og slett en blender du har bruk for i svært få tilfeller, og diffraksjonen (skarphetstap grunnet for liten blender) er påtakelig på f/22.

 

:)

Lenke til kommentar
Etter å ha lekt litt med veldig smal blender og et ND8 filter la jeg merke til tre svarte flekker på bildene mine på nøyaktig samme sted (uansett linse) i ramma. Hvis jeg blender opp forsvinner de. Er dette sensorstøv?

 

Kan jeg få fjernet dette selv eller må jeg levere inn kameraet? I så fall, hvor lang tid tar det, og hva koster det? Jeg skal til USA om en uke, hadde vært kjipt å dra uten kamera...

Foreslår heller at du ikke bruker f/22. :p

 

f/22 er rett og slett en blender du har bruk for i svært få tilfeller, og diffraksjonen (skarphetstap grunnet for liten blender) er påtakelig på f/22.

 

:)

Ok, er det bedre å kompensere med C-pl eller ND filter for å få mindre lys? Jeg bruker stort sett 14-54, hvordan er skarphetstapet der? Jeg har opplevd at den er så godt som knivskarp allerede ved f3,5 på 54mm, men det sies jo at de fleste linser er skarpest mellom f8 og f11.

 

Blidene jeg tok på Gatebil på forsommeren var nok litt plaget av at jeg brukte stort sett bare f20 og F22 for å få lite nok lys til å bruke 1/90 til 1/120 lukker. Det var sterkt sollys og jeg hadde hverken C-pl eller ND filter.

Lenke til kommentar
Foreslår heller at du ikke bruker f/22. :p

 

Må du så må du, men enig i at det er et godt råd. Diffraksjon blir merkbart i området F8-F11 med FT (selvsagt litt avhengig av antall megapiksler på sensoren) og personlig prøver jeg å unngå mindre enn F11 hvis jeg ikke må ha større dybdeskarphet eller lange lukkertider.

Lenke til kommentar
Ok, er det bedre å kompensere med C-pl eller ND filter for å få mindre lys? Jeg bruker stort sett 14-54, hvordan er skarphetstapet der? Jeg har opplevd at den er så godt som knivskarp allerede ved f3,5 på 54mm, men det sies jo at de fleste linser er skarpest mellom f8 og f11.

14-54 jobber best mellom vidåpen og f/11. f4-f/8 er nok de beste blenderne. På 25mm og f/5.6 er 14-54 latterlig skarpt for en billig-zoom.

 

Blidene jeg tok på Gatebil på forsommeren var nok litt plaget av at jeg brukte stort sett bare f20 og F22 for å få lite nok lys til å bruke 1/90 til 1/120 lukker. Det var sterkt sollys og jeg hadde hverken C-pl eller ND filter.

Når du panorerer er diffraksjon det minste problemet du har.. :p

 

Må du så må du, men enig i at det er et godt råd. Diffraksjon blir merkbart i området F8-F11 med FT (selvsagt litt avhengig av antall megapiksler på sensoren) og personlig prøver jeg å unngå mindre enn F11 hvis jeg ikke må ha større dybdeskarphet eller lange lukkertider.

Det er også svært avhengig av objektiv. F.eks. er 150/2.0 fullt brukbar på alle blendere mellom f/2.0 og f/22. Men det er verdt å nevne at alle, og det inkluderer meg, blender ned så mye som kreves når vi snakker om å få lange lukkertider.

 

Synd at dagens Olympus-kamera ikke kan trickes til å aktivere ISO50. Det kan E-400.. :)

Lenke til kommentar
Diffraksjon blir merkbart i området F8-F11 med FT (selvsagt litt avhengig av antall megapiksler på sensoren) og personlig prøver jeg å unngå mindre enn F11 hvis jeg ikke må ha større dybdeskarphet eller lange lukkertider.
Diffraksjon er forøvrig et fysisk fenomen som avhenger av størrelsen på den fysiske blenderåpningen (også), så på store blenderåpninger er problemet mindre enn på bittesmå - det vil si at store blendertall fungerer bedre på større brennvidder...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...