Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Aldri tatt portrettbilder ? Har akkurat hatt photoshoot med 2 nydelig jenter og uten vertikalgrep med utløser og ymse kontrollmuligheter hadde det blitt tungvindt så det griner.

Et crop 2 kamera er vel ikke rette verktøy for portrettbilder i utgangspunktet. Men at man må ha et horisontal-grep på et kamera er vel en falitterklæring i forhold til design syns nå jeg. Lurer på hvorfor man i gamle dager kunne holde FM2, men nå skal man ikke kunne holde et kamera som er lettere uten et stort stygt grep.

fra Photo rumours:

Here are some updated camera specs:

16MP

5 axis image stabilization

ISO range: 200-25,600

4 fps

Shutter speed: 60-1/4000 seconds

1.44M EVF

3 in, OLED touch screen with 610k dots resolution

No built-in flash

Full HD video recording

29 minutes maximum video recording time

Dimensions: 122mm x 89mm x 43mm

Weight: 369 grams (body only)

Som jeg sa, 9 fps var ikke realistisk gitt sensor...

Nei, X Pro-1 kamera ser helt klart penere ut. Det er dog det som er inni som teller :innocent::whistle:

E-M5: 122mm x 89mm x 43mm

E-P1: 121mm x 70mm x 36mm

X-pro 1: 140mm x 82mm x 43mm

Vil vi noen gang oppleve speilløst digitalt FF-kamera utenom Leica M-serien?

Her noen data fra eldre Olympuser til en sammenligning, sier iallefall litt om størrelse:

PEN F : Size: 127 x 69.5 x 32.5mm. Weight: 560g. with standard lens.

(O)M-1: Size: 136 x 83 x 50 mm. Weight: 660g. with standard (F1.8) lens.

:cool:

Lenke til kommentar
Rart at den skal gå til 200 ISO når GX1 og G3 går til 160 ISO. (Det ryktast at det er same sensor.)

ISO-område er ikke en sensor-egenskap. Det er noe produsenten velger og programmerer inn via programvaren.

Pentax K-5 og Nikon D7000 bruker samme sensor. Førstnevnte har ISO 80-51200 (native: 100-12800), mens sistnevnte har 100-25600 (native 100-6400). Hva som er native eller extended er ikke lett å skille på da man helt klart får mer ut av sensoren i extended-området enn man ville fått med native ISO + under/overeksponering + eksponeringskompensasjon i etterbehandlingen. Kort og greit: ISO-område er ikke en sensoregenskap.

Lenke til kommentar

Pentax K-5 og Nikon D7000 bruker samme sensor. Førstnevnte har ISO 80-51200 (native: 100-12800), mens sistnevnte har 100-25600 (native 100-6400). Hva som er native eller extended er ikke lett å skille på da man helt klart får mer ut av sensoren i extended-området enn man ville fått med native ISO + under/overeksponering + eksponeringskompensasjon i etterbehandlingen. Kort og greit: ISO-område er ikke en sensoregenskap.

Tror nok du skal kikke på litt fler sensorer og tenke deg litt om før du trekker en såpass bastant konklusjon.

edit: det du sier her er bare at 16MP sensoren til Sony er designet for ISO 100 og oppover.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Den riktige konklusjonen er vel at man må velge - enten lav ISO med høy DR eller høy ISO med lite støy.

Sonys 16 Mp APS-C-sensor viser tydelig at man kan få i både pose og sekk. Det er liten tvil om at FT- og mFT-sensorene ikke akkurat leder den tekniske utviklingen. I forhold til sensorstørrelsen burde de prestert noe bedre, særlig på DR.

Lenke til kommentar

Laveste ISO = 200? Da må dere nok fortsette å drømme om høy DR. Jeg synes lav ISO med høy DR er vel så viktig som høy ISO med lite støy.

Trodde 150-200 Iso var helt vanlige som "laveste ISO" på de fleste sensorer, og at lavere innstillinger stort sett ikke ga noe større DR.

AtW

Lenke til kommentar

Laveste ISO = 200? Da må dere nok fortsette å drømme om høy DR. Jeg synes lav ISO med høy DR er vel så viktig som høy ISO med lite støy.

Trodde 150-200 Iso var helt vanlige som "laveste ISO" på de fleste sensorer, og at lavere innstillinger stort sett ikke ga noe større DR.

AtW

Har ISO 50 på sigmaene mine. Det er der de presterer best(*)

(*) avhengig av hva du ønsker selvsagt...

Lenke til kommentar

Sonys 16 Mp APS-C-sensor viser tydelig at man kan få i både pose og sekk.

Er ikke sikker på om jeg er 100% enig. Tror at de kunne ha klart å få en bedre høy ISO ytelse hvis det hadde det hadde vært det viktigste. Men da på bekostning av DR-ytelse på ISO 100.

Det er liten tvil om at FT- og mFT-sensorene ikke akkurat leder den tekniske utviklingen. I forhold til sensorstørrelsen burde de prestert noe bedre, særlig på DR.

Det skal jeg ikke protestere på.

Lenke til kommentar

Speil er ikke spesielt nyttig med dagens teknologi, så det kommer nok til å forsvinne i stor grad, så svaret på om vi får speilløse FF er nok ja.

AtW

Hvilken teknologi tenker du på da? Har til gode å se en bra EVF. Men skulle gjerne offeret skjermen på kamera mot en bra EVF hvor en kan se på bildene for å sjekke dem. Gitt man fikk bedre battrilevetid o.l.

Lenke til kommentar

Hvilken teknologi tenker du på da? Har til gode å se en bra EVF. Men skulle gjerne offeret skjermen på kamera mot en bra EVF hvor en kan se på bildene for å sjekke dem. Gitt man fikk bedre battrilevetid o.l.

Den nyeste EVFen til Sony (på A65/77/Nex7) er svært god. I godt lys vil jeg si den gir bedre opplevelse enn en gjennomsnittlig optisk søker: større, bredere dekningsgrad, mer informasjon. Jeg vil anbefale deg å ta en titt neste gang du er i en fotobutikk kun får å vekke nysgjerrigheten. Det er fortsatt ulemper, selvsagt, og personlige preferanser spiller inn, men fremtiden er definitivt elektroniske søkere. Ulempene kan nesten alle løses via ikke altfor store teknologiske nyvinninger.

Her er en fair gjennomang av fordeler og ulemper. http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A3.HTM

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikek hvorfor det er to (tilsynelatende) utløserer. Dersom du ser på de gamle bildene uten det stygge grepet og så på det nye ser det ut til at det er samme hjul og utløser på kamera som på grepet. Hvorfor?

Duplisering av knappane på grepet er vel heilt vanleg, og også litt av vitsen med å ha eit "grep" på kameraet. Dvs. enkel tilgang til dei viktegaste funksjonane i protrett modus.

Liker ikke helt at det der piler rundt ok knapper. Betyr at man må inn i menyen for å endre AF, ISO o.l....

Min E-30 (og den E-520 en som eg hadde) har også dei samme pil-knappane utan at eg må inn i menyen for å stille inn ISO ol.

Lenke til kommentar

Liker ikke helt at det der piler rundt ok knapper. Betyr at man må inn i menyen for å endre AF, ISO o.l....

Min E-30 (og den E-520 en som eg hadde) har også dei samme pil-knappane utan at eg må inn i menyen for å stille inn ISO ol.

Den har jo touchskjerm også, men må helt sikkert ikke inn i menyene for å endre fokuspunkt om man ikke vil. Jeg skjønner ikke helt problemet med å ha piltaster i tillegg rent personlig.

AtW

Speil er ikke spesielt nyttig med dagens teknologi, så det kommer nok til å forsvinne i stor grad, så svaret på om vi får speilløse FF er nok ja.

AtW

Teknologien at man bruker sensorer i stedet for film. EVF eller eventuelt optiske varianter som ikek fungerer med den konvensjonelle speilmekanismen vil ta over. Det er en stor mekanisme for liten nytte per i dag (speilsystemet), og i framtiden blir den relative nytten enda mindre.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikek hvorfor det er to (tilsynelatende) utløserer. Dersom du ser på de gamle bildene uten det stygge grepet og så på det nye ser det ut til at det er samme hjul og utløser på kamera som på grepet. Hvorfor?

Duplisering av knappane på grepet er vel heilt vanleg, og også litt av vitsen med å ha eit "grep" på kameraet. Dvs. enkel tilgang til dei viktegaste funksjonane i protrett modus.

Det var det var det andre grepet jeg snakket om ikke portrettgrepet. :)

Lenke til kommentar

Den har jo touchskjerm også, men må helt sikkert ikke inn i menyene for å endre fokuspunkt om man ikke vil. Jeg skjønner ikke helt problemet med å ha piltaster i tillegg rent personlig.

Jeg vil ha dedikert knapper som på E-P1. Ikke rote med menyer. Touchskjerm er ikke noe jeg er begeistret for. F.eks den på mobilen slutter å virke når den blir kald.

Lenke til kommentar

Jeg vil ha dedikert knapper som på E-P1. Ikke rote med menyer. Touchskjerm er ikke noe jeg er begeistret for. F.eks den på mobilen slutter å virke når den blir kald.

Dedikerte knapper for hva tenkte du på? Ser ikke ut som denne har noen færre knapper enn EP1?

AtW

Lenke til kommentar

Dedikerte knapper for hva tenkte du på? Ser ikke ut som denne har noen færre knapper enn EP1?

AtW

ISO AF Shooting mode osv

Lenke til kommentar
Sonys 16 Mp APS-C-sensor viser tydelig at man kan få i både pose og sekk.
Er ikke sikker på om jeg er 100% enig. Tror at de kunne ha klart å få en bedre høy ISO ytelse hvis det hadde det hadde vært det viktigste. Men da på bekostning av DR-ytelse på ISO 100.

Hvorfor mener du det er et motsetningsforhold?

EVF eller eventuelt optiske varianter som ikek fungerer med den konvensjonelle speilmekanismen vil ta over. Det er en stor mekanisme for liten nytte per i dag (speilsystemet), og i framtiden blir den relative nytten enda mindre.

Jeg (og sikkert flere enn bare meg) ser stor nytte i TTL optisk søker. Hvis jeg av ukjente grunner ikke hadde fått lov å velge kamera med TTL optisk søker så ville jeg hatt en rammesøker. Gjerne med EVF og/eller skjerm i tillegg, men rent optisk har absolutt en verdi for meg. Både oppløsning, DR, hvitbalanse, støy og responstid måtte blitt vesentlig bedre før jeg skulle følt at nytteverdien til TTL optisk søker ble liten.

Jeg har en Olympus E-PL1 og synes mangel på TTL optisk søker er en vesentlig ulempe kontra dslr-kameraet. Til å være sekundærkamera er det helt greit fordi jeg har muligheten til å velge dslr-kameraet de gangene jeg vil ha optisk søker fremfor Olympusens styrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...